Toto - Turn Back (1981)

Label: Columbia

1. Gift with a Golden Gun (4:02)
  2. English Eyes (6:07)
  3. Live for Today (4:01)
  4. A Million Miles Away (4:37)
  5. Goodbye Elenore (4:54)
  6. I Think I Could Stand You Forever (5:20)
  7. Turn Back (3:57)
  8. If It's the Last Night (4:41)
een van hun mindere albums helaas. Haalt het niveau niet van hun voorganger(s)

avatar van milesdavisjr
Binnen 3 jaar alweer een derde plaat afleveren. Vroeger was niet alles beter, maar gezien het tempo waarin veel bands en artiesten tegenwoordig een nieuw album op ons loslaten verlang ik op dat punt nog weleens naar de tijden van weleer.

Dan deze schiijf;

Gift With a Golden Gun, is een degelijke opener, zo'n song waar weinig mis mee is. Pakkende melodie, prima samenzang en recht op het doel af.

English Eyes heeft mij nooit zo ingepakt, ofschoon het zeker geen slecht nummer is maar wordt het te veel te lang uitgerekt. In de basis is het een vrij eenvoudige song en leent het zich niet voor een lange speelduur.

Live For Today, gezongen door Lukather, die vanuit technisch oogpunt wellicht minder talentvol is als zijn collega's; Kimball en Williams, maar mij altijd heeft weten te overtuigen. Het nummer vind ik trouwens weinig memorabel.

A Million Miles Away kent een trage opbouw maar komt in de loop van het nummer tot volle wasdom. Prima gearrangeerd en een van de beste songs op de plaat.

Een wat sneller tempo, hier en daar inkomende vliegende gitaarsolo's en Kimball die aanzet, en er is vrij weinig mis met deze song.

I Think I Could Stand You Forever is saai en bied maar weinig aanknopingspunten om op meer sympathie te rekenen.

Turn Back is ook niet veel sterker, het kent wat meer body maar valt ook wat tegen.

If It's The Last Night vormt het sluitstuk en ondanks het mierzoete karakter en de wat stupide teksten heeft de song nog wel een bepaalde charme.

Turn Back gaat bij mij niet de boeken in als een goede plaat. Het geheel is erg wisselvallig, de productie had ook nog wat beter gekund maar belangrijker nog; er staan te weinig echt goede nummers op deze plaat.

Tussenstand:

1. Toto
2. Hydra
3. Turn Back

avatar van bvds63
Heel aardig album.

De geluidskwaliteit valt me niet tegen nav de eerdere berichten.
Mijn Discogs app gaf aan dat mijn exemplaar uit een box zou komen, dus van later en daarmee 'onder handen genomen' niveau??
Ik leid dat af bijv. bij die brake in English eyes. Dat klinkt netjes.

Ik ben geen die hard Toto fan maar als je Hydra, dit album en het redelijk verguisde live album uit '93 voor weinig bij de kringloop tegen het lijf loopt betekent het voor mij: mee nemen.
Want zo langzamerhand de collectie bijna compleet.
Op dit album spreken mij Goodbye Eleonore maar ook I think I could stand you forever aan.

Ik heb geen favo Toto albums maar vind HolyAnna echt een van hun beste nummers.

En, misschien vreemd, de Stevie Wonder cover Living for the city op Through the looking glass.
H e e r I i j k....

avatar van Queebus
Als je eerder naar Toto en Hydra geluisterd hebt valt op dat de productie van Turn Back een stuk minder is. Het klinkt nogal gecomprimeerd. En als je als Toto een hard rockende album wilt maken moet het wel dynamisch klinken zoals Hydra. Verder heb ik niks negatiefs op te merken aan Turn Back welke ik als een van de beste Toto albums beschouw.