Afgezien van Interpol, staat er ieder geval nog één nummer op die speciaal voor de serie geschreven is:
'Cold Wind' van Arcade Fire, wellicht hun mooiste nummer zelfs. Volgens de makers van de serie moést een band die hun album 'Funeral' noemt wel een bijdrage leveren. De band was overigens zo tevreden met het nummer dat ze het ook meteen als single uitbrachten.
In de serie wordt het nummer op een zeer complex en emotioneel sleutelmoment in het laatste seizoen gebruikt en werkt bijzonder goed! Ook het nummer van Interpol komt uit een van de laatste afleveringen.
Ik heb via amazon de dvd-box bestelt met daarin alle seizoenen. Het valt me op dat het gebruik van muziek in seizoen 1, 4 en 5 zéér sterk is, in 2 en 3 minder opvallend.
Ik ga deze soundtrack trouwens niet aanschaffen (evenmin als volume 1), want ik heb zo goed als alle nummers al ergens op staan. Ik kan ze dus achter elkaar branden en heb dan evengoed de soundtracks.
Bovendien hebben ze een selectie moeten maken voor beide cd's, want er zit natuurlijk heel veel meer muziek in de serie dan op de twee schijfjes te vinden is, zoals het genoemde ''Radar Love'' (het gaf me wel een klein gevoel van nationale trots toen dat langs kwam, in die kroegscène met Nate inderdaad).
Ik vind alleen dat ze bij de selectie niet altijd even goede keuzes hebben gemaakt, vooral op volume 1 hadden sommige muzakkerige tracks en overbodige remixen van de maintheme best plaats mogen maken voor de vele goede popsongs die we voorbij hebben horen komen.
Waarom staat ''Rocket Man'' bijvoorbeeld op geen van de cd's? Goed, iedereen kent dat liedje wel of heeft het zelfs te vaak gehoord, maar de scene waarin David en Keith dat samen meezingen met een bandje in de auto (ergens in seizoen 3 als ik me niet vergis) is toch onvergetelijk!
Ook Joni Mitchell, Yo La Tengo, Flaming Lips, Doves, Boards of Canada, Black Rebel Motorcycle Club, Beck, Air en eels hadden een plek mogen krijgen op een van beide schijven. Ook Nirvana's ''All Apologies'' had op de soundtrack gemoeten, vanwege het grote belang ervan in de twee-na-laatste aflevering van het laatste seizoen. Maar misschien is dit vanwege rechten-gedoe niet gebeurt.
Ik wil maar zeggen, deze soundtracks doen niet echt recht aan het gebruik van muziek in de serie. De twee soundtracks kunnen leuk zijn, maar als je echt van de serie houdt gebruik dan daarnaast deze site:
http://www.hbo.com/sixfeetunder/
Daar kan je per aflevering zien welke muziek er is gebruikt. Zo weet je wat je allemaal mist op de twee cd's.
Muzikaal hoogtepunt uit de serie komt voor mij uit seizoen 4 (afl. 'Terror start at home'), het nr. ''Translanticism'' van Death Cab For Cutie, wanneer Claire en haar vrienden onder de xtc zitten (of iets dat daarop lijkt) en allemaal mee gaan zingen. Ik hou niet zo van het woord, maar ik ga het hier toch gebruiken: kippenvel!
Andere hoogtepunten zijn The Devlins aan het eind van de pilot (als Nate gaat joggen en zijn vader bij de bushalte ziet staan) en natuurlijk Sia in de indrukwekkende eindscene van de slotaflevering.
Inderdaad beste serie ooit gemaakt in mijn ogen. Het voegt niet alleen zomaar iets toe aan de televisie, maar aan het leven zelf! Dat klinkt misschien sentimenteel en bombastisch, maar ik ben er echt een ander persoon door geworden. Ik raad iedereen aan de dvd-box te bestellen (via amazon is het belachelijk goedkoop), want dit is iets om te hebben en te koesteren!