Queensrÿche - Queensrÿche (1982)

Alternatieve titel: Queen of the Reich

Label: 206

1. Queen of the Reich (4:21)
  2. Nightrider (3:46)
  3. Blinded (3:06)
  4. The Lady Wore Black (6:15)
  5. Prophecy * (4:00)
  6. Nightrider [Live Version] * (4:32)
  7. Prophecy [Live Version] * (3:59)
  8. Deliverance [Live Version] * (3:40)
  9. Child of Fire [Live Version] * (4:36)
  10. En Force [Live Version] * (5:47)
  11. Blinded [Live Version] * (3:26)
  12. The Lady Wore Black [Live Version] * (7:01)
  13. Warning [Live Version] * (4:56)
  14. Take Hold of the Flame [Live Version] * (5:17)
  15. Queen of the Reich [Live Version] * (5:21)
avatar van Rockfan
Mijn eerste kennismaking met Queensrÿche destijds. En wat voor één.

Queensrÿche altijd blijven volgen en de cd's ,blind, aan blijven schaffen. Wat nogal eens tot een teleurstelling leidde. Maar dit debuut van deze heren had Queensrÿche voorgoed op de rock/metal/prog (vul maar in) gezet

avatar van Kronos
Kocht jij in '83 al cd's?

(Ik heb even een correctie doorgestuurd want deze EP verscheen oorspronkelijk niet op EMI maar via een onafhankelijk label, 206 Records, en al in '82 ipv. '83. link)

avatar van Rockfan
Kronos schreef:
Kocht jij in '83 al cd's?

Op vinyl natuurlijk. The warning en Rage for order. vanaf Empire de cd's

Ik zag ze voor het eerst in het voorprogramma van DIO. En ik was verkocht........tegenwoordig zijn ze veel minder bezig!!!

avatar van stoepkrijt
Hoewel The Warning me nog niet kan overtuigen, valt deze ep wel erg in de smaak. Qua muziekstijl zit er eigenlijk niet zo veel verschil tussen die twee, dus waar het verschil hem dan wel in zit zou ik eigenlijk niet weten.
Vooral The Lady Wore Black vind ik een geweldig nummer. Het is de rustigste/meeslependste van deze ep, maar niet op een druilerige of zeurderige manier. Dat rustige merk je alleen in de coupletten, want in het refrein gaan de gitaren snoeihard los. Dat maakt dit nummer (samen met de sterke tekst) een parel van jewelste.

avatar van AstroRocker
Verpletterende debuut (mini) ep van Queensryche. Ik kocht dit album al in 1984 als lp. Het album opend zeer sterk met het up-tempo nummer Queen of the Reich. Lekker vette sound. Nightrider is ook sterk, de openings gil van tate gaat door merg en been
Blinded is ook een heerlijke uptempo rocker. The Lady in Black is iets meer ingetogen. Een beetje een blauwdruk voor het volgende (geweldige) album. Prophecy eindigt het album in stijl. Kortom, alle nummers zijn zeer de moeite! 4 sterren.

avatar van Brutus
Uitstekend debuut, al vind ik Blinded iets minder dan de overige nummers

avatar van blondegod
Queen of the reich en The lady wore black ....... wat een nummers, echt geweldig!! Had deze cd eigenlijk alleen gekocht omdat Queen of the reich er op stond maar de rest bleek eigenlijk net zo goed te zijn.

avatar van Scherprechter
Wat een energie, wat een stem en wat enorm melodieus. Je zal dit maar als demo te horen krijgen in 1982.
En ze hebben het waargemaakt met nog een paar pareltjes van albums en zelfs een hitje.

Deze debuut elpee is echt wel een super cd. Het begint met het zeer mooie Queens of the reich. Een super nummer strak gespeeld. Echt top. Dan hebben we nightrider ook een echte topper. Een heel erg power metal nummer. Daarna volgt Blinded net zoals Brutus vind ik Blinded heel wat minder dan de rest. The lady whore black is iets rustiger gaat meer naar het progressieve toe dit is het tweede top plaatje. We sluiten het af met Phrophecy die heel erg gelijkt op Nightrider. Al bij al dus 4 van de 5 nummers zijn echt top.

avatar van gigage
Zelden zo'n impact meegemaakt met een EP als deze s/t van Queensryche. Stuk voor stuk prima songs van een paar jonge maar vastberaden broekies. Gelukkig is er een remaster op CD uitgebracht opgevuld met de Live in Tokyo (VHS) tapes (van The Warning Tour). Hier staat de song Prophecy op die niet eerder was uitgebracht.

avatar van Zagato
Kennis gemaakt met deze band via een metal programma van een lokale radiopiraat waarvan ik me de naam niet meer kan herinneren. Ik luisterde al naar Maiden en consorten maar toen kwam Queen of the Reich voorbij. Volledig uit mijn stoel geblazen en direct aangeschaft, wat een debuut!

avatar van Lau1986
Een prachtige ep met vooral het titelnummer en The lady wore black echte uitschieters zijn. De andere twee nummers mogen er echter ook zijn. En wat een geweldige zanger!

avatar van Kronos
Queen of the Reich blijft een fantastisch nummer. Een klasse apart. Het alom geprezen The Lady Wore Black heeft mij nooit veel gedaan. Dan hoor ik liever het pittige Nightrider. Of Blinded met dat intense einde. Een EP was toen niet veel meer dan een demo. En deze Queensrÿche heeft zijn belofte meer dan waar gemaakt.

85/100

avatar van The_CrY
Ik deel je mening over 'The Lady Wore Black', maar op volgens mij Warning staat een bonus live versie welke ik echt geweldig mooi vind, zonder dat rare harde stuk erin.

avatar van Kronos
Ik zal die live versie eens beluisteren. Maar het hele nummer doet me weinig.

avatar van Kronos
The_CrY, die live versie is inderdaad een pak beter. Uit 1994 en je hoort dan ook dat de band een stuk volwassener is geworden. Bij het origineel vind ik de gitaarpartij in het refrein niet mooi. Die is hier helemaal gewijzigd. Het refrein zelf en de strofes zijn ook beter gezongen.

avatar van Sir Spamalot
Als hun demo werd dit op EP uitgebracht in 1982 op hun eigen label 206 Records, maar door het grote succes konden ze tekenen bij EMI die deze EP opnieuw uitbracht in 1983. Later kwamen er nog twee mij bekende versies bij, met de bonustrack Prophecy in 1988 en met nog eens tien live nummers in 2003, afkomstig van de video Live in Tokyo uit 1985 welke ik ook heb.

In 1983 moet ik deze EP op vinyl hebben gekocht, de prijs staat er nog op: 259 BEF omgerekend 6,50 eur, dit is 'em: https://www.discogs.com/Queensr%C3%BFche-Queensr%C3%BFche/release/2272561. Aanleiding moet het openingsnummer Queen of the Reich zijn geweest dat ik op de radio hoorde, wat hadden wij anders in die tijd dan een zeldzaam radio- of tv-programma waarin dan eens de zwaardere muziek werd gedraaid. Waar het gros van mijn metalen vrienden later zich jaren bezighield met de opkomende Thrash Metal, werd Queensrÿche mijn groep, een dijk van een zanger (Geoff Tate) en muziek doorspekt met tempowisselingen en gitaarsolo's.

Hiervan onthoud ik vooral de snelle opener en de afsluiter annex semi-ballad, twee nummers die live nog vaak aan bod kwamen, de eerste werd al snel een vreemd eend in de bijt, want met de opvolger The Warning, hun debuutalbum voor EMI, kwam de eerste koerswijziging eraan en het was niet de laatste, hét kenmerk van Queensrÿche tot in 1994 althans met het album Promised Land.

avatar van RuudC
Heerlijke EP! Een gezicht van Queensryche dat ik eigenlijk pas laat ontdekt heb. Mijn vader draaide vroeger vaak de Empire en dit is toch wel andere koek. Veel directer, veel aanstekelijker en energieker. Queen of the Reich is fantastisch. nog steeds een terechte klassieker. Het einde van Blinded is het beste wat de band te bieden heeft hier, maar The Lady Wore Black werkt als geheel toch wel beter. Queensryche speelt hier nog heerlijke klassieke heavy metal. Geoff Tate zingt fantastisch. Het geluid laat nog wel te wensen over, maar dat zorgt ook weer voor de nodige charme. Erg leuke EP!

avatar van lennert
Alle vier raak: top-EP!

Queensrÿche is een band die ik redelijk vroeg in mijn metal-leren-kennen-periode hoorde. Voor een paar euro kocht een vriend toen Rage For Order en het viel ons vooral op dat het een beetje Iron Maiden was, maar dan wat softer. Uiteindelijk heb ik de cd van hem overgekocht toen bleek dat hij hem toch nooit luisterde. Operation: Mindcrime en Empire volgden en sindsdien ben ik fan. Of nou ja, heb ik een verhouding met de band die af en toe wat klappen krijgt (daar komen we nog wel...).

Deze EP echter... manmanman, wat een genot! Majestueuze solo's, een vlijmscherpe zanger, futuristische teksten en heerlijke afwisseling qua tempo's en sferen. QR had met deze EP al meteen een schot in de roos. Begrijpelijk op zich dat men zich verder is gaan ontwikkelen en dat deze ietwat primitieve sfeer moest evolueren, maar dat deze oldschool US-metal nog steeds als een huis staat moge duidelijk zijn!

lennert schreef:

Toen ik vorig jaar ongeveer alle albums besprak viel de eindbalans wat tegen. De eerste zes vind ik zeker de moeite maar echt onmisbaar enkel het spul uit de jaren tachtig. Deze EP blijft inderdaad een geweldig startschot.

avatar van gigage
Een metal EP met 100 stemmen of meer hier op mume. Dat is best uniek dacht ik. En t klopt, het zijn er minder dan 7.

avatar van lennert
Kronos schreef:

Ik heb Condition Human voor metalfan.nl toen nog een 85/100 gegeven en heb dat album altijd met plezier geluisterd. Maar ja, Addicted To Chaos heb ik nooit gehoord, American Soldier ook niet etc. We zullen het zien!

lennert schreef:

.... Maar ja, Addicted To Chaos heb ik nooit gehoord....

[kuch] Dedicated to Chaos [/kuch] zet je maar schrap. Ik ben nog steeds niet over het trauma heen.

avatar van RuudC
Dat soort berichten maken me dan wel extra nieuwsgierig! Soms is het ook wel goed om heel slechte dingen te horen. Dan ga je het goede werk juist meer waarderen.

RuudC schreef:

Het is niet heel slecht maar het is ook geen Queensryche, een beetje hetzelfde gevoel als bij Strange and Beautiful van Crimson Glory. Ik kan er in ieder geval niets mee!

avatar van The_CrY
De platen na Promised Land hebben niet zoveel meer met metal te maken, tot de staatsgreep in 2012. Slecht zijn ze niet, maar een vergelijking tussen Rage for Order en Dedicated to Chaos gaat niet op; ze hebben gewoon niets meer met elkaar te maken. Maar goed, dat is waar Queensrÿche altijd koningen in waren. Ook deze koddige EP vol jongvolwassen energie heeft niets tot weinig meer te maken met wat erna kwam. Dat is waarom deze band zo goed is geweest. Hun sound veranderde van plaat tot plaat. Sinds 2013 is het een nostalgie-fest geworden, zij het misschien noodgedwongen om te blijven voortbestaan.

avatar van Kronos
De band evolueerde met elk album, dat is waar. Maar The Warning is een logische opvolger van deze EP. Stellen dat die weinig tot niets te maken heeft met wat volgt gaat niet op. In de jaren tachtig was Queensrÿche een metalband die steeds de grenzen verlegde door trefzeker buiten de lijntjes te kleuren. Pas met Empire was er een soort van stijlbreuk. Geen slecht album en Promised Land ook niet. Maar daarna lijkt men de koers kwijt en het handhaven van de kwaliteit lukt ook niet meer.

Spijker op de kop!

avatar van Lau1986
De laatste tijd weer gedraaid en wat blijft dit toch genieten.