Agent Steel - Unstoppable Force (1987)

3,74

Label: Combat

1. Unstoppable Force (3:52)
  2. Never Surrender (3:50)
  3. Indestructive (3:30)
  4. Chosen to Stay (4:46)
  5. Still Searchin' (4:10)
  6. Rager (4:05)
  7. The Day at Guyana (6:38)
  8. Nothin' Left (4:22)
  9. Traveler (3:52)
  10. The Swarm Is upon Us * (0:17)
  11. Mad Locust Rising * (4:15)
  12. Let It Be Done / the Day at Guyana * (4:40)
20 BERICHTEN
avatar van tomthumb

Unstoppable foooooooooooooooooorce!!! en natuurlijk The day at Guyana, wat een gave instrumental is dat.

avatar van HammerHead
Of Rager: "Hammering metal into you heads"

Ik blijf het toch zonde vinden dat er niet meer materiaal met John Cyriis op zang voor handen is. Echt een bizarre totaal over the top stem heeft die gast, was alleen wat moeilijk om mee te werken schijnt.

DutchViking
Inderdaad best wel over the top, die Cyriis. Ik luister de plaat nu voor de tweede keer en vind 'm eigenlijk vrij goed. Wel gedateerd, maar dat neem ik deze keer met een flinke korrel zout. Thrash is nu eenmaal een fenomeen uit de jaren '80 en Agent Steel laat hier toch wel een bovengemiddelde indruk achter. Het gitaarwerk is dik in orde en de nummers zijn over het algemeen ook wel aardig.

Ik vind de band nog het meest weghebben van Exciter en soms ook van Toxik en Anthrax. Qua zang doet Cyriis me dan nog het meest denken aan Joey Belladonna van Anthrax. Een eigen smoelwerk ontbreekt dus enigszins, maar dat neem ik op de koop toe: 3,5*

Haalt het niet bij de debuutplaat. Het titelnummer is ok, en Day at the Guyana, maar veel andere songs zijn te langzaam en te saai.

avatar van HammerHead
Opmerkelijke mening. Deze plaat blaast het debuut juist volledig omver wat mij betreft. Beter songmateriaal, een vleugje meer thrash erin en een zeer goed bij stem zijnde Cyriis.

avatar van lennert
Ben een groot fan van dit soort zang, maar Cyris gaat mijns insziens hier toch echt te vaak 'over the top'. Het album met Bruce Hall vind ik dan persoonlijk beter.

Desalniettemin best een lekker album, de voorganger en de latere albums doen me echter allemaal meer.

avatar van Dexter
Cyriis is voor mij juist Agent Steel. Wat een magnifieke albums heeft deze band met hem voortgebracht. Wat Agent Steel ook een buitenbeentje maakt in de thrashscene is het doorlopende concept over UFO's, aliens en de US samenzwering over de geheimhouding ervan (volgens AS, althans). Dat wordt voor sommigen op den duur misschien wat eentonig, maar ik heb er geen problemen mee. Qua muziek zit er ook geen enkele zwakke broeder tussen, en de meeschreeuwrefreinen blijven leuk. INDESTRUCTIVE! Kenmerkend voor het Cyriis-era.

avatar van Lin

jeetje, deze heb ik nog ergens op vinyl...uit de tijd dat ik nog jong en wild was

avatar van notsub
De band heeft zich duidelijk ontwikkeld. Men krijgt een meer eigen gezicht, omdat de Maiden invloeden er niet zo dik bovenop liggen en de wat tragere thrash riffs de nummers een andere draai geven. Ook wordt er geregeld gebruik gemaakt van rustige intro's. Het openingsnummer spuit uit de startblokken, maar meestal wordt er midtempo beukwerk geleverd. Indestructive en The Rager zijn goede voorbeelden daarvan. Met Still Searching en Traveler is er plaats voor mooie rustpunten. De hoofdprijs gaat naar het instrumentale The Day At Guyana.

africalove
Helaas heeft Agent steel niet de sporen kunnen nalaten zoals bijv. Anthrax, neemt echter niet weg dat deze plaat nog steeds klinkt als een klok. De zang is even wennen inderdaad (back in the old days) neemt echter niet weg dat dit in het hele trash verhaal een belangrijke plaat was, en is!

Edwynn
Met Unstoppable Force weet deze bijzondere band toch de ingeslagen weg van het debuut op overtuigende wijze te continueren en te verbeteren. Immers, de halve band was alweer vervangen. De belangrijkste aanjagers Garcia en Cyriis zijn gelukkig nog aanwezig. Nieuwkomer Bernie Versailles blijkt ook een aanwinst op de gitaar.
Het eerste dat opvalt is de enorme gevarieerdheid van het songmateriaal. Niet langer wordt alles op de hoogste versnelling door de luidsprekers gejaagd. Er zijn semiballades zoals Still Searching en Traveler, er zijn stuwende opzwepende metalnummers zoals het waanzinnige Chosen To Stay en als klap op de vuurpijl is er een schitterende instrumental in de vorm van The Day At Guyana dat je stille getuige laat zijn van de wrede zelfmoordpraktijken van de sekte van Jim Jones.
Uiteraard zijn de vertrouwde elementen ook volop aanwezig zoals de snelle rampestampers zoals het titelnummer en Indestructive.
De kosmische krijten van de waanzinnige Cyriis verhalen nog altijd over allerhande bovennatuurlijke zaken waarbij het mysterie rondom de Bermudadriehoek een hoofdrol opeist.
Een klasse metalplaat die van mij ook de volle mep krijgt.

avatar van wizard
Heb deze cd beluisterd naar aanleiding van de veelal positieve verhalen hierboven, maar na een aantal luisterbeurten zit ik nog te wachten op het moment waarop deze plaat me echt gaat grijpen.

Nu luister ik er met plezier naar, maar heb nooit het gevoeld dat ik iets ècht fantastisch aan het luisteren ben. Er staat een aantal prima momenten en nummers op, maar ik vind lang niet alle delen sterk, met als dieptepunt Still Searching.

Voorlopig 3.5*.

avatar van B.Robertson
Het titelnummer en Traveler zijn de mooisten. Dan Indestructive en Rager. De rest is ook goed. Uitstekende productie en fantastisch zangwerk van Cyriss.

PriestMaiden
Mijn eerste kennismaking met deze band.
Klasse speed/thrash-plaat metal van de jaren '80.
Gillende vocals, snelle gitaren. Goed om te ontstressen

avatar van exodus
Op de waanzinnige opener en geweldige kraker "Unstoppable Force" na van deze 2e plaat van Agent Steel heb ik nooit grip op de rest van het materiaal kunnen krijgen op deze plaat die ongetwijfeld wederom uitmuntend zal zijn, net als plaat no. 1 die HOOG in mijn lijstje staat! Hun debuut was helder een recht-aan beuken, hier op het 2e album vind ik het meeste een stuk minder gemakkelijk in het gehoor liggen. De plaat staat al decennia lang in mijn platenkast, en erg genoeg moet ik 25 jaar later er nog steeds "doorheen", en verder komen dan de legendarische openings-track. (die overigens fungeerde ooit als begeleidend muziekje in een "stoute" film op de Duitse TV, toen ik zapte....ik heb me rot gelachen; drama met een ontrouw stel op tv, en dat waanzinnige Agent Steel nummer erbij! ! ! Cool.) Hahaha...terug naar de plaat: voorlopig maar effen 3 punten, totdat ik deze ook volledig omarm. Net als hun goddelijke eerste die me destijds al gelijk volledig betoverde.

avatar van Lau1986
Heerlijk tweede album van deze band. Het knalt er gelijk goed in met het titelnummer. Daarna wordt wat gas terug genomen. Dit is wel een verandering ten opzichte van het debuut, maar ik vind het geen verkeerde. Never Surrender staat als een huis en is een heerlijk nummer. Hierna gaat het gas echter weer volledig open. Prachtige solo's trouwens!

avatar van Fleppie
Hehe, vond zojuist een cassettebandje terug dat ik ca. 25 jaar geleden grijs heb gedraaid. Wist nooit van welke band (die me aan Helloween deed denken) deze nummers waren en ben er nu eindelijk achter. De stem vond ik overigens destijds een minpunt, maar dat valt me nu erg mee.

avatar van vielip
Prima album van deze toch wat onderbelichte band. Maar ja, wat wil je ook, er waren in die jaren zo ontzettend veel gave thrash en speed bands dat het bijkans onmogelijk was om er dusdanig uit te springen zodat je opviel. Anyway, dit album bewijst dat deze band wel degelijk iets te melden had. Heerlijk flitsend gitaarwerk in sterke songs die stiekem behoorlijk technisch in elkaar steken. Niet allemaal overigens want gelukkig wordt er ook nog vakkundig en onbehouwen gebeukt! De stem van Cyriis is soms iets teveel ' over the top' maar opzich kan ik daar wel mee uit de voeten. Hij doet me meer dan eens sterk denken aan Geoff Tate op de eerste 2 Queensryche platen. Het instrumentale The day at Guyana is werkelijk fantastisch overigens!

Edwynn
Agent Steel vind ik er toch zeker uitspringen. Eigenlijk zijn er maar weinig bands die speed, thrash en heavy metal op zo'n eigengereide wijze combineren als Agent Steel dat deed. Ik denk dat het gedoe met de line-up en vooral de krankzinnigheid van de zanger een dreigend succes van de band in de weg stonden. Want ik meen toch dat deze gasten best wel retepopulair waren.

avatar van gigage
De zang moet je wel liggen anders gaat de sirene misschien tegenstaan. Songs als chosen to stay met die opbouw gaan er bij mij in als koek. Crimson Glory was daar ook erg goed in. Voldoende afwisseling tussen de tracks, ik zou niet weten waarom ik deze lager zou moeten scoren als hun skepsis album hiervoor.