Ozark Henry - Sedes & Belli (2002)

Belgiƫ
Score
Label: Epic

1. Icon DJ (3:34)
  2. You Always Know Your Home (3:54)

met Sam Bettens

3. There Is No Formula for Finding Yourself (4:47)
  4. Do You Love Me (3:58)
  5. Ellen Morton at Lake George (4:32)
  6. Breaking Up (5:06)

met Lize Accoe

7. Requiem for a Dream (2:35)
  8. She's the Girl Allright (5:29)
  9. The Ace of Days (4:25)
  10. Dear Grass Widow (5:07)

met Jasper Steverlinck

11. Dobermans Don't Talk (3:41)
  12. Strange Lit Star (5:46)

met Geike Arnaert

Ziehier een paradox: Piet Goddaer beweegt zich met de motoriek van een zatte John Cleese voort op het podium, op cd is hij de elegantie zelve. 'Birthmarks' was al een oceaan van goeie smaak en tijdloze langoureuzigheid, op deze tv-soundtrack doet hij er achteloos nog een schepje bovenop. Meestal staat dit soort vol overschotjes van kladjes van nauwelijks uitgewerkte nummers die al drie jaar in de kast liggen én één leuke single: niet hier.
'Icon dj' opent met een eenzame cello die zo op 'N'oubliez pas que tu vas mourir', de onvergetelijke soundtrack van John Cale kan: drie minuten later is het nummer voorbij, en moet men de neiging op repeat te drukken met paardentranquillizers onderdrukken.
'You Always Know Your Home' beschikt over de sirene Sarah Bettens en is een full blown kippenvel-en-tranen-track, zeker als je er (in slow motion!) de tot hard zuchten aanzettende fysiek van Tine Reymer bijdenkt.
Een absolute ontdekking is Lize Accoe, die 'Breaking up' opluistert met een glasheldere jazzstem, waarmee ze het door staccato piano en eenzame sax voortgedreven nummer opblinkt als ware ze een schoenpoetser in downtown L.A.
Allemansvriend Jasper Steverlinck is dan weer geheel angeliek zichzelve op 'Dear Grass Window' een lied dat over een outro beschikt van Pink Floyd-iaanse schoonheid.
En zo staat deze plaat vol uitgepuurde, tot in alle details uitgewerkte parels: ook de zeer gestyleerde audioscapes die wij kenners wel eens instrumentals noemen zijn geen halve songs waarop je een stem mist. Melodieën als wiegende zeeën zijn het, waarop men zichzelf dure cocktails ziet drinken in poepsjieke loungebars in het gezelschap van gazellegelijke schoonheden met benen tot in hun nek.
Bron: www.stubru.be

Vreemd dat bij deze cd nog maar amper iets gezegd werd. Nochtans is dit voor mij een geweldige soundtrack, die naar mijn mening eigenlijk te goed is voor de matige tv-serie "Sedes & Belli". Het openingsnummer "Icon dj" is meteen ook het mooiste nummer van de cd, die volstaat met prachtig uitgepuurde instumentale én vocale nummers. Zo zijn ook Sarah Bettens (K's Choice), Lize Accoe (De La Vega) en Geike Arnaert (Hooverphonic), de 3 mooiste vrouwelijke stemmen uit België, op dit album te horen. Net als Jasper Steverlinck, die een prachtig nummer zingt, dat echter nog beter tot zijn recht was gekomen indien Piet Goddaer het nummer zelf had gezongen.

EVANSHEWSON
sunzoo manley schreef:

Ik vind dit absoluut van zéér grote klasse, misschien zelfs eigenlijk nog sterker dan Birthmarks, de grote doorbraakplaat.
Soms héél zweverig en dromerig en neigend naar New Age, maar mij hoor je absoluut niet klagen !

****1/2

avatar van nootjes
Na zes jaar deze cd in mijn bezit te hebben, heb ik besloten hier toch maar eens mijn bewondering te komen verwoorden.

Dit is een van de beste Ozark Henry cd's, ook al is het "maar" een soundtrack. Normaal gezien luister ik niet naar soundtracks, hoofdzakelijk omdat ze vaak vol instrumentale nummers staan die werken mét beeld erbij, maar onderuit gaan wanneer de volle aandacht aan de muziek geschonken wordt. Deze cd is daar een uitzondering op, want hij heeft 'het'. Fantastische songs, met het machtige Icon DJ op de eerste plaats, en ook instrumentale nummers die moeiteloos overeind blijven. De serie op zich was niet echt uitzonderlijk en de muziek viel op tv eigenlijk niet echt op, maar op cd komt de muziek wel tot zijn recht. Moest er niet op de hoes staan dat het een soundtrack is, dan zouden velen het niet beseffen, denk ik.

Het eerste deel van de cd is naar mijn mening wel het sterkste deel, maar de rest is ook niet mis natuurlijk. Vooral nummers 1,2,4,6 en 7 kunnen mij bekoren. Icon DJ steekt wel nog met kop en schouders boven de rest van de cd uit, wat een dijk van een openingstrack!

Father McKenzie
@ nootjes, ik heb de plaat nà lange tijd nog eens uit het rek gehaald... ik verhoog ook naar 4.5, dit is waanzinnig goede muziek.

In dit geval is de muziek stukken interessanter dan de serie; De serie vond ik bandwerk van het mindere soort... en hoe komen ze erbij om 2 Vlaamse detectives Sedes & Belli te noemen, zo noemt toch geen kàt in Vlaanderen;

"Van Pimperzele en Verkèst" had aannemelijker geklonken...

beaster1256
de serie interesseerde me geen fuck maar de cd wel en wat voor een cd, dit is zeer hoogstaande muziek van goddaer en leve de instrumentals want het enige wat me aan goddaer stoort is zijn soms op de zenuwen werkende stem , meer gemekker is het in feite

desalniettemin prachtige sfeermuziek
chapeau goddaer

Ben naar deze cd al enkele maanden opzoek zonder resultaat.

Wel raar dat 'seaside' er niet opstaat,toch een veelvoorkomend nummer in deze serie.Staat gelukkig wel op 'birthmarks'.

Na de dvd-box al enkele jaren in mijn bezit te hebben was ik al geruime tijd opzoek naar de soundtrack.In België is deze al jaren niet meer verkrijgbaar maar in Nederland bleek hij nog voorradig te zijn.Sinds een kleine week in mijn bezit voor een kleine 9 euro.

Het openingsnummer 'icon DJ' is meteen één van de sterkste nummers van de cd vergezeld van mooie weemoedige celloklanken.
Het tweede nummer is tevens de song waarmee de serie steeds eindigde,voormij het beste wat op dit schijfje staat.Telkens krijg ik een krop in mijn keel bij het horen van dit nummer dat ingezongen is door K's choice's Sarah Bettens met een mooie piano ter ondersteuning.
Verder blijft 'do you love me',het openingsnummer van de serie dat al op 'birthmarks' stond heel sterk alsook het jazzy 'breaking up' met Lise Accoe.
Het nummer 'dear grass widow' gezongen door Jasper Steverlinck had liever door de grootmeester himself gehoord.
Ook bevat de cd verschillende sterke instrumentale composities die me sterk aan die andere Belg Wim Mertens doen denken.

Nogmaals 'seaside' had niet mogen ontbreken.
Eindconclussie:Sedes & Belli,een zeer mooie soundtrack gaande van sterke tot zeer sterke composities van Piet Goddaer,maar eigenlijk had ik van hem niets anders verwacht hoor

avatar van Leptop
Ooit eens wat nummers gekregen op een gebrande cd, heeeel lang geleden. Nu herontdekt. Heerlijk album met als hoogtepunt "Dobermans Don't Talk".