UFO - Force It (1975)

1. Let It Roll (3:57)
  2. Shoot Shoot (3:39)
  3. High Flyer (4:08)
  4. Love Lost Love (3:21)
  5. Out in the Street (5:18)
  6. Mother Mary (3:49)
  7. Too Much of Nothing (4:02)
  8. Dance Your Life Away (3:35)
  9. This Kid's (Including Between the Walls) (6:17)
  10. A Million Miles * (4:49)
  11. Mother Mary [BBC Radio 1 Session, 11 December 1975] * (4:04)
  12. Out in the Street [BBC Radio 1 Session, 11 December 1975] * (5:12)
  13. Shoot Shoot [BBC Radio 1 Session, 11 December 1975] * (3:48)
  14. Let It Roll [Live at the Roundhouse, 25 April 1976] * (4:59)
  15. This Kid's [Live at the Roundhouse, 25 April 1976] * (4:19)
Dit is die hoes die ik bedoelde met mijn verhaal bij Vanderhoof
Over lekkere lp's te spreken Dit is echt een gouwe ouwe
Deze worden tegenwoordig niet meer gemaakt hoor
ook die hoezen niet meer !!!!!

avatar van Karma_To_Burn
Heerlijk album! tevens ook de eerste die ik van UFO gehoordheb..
4 wel verdiende sterren

avatar van beaster1256
machtige hoes , de muziek kan er nog mee door ,

stuart
Voor de liefhebbers van de 70's hardrock. Ik vind het één van hun betere albums , maar de wat rusterige nummers doen mij niet zoveel op dit album. Het spetterende gitaarspel van Michael Schenker is echter een positieve bijdrage.

avatar van Snarenplukker
Een van de beste werkjes van de band.Prima hoes en lekkere produktie maken het helemaal af.Aanraders:Let it roll,High Flyer,Mother Mary

avatar van Rockfan
Lekker album. Hoewel de nummers die ook op Strangers in the night staan hier wel erg mat opstaan.

Live zijn ze veel beter.

Volgens mij moet je UFO sowieso live ondergaan

avatar van vielip
Beregoed album van een band die door de massa over het hoofd wordt gezien. De albums van UFO uit de 70's kun je met gerust hart aanschaffen. Als je liefhebber bent van traditionele britse hardrock althans! De kenmerkende zang van Mogg en het flitsende gitaarspel van Schenker zijn de pijlers waar deze band op dreef.

avatar van Brutus
Iets minder album dan Phenomenon, maar meer dan uitstekend

avatar van B.Robertson
Over de hele linie gezien een goed album. High Flyer en This Kid's/ Between the Walls behoren tot mijn favorieten. Ben van plan wat meer van deze band te ontdekken.

avatar van glenn53
Probeer Lights Out, No Heavy Pettin en vooral Obsession

avatar van B.Robertson
Obsession is me na 1 keer draaien al zeer goed bevallen. Van UFO ben ik nooit veel verder gekomen dan Force it en Strangers in the Night.

avatar van glenn53
Dan komt er nog wel wat moois. Overigens kun je Phenomenon ook proberen.

avatar van vielip
De albums die Glenn opnoemt horen absoluut tot de 'klassieke' periode van de band. Maar toch beveel ik je albums als No place to run, The wild, the willing and the innocent en toch ook wel Misdemeanor van harte aan! Meer dan gemiddelde albums vind ik. Oja en het comeback album 'Walk on water' moet je ook beslist proberen!

avatar van B.Robertson
Eens uitdokteren wat er allemaal te leen is bij de achterban en wat ik zelf wil aanschaffen. De hele Schenker periode is sowieso interessant en meestal wil je uiteindelijk zoveel mogelijk het hele ouvre kennen.

avatar van vielip
Ja dat heb ik ook altijd. Héél herkenbaar!
Ik las net trouwens vernietigend commentaar bij Misdemeanor van o.a. iggy en brutus. Laat je er niet door van de wijs brengen zou ik zeggen

avatar van _Rene
Zoals zojuist besproken op http://www.onderdenaald.nl:

Het kostte drie jaar en twee wazige spacerock-platen, maar toen lag het van oorsprong Britse UFO op koers. Met aan boord het Duitse gitaarwonder Michael Schenker, die het muzikaal goed kon vinden met zanger Phil Mogg, liet de band op Phenomenon (1974) al horen hoe je stuwende hardrock dient te spelen, zonder te verzuipen in techniek of distortion. Een jaar later, of Force It, klinkt UFO nog sterker en scherper.

Alleen opener Let it Roll is de aanschaf van Force It al waard. De band meldt zich met een feedback waarna het recht-toe-recht-aan op stoom komt. Anderhalve minuut later volgt een break waarin Schenker de regels van de rocksolo uitlegt. Een vlot loopje gaat over in een zwevende melodie om samen met bas en drums te eindigen in gitaargeweld zoals alleen de allerbeste dit beheersen. Als Schenker het hierna voor gezien had gehouden en de verdere studiotijd bier had willen drinken aan de bar, had de rest van de band hem hier op handen heen moeten dragen.

Gelukkig bleven Schenker en zijn Flying V ingeplugd. Het gitaarspel klinkt in de nummers die volgen niet zo fel als in Let it Roll, maar ook in Shoot Shoot en Out in the Street zitten sterke solo’s. Met Schenker iets meer op de achtergrond is goed te horen hoe UFO met minimale middelen een stevig album weet op te bouwen. Bas, drums, hier en daar wat toetsen en een sporadische tweede stem zijn voldoende. Nergens te snel, nooit te hard.

Op Kant B stijgt UFO nog twee keer boven zichzelf uit. De partijen in Mother Mary doen soms denken aan Led Zeppelin. In dit nummer slingert Schenker wederom schitterende melodieën uit zijn gitaar. Wie dan nog niet overtuigd is, moet zich even bedenken dat de beste jongen op dat moment net 20 was. In afsluiter Between the Walls aan hem de eer om over meerdere sporen de aftiteling te spelen van deze uiterst solide rockplaat. Terecht dat de band hem op Force It alle ruimte gaf en zeer begrijpelijk dat UFO het later zwaar kreeg, toen dit Duitse wonderkind de band in 1978 besloot te verlaten.

avatar van jailhouserocker1
Helemaal mee eens Rene. Dit is een van de beste (vind persoonlijk Lights Out nog net iets beter) van een van de beste hardrockbands die er ooit op deze aardkloot heeft rondgelopen (in deze samenstelling uiteraard). Hun albums resulteerden uiteindelijk in het ultieme live-album ever: Strangers in the Night. Nooit meer geevenaard wat mij betreft. Natuurlijk had Schenker hier een heel groot aandeel in, maar vergeet alsjeblief Mogg niet met zijn fantastische stem en sympathieke uitstraling. Voor mij echt DE topband allertijden die uiteindelijk door allerlei omstandigheden (Schenker-Mogg probleem, drugs en drank, niet kunnen omgaan met status, intrede van de NWOBHM enz.) nooit zo groot zijn geworden als ze hadden kunnen (lees moeten) zijn.

avatar van Rockfan
Vwb. Strangers kan ik een eind met je meeegaan. Maar de studioopnames van UFO knallen toch niet genoeg om in het rijtje van de grote NWOBHM-broers mee te hobbelen. Ze zijn veel te gladjes geproduceerd. En dat geldt eigenlijk voor alle studioceedees. Je vraagat je soms wel eens af of het live dezelfde band is als in de studio.

avatar van iggy
Ik kan me wel redelijk vinden in de woorden van Rockfan. Tussen Strangers In the Night en UFO studio zit inderdaad een wereld van verschil

Geweldige cd een van de betere ooit uitgebracht door ufo ! Staat geen slecht nummer op.

avatar van B.Robertson
Inmiddels die hele Schenker periode op cd verzameld, de reissue van Force It maakte het rijtje compleet. Men krijgt met A Million Miles een niet uitgebracht nummer, wat misschien leuker is dan sommige nummers die wel op het album staan (Love Lost Love, Dance Your Life Away). Op de live-nummers staat Schenker mij teveel op de achtergrond, de keyboards overheersen meer en op Let It Roll hoor je vooral de bas. This Kid's klinkt dan nog wel vet genoeg, machtig nummer! Een uitgave van de Classic Rock Series was me anders ook wel welkom geweest, het is maar net wat men treft.

avatar van Rinus
UFO heeft zijn draai gevonden op dit album. Hier staan aardig wat klassiekers op. Prima album uit hun back catalogus. De remastering is weer goed gedaan.

avatar van Geert van der Loo
Deze LP 2e hands aangeschaft op de gok. Een goede gok, want dit is een geweldige plaat. Tijd om meer van UFO te gaan ontdekken, beter laat dan nooit.

avatar van LucM
Net als de voorganger een goed uitgebalanceerd album met stevige maar melodieuze rocksongs en ook enkele rustige - helder en krachtige geproduceerd - waarbij de zang van Phil Mogg en het spetterende gitaarspel van Michael Schenker wederom de belangrijkste peilers zijn. Dit geldt eigenlijk ook voor de daarop volgende albums in de jaren '70.