Black Sabbath - "Live at Last" (1980)

Label: NEMS

1. Tomorrows Dream (3:04)
  2. Sweet Leaf (5:27)
  3. Killing Yourself to Live (5:29)
  4. Cornucopia (3:58)
  5. Snowblind (4:47)
  6. Children of the Grave (4:32)
  7. War Pigs (7:38)
  8. Wicked World (18:59)
  9. Paranoid (3:10)
avatar van Edwynn
Het ziet er allemaal wat afgeraffeld uit, maar qua inhoud is het allemaal alleraardigst. Het steekt wat bleekjes af bij live-albums van andere groten uit die tijd. Misschien dat dat de lauwere reacties en bijbehorende stemmen oproept. Het voordeel is dat Ozzy niet voortdurend 'cooome oooon you fuckers', of 'god bless you all roept'. Wel heel af en toe 'We love you'. Maar dan niet dwars door de solo's of andere gave instrumentale passages heen zoals hij later zou gaan doen.

avatar van ricardo
Deze word wel erg laag beoordeeld, jammer dat er geen hoog beoordeeld live album met Ozzy bestaat.

Ook op rateyourmusic word deze niet al te hoog gewaardeerd.

De laatste 2 live albums die hier op mu.me staan met dio als zanger worden verreweg beter beoordeeld dan deze.

Kan me niet voorstellen dat deze mij net zo goed gaat bevallen.

Het wachten is op hun nieuwe wereldtour t.a.v het album 13, en hopen dat er een mooi compleet concert van deze samenstelling op dvd of blue Ray uitgebracht word.

Van dit live album is zeker geen dvd uitgebracht?

Nieuwstad
Edwynn schreef:
Zo zie je maar hoe albums verborgen juwelen aan boord kunnen hebben: staat er in de vorm van Killing Yourself To Live toch nog een nummer van Sabbath Bloody Sabbath op.

avatar van spinout
Het geluid is niet slechter als dat op het debuut. De opnamen zijn van 11 en 16 maart 1973 en zijn opgenomen in Manchester Free Trade Hall en Rainbow Theatre in Londen. Een mooie songkeuze, met een boeiende jazzy Wicked World, dat stukken van Into the Void, Changes en Supernaut bevat. Zo begint Children of the grave met Embryo. Er zal wel niets aan de opnamen gesleuteld zijn achteraf, als de heren van Sabbath tegen het uitbrengen van de plaat waren, wat een pluspunt is. Ik vind deze goed.

Ook ik vraag mij af waarom deze live plaat zo laag wordt beoordeeld. De band staat niet geheel verrassend als een huis en Ozzy loopt inderdaad niet overal doorheen te roepen. De songkeuze is best origineel. Dus:

avatar van Lau1986
Dit is best een aardig live album. De band staat inderdaad als een huis. Het klinkt allemaal prima. Niet te gelikt.

avatar van hnzm
Minpunt: de al veel genoemde matige bootlegkwaliteit opname.
Pluspunt: Killing Yourself to Live en Cornucopia, waar ik nog niet zoveel live versies van heb gehoord.