Six Feet Under: Everything Ends (2005)

Alternatieve titel: Six Feet Under Volume Two: Everything Ends

Label: Astralwerks

1. Nina Simone - Feeling Good (2:53)
  2. Jem - Amazing Life (4:02)
  3. Phoenix - Everything Is Everything (3:00)
  4. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (5:50)
  5. Sia - Breathe Me (4:31)
  6. Radiohead - Lucky (4:17)
  7. Irma Thomas - Time Is on My Side (2:50)
  8. Bebel Gilberto - Aganjú [The Latin Project Remix] (4:07)
  9. Interpol - Direction (3:54)
  10. Caesars - (Don't Fear) the Reaper (4:14)
  11. Death Cab for Cutie - Translanticism (8:09)
  12. Arcade Fire - Cold Wind (3:24)
  13. Imogen Heap - I'm a Lonely Little Petunia (In an Onion Patch) * (0:59)
Mooie verzameling, maar ik associeer het niet allemaal met six feet under. Die serie zit toch vol met latin music? Alleen Bebel Gilberto is hier aanwezig.

avatar van andré
Er is regelmatig goeie muziek in 6FU te horen hoor. In de laatste scene van de laatste aflevering die dit jaar in Nederland op tv was hoorde je I Saw The Light van Todd Rundgren kan ik me herinneren-kippenvelmoment. Ook Claire, een van de hoofdrolspelers, is gek op 'alternatieve' muziek. Zo ging ze in de serie een keer naar een Sleater Kinney-concert.

De nummers op deze cd kan ik me niet in de serie herinneren. Maar misschien hebben deze nummers meer betrekking op waar het in de serie uiteindelijk om draait: de dood.

Overigens is dit een fantastische serie die iedereen zou moeten zien!

avatar van gemaster
In de nachtclub waar Nate zat hoorde je op de achtergrond Radar Love.

Vergeet niet dat we op de Nederlandse tv nog flink wat afleveringen tegoed hebben. Dus de muziek kan dus nog komen.
Fijne cd om gewoon onderuitgezakt naar te luisteren van begin tot eind zonder maar ook 1 keer te skippen.

BTW d'r staan trouwens flink wat exclusive tracks op de cd. Altijd leuk natuurlijk.

Volgens mij is al deze muziek uit de laatste reeks.

En veel alternatieve muziek in de serie ja, dat weet ik, maar ik verwonderde mij gewoon dat ze de combinatie niet echt gemaakt hebben.

Wat was (ben) ik verslaafd aan deze serie zeg! Dat seizoen 4 mag snel mag verschijnen en net zo goed wordt.

Nummer van Coldplay kan ik me nogwel herinneren. Weet iemand of Radiohead en Interpol al voorbij zijn gekomen in de afgelopen 3 seizoenen? Interpol kan ik me vaag herinneren geloof ik, maar Radiohead? Welke scene?

Interpol zat in de allereerste reeks met twee nummers en het is zo dat ik deze geniale band heb leren kennen.
Is direction dan een nieuw nummer? (sorry, ben niet zo goed in titels van nummers tegenwoordig)

Coldplay kan ik me ook nog herinneren. Dat was toch toen twee keer in een aflevering en ten tijde van het drama met Lisa toch?

avatar van gemaster
Coldplay zat ook in de trailer voor seizoen 3. Die staat op DVD 5 van seizoen 3.

Bloompje schreef:

Antwoord op mijn eigen vraag:

in de humo 3384, werchter special: Sam Fogarino, de drummer:
'Songs schrijven on the road lukt ons wel niet al te best. Onlangs hebben we een nummer geschreven, 'Direction', omdat het moest: de mensen van 'Six Feet Under' hadden ons om een song gevraagd. We voelden ons erg geflatteerd - dat programma is het beste wat de Amerikaanse televisie in tijden is overkomen - maar het was toch een pijnlijke ervaring: tijdens een soundcheck een song arrangeren terwijl er twintig mensen op je vingers staan te kijken is niet leuk'

avatar van Kaaasgaaf
Afgezien van Interpol, staat er ieder geval nog één nummer op die speciaal voor de serie geschreven is:
'Cold Wind' van Arcade Fire, wellicht hun mooiste nummer zelfs. Volgens de makers van de serie moést een band die hun album 'Funeral' noemt wel een bijdrage leveren. De band was overigens zo tevreden met het nummer dat ze het ook meteen als single uitbrachten.
In de serie wordt het nummer op een zeer complex en emotioneel sleutelmoment in het laatste seizoen gebruikt en werkt bijzonder goed! Ook het nummer van Interpol komt uit een van de laatste afleveringen.

Ik heb via amazon de dvd-box bestelt met daarin alle seizoenen. Het valt me op dat het gebruik van muziek in seizoen 1, 4 en 5 zéér sterk is, in 2 en 3 minder opvallend.

Ik ga deze soundtrack trouwens niet aanschaffen (evenmin als volume 1), want ik heb zo goed als alle nummers al ergens op staan. Ik kan ze dus achter elkaar branden en heb dan evengoed de soundtracks.
Bovendien hebben ze een selectie moeten maken voor beide cd's, want er zit natuurlijk heel veel meer muziek in de serie dan op de twee schijfjes te vinden is, zoals het genoemde ''Radar Love'' (het gaf me wel een klein gevoel van nationale trots toen dat langs kwam, in die kroegscène met Nate inderdaad).
Ik vind alleen dat ze bij de selectie niet altijd even goede keuzes hebben gemaakt, vooral op volume 1 hadden sommige muzakkerige tracks en overbodige remixen van de maintheme best plaats mogen maken voor de vele goede popsongs die we voorbij hebben horen komen.

Waarom staat ''Rocket Man'' bijvoorbeeld op geen van de cd's? Goed, iedereen kent dat liedje wel of heeft het zelfs te vaak gehoord, maar de scene waarin David en Keith dat samen meezingen met een bandje in de auto (ergens in seizoen 3 als ik me niet vergis) is toch onvergetelijk!
Ook Joni Mitchell, Yo La Tengo, Flaming Lips, Doves, Boards of Canada, Black Rebel Motorcycle Club, Beck, Air en eels hadden een plek mogen krijgen op een van beide schijven. Ook Nirvana's ''All Apologies'' had op de soundtrack gemoeten, vanwege het grote belang ervan in de twee-na-laatste aflevering van het laatste seizoen. Maar misschien is dit vanwege rechten-gedoe niet gebeurt.

Ik wil maar zeggen, deze soundtracks doen niet echt recht aan het gebruik van muziek in de serie. De twee soundtracks kunnen leuk zijn, maar als je echt van de serie houdt gebruik dan daarnaast deze site:
Daar kan je per aflevering zien welke muziek er is gebruikt. Zo weet je wat je allemaal mist op de twee cd's.

Muzikaal hoogtepunt uit de serie komt voor mij uit seizoen 4 (afl. 'Terror start at home'), het nr. ''Translanticism'' van Death Cab For Cutie, wanneer Claire en haar vrienden onder de xtc zitten (of iets dat daarop lijkt) en allemaal mee gaan zingen. Ik hou niet zo van het woord, maar ik ga het hier toch gebruiken: kippenvel!

Andere hoogtepunten zijn The Devlins aan het eind van de pilot (als Nate gaat joggen en zijn vader bij de bushalte ziet staan) en natuurlijk Sia in de indrukwekkende eindscene van de slotaflevering.

Inderdaad beste serie ooit gemaakt in mijn ogen. Het voegt niet alleen zomaar iets toe aan de televisie, maar aan het leven zelf! Dat klinkt misschien sentimenteel en bombastisch, maar ik ben er echt een ander persoon door geworden. Ik raad iedereen aan de dvd-box te bestellen (via amazon is het belachelijk goedkoop), want dit is iets om te hebben en te koesteren!

Don't fear the reaper is trouwens een zeer geslaagde cover. Direction ken ik inmiddels ook. Evenals Transatlanticism (over prachtig gesproken). Ik ben ook wel benieuwd naar dat nummer van Arcade Fire. Toch maar even downloaden deze soundtrack.

Veel nummers zijn me enorm bijgebleven in combinatie met deze serie. Zo zal ik de Fischers niet snel meer vergeten tijdens hun rituele verbranding terwijl Claire Lucky van Radiohead door haar ramen laat schallen en zo kan ik er nog heel veel meer noemen.
Arcade Fire had ooit de aftiteling met het nummer Rebellion (Lies) en ik weet nog goed dat ik dat nummer daarna gelijk opzocht en zeer luid uit mijn boxen liet knallen.
Heerlijke serie waar de muziek zeker niet los van gezien kan worden.

Kaaasgaaf schreef:

Ik kan dat helemaal onderschrijven. Nog nooit eerder was het zo zwaar om afscheid te nemen van een serie, of beter gezegd: van een familie die ook jouw familie werd.
De laatste aflevering was uiteraard erg emotioneel te noemen en dat nummer van Sia zal die indruk nooit meer doen vergeten.
Ongelooflijk mooie tijd beleefd door het volgen van deze serie (alles als dvd box dus dan kan je er zo lekker helemaal in komen met soms 3 afleveringen op 1 avond ).

Ik herken me hier ook wel in, al ben ik nog niet klaar met de serie. Het meeste van seizoen 5 staat nog op me te wachten, maar ik durf het niet aan... De laatste paar afleveringen van seizoen 3 zijn al de meeste intense uren die ik voor de buis heb beleefd.

Binnenkort toch maar een weekje/weekend voor gaan zitten...

aERodynamIC schreef:

Ik zit momenteel middenin de serie (letterlijk, ik zit bij seizoen 3 afl. 7 ) en ja, ik kan het alleen maar beamen. Wat een geweldige serie is dit. Het is onbeschrijfelijk hoe goed het in elkaar zit. De karakter ontwikkeling was zelden zo interessant en onvoorspelbaar te noemen en de boodschap die het iedere keer geeft is er altijd een om in de zak te stoppen en te dragen overal waar men heen gaat. Mooiste citaat tot nu toe is van Nate Fisher nadat een rouwende vrouw vraagt: Why do we have to die? Nate: To make life worth living. Spijker op de kop en rillingen over de rug.

Ik zou echt waar nu al weer vanaf nummer 1 kunnen beginnen......... dat overkomt me zelden.
Ik doe het niet omdat ik toch nog even moet bijkomen, maar dat ik deze serie nog eens ga kijken is 100% zeker (en waarschijnlijk sneller dan ik zelf misschien voorneem te doen).
Tot die tijd de soundtracks die vele herinneringen levend kunnen houden.

avatar van revadebe
Mooie muziek, maar klapstuk is toch zeker wel Sia - Breathe Me, het laatste nummer dat bij SFU te horen was. Prachtig.

Kaaasgaaf schreef:

It's an Amazing Life hearing this soundtrack. I'm Feeling Good, Everything Is Everything for me, listening to this music: I'm so Lucky, it's giving me A Rush Of Blood To The Head.
Een werkelijk waanzinning goede sfeer wordt hier neergezet door deze combinatie van goede tot echt voortreffelijke nummers. Oud en nieuw, indie en funk, soul en latin, vormen samen een fraai geheel.

Echt heel bijzonder: het nummer Cold Wind van the Arcade Fire. Wat is dat mooi zeg! En alleen te krijgen op deze cd of als single. Helemaal speciaal: ze spelen dit nummer zelden, maar wel recent in Düsseldorf. En daar waren weer een aantal Musicmeter users bij: Time Was On Their Side as they chose the right Direction. Ook deze jongen was daar en kocht de volgende dag gelijk dit album.

De volgende nummers zijn speciaal voor deze soundtrack geschreven:
Jem - Amazing Life (exclusive track)
Interpol - Direction (exclusively written and recorded for SFU)
Caesars - (Don't Fear) The Reaper (exclusively recorded for SFU)
The Arcade Fire - Cold Wind (exclusively written and recorded for SFU)

Alleen dat al, los van de fraaie, afwisselende en toch mooi samenhangende tracklist, maakt het de moeite waard om voor deze soundtrack te gaan.