menu

Howard Shore - The Hobbit: An Unexpected Journey [Special Edition] (2012)

mijn stem
3,98 (27)
27 stemmen

Canada
Score
Label: Decca

  1. My Dear Frodo (8:02)
  2. Old Friends (5:00)
  3. An Unexpected Party (4:09)
  4. Blunt the Knives (1:01)
  5. Axe or Sword? (5:58)
  6. Misty Mountains (1:41)

    met Richard Armitage

  7. The Adventure Begins (2:05)
  8. The World Is Ahead (2:21)
  9. An Ancient Enemy (4:58)
  10. Radagast the Brown (6:38)
  11. The Trollshaws (2:09)
  12. Roast Mutton (4:58)
  13. A Troll-hoard (2:38)
  14. The Hill of Sorcery (3:51)
  15. Warg-scouts (3:05)
  16. The Hidden Valley (3:49)
  17. Moon Runes (3:38)
  18. The Defiler (1:14)
  19. The White Council (9:42)
  20. Over Hill (3:43)
  21. A Thunder Battle (3:55)
  22. Under Hill (1:54)
  23. Riddles in the Dark (5:22)
  24. Brass Buttons (7:38)
  25. Out of the Frying-Pan (5:54)
  26. A Good Omen (5:46)
  27. Neil Finn - Song of the Lonely Mountain (6:03)
  28. Dreaming of Bag End (1:49)
  29. A Very Respectable Hobbit (1:27)
  30. Erebor (1:19)
  31. The Dwarf Lords (2:00)
  32. The Edge of the Wild (3:38)
totale tijdsduur: 2:07:25
zoeken in:
avatar van JohnWilliams
4,0
Ook The Expended Score van The Hobbit heeft mijn aandacht, ik ben benieuwd naar de nieuwe composities van Howard Shore. Laat Middle-earth maar komen!

avatar van Metalhead99
Waarom staat deze er apart op? Is dit niet gewoon dezelfde soundtrack als "The Hobbit", maar dan met nog wat extra tracks?

avatar van JohnWilliams
4,0
Dit is de Extended version. Ook wel de Complete Redordings van The Hobbit. Dit had je overigens ook bij de vorige delen (zie de link).

Howard Shore - The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (2007)

avatar van dynamo d
4,0
Volgens mij is dit ook dubbel en kun je niet vergelijken met The Complete Recordings want die zijn later uitgebracht en met veel meer dan alleen bonus tracks. Dit is gewoon The Hobbit plus bonus tracks.

neo
Deze uitgebreidere tracks heeft een x-aantal tracks die een stuk langer zijn, naast inderdaad wat bonustracks. Dat maakt het verschil.

avatar van blur8
5,0
De eerste luisterbeurt is an journey op zich. Natuurlijk zijn de kernthema's uit LOTR prominent aanwezig, maar dan met een dwergen touch, in de vorm van een vrolijk hoempapa element. (Shire & Rivendel)
Nieuwe composities borduren voort op de beste LOTR traditie, maar gaan daar voor mijn gevoel niet overheen..

avatar van davy jones
4,5
Ik heb net dé score van het jaar beluisterd. En je mag gerust zijn, Shore is het nog niet kwijt. Hij kent Middle-Earth als niemand anders. Bekende thema's van The Lord Of The Rings worden hergebruikt, en Shore heeft prachtige composities geschreven om deze thema's te vervolledigen. Ook de actie muziek is om je vingers van af te likken. Shore geraakt jammer genoeg niet aan het niveau van The Lord Of The Rings, maar hij is er niet ver af.

4.5*

avatar van JohnWilliams
4,0
Inmiddels heb ik de score ook beluisterd en kom ik tot de conclusie dat Shore weer mooi werk heeft afgeleverd. Helaas niet zo geweldig als zijn vorige werk uit Middle-Earth maar zeker niet veel minder. Ik hou het voorlopig bij een mooie 4*.

avatar van rolandobabel
tsja, filmscores, metal en hiphop doen het altijd goed op musicmeter.....

avatar van blur8
5,0
Ik ben zeer verheugd de film te hebben gezien met voor beluistering van de score. Dat verhoogd het kijkplezier enorm. Ik heb intens genoten van de muziek die meerdere keken vol uit de speakers knalt.
Er zijn veel momenten waar de muziek de beelden zo sterk aanvullen, dat het lijkt of de muziek zelfs meer sfeer heeft dan de beelden zelf. Dit is alleen gegevens aan echt goede filmmuziek.
Ik hen bijna geneigd deze score het volle pond te geven. alleen omdat de muziek zwaar leunt op bestaande LOTR thema's weerhoud me.

avatar van davy jones
4,5
Het is niet meer dan normaal dat deze muziek teert op LOTR. Shore heeft de wereld van Tolkien tot leven gebracht met zijn muziek. Elke personage, plaats, wezen of cultuur heeft een thema gekregen in LOTR. In deze film komen verschillende personages of wezens terug. Zoals Hobbits, of Lady Galadriel. Het zou dus raar zijn dat Shore opeens andere thema's gebruikt voor deze personages voor deze film. Dus ik vind dat je stem niet mag afhangen door het feit dat Shore zijn thema's hergebruikt. Het is een mooi uniform geheel. Dus als je naar deze score luistert, kan je teruggaan naar de bekende plaatsen dankzij de thema's die Shore hergebruikt.

avatar van blur8
5,0
OK, weg met nep-argumenten! het volle pond omdat het nagenieten van de geweldige film gewoon doorgaat door herbeluistering van de pure muziek. van 4 naar 5 *****.

Jazzthieve
rolandobabel schreef:
tsja, filmscores, metal en hiphop doen het altijd goed op musicmeter.....


Filmscore is een erg niche genre om te beluisteren en is helemaal niet zo populair als je zou denken. Natuurlijk kent en hoort iedereen wel graag de obligate hans zimmer track (of af en toe John Williams) maar verder dan dat gaat het meestal niet. Zelffs hier op deze website is het maar enkel een harde maar gepassioneerde kern die hier regelmatig commentarieerd. Ik beluister score sinds mijn twaalfde (1992) en heb werkelijk (buiten online) nog nooit iemand tegengekomen die ook van scores houdt in die mate dat die persoon namen herkende zoals Silvestri, Goldsmith, Bernstein, Mancini, Mansell, Poledouris, Elfman, Newton-Howard, Desplat, Korngold, Hermann,... (dit zijn trouwens top namen en zeer bekend in het genre).

avatar van davy jones
4,5
Maar die harde en gepassioneerde kern verspreiden wel filmmuziek. Soms zonder dat we het beseffen. En ik merk wel dat sommige van mijn vrienden er van kunnen genieten. En dat ze zich "bekeerd" hebben.FIlmmuziek is niet populair omdat het niet bekend is. Maar zolang de harde kern blijft bestaan, zal die harde kern alleen maar uitbreiden. En ik ben niet de enige met deze mening.
YouTube - Abel Korzeniowski's message at World Soundtrack Awards 2012. Dit is de boodschap van Abel Korzeniowski op de WSA in Gent. Ik vind dat hij een punt heeft. Filmmuziek is een kunst die niet gewaardeerd wordt door het grote publiek. Maar dat zal ook nooit gebeuren als wij, de liefhebbers het niet verspreiden. En we doen dat, zonder dat we het beseffen.

avatar van JohnWilliams
4,0
Mooi gezegd!

avatar van izabella
Jammer van die Neil Finn, die associeer ik niet echt met het fantasy genre.
Dat hebben ze beter gedaan bij de vorige reeks.

avatar van davy jones
4,5
Ik vind het nummer van Finn niet slecht. Je moet er wel een beetje aan wennen, maar eenmaal je het een kans hebt gegeven, ga je het beseffen dat het nummer wel degelijk bij de film past. Dat is toch de ervaring die ik heb meegemaakt met het nummer

avatar van HANSZIMMER
Oei Oei Oei. Veel hoge verwachtingen die naar mijn mening toch wel grotendeels ingelost werden maar aandacht van de oscars of de BAFTA's zit er niet in.... Vreemde keuzes toch wel dit jaar. Newman krijgt een nominatie voor Skyfall en hoe lang zullen die mannen voorbij James Newton Howard blijven kijken....

avatar van HANSZIMMER
Wat het gebruik van de muziek in de film betreft, erger ik me toch aan de mensen van de eindmontage. Nergens in de film is het Radagast-thema deftig te horen en zo zijn er nog mooie stukjes uit deze score weggeknipt. Die hebben dan weer moeten plaats maken voor verkeerd kopiëren van muziek uit LOTR. Zo horen we in de film het Nazgul thema wanneer er geen Nazgull in de verste verte te zien is. Ik herinner me ook enkele van de Gondor thema's te hebben gehoord uit Retun of the King (als ik me niet vergis toch). Ik vind dat verkeerd gebruik van oude muziek eigenlijk een beetje lachen met het werk van Shore die zoveel moeite heeft gedaan in het creëren en vooral consequent gebruiken van leidmotieven.

avatar van JohnWilliams
4,0
HANSZIMMER schreef:
Oei Oei Oei. Veel hoge verwachtingen die naar mijn mening toch wel grotendeels ingelost werden maar aandacht van de oscars of de BAFTA's zit er niet in.... Vreemde keuzes toch wel dit jaar. Newman krijgt een nominatie voor Skyfall en hoe lang zullen die mannen voorbij James Newton Howard blijven kijken....


Thomas Newman bij elkaar nu 11 nominaties als ik me niet vergis. Die mag de Oscar wel winnen maar voor Skyfall is dat ronduit belachelijk. Een schande als Newman wint. Wat mij betreft mag die naar John Williams gaan. Desplat mag ook al had ik hem er liever 1 zien winnen voor Rise of the Guardians.

James N. Howard had er al lang 1 moeten hebben!

avatar van JohnWilliams
4,0
Howard Shore geen nominatie van de Oscars zie ik als een verrassing als deels positief. Ik hoop dat Shore nu ook inziet dat hij de volgende keer met nog betere composities moet komen. Het hoofdthema was mooi maar de rest er omheen wat minder.

avatar van HANSZIMMER
Wist je dat het hoofdthema niet van Shore afkomstig is maar uit de trailer kwam. Maar nadat het zo een goede reacties kreeg, heeft hij het zich eigen gemaakt

Jazzthieve
Over wat voor hoofdthema heb jij het? Het Misty-Mountains thema dat ze in de trailer gebruiken?

Jazzthieve
Dit is een vrij teleurstellende release voor mij. Verschillende stukken muziek gehoord in de film staan er gewoon niet op zoals charge van Thorin op Azog, de reddingscene van grote arends, de vlucht op de arends,de ontsnapping van de misty mountains staat er niet geheel op. Waarschijnlijk zullen ze net zoals bij de LOTR films een reeks complete edition uitbrengen waar het dan wel opstaat....een cash grab dus. Het geeft een wrange smaak in mijn mond als ze prachtige elementen van de score er niet erbij zetten maar toch een paar lullige "bonus tracks" toevoegen.

avatar van HANSZIMMER
Veel van die "prachtige elementen" waren muziek uit de Lord of the rings die ze schaamteloos hebben gekopieerd voor de Hobbit en daarmee origineel werk van Shore hebben vervangd.

Jazzthieve
Ik denk dat je misschien best de film eens opnieuw bekijkt, of op z'n minst de scenes waarover ik spreek want wat jij verteld is niet correct. Je kan spreken over "samples" die uit LOTR gebruikt werden en in the hobbit score verwerkt werden. De charge van Thorin gebruikt voor het eerste stuk "flight to the ford" uit FOTR maar dan met hevigere percussie en een andere tonaliteit, de redding door de arends is 80% nieuw materiaal (20% last march of the Ents uit Two Towers), de vlucht op de arends is volledig uniek materiaal (een oppervlakkige luisteraar zou denken dat hier het laatste deel van "Forth Eorlingas" met de stem van Ben Del Maestro van The Two Towers ost gebruikt wordt maar dat is helemaal niet zo)
Dat van dat "schaamteloos kopieren" is al volledig onzin. Net alsof John Williams zijn score van de originele star wars "schaamteloos" zou gekopieerd hebben voor de prequel star wars films.
De track die je hoort bij het gevecht tussen de orcs en de dwarfs aan de poorten van Moria zit ook niet op de soundtrack en nee dat is ook niet "schaamteloos gekopieerd materiaal" uit LOTR.

Verder snap ik jou redenering van "...die ze schaamteloos hebben gekopieerd voor de Hobbit en daarmee origineel werk van Shore hebben vervangd". Alsof iemand anders deze score heeft geschreven en Shore heeft geplagieerd.

avatar van HANSZIMMER
Het kan zijn dat men uitleg niet 100 procent op de juiste stukken slaat maar deze kerel legt het perfect uit: The Hobbit: An Unexpected Journey (Howard Shore) | Music Muse - music-muse.com

Zo ben ik wel 100 procent zeker dat als thorin naar die witte ork stapt ze het thema van de Nazgul hebben gebruikt in plaats van het stuk dat er op het album van de hobbit te vinden is en zo zijn er nog een paar hoor. Ze hebben af en toe in de plaats van origineel werk van shore, stukjes uit the lord of the rings gebruikt bij het editen, tis da da ik bedoel.

avatar van HANSZIMMER
Now as wonderfully crafted as this score is, in context, it becomes more problematic. Several passages from the album were entirely cut from the film, such as the choral material from “Radagast the Brown”, the brilliant fanfare from “Out of the Frying-Pan” or the choral melody from “A Good Omen”. It’s also incredibly frustrating to see that many of the new themes on album are missing from the album as of consequence. These missing portions seemed to have been replaced by many re-recordings of past material from The Lord of the Rings. Despite this, the score still works rather well in context, but not without its problems. The Nazgul theme and the Gondor Reborn theme are two themes that make rather jarring appearances with scenes that don’t necessarily reflect their leitmotivic purposes. The former could entail connections that we are not aware of yet while the latter could have been emotionally repurposed to fit the scene and yet these still seem like rather far-fetched explanations. Unfortunately the problems don’t stop there.

Zo legt die kerel het uit

avatar van tbouwh
4,5
Schitterende soundtrack weer van Shore. Zijn drie LOTR-scores staan nog steeds met stip aan kop van mijn top-10, simpelweg omdat er voor mij tot nog toe geen albums zijn die deze scores overtreffen.
Deze Special Edition bevat naast de oorspronkelijke soundtrack een aantal ´extended versions´ van nummers, en aantal bonus track. Dit komt de kwaliteit van de score flink ten goede: ten eerste omdat de verlangde tracks er alleen maar beter van worden, en ten tweede omdat de bonus tracks erg goed zijn; ze behoren tot mijn favoriete tracks, en het is dan ook jammer dat ze niet op de oorspronkelijke score staan.
Grootste pluspunt is dat Shore de emotionele Fellowship Hobbit-thema´s heeft gehandhaafd. Aan het begin van de score is dat meteen te horen: Old Friends en My Dear Frodo zijn erg mooi.
Ook later, als de hobbits vertrekken, worden met The World is ahead en the adventure begins geweldige nummers neergezet. Deze brengen echt het LOTR-gevoel weer terug.
Daarnaast heeft Shore met Misty Mountains een prima themanummer neergezet, dat hij meteen goed verwerkt in instrumentale nummers, bijv the Edge of the Wild.

Minder geslaagd vind ik de duistere nummers; ze zijn niet slecht, maar de vijandige thema´s werden in LOTR toch beter neergezet. Af en toe wordt nog wel teruggegrepen op Minas Morgul, maar over het algemeen vind ik het niet vernieuwend genoeg. Ook het Radagast-thema vind ik niet erg bijzonder.
Wel overtuigend is het gebruik van koren onder sommige nummers.

Absoluut hoogtepunt voor mij is Erebor, met een schitterende Braveheart-achtige sound. Tekenend dat dit een bonustrack is.
Wat ik van the Song of the Lonely Mountain moet denken weet ik niet; het is mij net iets te. Valt in het niet bij Into the West of May it be, en is ook niet een typisch LOTR-nummer.

Al met al is er genoeg moois te horen op deze score, en is het toevoegende aspect van de special edition voor mij onontkombaar.
Niet alles is top, waardoor het de perfectie mist die de LOTR-scores wel hadden.
Ik geef een ruime 4,5*

avatar van John Barry
4,0
The Hobbit: An Unexpected Journey vind ik een vrij goede soundtrack.

Deze soundtrack voelt vertrouwd aan als je ook met de The Lord of the Rings soundtracks bekend bent. Veel oude thema,s keren terug. Natuurlijk is het Shire thema weer van de partij. Het thema speelt vooral aan het begin van de soundtrack een grote rol. ( vooral in Old Friends, wat tevens een prachtige track is ) Het Shire thema is een van mooiste thema,s die Howard Shore heeft gecomponeerd. Dat het thema veel terug komt is erg mooi. Naast het Shire thema komen ook o.a. het Rivendell thema, Gollum thema, history of the ring thema en Lothlórien thema terug. Feest der herkenning.

Maar natuurlijk worden er ook een aantal nieuwe thema,s geïntroduceerd. o.a een thema voor Thorin. Dit thema behoort ook tot een van mij favoriete. Het is een prachtig statig , en emotioneel thema. Smaug krijgt een eigen thema. We hebben het thema van de Arkenstone. Dat aardmannen rijk waar het gezelschap van Thorin aan het eind van de film doorheen gaat heeft ook een eigen thema. Het zijn allemaal goede thema,s.

Ook een goed thema is het Misty Mountains thema. Jammer genoeg is het thema niet op de volgende Hobbit soundtracks te horen. In de track Over Hill horen we de mooiste versie van dit thema.

Ik heb niet alle thema,s in deze score genoemd. Maar ik vind al het thematisch martiaal erg goed. Deze soundtrack is dan ook een genot om naar te luisteren.

Het album begint met een erg sterke intro. My Dear Frodo vind ik een erg mooi en emotioneel nummer. In de film zie je o.a. hoe Smaug Erebor veroverd. Deze tracks heeft eigenlijk alles. Emotie, sterke thema,s ( o.a. het smaug , Thorin thema en erg verstopt The Woodland Realm thema, ) en grootse actie.

Vooral in de tweede helft van het album is goede actie muziek te horen. Goede actie tracks zijn o.a. A Thunder Battle en Out of the Frying-Pan.

Van de song van Neil Finn ben ik niet echt fan. Ik vind het nummer ook niet zo goed bij de film passen. Ik sla het nummer tijdens het luisteren van de soundtrack meestal over. Vergeet echter niet de nummers te luisteren na dit lied. Want die zijn prachtig.

Al met een erg goede soundtrack van Howard Shore. De soundtrack haalt niet het niveau van The Lord of the Rings. Maar is desalniettemin een erg mooie luisterervaring. Deze soundtrack is een mooie variatie van oude vertrouwde thema,s en mooie nieuwe thema,s.

4 sterren.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.