Toto - Turn Back (1981)

Label: Columbia

1. Gift with a Golden Gun (4:02)
  2. English Eyes (6:07)
  3. Live for Today (4:01)
  4. A Million Miles Away (4:37)
  5. Goodbye Elenore (4:54)
  6. I Think I Could Stand You Forever (5:20)
  7. Turn Back (3:57)
  8. If It's the Last Night (4:41)
geweldig harde rockalbum van Toto uit '81, hoogtepunten uit dit album zijn vooral: Gift With a Golden Gun, English Eyes en A Million Miles Away.

Goed album, alleen de geluidskwaliteit is erg beroerd. Veel nummers zijn de vocalen te zacht.

avatar van dynamo d
Beste Toto-album! Vooral intro van titel song is briljant.

echt een superb album van Toto, dit is hun eerste hardrock album en wat voor één !
in één woord schitterend, het nummer I Think I Could Stand You Forever is één van de meest briljante songs die ik ooit gehoord heb, dat nummer zit echt zo ongelofelijk goed in elkaar,.
maar ook de overige nummers zijn echt prachtig.
de cd is niet zo goed kwa geluidskwaliteit idd, maar desondanks hoor je hoe goed die nummers zijn.

avatar van Casartelli
Alle goede berichten ten spijt kan ik weinig met dit album. Ook buiten de geluidskwaliteit zijn veel songs gewoon nietszeggend, te weinig onderscheidend van de rest van het repertoire. Door hun wat geforceerde hardrockgeluid (nuja, hardrock anno 1981), zijn ze te weinig zichzelf. 2*

avatar van Poeha
Dit is één van de weinige Toto albums die ik bij de allereerste keer beluisteren vond tegenvallen.
Ik vind het eigenlijk nog steeds een beetje een vreemde eend in de bijt.
Maar toegegeven, na het album wat vaker te hebben gehoord, vind ik nummers als I Think I Could Stand You Forever, If It's The Last Night en Gift With A Golden Gun sterke nummers, maar vooral A Million Miles Away is een meer dan uitstekende track.

Luka
Staan echt goede nummers op, eigenlijk zijn ze allemaal goed. Behalve inderdaad de geluidskwaliteit. Deze is over-all erg slecht. Daarnaast ben ik niet blij met het gitaargeluid van Luke. Alsof hij er een ton aan chorus-effecten overheen heeft gemieterd.
Dan nog even over 'Stand you forever'. De opbouw van dit nummer is werkelijk zo goed, vandaar dat het refrein tenenkrommend irritant is('I've been waiting such a long long time'.....arch!).
Bobby presteert op deze CD het beste, werkelijk fantastisch, zijn stem gaat dwars door me heen.

wordt tijd dat ze dit album eens in goede geluidskwaliteit gaan uitbrengen.
vind de live versie van Gift With a Golden Gun op Live in Amsterdam nog veel beter dan deze albumversie eigenlijk

Elk nummer is echt fantastisch .
Dit is hoe ik Toto graag hoor spelen !

Idd. goeie rocknummers, maar productie is een beetje slap, waardoor nummers toch wat minder overkomen.

shappy1010
Ik heb deze album samen met Isolation nog steeds niet, ze zijn echt nergens meer te krijgen...

avatar van VanDeGriend
Ebay geeft 78 hits met prijzen rond de 7 euri. Misschien daar scoren.

shappy1010
VanDeGriend schreef:
Ebay geeft 78 hits met prijzen rond de 7 euri. Misschien daar scoren.

Tja misschien moet ik daar dan maar aan geloven, de nostalgie van in de cd bakken speuren bij de muziekwinkel is een beetje aan het verdwijnen...

avatar van Rinus
Op dit album gaat Toto meer de rockkant op. En dat levert een goed album op. Ook dit album was commercieel gezien niet zo´n succes, maar droeg wel bij tot het groeien van een loyale fanbase. Op vinyl.

avatar van king_arthur
shappy1010 schreef:

Op Amazon.com zijn ze allebei gewoon te bestellen...

Een van de sterkere Toto Albums.
De Band laat op dit album zien sterke pakkende songs te kunnen schrijven die ook sterke instrumentale breaks bevatten.
Op het de Toto live video uit 1990 staat ook een sterke uitvoering van English Eyes.

avatar van Germ
Ik ken dit album niet, maar ik vind de hoes heel mooi!

Dit is samen met Isolation mijn favoriete album. Ik hou wel van de hardrock sound. Hoogtepunten vind ik Gift With A Golden Gun en English Eyes

avatar van rkdev
Geweldig TOTO album, jammer dat het over het algemeen zwaar ondergewaardeerd wordt. Op deze site gelukkig niet. Heerlijke rockers.
De live versies van enkele songs op de DVD/CD Live in Amsterdam zijn ook subliem.

avatar van Simon Smith
Mijn cd klinkt trouwens niet zo goed vind ik, lijkt slecht gemasterd ofzo. Ik moet m ook erg hard aanzetten om alles goed te kunnen horen.
Hebben meer mensen deze ervaring?

avatar van Casartelli
Jep... is ook nooit geremasterd voor zover ik weet.

Simon Smith schreef:
Hebben meer mensen deze ervaring?

Ja ik ook. Doet echter niks af aan de kwaliteit.

avatar van Raymond S
Laat ik eerst starten met het enige nadeel van deze lp/cd.

In februari 1981 op mijn (17e) verjaardag gekregen...de naald viel op de plaat, vervolgens controleerde ik mijn stereo-apparatuur, waar zijn de bassen, hoge tonen?? Ik had alleen maar middentonen.
Mijn 3-wegsysteem van mijn 4 luidsprekers deden het gewoon?
Het kan toch niet zo zijn dat de perfectionisten van Toto deze slechte afwerking/productie hebben goedgekeurd??
Dan maar de verzamelelpee "Beton" even opzetten. "NIna Hagen - Unbeschreiblich Weiblich". Hiermee kon ik naar de stereospreiding luisteren. Misschien was mijn apparatuur stuk (op mono??).
Maar nee, de heren van Spliff zaten in de linkerhoek en klonken nog fris...
Wat een deceptie!!!!

Dan moet het maar, zucht.............

Na het eerste nummer was ik redelijk gewend aan de zeer zeer matige productie.
Maar wat een album! Mijn verjaardag kon niet meer stuk.
Na de eerste en Hydra alweer een masterpiece van Toto.
Alles, echt alles is goed.
Geen enkel zwak nummer, en Bobby was perfect bij stem - Live in Amsterdam namelijk ook - goosebumbs -.

EEN ABSOLUTE AANRADER

CBS - wanneer gaan jullie eens achter de knoppen zitten om er het beste album allertijden van te maken. Helaas hierdoor een halve ster eraf.

DO YOUR HOMEWORK AND LET US KNOW

avatar van rkdev
Net maar weer eens heel hard aangezet, en dan komt 'ie toch wel goed tot z'n recht. Wereldplaat !

Holwerda
Ik heb het album nooit echt fantastisch gevonden: staat een stel leuke nummers op hoor, dat zeker - maar zelfs maar in de buurt komen van TOTO's vorigen lukt niet.

avatar van Poeha
De live versie van A Million Miles Away is gewoonweg subliem!

Alleen al die basloop...wow!!!!!!

YouTube - Toto - A Million Miles Away Live

Dit is een beetje een alternatieve plaat van Toto, en daarom vind ik 'm des te mooier.
Lekker stevig en er staan alleen maar goeie nummers op.

avatar van IJH15
Best een aardig album en misschien ook wel hard, maar om dit nu hard-rock te noemen...
Er staan enkele goede nummers op (A million miles away, geweldig hoe hard dat ineens wordt bij het refrein, Gift with a golden gun en ook de titelsong zijn goeie nummers, verder is het vooral redelijk. Een ander topnummer had 'I Think I Could Stand You Forever' kunnen zijn, alleen jammer van dat refrein...

3,5, omdat naast de hierboven genoemde nummers vooral English eyes wel een aardig nummer is.

avatar van Simon Smith
't Is hard-rock, maar dan als in "Hard Rock Cafe".

avatar van musician
Een alleraardigst Toto album, er valt weinig negatiefs over te zeggen.

Ik heb, inzake Toto, inmiddels een lichte voorkeur ontwikkeld voor de eerste drie cd's, Toto, Hydra en Turn back.

Het is verfrissende muziek, de composities zijn goed. De diverse leden van Toto hebben goede, creatieve, muzikale ideetjes. En nog nergens wordt er gegrepen naar oplossingen tot het in stand houden van de status van 'wereldband', iets dat pas bij het 4e album een rol ging spelen.

Tot die tijd was Toto nog maar een kleine speler in de internationale muziekindustrie, hoewel de individuele leden graag geziene sessie-muzikanten waren. Want spelen konden ze, uiteraard.

Turn back is dus nog een hoorbaar knus voorbeeld van een Toto-album waarbij het op het moment van uitbrengen nog ging om creatieve ideëen. Misschien nog niet helemaal volgroeid maar wel erg goede muziek. Een, overigens spaarzame, ballad is nog functioneel binnen het concept van het album en bevat nog geen elementen waarbij hoorbaar doordacht is hoe e.e.a. moet klinken.

Ik heb overigens jarenlang gedacht dat Turn back een snoeihard Toto-album was, afgaande op de single Goodbye Elenore.
Voor de goede orde, Toto had van de eerste LP een klein succesje met Hold the line. I'll supply the love kwam niet verder dan de Tipparade. Van het volgende album Hydra haalde alleen '99 een vergelijkbaar resultaat. Van Turn back wilde niemand wat hebben op single. Het zou duren tot Rosanna voordat Toto de hitlijsten echt goed zou bereiken.

Dat is ook één van de redenen waarom ik het eerste trio albums van Toto 'knus' noem en fris. Van overdreven airplay kan bepaald niet worden gesproken en dat betekent dat er ook nog geen sprake is van grijs- of kapotdraaien. Daardoor blijven de albums hun specifieke waarde behouden.

Echt 'snoeihard' is Turn back dus niet te noemen, op sommige momenten wellicht enigszins. Wel prettig in het gehoor liggende Toto muziek waarbij de titelsong, Goodbye Elenore en I think I could stand you forever bij mij favoriet zijn.