Accept - Metal Heart (1985)

West-Duitsland
Label: Indisc

1. Metal Heart (5:24)
  2. Midnight Mover (3:06)
  3. Up to the Limit (3:47)
  4. Wrong Is Right (3:08)
  5. Screaming for a Love-Bite (4:05)
  6. Too High to Get It Right (3:47)
  7. Dogs on Leads (4:24)
  8. Teach Us to Survive (3:33)
  9. Living for Tonite (3:34)
  10. Bound to Fail (5:07)
  11. Love Child [Live] *
  12. Living for Tonite [Live] *
avatar van Eddie
Dit mag ik nu zo af en toe graag horen, Lekkere rechtoe rechtaan metal, alle cliche zijn hier aanwezig, de meerstemmige gevrijnen de midtempo dubbel bass, de pompende basgitaar en de zelfverheerlijkende solo's, de enige die het nog een beetje bijzonder maakt is de heer Udo zelf, met zijn aparte stemgeluid maakt hij net dat kleine beetje verschil. 3.0*

avatar van Eddie
Dit is echt de herontdekking van het jaar voor mij. Wat een heerlijkeplaat is dit zeg, niet te zwaar niet te moeilijk, teksten die niet over allerlij zware onderwerpen gaan maar gewoon rechtoe rechtaan metal, De stem van UDO is echt heerlijk lekker rauw, en zoals ik al eerder zei alle Cliche zijn aanwezig, pompende basgitaren midtempo dubbele bass partijen heerlijk. Vooral Metal Heart, Midnight Lover en Dogs On Lead zijn pareltjes, maar ik geef wel toe je moet er wel van houden ik denkt dat ik MuM 1 van de weinige ben die van foute Duiste metal houd. (I rest My Case)

avatar van Sinner
Best een lekker plaat maar ik houd absoluut niet van de productie. Klinkt veel te droog en minimaal, zeker in vgm Balls To The Wall. Maar wel enkele geweldige tracks, in de vorm van Up To The Limit, Living For Tonight of Midnight movers, om van de titeltrack al helemaal te zwijgen.

avatar van Epitaph
Laatste tijd weer een paar luisterbeurten gegund, toch weer lekker naar pakweg twintig jaar.

avatar van Mart
Beetje hetzelfde als bij Balls To The Wall: titelnummer is een klassieker, de rest van de nummers liggen lekker in het gehoor maar het album zelf is niet echt bijzonder. Maar hier vind ik net iets lekkere nummers opstaan dan op Balls To The Wall. Ik zit (hierdoor) te twijfelen tussen 3,5* en 4*... Ik geef toch maar 3,5*. Het is gewoon lekkere recht toe recht aan metal (zoals Eddie al zei), niet echt bijzonder, maar het luistert wel lekker weg.

avatar van Mart
Stem verhoogd naar 4*. Ik vind dit album meer consistent dan Restless And Wild en Balls To The Wall. Bij die albums is de eerste helft sterk, maar zakt het album bij de tweede helft nogal in. Hier vind ik zowel de eerste als tweede helft goed. Up To The Limit is overigens een nieuwe favoriet van mij geworden op dit album.

avatar van Karma_To_Burn
Iets minder dan balls to the wall.. maar nog steeds even krachtig!
4,5 sterren !

Eddie schreef:
Dit is echt de herontdekking van het jaar voor mij.

Awel, Eddie, het was voor mij ook al een tijdje geleden ... en die album bevalt me nog steeds heel goed.

avatar van notsub
Het titelnummer is nog prima, met de rest kan ik niet zoveel. Voor mij stopt het hier met Accept, dat toen aan alle kanten door modernere metalbands voorbij gestreefd werd.

avatar van JoeY 2000
Het is en blijft een mooie plaat toch.
Vooral nummer 1 & 5 zijn goed.

Sir Spamalot (crew)
Ik heb een honderdtal albums op vinyl, niet omdat ik een verzamelaar ben, maar domweg omdat ik de meeste albums in de jaren tachtig en negentig heb gekocht. Ze staan mooi rechtop alfabetisch gerangschikt en deze staat als eerste in de rij, logisch.
Album nummer zes van de Duitse groep met schreeuwlelijkerd Udo Dirkschneider. Zo cliché als maar kan maar het stoort niet: als cliché met stijl wordt uitgevoerd, dan is het stijlvol “been there, done that”. Accept heeft heel mooie dingen op de metalheads losgelaten.
Hier staan toch zeer lekkere schotels op het menu: Metal Heart (de traditionele hymne), Midnight Mover (de single en blijkbaar bestaat hier een video van – iemand?), Up To The Limit (rechtaan), Wrong Is Right (de snelle beuker). De A-kant (1 tot en met 5) vind ik ietsje sterker dan de B-kant, die verre van slecht is maar gewoon ietsje minder (6 tot en met 10). Zwak nummer vind ik Teach Us To Survive, welke ik veelal oversla. De bonustracks staan niet op mijn exemplaar dus hierover geen oordeel. Al gezegd, ik oordeel enkel nog over de originele albumversies.
Grappig, op de achterzijde van de albumhoes staat per nummer wie wat doet (logisch) maar ook welk instrument ze hiervoor gebruiken: overdreven of sponsoring?

PriestMaiden
Bijna even goed als Balls to the Wall.
Opener Metal Heart is zeer sterk.
Daarna het beste nummer van de plaat: Midnight Mover;
Up to the Limit: ook top;
Wrong is Right valt mee;
Screaming for a Love-bite is één van de beste nummers van de plaat.
Volgende nummers zijn ook erg goed, vooral Dogs on Leads en Living for Tonight.

avatar van Them
Zeer sterke plaat, Udo zingt erg rauw.
Metal Heart doet het na vele luisterbeurten nog altijd erg goed bij mij. Vooral de eerste helft van het album ( t/m 6) is vrij geniaal
Maar wat is die hoes toch foeilelijk...

Sir Spamalot (crew)
Het volgende in verband met de hoes wist ik ook niet, bron onze wiki: the original cover concept was for a hologram metal heart image, until budget considerations resulted in a traditional cover. Het blijft een prima plaat natuurlijk en eentje die uitnodigt tot het naar rechts draaien van die beruchte volumeknop.

avatar van Brutus
Dit vind ik de zwakste Accept Plaat

Brutus schreef:
Dit vind ik de zwakste Accept Plaat

Weet je dat heel zeker ? Eat The Heat al eens gehoord?

avatar van vielip
Wat is er mis met Eat the heat dan? Oké, het is geen typisch Accept album maar ik vind 'm prima!

vielip schreef:

Wat ik mij ervan herinner is dat de scherpe randjes eraf zijn. Dat maakt het iid geen typisch Accept-album.

avatar van vielip
Het album is veel melodieuzer en opener dan wat Accept tot dan toe op de mensheid had losgelaten. Maar slecht is het echt niet vind ik. En David Reece is in aanleg een (veel) betere zanger dan Udo. Maar daarom werd het juist weer niet gepruimd destijds als ik me niet vergis

vielip schreef:

Dat is ook wat ik mij er van herinner...Verder er geen aandacht meer aan besteed.

avatar van Pietro
Waar ik in mijn jaren als tiener en twintiger een fervent metalliefhebber was, ben ik me de laatste ca. 10 jaar gaan verdiepen in andere muziekstijlen. Dit album zet ik zo nu en dan graag nog eens op, om energie te tanken of om gewoon even te ontspannen. De karakteristieke zang van Udo Dirkschneider heb ik altijd als een pluspunt gezien in de bandsound. Hij weet de composities naar een hoger niveau te tillen op dit Metal Heart, dat voor mij samen met Restless and Wild en Balls to the Wall tot het absolute hoogtepunt van Accept gerekend mag worden.

Het epische titelnummer behoort samen met het meeslepende Dogs On Leads en opzwepende nummers als Up To the Limit en Living for Tonite tot de beste songs. Iedereen die geinteresseerd in klassieke heavy metal kan ik dit album van harte aanraden.