Anthrax - State of Euphoria (1988)

Label: Island

1. Be All, End All (6:23)
  2. Out of Sight, Out of Mind (5:13)
  3. Make Me Laugh (5:42)
  4. Antisocial (4:26)
  5. Who Cares Wins (7:36)
  6. Now It's Dark (5:36)
  7. Schism (5:29)
  8. Misery Loves Company (5:41)
  9. 13 (0:51)
  10. Finale (5:48)
avatar van gigage
Be All: Deze beukt in het geheel misschien iets minder hard als Among the Living maar er is wel wat overlap mbt de riffs. En ja dat hadden we dus al eerder gehoord. Echter als je deze Euphoria apart luistert staan er toch wat heerlijke songs op. Er zijn misschien wat minder refreinen om mee te brullen maar de heerlijke tempowisselingen (now its dark, Finale) zijn weer alom aanwezig. De productie is ook wat helderder dan de voorgangers. Prima Anthrax plaatje zonder echte klassiekers, niks mis mee: End All

avatar van namsaap
Wisselvallige LP.... Er staan enkele van de beste nummers van Anthrax op (Be all..., Who Cares Wins, Finale) maar het gros bevat aardige ideeen maar is matig uitgewerkt (refrein van Now it's Dark bijvoorbeeld). De cover Antisocial hadden ze van mij ook achterwege mogen laten. 3***

avatar van vielip
Anti social is juist fantastisch vind ik. En gigage heeft het in zijn post over 'zonder echte klassiekers', nou Anti social is toch echt uitgegroeid tot een heuse Anthrax klassieker. Wordt zo'n beetje elk concert gespeeld dus dat rechtvaardigt die status wel vind ik. Be all end all, Who cares wins, Now it's dark, Schism en Finale reken ik puur persoonlijk ook met gemak tot de Anthrax classics overigens!

avatar van gigage
Ik vind Anti-Social geen "echte" Anthrax klassieker omdat het een Trust-cover is. Ik vind Anarchy in the UK ook geen "echte" Megadeth klassieker. Vandaar. Maar een heerlijk nummer is het wel! Ik zat me net te bedenken wat ik eens op zou zetten vanavond..deze dus.. bedankt daarvoor

avatar van vielip
Ja ik snap wel wat je bedoeld (geloof ik ) alleen vind ik het net andersom; ze hebben het nummer veel beter gemaakt dan het origineel naar mijn mening. Dus vind ik het een echte Anthrax kraker. Net als met Got the time van Joe Jackson.

avatar van gigage
Ja das waar, Anthrax heeft die nummers wel op het (metal) menu en de kaart gezet.

avatar van frolunda
Misschien een fractie minder dan Among the living maar toch een beter album dan in mijn herinnering.State of euphoria bevat degelijk songwerk zonder echte uitschieters zowel naar boven als naar beneden.Make me laugh en Who cares wins bevallen me in eerste instantie het best en ook de Trust-cover Anti social is leuk en goed.Verder is er weinig kwaliteitsverschil.Wel een sterke productie deze keer en dat is in het verleden bij Anthrax wel eens wat minder geweest.Muzikaal klinkt het ook allemaal prima,de zang,riffs,solos en drumwerk zijn allemaal dik in orde en maken dit toch wel een goede plaat.

avatar van Eddie
En toen was de koek ineens op. Waar de voorgangers zich kenmerkte door louter sterke songs, schiet deze juist hierin tekort. Met state of Euforia heeft Anthrax zich voor mijn gevoel een beetje gedegradeerd tot het kleine broertje van 'the Big Four' De andere 3 thrash grootheden brachten in hetzelfde jaar 'So Far, So Good... So What!','...And Justice for All' en 'South of Heaven' uit platen waar misschien best wel wat op aan te merken valt qua sound, maar die wel voor het over grote deel bestaan uit steengoede songs.
Productioneel heeft Anthrax de zaakjes weer goed voor elkaar hoor, een soortgelijk geluid als op 'Among the Living', lekker transparant, met volop ruimte voor alle instrumenten, alleen lijkt het wel of deze plaat te snel op zijn voorganger komt, om in het spoor te blijven van de andere Thrash bands. Het is ook niet zo dat er echt gigantische missers op staan, daarvoor hebben de heren Ian en co inmiddels voldoende ervaring. Echt memorabel vind ik het allemaal ook nergens worden. Het klinkt me allemaal een beetje alsof er onder grote druk een plaat gemaakt worden, zonder al te veel tijd eraan te besteden. Het enige echt memorabele nummer vind ik het laatste nummer "finale".
Met nog wel een extra vermelding voor het artwork! Ik bedoel, welke ontwerpen hebben het niet gehaald, en waren nog lelijker dan deze? Ik denk wel een van de lelijkste album hoezen die ik me kan indenken.

01- Among the Living (4,5*)
02- Fistfull of Metal (4.0*)
03- Spreading the Disease (3,5*)
04- State of Euphoria (3.0*)

avatar van vielip
Hahaha mooi om te zien hoe smaken toch weer verschillen. Ik vind deze hoes juist fantastisch! Zó herkenbaar en iconisch. Echt een briljante marketing zet als je het mij vraagt. Ook qua muziek en songs ben ik het totaal niet met je eens. Maar goed, dat is ook weer een kwestie van smaak.

avatar van gigage
Alleen het drumwerk al. Maar dat blijft misschien niet zo goed beklijven als een refrein of dikke riff. Het luistert ook ánders, maar ja, ik geef het op eigenlijk haha.

avatar van vielip
Drumwerk is inderdaard hemels! Maar ja, Benante hè, dus dat kan ook niet anders. Wat een beest!!

avatar van Kondoro0614
Ik ben persoonlijk ook niet echt onder de indruk van dit werkje. 'Anthrax' heb ik al jaren een aparter gevoel bij, en tot mijn verbazing vond ik de vorige drie albums best geweldig. Ik kon niet echt wennen aan de zang van Belladonna die ik gelukkig nu wel wat meer kan waarderen als een paar jaar geleden, waar ik 'Anthrax' eerder verafschuwde heb ik er nu meer plezier in maar, 'State of Euphoria' is niet mijn favoriet.

Zoals Eddie ook al zegt, er staan echt geen verkeerde nummers op. Ik zelf ben best te spreken over de nummers 'Be all, End all', 'Antisocial', 'Schism' en 'Finale'. De rest van de tracks daar heb ik persoonlijk wat minder mee, niet slecht zijn ze zeker niet maar naar mijn mening hoef ik ze ook niet meer alledaags op te zetten.

En dan geeft het album toch net onvoldoende weg dan wat ik gehoopt had. Ik zelf vind de hoes niet verschrikkelijk maar het is ook niet hun mooiste. Het gitaarwerk is weer prima en ik ben ook verkocht aan het drumwerk van Benante. De productie gaat steeds beter, en dan is (zoals ik al zei) helaas dit album niet geworden als wat ik gehoopt had.

Voorlopige tussenstand:
01. Spreading the Disease
02. Among the Living
03. Fistful of Metal
04. State of Euphoria

avatar van vielip
Wees niet bang! De beste komt nog

avatar van B.Robertson
Vorige week de voorganger en nu deze via Dodax in huis gehaald. Was vroeger nooit zo'n grote Anthrax fan maar ineens was er behoefte om mij in sommige Belladonna albums te verdiepen. Dit album heeft een goede eerste helft maar zakt op wat destijds de B-kant was wat in elkaar, wat zich met de afsluiter weer hersteld. Ga gelukkig en zoals verwacht in waardering omhoog en de opvolger heb ik al jaren in huis.

avatar van gigage
Als ik het zo eens lees heeft de 30th aniversary edition niet veel nieuws of spannends onder de zon. De Penikufesin (1989) EP is toegevoegd en een CD vol demo tracks of zoiets. Alles wat vetter geremasterd maar er was niet zoveel mis met het origineel.
Edit: ik zie dat het album nu over 3 vinyl kanten is gespreid. Meer kans dat er wat lage tonen op staan dus.

avatar van vielip
Ja maar dat heeft dan weer als negatief effect dat je blijft lopen naar de platenspelert. Zoals bij zoveel heruitgaves vind ik het doodzonde dat van oorsprong enkele lp's worden uitgesmeerd over 2 lp's. In mijn beleving wordt de dynamiek en beleving van zo'n lp danig verstoord. Dan neem ik liever een (iets) minder geluid op de koop toe. Als het al minder is want in veel gevallen wordt dat me net teveel gehyped.