Aereogramme - Sleep and Release (2003)

Label: Chemikal Underground

1. Indiscretion #243 (3:43)
  2. Black Path (3:53)
  3. A Simple Process of Elimination (5:48)
  4. Older (5:17)
  5. No Really, Everything's Fine (5:55)
  6. Wood (5:21)
  7. Yes (2:00)
  8. In Gratitude (4:52)
  9. A Winter's Discord (6:32)
  10. - (6:32)
avatar van Gajarigon
Aereogramme is een Schotse band die stevige post-rock brengt die wat aan dredg (zeker Leitmotif) en Oceansize doet denken. Ze onderscheiden zich van het gros van hun genregenoten door een wel énorm ferme dosis verscheidenheid in hun muziek. Zanger Craig B. heeft een erg zachte stem die de zachte passages helemaal omhoogtilt, maar bij momenten gooit Aereogramme er flink de beuk in.

Opener Indiscretion #243 is hiervan een goed voorbeeld, dat begint met een riff die aan industrial metal doet denken, dan helemaal omslaat naar broeierige en sentimentele rock om op het einde terug lekker voluit te gaan. Het nummer stopt na 3 minuten, om dan de laatste minuut wat geluidsfragmenten ten gehore te brengen die de overgang moeten geven naar het prachtige Black Path (dat doet denken aan de uitschieters van Arcade Fire). Die structuur wordt eigenlijk het gehele album volgehouden: enorme variëteit tussen de nummers onderling, en spannende dynamiek in de nummers zelf, met tussen de nummers vaak een overgangsstukje.

Het moet gezegd zijn: die fillertracks zijn er meestal pal op! Ze werken de mysterieuze sfeer prachtig in de hand, en zijn een fijne toevoeging - wat een hele prestatie is. De zware brutale stukjes zorgen voor het duistere kantje, maar feitelijk zijn de kalmere nummers met de overvloed aan geluidslaagjes en erg goed baswerk de sterkhouders van dit album.

Instrumentaal is Aereogramme niet echt vernieuwend. A Simple Process of Elimination bevat relatief smaakvolle elektronische drums en harp, en veel nummers bevatten strijkers, maar nergens wordt er eigenlijk ten volle mee geëxperimenteerd, het staat allemaal in het teken van de composities, en die zijn veelal simpel. Dat is geen slecht punt, want de muziek op zichzelf is al spannend genoeg. Alleen gaat het soms wat te opgeblazen klinken, zeker met die strijkers erbij. Het is wat spijtig dat ze zoveel steunen op de verscheidenheid aan instrumenten om hun muziek spannend te houden, en niet zozeer op progressie in de melodieën en riffs.

Older is weer een afwisseling tussen stevige gitaarrock en feeërieke kalmere fragmenten. Aan het einde wordt er dan voor het eerste gezongen op de harde passages: zware effecten op de zang zorgen voor een van de brutaalste stukjes op het album. No Really Everthing is Fine opent met een spannende riff, die dan helaas wat wordt ontsiert door piano, maar verder is het wel en aardig nummer.

Wood is waarschijnlijk het zwaarste nummer van deze cd, met een erg explosief refrein met schreeuwerige zang en nogal misplaatste strijkers. Wat wel erg fijn is, is hoe ze de gitaar zachtjes laten pruttelen in afwachting van de finale climax (inclusief gitaarsolo). Yes is met amper twee minuten een beetje een filler-track, die me wat aan the Smashing Pumpkins doet denken. In Gratitude is een statige ballad die wat gaat slepen na enkele luisterbeurten, en bij A Winter's Discord past een beetje dezelfde beschrijving. Het album lijkt dus wat in te zakken, maar gelukkig redt de afsluiter de meubelen. Het lijkt weer een rustige bedoening te worden, totdat op 1:16 plots een wonderbaarlijk riffje begint. Vanaf dan is het puur genieten geblazen, met veruit het beste nummer van dit album.

Alles bij elkaar een erg fijne cd, die weliswaar onderdoet voor Leitmotif van dredg maar die ik toch wel graag eens opzet vanwege de uitschieters. Dikke 3,5* voorlopig.