The Nice - Elegy (1971)

Label: Philips

1. Hang on to a Dream (12:43)
  2. My Back Pages (9:12)
  3. Third Movement, Pathetique (7:05)
  4. America (2nd Amendment) (10:27)
avatar van beruk
Voor ELP had je the Nice, dit is vind ik hun beste plaat. Verplicht voor iedereen die ook maar een beetje symfo is!

Pieter Paal
Weer andere hoes.

avatar van Stijn_Slayer
Geniaal en (aan het aantal stemmen te zien) zeer onderschat album. Ongelofelijk die Keith Emerson.....

avatar van Stijn_Slayer
Het ultieme The Nice album, en dan te bedenken dat het 'bijeenraapsels' waren.

Als de zang in, het verder weergaloze, 'My Back Pages' niet zo dramatisch was zou ik dit 5* toekennen en een hoge top 10 notering.

'Hang on to A Dream' en deze ultieme vertolking van 'America' heb ik hier aangevinkt als favorieten.

Als je dit luistert denk je bijna dat Emerson, Lake & Palmer nogal tegenvallend was....

avatar van heicro
De cover "Hang on to a Dream" van Tim Hardin is heel verrassend. Het nummer is vrijwel onherkenbaar door z'n jazz improvisaties.

kistenkuif
Ooit bezeten en niet vergeten. Mijn waardering voor dit album wordt vooral ingegeven door Hang on to a dream en deze versie van America. Die tracks en een zorgvuldige selectie uit eerder live en studiowerk werk zijn ook te vinden op de dubbelverzamelcd Everything As Nice As Mother Makes It - The Best Of The Nice op Sanctuary/Castle Music CMEDD 1404 (2006). Koopje. Voorbeeldig opgepoetste release met veel info voorzien uitvouwbaar inlegvel. Niet te verwarren met hun gelijknamig album. Staat hier niet vermeld in de albumlijst onder The Nice. Geen idee of die dubbel nog te vinden is. Voor mij een belangrijke band omdat Emmerson mijn ontluikende liefde voor jazz verder aanwakkerde. Jammer dat ik juist daarom ELP niet te verteren vond.

kistenkuif schreef:
Jammer dat ik juist daarom ELP niet te verteren vond.

Ook hun debuutalbum niet, Kistenkuif? Dankzij dit album leerde ik de muziek van Tim Hardin kennen.

kistenkuif
Nee ook het debuut van ELP niet. De eerste golf progrock heb ik aan mij voorbij laten gegaan. Wel beluisterd en een paar albums zelfs bezeten maar weer ingeleverd. Te pompeus en gekunsteld voor mij. Rock en jazz bepaalden toen mijn levensritme. Pas later met terugwerkende kracht me verdiept in KC en zijtakken. Naar tevredenheid. Maar bands als Yes, Genesis of Pink Floyd hebben me nooit weten te raken.

avatar van Lura
Dat debuutalbum is voor mij het enige ELP-album wat te verteren is, sterker nog, ik vind het nog steeds een geweldig album!

kistenkuif schreef:
Maar bands als Yes, Genesis of Pink Floyd hebben me nooit weten te raken.

Ook The Yes Album niet? Selling England by the pound? Meddle en Relics van Pink Floyd ook niet?
The Yes Album vind ik nu nog steeds een briljant album.

kistenkuif
Tja, een smaakgat. Kan gebeuren. Mijn studiemaat was dol op wat je noemt. Ik ken dus alles wel vrij goed maar moest altijd weer passen. Monk, Mingus, Coltrane en de hele jazzmikmak boeiden me toen meer. Net als Beefheart, Zappa, Little Feat, Cooder, Newman en de opstomende pubrock. Komt ook omdat ik me aanvankelijk geen raad wist met mellotrons, synthesizers en dergelijk progrock intrumentarium.

avatar van Lura
Je schrijft dat je ELP te pompeus en te gekunsteld vindt, maar dat gaat volgens mij niet op voor de door mij genoemde albums.

kistenkuif
Dat gaat wel op voor mij en niet voor jou, klaarblijkelijk. Ander voorbeeld dan: toen Bill Payne bij Little Feat de ruimte kreeg op zijn klavierenbatterij haakte ik af bij notabene mijn toenmalig favoriete band. Hetzelfde geldt voor Emmerson: erg fijn op piano en het ouderwetse orgel maar meer geavanceerde keyboards etc. trek ik niet. Idem met fusionjazz. Zawinul vind ik een bijvoorbeeld een rasmuzikant maar eenvoudig niet mijn smaak om dezelfde reden. En als je de lijn helemaal wil doortrekken: de meeste orkestrale klassiek muziek komt bij mij ook niet binnen. Te massief. Bij mijn muziekbeleving betekent minder bijna altijd meer. Zo leef, kijk, proef, ruik, voel, denk en luister ik. Ik kan het ook niet helpen...

avatar van Lura
Iedereen beleeft muziek anders, dat is wel duidelijk. Minder betekent bijna altijd meer gaat trouwens voor mij over het algemeen ook wel op, vandaar dat ik op dit moment Boneset van Diane Cluck zoveel draai. Hou je trouwens op het gebied van klassieke muziek bijvoorbeeld wel van de preludes van Chopin en Debussy?

kistenkuif
Niet echt maar ik beluister ze wel liever dan symfonische 'rock'. Mijn klassieke pianofavoriet is een dubbelalbum volgespeeld met preludes en fugues van Shostakovich door de pianist Vladimir Ashkenazy. Zolang Satie maar niet voorbijkomt, sta ik verder open voor alle pianomuziek.

avatar van lennert
Ik moet Hang On To A Dream maar eens origineel opzoeken, aangezien alle stukken met zang een fantastische sfeer weergeven. In deze uitvoering is het allemaal nog meer uitgesponnen dan voorheen het geval was, maar in de live setting ramt Emerson zo goed op de toetsen dat ik het allemaal heerlijk vind wegluisteren. Potverdrie, ik zou er bijna jazz nog door gaan waarderen.

America blijft overigens nog wel het hoogtepunt. Eindelijk heb ik ook door waar ik stukjes van herken (Dvorak natuurlijk), aangezien powermetalband Rhapsody dezelfde stukken later ook zal kopiëren. Blijft een fantastisch nummer en live klinkt het nog beter dan op album.

Ik moet toegeven dat mijn keuze voor The Nice wel een van de meest intrigerende verrassingen is geweest die ik persoonlijk heb ervaren. Geen voorkennis, er vervolgens achter komen dat Keith Emerson hier zijn tijd heeft doorgebracht en er dan achter komen dat eigenlijk ieder album heel erg de moeite waard is. Ik garandeer een ELP marathon voor de toekomst (maar eerst even hiervan bijkomen).

Eindstand:
1. The Thoughts of Emerlist Davjack 4.5*
2. Elegy 4*
3. Five Bridges 4*
4. The Nice 4*
5. Ars Longa Vita Brevis 4*
Gemiddelde: 4,10*

avatar van nlkink
The Nice hebben niet lang genoeg bestaan om de zaak te verkutten. ELP is dan toch een ander verhaal. Sterkte dan maar.

avatar van RuudC
Meh, hier raakt The Nice me toch wel kwijt. Hang On Top Of A Dream is een mooie opener. Niet helemaal mijn smaak, maar in een barretje prima achtergrondmuziek. Later wordt het me iets te zweverig en willekeurig. Zeker America is er na als bonustrack op het debuut gestaan te hebben er niet beter op geworden. Verder is mijn commentaar hetzelfde als bij Five Bridges. Dit is geen albummateriaal, maar als bonustracks kan het prima. Als dit de koers van The Nice was, zijn ze op het juiste moment gestopt.

Eindstand:
5. Elegy 3*

Gemiddelde: 3,8*

avatar van RuudC
nlkink schreef:

Dat is wel erg pessimistisch, maar ik deel je gedachte.