13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators (1966)

Label: International Artists

1. You're Gonna Miss Me (2:31)
  2. Roller Coaster (5:07)
  3. Splash 1 (Now I'm Home) (3:56)
  4. Reverberation (2:51)
  5. Don't Fall Down (3:04)
  6. Fire Engine (3:23)
  7. Thru the Rhythm (3:11)
  8. You Don't Know (2:59)
  9. Kingdom of Heaven (3:12)
  10. Monkey Island (2:41)
  11. Tried to Hide (2:47)
  12. Everybody Needs Somebody to Love * (5:15)
  13. Before You Accuse Me * (2:35)
  14. I'm Gonna Love You Too * (1:53)
  15. You Really Got Me * (6:18)
  16. Roll Over Beethoven * (2:47)
  17. The Word * (2:45)
  18. Gloria * (3:56)
  19. She Lives (In a Time of Her Own) * (3:01)
  20. We Sell Soul * (3:19)
  21. You're Gonna Miss Me [Live] * (3:24)
tondeman schreef:

Dit album kan wat mij betreft met gemak mee met de aantrekkelijkste platen uit dit jaar en de 60's als geheel. Oorspronkelijk psychedelisch zonder te veel tierelantijnen, rauw en een beetje gestoord. En rock 'n roll.
De geluidskwaliteit is een aandoenlijk extra'tje.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Het gebeurt niet vaak dat een album mij bij de eerste luisterbeurt meteen bij de strot grijpt. Maar dat is hier wel het geval.

Ben blij dat dit album hier 'gehyped' wordt/werd. Mijn dank is groot.

haveman
Vandaag dubbele versie aangeschaft in super mooi doosje met stereo versie en bonusmateriaal.

haveman
Ik kan er niet over uit hoe geweldig dit album is. Waarschijnlijk toen nog iets te ruig. Wat mij betreft behoort dit samen met Jim, Jimi en VU tot het beste uit de sixties. Ik ben benieuwd naar de andere albums. Persoonlijk vind ik dit beter dan ieder album van The Stones of The Beatles.

avatar van wibro
Hoewel ik de jaren zestig bewust heb meegemaakt is deze muziek van de '13th Floor Elevators' net zoals die van 'Love' volledig aan mijn aandacht ontsnapt. Dankzij de lovende reacties hier op dit forum dit album maar eens beluisterd. Hoewel ik het album in het algemeen niet direct bijzonder vind meen ik toch 3½ ster voor dit album te geven en wel om die geweldige swingende openingstrack "You're Gonna Miss Me". Het intro deed mij sterk denken aan dit eveneens geweldige nummer uit 1990 van
The La's - I Can't Sleep
Je zou haast zeggen dat het plagiaat is van deze Britse gelegenheidsband uit de eind jaren tachtig.

avatar van bart1989
doooooontt faaaaalll doooowwn!!!!

avatar van Don Cappuccino
Uit het topic Ulver - Childhood´s End: de muzikale ontdekkingsreis

13th Floor Elevators wordt gezien als een van de eerste psychedelische bands en ze zijn zeer invloedrijk geweest voor bijvoorbeeld bands als Television en Primal Scream. De band valt na 3 albums uit elkaar door drugsproblemen. Daarna komen ze weer terug maar de meeste mensen vinden 1966-1969 de hoogtijdagen van 13th Floor Elevators.

Het debuutalbum is hier het bekendste, dus daarom heb ik die geluisterd. Het gitaarwerk van de band is erg lekker en vooral rauw. Instrumentaal is het erg gaaf maar toch ook wel een beetje rommelig.

De zang is op het randje, soms vind ik het echt zwaar irritant. Iets wat ik echt vervelend vind is de electric jug in het album. Het klinkt zo knullig erbij en het past compleet niet bij de rauwe muziek van de band. Het voegt ook compleet niks toe aan de muziek in tegenstelling tot bijvoorbeeld de sitar bij The Pretty Things, dat vind ik pas echt psychedelisch. Dit vind ik toch meer garage rock avant la lettre. Soms momenten van zeer hoge kwaliteit maar voornamelijk een geinig album met rommelige instrumentatie. Ik had er eerlijk gezegd wat meer van verwacht.

Garage rock was in 1966 al even onderweg, het genre nam eigenlijk in 1964 al een flinke vaart. Dus echt avant la lettre is dit niet meer.

Verder kan ik me je mening wel indenken. Ik heb zelf vorig jaar de box gekocht met alle albums van deze band, maar het echt geniale ontgaat me nog een beetje, al staan er natuurlijk wat fantastische nummers op.

Leuk topic van je trouwens.

avatar van IllumSphere
Dit wordt gezien als de eerste plaat in het psychedelische rock subgenre en omdat ik me de laatste tijd veel verdiep in dit subgenre, kon ik dus onmogelijk deze plaat niet beluisteren. Mijn versie was niet echt kwalitatief opgenomen, maar ik denk wel dat ik niets heb gemist die van enig belang zou zijn. De psychedelica is hier zeer duidelijk herkenbaar en ik herken wel sommige geluiden uit bijvoorbeeld Forever Changes van Love en Disraeli Gears van Cream. Ja, nu zijn die twee net genoemde een jaar later uitgebracht, maar die herkenbaarheid ligt dan aan het feit dat die twee bands dit album gebruikt hebben als inspiratiebron. Al hebben ze dat wel nooit gezegd, dus ik kan fout zitten.

Zoals al opgemerkt door veel andere leden klinkt dit heel rauw, nog rauwer dan bijvoorbeeld een Forever Changes. Het is heerlijk experimenteel, maar dat is typisch aan de psychedelica. In tegenstelling tot DC vind ik eigenlijk niet dat de zang op het randje is. Ik heb we al meer zulke soort zang gehoord en ik vind het eigenlijk heel passend op de rauwheid die dit album kent. De tijdsduur is ideaal, het duurt niet te lang om te vervelen, want daar kan ik ergens in inkomen. Spectaculair is het nergens, dus spanning is er nergens. Ik noem het zeker niet saai, maar om dit als een spannende plaat weg te zeggen is in mijn ogen niet echt de juiste redenering.

Nu moet ik toegeven dat ik al betere psychedelische albums heb gehoord, dus echt hoog scoren zal het niet doen. Ik denk dat ik gewoon de algemene scores zal volgen en dit ook een 3,5 zal geven. Misschien dat het eventueel verhoogd (of verlaagd in het ergste geval), maar dat vertrouw ik toe aan het lot.

Stijn_Slayer
IllumSphere schreef:

De opnamekwaliteit is inderdaad nogal pover. Misschien dat er ergens een hele bijzondere remaster circuleert, maar echt top valt de kwaliteit denk ik niet te maken.

avatar van Ducoz
Die gelimiteerde box met de albums is geremasterd

Stijn_Slayer
Daar gaat het niet over. Een remaster kan een van oorsprong gebrekkige opname als deze meestal ook niet echt verhelpen. Ik heb een digitale remaster uit 2005 van License Music/Charly Trademarks Ltd en die klinkt niet ineens kraakhelder.

avatar van Ducoz
Oke, die uit het doosje klinkt wel prima, voor zo ver ik me het herinner.. misschien moet ik hem weer eens herdraaien.

avatar van Vinokourov
Ik ben nog immer bezig met die lijst van 1001 albums die je moet luisteren voor je sterft en het blijft leuk hoor. Deze plaat staat er dus ook op en ik krijg het idee dat de jaren 1966 en 1967 een breekpunt is in de muziekgeschiedenis. Weg met de zoetsappige rechttoe, rechtaan-melodietjes, tijd voor wat experimenteels moeten vele muziekmakers toen gedacht hebben en dit album is geen uitzondering daarop!

De titel verklapt het al, je hoort de psychedelische wereld van the 13th Floor Elevators (geinige bandnaam trouwens) en de sound klinkt echt ongecontroleerd rauw. Ik vind het wel okee eigenlijk. De plaat heeft alleen wat last van herhaling. Er zijn niet echt nummers die anders zijn of er uit springen.

avatar van adri1982
Laatst ontdekt en een aantal keer het album beluisterd; klinkt erg goed. Beter dan de meeste Beatle- en Stonesalbums, die ik ooit heb teruggeluisterd.

avatar van frolunda
Favoriet album van Julian Cope.Heeft ook een sterke cover van Levitation gemaakt wat op hun tweede en net zo'n goed album is terug te vinden.

avatar van adri1982
bart1989 schreef:
doooooontt faaaaalll doooowwn!!!!
Als ik een vierde track mocht aanvinken als favoriet, werd die dat zeker wel (achter You're Gonna Miss MeRollercoaster en Splash 1 (Now I'm home. Verder: Een heerlijk album om er een trip van te krijgen, deze.

avatar van sajelaelse
Onlangs het dubbelalbum in de remaster release uit 2013 gekocht. Ik kende de muziek dus.... niet luisteren. Jammer, had ik dat maar wel gedaan. Voor 'n smak geld krijg je naast de mono-versie van het album (die is in orde) ook een stereo-versie... maar die is echt bagger. Zonde van het geld. Koop dus gewoon een mono remaster. En dat is best genieten, goed om in je collectie te hebben maar het hoeft geen hype te worden.

Toon1 schreef:
De mastertapes van dit album zijn trouwens verloren gegaan, wat betekent dat alle reissues gemastered zijn van vinyl. Daarom is er eigenlijk geen enkele uitgave met optimale kwaliteit (buiten de originele LP dan). De beste cd uitgaves zijn die van Charly Records in Engeland.
De plaat klinkt trouwens ook nog beter in mono dan in stereo vind ik (o.a. die sirene aan het begin van "Fire Engine" komt dan ook veel beter tot zijn recht).

avatar van jorro
Dit is met recht een album met een goede score. Weer zo'n album waar ik destijds te jong (7) voor was om er in geïnteresseerd te zijn. Dat is fijn aan de ene kant, jammer aan de andere.
Ik heb het een aantal maal beluisterd en het wordt per luisterbeurt sterker. Een prachtig begin. En eigenlijk staat er geen zwak nummer op. Ik geeft het nu 4*, maar 4,5 ligt in het verschiet. Prachtig.
20e in de 100 Greatest Albums of 1966 en 8e in Best Ever Albums van dat jaar. Dat laatste komt mij geheel terecht voor.