The Breeders - Last Splash (1993)

Label: 4AD

1. New Year (1:56)
  2. Cannonball (3:33)
  3. Invisible Man (2:48)
  4. No Aloha (2:07)
  5. Roi (4:11)
  6. Do You Love Me Now? (3:01)
  7. Flipside (1:59)
  8. I Just Wanna Get Along (1:44)
  9. Mad Lucas (4:36)
  10. Divine Hammer (2:41)
  11. S.O.S. (1:31)
  12. Hag (2:55)
  13. Saints (2:32)
  14. Drivin' on 9 (3:22)
  15. Roi [Reprise] (0:42)
avatar van itchy
Heerlijk frisse plaat van de olijke bassiste van van the Pixies. De bekende single Cannonball is maar één van de hoogtepunten op het supergevarieerde Last Splash: bijna elk nummer is raak en bevat een gouden melodie. De twee instumentaaltjes Flipside en SOS zorgen voor balans. Mad Lucas brengt Lynchiaanse gekte. New Year, No Aloha en I Just Wanna Get Along scheuren als een bezetene. Drivin' on 9 zorgt voor een traan en ontroert.

Beter dan alles wat Pixies-dictator Frank Black solo heeft gedaan. Last Splash is één grote brede glimlach.

avatar van Film Pegasus
Het album is toch minder dat ik had verwacht, ondanks leuke hits als Cannonball en Divine Hammer. Er zit duidelijk wat sleet op het album. Maar er staan gelukkig wel genoeg goeie nummers op. Maar ik mis de echt power die volgens mij komt door een wat mindere productie. Live zal dit eens zo goed klinken waarschijnlijk.