The New Pornographers - Twin Cinema (2005)

Canada
Rock / Pop
Label: Matador

1. Twin Cinema (2:59)
  2. The Bones of an Idol (2:51)
  3. Use It (3:26)
  4. The Bleeding Heart Show (4:27)
  5. Jackie, Dressed in Cobras (3:06)
  6. The Jessica Numbers (3:06)
  7. These Are the Fables (3:29)
  8. Sing Me Spanish Techno (4:16)
  9. Falling Through Your Clothes (2:53)
  10. Broken Breads (3:00)
  11. Three Or Four (3:07)
  12. Star Bodies (4:07)
  13. Streets of Fire (2:41)
  14. Stacked Crooked (4:18)
Yak
Hier en daar zijn op muzieksites al mp3's opgedoken van het nieuwe album van de New Pornographers, en hoewel het minder van die superaanstekelijke 'lach of ik schiet'-vrolijkheid is van Electric Version vind ik het toch weer errug goed wat ik hoor. Wat een ontzettend leuke band is dit toch.

Yak
Oh, Matador heeft er alvast twee. Twin Cinema en Use It.

Ik heb the new pornographers niet meer zo hoog zitten, dit dankzij het niet komen opdagen van hun in paradiso een jaar geleden, daar helemaal voor nix gekomen...

Yak
Goeie genade, hoe krijgen die gasten het toch steeds weer voor elkaar. Een raar samenraapseltje van artiesten (oa. A.C. Newman, Destroyer en Neko Case) die gewoon eens in de zoveel tijd de studio induiken en de ene na de andere prachtplaat de meute in slingeren. Delusions Of Adequacy omschreef ze als as thrilling as the first few breathless months of a mad-love relationship, beter kan ik het niet verwoorden. 4,5* en voer voor mijn 2005 jaarlijst.

avatar van SilverGun
Twin Cinema is echt een heerlijk nummer, één van de beste dit jaar. Verder Use it en Jack, dressed in Cobras gehoord. Als de rest een beetje in de buurt komt van die nummers moet ik dit schijfje maar snel in huis halen.

Word aardig opgehemeld hier en daar, maar ik kan er nog niet inkomen. Rommelige muziek, voorlopig een 2,5. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen.

Heerlijk, na de Magic Numbers weer echt muziek waar je vrolijk van kan worden. Mooie tempowisselingen, geen missers en veel toppers.

Een prima opvolger van Electric Version.
Maar zeker geen kanshebber voor mijn jaarlijstje.
Leuke band, leuke muziek en verder eigenlijk niet zoveel meer. Dat zegt genoeg. Een leuke 3,5 van mijn kant

Echt weer een goede/leuke cd van de new pornographers, tot nu toe is het nummer "the jessica numbers" mijn favoriet!

avatar van steven
fantastische plaat ! eindlijsten materiaal , popliedjes worden niet beter als Sing me Spanish Techno , of The Bleeding Heart Show , echt genieten

Yak
Zo is het maar net, Spanish Techno en The Bleeding Heart Show doen een gooi naar de meest aanstekelijke nummers die ik dit jaar heb gehoord.
Ik heb nu toevallig hun eerste album Mass Romantic opstaan, ken je die ook?

Één van mijn favoriete albums van dit jaar samen met Clap Your Hands and Say Yeah! 4,5*

avatar van henrico
Het duurde even voordat ik werd gepakt door Twin Cinema, maar nu is het dan ook meteen goed raak. Lekker afwisselende "powerpop"-plaat. Sommige melodieën en zinnetjes raak ik niet meer kwijt (Sing Me Spanish techno, Twin Cinema)...Tussen al die prachtige, meer ingetogen cd's die ik dit jaar heb aangeschaft is dit een mooie dissonant.

avatar van SilverGun
Ik hoor weinig over de tweede helft van deze plaat. Is die even sterk als de eerste?

dani
Yak schreef:

Precies, dat is het, de omschrijving waarnaar ik zocht. Een nummer als The Jessica Numbers is zo heerlijk, als een frisse wind, een nieuwe liefde Op dit moment voelt het als een 4,5* album aan, amen.

JonnieBrasco
Hmm, heb ik hier nog nooit een berichtje getypt? Dit uitbundige pop-album anders best vaak geluisterd, stuk voor stuk mooie stevige liedjes, met veel referenties naar melodieuze 60's pop a la The Zombies bijvoorbeeld. Catchy refreintjes die je graag meezingt, en muzikaal steekt het goed en vooral ook origineel in elkaar. Nu nog maar eens kennis maken met de twee voorlopende albums, voordat ze over twee weken misschien in Vera staan.

avatar van SilverGun
voordat ze over twee weken misschien in Vera staan.

Ik kom tegenwoordig veel te weinig met de bus langs de Vera merk ik, want daar wist ik helemaal niks van af! Bedankt voor de tip.

Yak
Ze staan ook in de Helling op 14 mei.

Een hele leuke CD.

Yak
Vanavond live gezien. Jammer genoeg was het 'New Pornographers-light' zonder Destroyer en Neko Case, maar toch erg leuk.

JonnieBrasco
Hmm jammer, in Groningen waren ze met zijn zessen behoorlijk compleet, en ik had geen van de 6 willen missen. Door dat optreden ben ik ook eindelijk het titelnummer gaan waarderen, op de cd in eerste instantie een tikkie te rommelig nummer.

JonnieBrasco
Op soulseek vroeg ik naar wat nu een goede plaat is om op te zetten als je gaat stofzuigen. KoenR opperde een band, waarbij ik me meteen al goed voor kon stellen dat ze een goede match zouden vormen voor tijdens deze luidruchtige huishoudelijke activiteit. The New Pornographers zouden het inderdaad wel eens beter kunnen gaan doen dan de bands die ik tot nu toe tot als ‘dustsucking partners’ had uitgeprobeerd.

Ik pakte de stofzuiger (geen favoriete activiteit van me) en zette Twin Cinema, Use It, Sing Me Spanish Techno op standje hard. Met veel vrolijk plezier en bombast ging ik door de kamer heen, en ik merkte zelfs dat de mond van mijn stofzuiger op plekken kwam waar ik tijden niet meer was geweest. De muziek moest zelfs een korte onderbreking ondergaan, omdat ik in al mijn ijver bij het optillen van de voedingskabel van de pc toe moest laten dat het apparaat even uitging...
Een maal weer op volle toeren bleek de zuigbeurt zelfs ook langer te duren dan normaal. Waar ik normaal na 10 minuten door het huis denk van: ’T is wel genoeg zo, stimuleerde de muziek me nu om nog even door te gaan. Door de goed uitgeëqualizeerde albumopnames, hoefde ik uiteindelijk alleen maar een minimaal spectrum aan toonhoogten in het middengebied van de equalizer door de stofzuiger te laten overstemmen… Serieuze aanrader voor tijdens het stofzuigen dus.

avatar van Koenr
Johan.

avatar van grovonion
JonnieBrasco schreef:

Hoe iemand zo lang boeiend over stofzuigen kan schrijven!? Een hele prestatie. Ik zag trouwens bij het lezen van dit een clip van Queen in mijn hoofd,

avatar van itchy
Hoppa, naar de 5*. Voor mij dé popplaat van de afgelopen jaren, en er staat geen enkel minder nummer op. En dat is een hele prestatie bij veertien liedjes!

anathema
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Geweldige plaat, fantastische te over, maar Use It is absolute 'buitencategorie' met z'n stuwende drums.
4,5* (bijna volledig mee eens)

avatar van Petterson
two chicks in the parking lot
crack wise on the price of fame

Het begin van Use It, deze zin is gewoon af.

avatar van dan k
aERodynamIC schreef:
Een prima opvolger van Electric Version.
Maar zeker geen kanshebber voor mijn jaarlijstje.

Ik heb jou ook al eens gelezen op het schreeuwerige 3voor12 forum maar heb nu wel sterk de indruk dat je of de verkeerde plaatjes luistert, niet goed luistert dan wel een totaal andere smaak hebt.
Dit album is nu 2 jaar oud en staat over 10 jaar nog steeds als een huis. Krachtige powerpop met geweldige melodieeen en een Neko Case, wiens stem naar mijn mening een van de beste is van de afgelopen 10 jaar.
4.5*****

black/bird
Dit album zondag nog eens uit de kast getrokken en de nummers staan nog allemaal als een huis
supergoed en itt wat ik zojuist beluisterde krijg ik hier goeie zin van.
Topplaat

Sven Bersee
Er zitten wat mooie nummers tussen. Vooral de eerste nummers zijn sterk. Goed drumwerk al zit daar niet heel veel variatie in. Maar er staan ook een aantal ronduit slechte nummers op zoals The Jessica Numbers en Streets of Fire. Al met al genoeg voor een nette 3,5.