Golden Earring - Keeper of the Flame (1989)

Label: Jaws

1. Can Do That (4:23)
  2. Too Much Woman (3:47)
  3. One Word (4:27)
  4. Keeper of the Flame (6:02)
  5. Turn the World Around (5:32)
  6. Circles (4:09)
  7. Say My Prayer (4:14)
  8. Distant Love (5:12)
  9. Nighthawks (3:36)
  10. My Killer My Shadow (6:08)
Pieter Paal
Nee, dit is het ook niet helemaal. O.k. 'Turn the world around' is wel een lichtpuntje.

avatar van Saldek
Zeker geen slechte dit, doch ook allerminst een uitnodigend album om te luisteren. Wel zit er tenminste weer een klein beetje power in:
-Too much woman is lekker melodieus rocknummertje, amerikaans getint-catchy maar net té gespeeld dat het de overtreffende overtuiging mist. Maar dan:
-One word, da's toch wel een met spannende opbouw en tikje dreigend-neigende wanhoop die de song ballen geeft.
-titelsong, mist ook net die overtuigende trede, maar met flonkje rommelig-scheit-aan-mentaliteit maakt het uiteindelijk een hoop goed.
-Turn the world.....lekkere song die me bijstaat als een die live menigeen tot krankzinnigheid leidde. Wat een power, wat een energie.
-Circels, je moet toch een album vol zien te maken
-Say my prayer, lekker in de auto op de achtergrond
-Distant love........wat kan ik zeggen: een ballad on the road to nowhere. Eenzaamheid kan iets moois zijn, maar heb de kloten om er iets mee te doen. Zo komt de song op mij over. Prachtsong.
Nighthawks=b-side van turn the world.......en My killer.... was een afgewezen song voor een nederlandse film die werd vervangen door iets van Loïs Lane. Terecht vind ik, maar live ook hier weer ging het dak eraf.
Niet slecht allemaal, maar vind het niet serieus genoeg. Misschien daarom werd 'ie door publiek niet als zodanig ontvangen.

Dit is echt een geval van jammer van de productie. Iedereen vindt de productie van the Hole zo slecht, van Keeper is het nog veel slechter. Te digtiaal, ik kan het niet omschrijven. De nummers zelf zijn behoorlijk goed, zeker nummers als Say My Prayer en Distant Love.

avatar van bikkel2
Waarschijnlijk artistiek de slapste periode van de Earing . Dit is echt niet best . De drums klinken nauwelijks levend ( Zuiderwijk schijnt op het meeste niet eens te spelen ) en ook is het songmatig erg onevenwichtig . Maar de produktie werkt ook niet mee . Een volgepropt geheel waar de overmatige elektronica een te storende factor is .
Een paar redelijke goede nummers , maar voor de rest snel vergeten . Te ondermaats voor een band met zo'n staat van dienst .

Tja, ik vind dat de nummers best potentie hebben, allen het komt er niet uit. Volgens mij heeft Zuiderwijk uiteindelijk niets ingespeeld. Die was na the Hole helemaal uitgeknepen.

Aardig album, niet bijzonder, gewoon doorsnee

avatar van Rufus
Het gaat langzaam maar zeker bergafwaarts met GE.
Distant Lover gaat nog.
Aub laat Barry alleen nog maar zingen, misschien wordt het dan beter.

avatar van bauer
Dit is een prima plaat, met de nodige uitschieters zoals Too much woman, One word, Circles en natuurlijk Turn the world around.
Vooral de Kooymans nummers dus!
Dit is een creatieve periode van de Earring,want hierna volgt het sublieme Bloody Buccaneers.
5 sterren

Father McKenzie
Ik vond dit destijds een afknapper van formaat, na hun sterke seventiesplaten suckt dit dat het geen naam heeft. Zoals in een toeristische ralley; LLL (Links laten liggen!).

beaster1256
ja, een zelfs slechte earring plaat , niks kan me iets aanduiden dat positief is , slechte songs , geen inspiratie , futloos , nee dit vind ik niks !

Distant love is wel een schitterend nummer, autobiografisch gebaseerd op Gerritsen dacht ik ...

avatar van vielip
Een half-half album vind ik dit. Sommige prachtsongs als Turn the world, Say my prayer, My killer my shadow en Too much woman worden afgewisseld met niemandalletjes als Keeper, Can do that en Nighthawks.
Ik had trouwens ooit een alternatieve versie van Say my prayer op een bandje die duidelijk verschilde van de album versie. Duo zang van George en Barry in het refrein als ik me niet vergis. Die versie vond ik nog een tikkie beter dan deze op het album. Weet iemand misschien of die versie ergens te krijgen is op cd?

avatar van bauer
Die alternatieve versie van Say my prayer staat op de cd-maxi single van Turn the world around.

avatar van vielip
Oké bedankt Bauer! Die lijkt me lastig te vinden maar ik zal eens opletten links en rechts
De Earring moet eens een cd uitbrengen met b-kantjes en alternatieve versies van nummers! Denk dat veel fans daar blij mee zullen zijn.
Maandag zie ik ze trouwens live op de Lokerse Feesten
Heb er weer zin in!!

avatar van master-rens
vielip schreef:
Maandag zie ik ze trouwens live op de Lokerse Feesten
Heb er weer zin in!!

Ik heb een cd van ze dat ze tijdens een optreden alle nummers akoestisch spelen, is ook min of meer alternatief.

Wat een belachelijk lage score voor deze cd...

vincentcorjanus schreef:
Wat een belachelijk lage score voor deze cd...

Ahum....... verklaar je nader. Kom maar op met je verhaal.

bikkel2 schreef:

Ahum....... verklaar je nader. Kom maar op met je verhaal.

Nou iedereen is zo negatief over dit album, dit is het album waarmee ik ben ingestapt met de Golden Earring en snap niet echt wat mensen er slecht aan vinden??

avatar van bikkel2
Wat ik er niet goed aan vind is de overtollige produktie die totaal niet aanspreekt.
Het leeft niet, elke emotie wordt de nek omgedraaid door te veel electronica, iets wat een band als The Earring totaal niet nodig heeft.
Geen inventief drumwerk( nogmaals Zuiderwijk deed amper mee) maar een te zeer aanwezige drumsound die erg is geralateerd aan het tijdsbeeld toen.
Daarbij is het songmateriaal ook niet je van het.
Het is bepaald geen plaat met een constant niveau.

Nu mag jij dit beslist een goede plaat vinden, maar ik mis ziel en dat doet erg afbreuk aan het geheel.

avatar van Heer Hendrik
wel begrijpelijk dat de meningen over dit album verschillen. Er wordt behoorlijk op los geexperimenteerd met electronica en allerlei bijgeluiden ( Can do that, Keeper of the flame en bij Turn the world around) ook staan er enorme rockers op als circles en Say my prayer

Vergeet niet dat de Earring in deze tijd echt alles tegen had: De onterechte FIOD-inval, Van Kooten die de geldkraan dicht draaide en de financiéle balans bij Red bullit( contractueel zaten ze bij dat label) was erg zorgwekkend.
Verlost van elke vorm van extern beleid werd de Golden earring BV opgericht, met broer Rob Gerritsen als directeur. Zo werd er voor het eerst in 26 jaar een plaat in eigen beheer uitgebracht. Strak georganiseerde optredens was de enige bron van inkomsten. Optredens die bovendien ook erg matig werden bezocht.

Dus er was geen geld om een tot in de puntjes afgewerkte plaat te maken. Producer John Sonneveld kreeg het toch voor elkaar om er in mijn ogen een prima plaat van te maken.

Later in deze periode ondertekenden ze een contract met Sony. Toen was er weer meer financiële ruimte. 4 albums moesten ze uitbrengen op dit label. O ja The naked truth werd door Sony niet meegeteld. Het moesten studioalbums zijn en geen liveregistraties. Maar laat nu net dat album het bestverkochte album van de earring worden.

Trouwens Het nummer One word is in mijn ogen een vergeten parel!!

avatar van Dibbel
Leuk, die achtergrondinformatie, heer Hendrik. Wist ik allemaal niet of nauwelijks.
Zoals te zien, verschillen de meningen over dit album nogal.
Ik vind het ook niet hun beste en het veelgenoemde klinische geluid met drumcomputers etc. staat mij ook regelmatig tegen.
Album opent helaas met een van de slechtste nummers die ze ooit hebben opgenomen, Can Do That en een valse start is natuurlijk nooit goed.
Toch staan er ook een paar prachtnummers op zoals Distant Love (hoort bij hun beste), het nogal beklemmende Too Much Woman, Turn The World Around (terechte hit), Say My Prayer, en My Killer, My Shadow.
En ondanks het ge-experimenteer met geluiden vind ik de Gerritsen-trip van het titelnummer ook wel heel apart.
Ergens hoor ik ook nog even She Flies On Strange Wings-echo's en de Cat Scratch Fever-riff van Ted Nugent.
Een Earring album is voor mij echter altijd wel 3 sterren, dus bij deze.

avatar van lennon
Ik ben destijds bij de tour geweest voor dit album, en mede door het elektronische deel was dat juist erg boeiend!

avatar van haythijs
Op een of andere manier is dit een Earring Album dat mij wel goed bevalt. Wellicht heeft dat met een nostalgische waarde ofzo te maken. Ik was destijds 16, 4 havo, bepaalde 'zaken' die belangrijker worden en had net mijn eerste cd speler gekocht en dit was mijn eerste Earringalbum op cd.
De omstandigheden zoals door dhr Hendrik omschreven, kan ik me ook goed herinneren destijds. Cesar zou ook bv in een dipje hebben gezeten. Wat dat betreft was het einigszians vergelijkbaar met eind jaren 70, toen ze langszaam het grote succes zagen wegglijden, het financieel steeds minder werd en ze in en dipje zaten, nu mede door het tegenvallende succes van The Hole,
Overigens werden de optredens in die periode nog wel behoorlijk bezocht. De very best of tour die ze speelden na het uitbrengen van de dubbel LP vol greatest hits, trok volle zalen. Probleem was echter dat de heren een zeer groot PA en licht gebeuren met zich meetrokken plus de benodigde roadcrew waardoor er netto weing aan de optredens werden verdiend. Samen dus met de al genoemde 'problemen' werd de Earring enigszins gesaneerd, wat later na Bloody Buccaneers en naked Truth definitef voltooid was.
Ik kan wel in de kritiek komen dat het album niet echt een hoog niveau behaalt, misschien niet consistent genoeg. Maar voor mij persoonlijk heeft dit album dus wel 'iets'.
De single die uit kwam, werd begeleid met een fantastische clip Turn the world around. Wisten zij en wij veel dat een half jaar later de wereld echt op zijn kop stond na alle gebeurtenissen in Oost Europa.
Can do that vind ik wel een grappig liedje, had best een aardige single kunnen zijn met dat losse jazzy middenstukje. Too much woman is een typische Earring rocker, met lekker kort zuiver solootje van George. One word is echt een vergeten pareltje zoals door Hendrik opgemerkt. De samenzang tussen Barry en George wordt hier geweldig ten hore gebracht. Overigens vind ik dat Barry op deze plaat echt goed klinkt. Zijn stem is zo vol krachtig volwassen dreigend maar ook subtiel, zijn vocale topvorm wellicht.
Keeper of the flame werd gebasseerd op de solo zoals Rinus hem destijds speelde, dat heerlijke tikkende introotje,wat hij overigens nu ook weer gebruikt. Say my prayer vind ik wel lekker, de alternatieve versie is trouwens ook leuk. Circels en Nighthawks vind ik minder. My killer was een jaar ervoor al als single uitgebracht. Echt een hit werd het niet, maar als nummers en vooral live klonkt het heftig. En dan nog de tweede ballad, Distant Love. Heerlijk zomerse rockballad, een nummer wat ik trouwens live nooit echt goed uit de verf vond komen maar op dit album een mooie sfeer creëert..
De sound van dit album is idd wat klinisch, beetje kil. Aan de andere kant vind ik dus dat de heren Hay en Kooijmans vocaal echt geweldig klinken. Aan het drumwerk is behoorlijk gesleuteld in de zolderkamerstudio van Rinus, Cesar klinkt een tikje elektronisch, had trouwens wel een prachtige drumkit in die tijd. .

Live waren de heren overigens in die tijd een zeer heftige strakke machine. Nu heb ik dit als fan altijd wel in deze band herkend, maar in deze periode begon ik ze regemaltig live te zien. Oorverdovende power vol rock adrenaline kwam er dan om je horen, de band ging behoorlijk tekeer. Datzeflde hoor je bv ook in hun periode voor twlight zone, als ze ook aan de grond zitten maar op het podium vol vuur staan te spelen.
Luister maar eens naar deze link, van het optreden op Parkpop 1989( de site zelf geeft aan dat het 1988 was, maar het moet 1989 zijn) De band knalt Radar Love door de geluidsbarriere lijkt het wel. Wat een drive.
Earring op parkpop 1989

avatar van lennon
Vandaag One Word weer eens goed beluisterd, en ineens hoor ik daar een soort Mission impossible in (van het album NEWS) Dan doel ik vooral op het refrein, de manier waarop George dat zingt..

Mission impossible vind ik overigens een sterk nummer, dus de link is echt ok, maar het viel me gewoon ineens op. One word blijft overigens wel een lekker nummer, met een mooie boodschap:
One word makes all the difference in the world... LOOOOOOOVE... Niks baanbrekends, maar het kan niet vaak genoeg gezongen worden

lennon schreef:
Aardig album, niet bijzonder, gewoon doorsnee

Ik ga terugkomen op deze uitspraak. Ik vind het toch meer dan doorsnee namelijk, en verhoog naar 3,5.

Een nummer als One Word is gewoon erg mooi! En eigenlijk staan er geen zwakke nummers op. Ga je 't vergelijken met ouder werk dan kom je inderdaad tot de conclusie dat het allemaal wat minder is, maar als je dat gevoel nou aan de kant schuift hoor je gewoon een heel goed Nederlands rock produkt, waar werkelijk niks mis mee is.

avatar van Brutus
Het is geen super album, maar ook niet zo slecht.
Het minste album uit de 80 jaren vind ik The Hole.
Het beste album allertijden van GE vind ik nog steeds Eight Miles High.

avatar van nlkink
Naar aanleiding van de recente berichtjes heb ik de CD maar weer eens uit de kast getrokken. Een paar jaar geleden gekocht bij 'Het Zinnebeeld' in Groningen voor € 6,99 puur omdat ie er lag en omdat ik nieuwsgierig was naar het album. En dat was eigenlijk omdat ik 'Turn The World Around' een geweldige single vond. Eigenlijk vond ik 'm ook wat tegenvallen. Critici beweerden vroeger vaak dat Earring albums opgebouwd waren/zijn volgens het procedé één derde toptracks, één derde middelmaat en één derde bagger. Wat onrechtvaardig want je doet een groep tekort en oneerlijk maar deze voldoet helaas wel een beetje aan de omschrijving. Desalniettemin vind ik 'Turn The World Around', 'Say My Prayer' en 'Distant Love' wel zo goed dat ik dit album gewoon op basis van die nummers een waardering van drie punten heb gegeven.

Vielip schreef:

Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Eén van de discs van de box set 'The Devil Made Us Do It' bevat een aantal leuke rarities.
Onlangs is er in de serie 'The Golden Years of Dutch Pop Music' ook een deel verschenen van The Golden Earrings met alle singles en bijbehorende b-kantjes van de periode 1965-1969.

En een aantal jaren geleden heb ik op een platenbeurs een, ahem, bijzondere Golden Earring dubbel CD gekocht met allerlei singles, b-kantjes, 12" mixen en alternatieve (live) versies die allemaal gemeen hebben dat je ze niet kunt vinden op de reguliere albums. Ik heb 'm zelf aangemeld op Discogs. Hier is de link:
Golden Earring - 40 Years Of B-Sides & Other Rarities (1960-2000) (CD) at Discogs

Misschien iets om op platenbeurzen naar gaan te speuren?

avatar van bikkel2
Het is een gedrocht. Als het hier had gestopt dan had ik het logisch gevonden. De angel is er helemaal uit. Voornamelijk mager songmateriaal, Zuiderwijk amper te horen en een hele foute produktie.
De revanche kwam gelukkig, maar dit is een album die wat mij betreft niet gemaakt had hoeven worden.

avatar van vielip
Die 2cd met rarities lijkt me inderdaad te gek! Daar staat zo te zien ook de alternatieve (en naar mijn mening betere) versie op van Say my prayer! Ga ik zeker op letten als ik op een beurs loop te struinen. Bedankt voor de tip!

avatar van Heer Hendrik
hmmm.... misschien dat jullie mijn vorige bericht en die van Haythijs eens moeten lezen, dan vallen er misschien wat stukjes van de puzzel op zijn plaats