Toto - Turn Back (1981)

Label: Columbia

1. Gift with a Golden Gun (4:02)
  2. English Eyes (6:07)
  3. Live for Today (4:01)
  4. A Million Miles Away (4:37)
  5. Goodbye Elenore (4:54)
  6. I Think I Could Stand You Forever (5:20)
  7. Turn Back (3:57)
  8. If It's the Last Night (4:41)
Zojuist de DSD-versie binnen, die klinkt toch beduidend beter dan de originele uitgave. Ruis is bijna compleet weg, muziek knalt echt mijn luidsprekers uit.

avatar van Poeha
Hier een link naar één van de beste basstrumentals ever, uiteraard van het nummer A Million Miles Away. Moddervette bas van Mike Porcaro. Hebben ze echt veel te weinig gespeeld gedurende hun tournees.

Mike on the bass

Edit: Ah ik zie net dat ik dat ruim een jaar terug ook al heb aangegeven, tja kwaliteit verloochent zich niet. Ik laat hem ook lekker staan

Marty schreef:

Dus er is eindelijk een geremasterde versie? Waar haal je die? En zijn er ook nieuwe versies van de andere Toto-cd's?

zo maar eens luisteren, maar in ieder geval bonus punten voor de hoes

avatar van Simon Smith
Dit album zit ook in de 5-cd box "Original Album Classics". Weet iemand of de geluidskwaliteit van Turn Back in die box beter is?

ichiman38
ik denk 1 van de beste van toto ik hem in een 5-cd box ik weet niet hoe de kwaliteit van de lp en de orginele cd is maar deze kwaliteit klinkt ook niet helemaal ik weet niet wat er met de gitaar aan de hand is.ik denk dat ze hebben geprobeerd om een jaren 80 sound te crieeren.
verder zijn alle nummers goed ik geef 4 stemmen omdat de kwaliteit minder is

avatar van dreamtheater22
Een mooie cd met geweldige rocksongs met als uitschieters :English eyes, I think I could stand you forever en niet te vergeten turn back. Dit is toch een van de betere platen van toto.

avatar van kaztor
We hebben sinds kort The Collection, een boxsetje met alles tot en met The Seventh One en een live-dvd. Turn Back is inderdaad ook aanwezig.

Hele fijne plaat waarbij er, in tegenstelling tot een Toto IV of Seventh One, niet bij stil is gestaan om te kunnen scoren.

Het album heeft een lekker nonchalant karakter; 'Zeik niet zo, als het je niet bevalt luister je maar naar wat anders' lijken de bandleden te willen zeggen.
Het is een recht-toe-recht-an-plaat met minder ruimte voor een jazzy insteek, maar door de pit en het enthousiasme in de nummers is het een voortreffelijke eenheid waarmee ze live ook goed mee uit de voeten kunnen .

avatar van Edwynn
Mooi meeslepend titelnummer ook. Tikkie mysterieus en met geweldige vocalen van Kimball. Ook het hartverscheurende A Million Miles Away mag er zijn. Turn Back is één van de betere Totoplaten als je het mij vraagt.

avatar van musician
kaztor schreef:

Een mooie collectie, met het beste werk van Toto, zou ik wel durven zeggen. De band heeft toch wel verschillende muziek gemaakt, binnen hun eigen bandbreedte. Waarbij Turn Back ook een prima album is.

Ik heb daar wel eens eerder over nagedacht en mij ook over uitgesproken. Zou je denken dat bij de opnames van elk nieuw album (ongeacht de band overigens) er doelbewust zou worden nagedacht over wel of niet scoren, bewust een keuze voor een commerciële opzet? Je ziet zo'n band bij elkaar zitten en dan de beslissing: dit jaar een verkoopsucces!

Eigenlijk geloof ik dat niet. Ik kan mij wel voorstellen dat de band zelf de ene keer meer tevreden zal zijn dan een andere keer. Als de single Rosanna op Turn Back had gestaan was Turn Back misschien wel een commerciële klapper geworden in plaats van Toto IV.

RagnöroK
Turn Back is misschien wel het meest ondergewaardeerde album van TOTO. Gewoon een lekkere plaat waarbij commerciële aspecten geen rol speelden en het ging om goed gearrangeerde songs en nice composities. In mijn ogen een perfect album zonder zwakke punten. Stevige rock-songs worden afgewisseld met mooie ballades en alles is gevuld met heerlijke instrumentale stukken.
Als ik toch een voorkeur moet geven zijn English Eyes en Think I Could Stand you Forever mijn favorieten. TOTO op z'n best!

avatar van JelmerHolwerda
Poeha schreef:

Mike on the bass

Alleen dan dat het niet Mike op de bass was, maar David Hungate..

avatar van JelmerHolwerda
JelmerHolwerda schreef:

Alleen dan dat het niet Mike op de bass was, maar David Hungate..

Excuses, had het verkeerd begrepen.

avatar van frolunda
Degelijk rock album zonder echte uitschieters,Live for today en Goodbye elenore vind ik nog het best.Wel uitstekende muzikanten maar dat is bekend.

RagnöroK
JAKKES! Gewoon vies hoe een episch nice album dit is van TOTO! Ooit mijn minst favoriete album van de band maar door de jaren heen samen met Hydra mijn favoriet van TOTO geworden. En ook van al het andere trouwens. TOTO maakt gewoon enorm goede muziek en dit album is daar een fantastisch voorbeeld van.

avatar van Broem
Typisch een een Toto album dat je na zoveel jaren op een andere manier beluisterd. Destijds gevallen voor de mooie commerciële albums en deze onterecht laten staan. Ik heb 'm nog steeds op vinyl en die klinkt verrukkelijk. Mooi album met idd mooi bas spel van Hungate.

Ik vind dit ook en minder Toto abum. Hydra daarentegen staat voor mij nog steeds als een huis

avatar van Harlequin
Wat is dit toch een briljante plaat! Dit album, waar geen enkele hit of ook maar enigszins bekend nummer op staat, waar Toto gewoon deed waar ze zin in hadden en niet bezig waren bewust hitjes te schrijven. Hadden ze maar meer van dit soort albums gemaakt!

avatar van m1997
Een wat minder goede, maar toch nog een lekker album van Toto.

English Eyes is toch de beste van het album. De melodie is erg mooi en de bridge van dit nummer is echt magisch.
Gift with a Golden Gun, Goodbye Elenore en If It's the Last Night zijn ook geweldige nummers. Vooral ''Gift with a Golden Gun'' klinkt lekker in de oren.
A Million Miles Away en Turn Back zijn verder ook goede nummers.

Ik geef dit album 3,5 sterren!

Vind dit 1 van de beste albums zo niet de beste van TOTO en er staat niet eens een hit op. English Eyes is echt serieus goed nummer

avatar van SemdeJong
Een jaar eerder dan Toto IV waarmee ze voor het grote publiek bekend werden kwam Tun Back uit. Het album opent prima met Gift with a Golden Gun. English Eyes is een heerlijk melodieus nummer met lekker veel piano. Live for Today rockt er prima op los. A Million Miles Away is een prima ballad die in een uptempo overgaat. Goodbye Elenore rock er ook lekker op weg. Door het rocken heen hoor je een heerlijk pianospel en vergeet de basgitaar niet. I Think I Could Stand You Forever borduurt verder. Lekkere snerpende gitaar en drum. Turn Back en If It's the Last Night sluiten het album prima af. Na 34 jaar nog steeds een prima album om naar te luisteren en een goede opstap naar Toto IV. Commercieel misschien niet zo'n succes maar muzikaal heeft het album genoeg te bieden. Ga deze week nog maar eens wat Albums van Toto beluisteren.

Uitermate zwakke opvolger op hun top(!) album Hydra. Uitermate zwak voor hun doen dan he....

avatar van vielip
Dan vind ik 3,5* nog een aardig hoge score eerlijk gezegd. Bij ' uitermate zwak' denk ik eerder aan 2* of nog minder...

avatar van Ebby
Mede door de produktie vind ik dit een minder Toto Album.

avatar van Scherprechter
Tof album!
Geheel onterecht maar 2,5 gegeven en snel naar 3,5 verhoogd!
Jammer alleen van het wat mindere geluid en de erg zachte mastering.

gar
Weet iemand hoe de Rock Candy remasters van Isolation, The Seventh One, Turn Back, Hydra, Toto, Fahrenheit en IV klinken?

avatar van rkdev
Oh, dat wil ik in ieder geval van dit album graag weten.

avatar van Simon Smith
Ja, wil ik ook wel weten. Dit album wordt steeds beter!

avatar van DeWP
Dit is een prima album van Toto. Eigenlijk is dit een band met een constant niveau. Ik kan me voorstellen dat je voor de meeste albums 3,5 ster geeft, met hier en daar een uitschieter naar 4 sterren (zoals Toto IV). Maar ik heb er altijd met plezier naar kunnen luisteren, ook nu nog. Een band die uit geweldige muzikanten bestaat, en ook goed zangwerk liet horen.