Jethro Tull - Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! (1976)

Label: Chrysalis

1. Quizz Kid (5:10)
  2. Crazed Institution (4:48)
  3. Salamander (2:51)
  4. Taxi Grab (3:54)
  5. From a Deadbeat to an Old Greaser (4:10)
  6. Bad-Eyed and Loveless (2:13)
  7. Big Dipper (3:36)
  8. Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! (5:45)
  9. Pied Piper (4:33)
  10. The Chequered Flag (Dead or Alive) (5:32)
  11. A Small Cigar * (3:39)
  12. Strip Cartoon * (3:19)
  13. Prelude [Steven Wilson Stereo Mix] *
  14. Quiz Kid [Steven Wilson Stereo Mix] *
  15. Crazed Institution [Steven Wilson Stereo Mix] *
  16. From a Dead Beat to an Old Greaser [Steven Wilson Stereo Remix] [Monte Carlo January 1976] *
  17. Salamander [Steven Wilson Stereo Mix] *
  18. Taxi Grab [Steven Wilson Stereo Mix] *
  19. From a Dead Beat to an Old Greaser [Steven Wilson Stereo Mix] *
  20. Bad-Eyed and Loveless [Steven Wilson Stereo Mix] *
  21. Big Dipper [Steven Wilson Stereo Mix] *
  22. Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! [Steven Wilson Stereo Mix] *
  23. Pied Piper [Steven Wilson Stereo Mix] *
  24. The Chequered Flag (Dead or Alive) [Steven Wilson Stereo Mix] *
  25. Bad-Eyed and Loveless [Steven Wilson Stereo Remix] [Monte Carlo January 1976] *
  26. Big Dipper [Steven Wilson Stereo Remix] [Monte Carlo January 1976] *
  27. Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! [Steven Wilson Stereo Remix] [Brussels November 1975] *
  28. The Chequered Flag (Dead or Alive) [Steven Wilson Stereo Remix] [Brussels November 1975] *
  29. Quiz Kid [Version 1] [Steven Wilson Stereo Mix] *
  30. Salamander's Rag Time [Steven Wilson Mix] *
  31. Commercial Traveller [Steven Wilson Mix] *
  32. Salamander [Steven Wilson Mix] [Instrumental] *
  33. A Small Cigar [Acoustic Version] *
  34. One Brown Mouse [Early Version] [Original Master Mix] *
  35. A Small Cigar [Orchestrated Version] [Original Rough Mix] *
  36. Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! [Demo] [Steven Wilson Mix] *
Ook bij dit album van Jethro Tull zal ik dan maar als eerste een bericht zetten.
Constanter en beter geheel dan z'n voorganger met goeie tot zeer goeie nummers. Uitschieter is de titeltrack met kort daarop volgend het laatste nummer.

Krappe 4 *

Hmm, ik vind dit album juist minder aantrekkelijk dan Minstel In The Gallery, en precies dat titelnummer het meest vervelende nummer van het album. Bad-Eyed And Loveless of Crazed Institution zijn voor mij erg sterke nummers. Typische gevalletje van 'smaken verschillen'.

avatar van BeatHoven
Dat gemiddelde moet toch ietsje hoger vind ik want:
1) Deze plaat bevat goede nummers. Punt.
2) Het hele verhaal erachter is leuk gevonden.
3) De strip binnenin is origineel.
4) Het is geen 'ouwe lulletjesrock'.
Een heel aangenaam album van Tull. Er zijn geen uitschieters: elk lied is muzikaal erg sterk.

avatar van Tupelo
Het kan verkeren. Dankzij MuMe ga ik kriskras door al mijn albums, inclusief platen als deze die ik al 30 jaar niet meer gehoord heb. In mijn herinnering was dit de minste Tull-plaat die ik heb, en gesteund door de lage score heb ik deze als eerste uit mijn platencollectie weer opgezet. Ik heb jarenlang geen Jethro Tull meer geluisterd - destijds na een paar albums afgehaakt, wellicht omdat ik telkens weer hoopte nog een tweede Aqualung te vinden.

Tot mijn grote verbazing vind ik dit nu een heel fijn album. Het acoustische geluid, de folk, de "mooie" nummers (zoals Bad Eyed & Loveless) kan ik nu zeer waarderen, en wat ik ook met bovenstaande recensenten eens ben: het album bevat geen enkel slecht nummer. Leuk. (En nu ben ik benieuwd hoe de andere Tull-oudjes gaan bevallen.)

buizen
Dit album van Jethro Tull recent ontdekt en erg content met die vondst: heerlijke nummers - dit is toch folk ofzo? - en prima geproduceerd. Over een 'verhaal erachter' weet ik niets, nog maar eens uitzoeken, maar een samenhang tussen de songs lijkt wel voor de hand te liggen. Een muzikaal verhaal.
Sprankelend nummers met soms een bijna middeleeuws vleugje zo lijkt het wel. Lekker acoustisch inderdaad.
De typische zang/stem van Ian Anderson heeft me nog nooit verveeld, voelt eerder als 'thuis komen'.
Nu al 3,5 sterren maar dit zou maar zo kunnen veranderen, ten positieve.

buizen
Deze naar het schijnt conceptlangspeelplaat begint bij elke luisterbeurt beter te bevallen.
Ga ernaar op zoek in de tweedehandsbakken, een geweldige plaat om van vinyl te luisteren dunkt het.

Is er dan helemaal geen kritiek?
Jawel: het titelnummer. Er had een andere titel gekozen moeten worden, niet met deze woorden als 'rock 'n roll' en 'too young to die'. Het arrangement van de song staat als een huis dus daar passen makkelijk heel andere lyrics bij. De zang is gewoon niet rock 'n roll en dus klinkt het ongeloofwaardig. Het is tralala gezongen met een blijmoedig refrein maar het is niet congruent.

En toch, mutatis mutandis: verhoging naar 4 sterren.
Alleen al voor de (her)ontdekking van Jethro Tull. Die jaren.
Horen wij daar in From A Dead Beat To An Old Greaser warempel een saxofoon?..

avatar van Kronos
Ik had dit album vroeger en heb 'm onlangs opnieuw gekocht, als laatste album van Jethro Tull (voor 1990) dat ik nog niet had. Het is inderdaad zeker niet zo slecht als het stemgemiddelde doet vermoeden. Maar voor Tull-begrippen is het wel wat saai rechttoe rechtaan.

Kronos schreef:
.. onlangs opnieuw gekocht, als laatste album van Jethro Tull (voor 1990) dat ik nog niet had...

buizen
Heb dit album nu al dagenlang elke dag één en soms tweemaal gedraaid en pas daarom de sterrenwaardering aan. Van 4 naar 4,5 ★.

avatar van Kronos
Na de sterke voorganger volgt het zwakste album tot hiertoe. De eerste helft kent nog wel zijn momenten. Quiz Kid, Taxi Grab en Bad-Eyed zijn prima nummers. Helaas gaat Jethro Tull al snel de sentimentele toer op. Stroperige strijkers ontsieren het al niet beste titelnummer en daarna komt het helemaal niet meer goed.

71/100