Golden Earring - Keeper of the Flame (1989)

Label: Jaws

1. Can Do That (4:23)
  2. Too Much Woman (3:47)
  3. One Word (4:27)
  4. Keeper of the Flame (6:02)
  5. Turn the World Around (5:32)
  6. Circles (4:09)
  7. Say My Prayer (4:14)
  8. Distant Love (5:12)
  9. Nighthawks (3:36)
  10. My Killer My Shadow (6:08)
avatar van Lonesome Crow
Goede songs laten zich niet verpesten door een z.g kille productie en toegevoegde electronica.
"Turn the World Around" is toch een geweldige single ?

Het begint allemaal voortvarend, de opener klinkt lekker misschien juist door alle studio/keyboard toevoegingen zelfs een grappig jazzy tussenstukje erin.
Barry praatt zichzelf door het nummer heen en dat geeft niet want het is toch al een aparte song.
Traditioneler is "Too Much Woman", staat als een huis en klinkt positief zou ik wel eens live willen horen.
"One Word", een ietwat dramatische ballad die een iets soberdere uitvoering had verdiend maar blijft goed.

Bij het titelnummer had ingegrepen moeten worden, zelden zo'n kil log gedrocht gehoord van ze.
Gelukkig daarna die zeer sterke single, helaas geen echt grote hit geworden.
Daarna blijft het behelpen, het lijkt me dat zelfs in 1989 je drumcomputers toch afwisselender kon laten drummen als op het redelijke "Circles" ?
"Say My Prayer" bevat stevig gitaarwerk waarbij de sobere ritmesectie op z'n plaats is, hier klopt het allemaal wel.

Ik heb op youtube "Distant Love" gezet, daarop zie je Rinus op zijn song alleen keyboards spelen best wel bijzonder.
Ik had vroeger alleen de LP dus "Nighthawks" was nieuw voor me maar heb al die tijd dus niets gemist.
Had altijd gedacht dat "My Killer My Shadow" erg goed was maar valt me nu toch tegen, er gebeurt niet al te veel in.
Al met al valt dit album me mee, heb pas de CD en vond vroeger de LP nogal tegenvallen.

Ik twijfel tussen 3 en 3,5 ster, de tegenvallende drumcomputer rond 'm af naar beneden.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Vond deze toch goed meevallen. Distant Love, Turn the World Around en in het bijzonder My Killer My Shadow waren al bekend en gewaardeerd. Can Do That is, compleet met jazzintermezzo, ook erg onderhoudend. Prijsnummer is toch wel One Word.

Niet elke jaren '70 rockband blijft even goed overeind in de jaren '80, maar Golden Earring kan ik juist uit die tijd goed hebben.