Dennis Wilson - Pacific Ocean Blue (1977)

Label: Caribou

1. River Song (3:47)
  2. What's Wrong (2:25)
  3. Moonshine (2:31)
  4. Friday Night (3:12)
  5. Dreamer (4:24)
  6. Thoughts of You (3:05)
  7. Time (3:34)
  8. You and I (3:28)
  9. Pacific Ocean Blues (2:40)
  10. Farewell My Friend (2:27)
  11. Rainbows (2:56)
  12. End of the Show (2:56)
  13. Tug of Love * (3:44)
  14. Only with You * (3:57)
  15. Holy Man [Instrumental] * (4:24)
  16. Mexico * (5:13)
  17. Under the Moonlight * (3:55)
  18. It's Not Too Late * (4:32)
  19. School Girl * (2:31)
  20. Love Remember Me * (4:04)
  21. Love Surrounds Me * (3:40)
  22. Wild Situation * (2:41)
  23. Common * (3:34)
  24. Are You Real * (3:38)
  25. He's a Bum * (2:50)
  26. Cocktails * (3:00)
  27. I Love You * (2:02)
  28. Constant Companion * (3:22)
  29. Time for Bed * (3:07)
  30. Album Tag Song * (3:45)
  31. All Alone * (3:44)
  32. Piano Variations on Thoughts of You * (3:03)
  33. Holy Man [Taylor Hawkins Version] * (4:25)

met Taylor Hawkins

avatar van Triodedick
Ik sta zelf perplex van de ongekende schoonheid van 's mans muziek. Luister voor de lol ook eens het laatste instrumentale stuk op het eerste album: 'Mexico'. Geen kwetterende trompetjes of heftig gestrumde nylonsnaren, maar een schitterende sfeertekening. Dennis kwam er pas veel te laat achter dat hij dezelfde muzikale genen had als zijn grote broer Brian...

Dit is nou wat je noemt een waardevolle re-release. Als bonus is zijn tweede, niet meer door hem zelf afgemaakte, album 'Bambu' van twee jaar later er ook bij. En dat blijkt net zo goed te zijn.

Inderdaad een meesterwerk.

bikkel
Ik heb onlangs een paar stukken gehoord, mede omdat de
recenties unaniem goed zijn, wekte het mijn nieuwgierigheid op.
Wat ik gehoord heb is prachtig, geladen en heel passievol.
Ik heb nooit geweten dat Dennis zo'n talent was.
Hij werd met name afgeschilderd als een matige drummer,
(hij speelde heel weinig albums in) en werd hoofdzakelijk bij The Beach Boys gehaald voor The looks.
Hij kon dus veel meer. Hij kon prachtig piano spelen en arrangeren.
Nadat Brian Wilson zich door pschysche problemen niet meer bemoeide met de groep, schijnt Dennis het voortouw te hebben
genomen, en kwamen er steeds meer nummers van zijn hand op de
BB platen.
De man moet vol creativiteit gezeten hebben.
Dit album ga ik zeker aanschaffen, mede ook omdat Bambu er bij zit.
Hier kom ik nog op terug.

Ja, deze dubbelcd is zeker de moeite waard. Je hebt dan beetje alles wat Dennis op muzikaal gebied heeft gemaakt. De eerste Cd Pacific Ocean Blue klinkt goed. Persoonlijk vind ik het iets te overdreven om het als "meesterwerk" te betitelen. De cd met als werktitel "Bambu" is helaas nooit echt afgekomen. Ik vind hem in ieder geval een stuk beter. Nummer als He's A Bum, I Love , I Love You en Piano Variations On Thoughts Of You en de Holy Man zijn uitstekend van kwaliteit. Zijn stem vind ik eigenlijk een van de zwakkere kanten. Maar het is jammer dat het bij dit oevre is gebleven. Het was een muzikant met potentie, maar we zullen nooit weten hoever hij gekomen zou zijn. Maar al met al is de aanschaf van deze dubbelaar met een pracht mapje met foto's en info de moeite waard Ik heb er 19,99 voor betaald.

avatar van Deranged
Wat een magistrale plaat. Ik had deze besteld omdat ik weer gewoon wist dat het geweldig zou zijn. En weer kreeg ik gelijk.

bikkel
Zeer mooi document en het uitbrengen meer dan waard.
Prachtige nummers, zeer gedreven en van een ongekende schoonheid.
Dennis mocht dan niet het subtiele keeltje hebben van de overige
Beach Boys, in deze nummers past zijn rauwe doorleefde stem wel degelijk.
Hij maakt overigens kien gebruik van damescoirtjes in bepaalde songs, en dat geeft net even die extra kracht in de nummers.
Al te veel toeters en bellen worden vermeden, en de piano als basis
komt veelvuldig terug.
Wat zal Brian Wilson trots zijn op deze herwaardering.
Het is een plaat die eindelijk de lof verdiend waar het recht op heeft.
Prachtig.

avatar van Thomzic
Al lang in m'n top 10, maar nog niet gestemd.

Normaal gesproken een metal hier, maar dit is even andere koek. Wat een meesterwerk! Een geniaal brein had die man. Meer zeg ik er niet over.

Ik vind Bambu eigenlijk nóg beter. Echt elke nummer is geweldig... heel afwisselend ook.

Down_By_Law
Na het nogmaals beluisteren van "Pacific Ocean Blue" vanavond, vind ik toch dat het makkelijk 5 sterren verdient. Het overtreft eigenlijk elk Beach Boys album op "Pet Sounds" en "Sunflower" na. De eerste drie nummers plus 'You And I' zijn mijn favorieten. De 2CD deluxe editie is wel leuk, maar het is alleen Disc 1 die ik regelmatig draai.

avatar van Deranged
Dan mis je toch wel wat.

Father McKenzie
Nooit gehoord, véél over gelezen, als Beach Boys fan, shame on me, dit is het eerste wat ik wil gaan ontdekken in 2009, rijkelijk laat misschien voor zo'n plaat....

avatar van Running On Empty
Wel van gehoord, nooit beluisterd. Toch maar eens gedaan en wat een lekkere plaat zeg. Heel gauw kopen deze.

Father McKenzie schreef:

Het is nooit te laat Father, zeker niet voor een plaat als deze.

De mix van de originele CD-release (begin jaren '90) op Sony/Epic klonk een beetje duf, zeker in vergelijking met de LP-versie uit 1977, voor deze heruitgave werd John Hanlon binnengehaald om het album opnieuw te mixen en hij heeft uitstekend werk afgeleverd. Pas nu zijn alle lagen en instrumenten goed en duidelijk te horen. Je kunt dan ook gerust stellen dat zelfs voor degenen die al bekend waren met "Pacific Ocean Blue" deze set verplichte kost is, alleen al vanwege de nieuwe mix.

Het originele album uit 1977 is alleen al goed voor 5 sterren, het overtreft gemakkelijk het merendeel van alle (solo) albums van the Beach Boys (behalve "Pet Sounds" en "Sunflower", zoals hierboven ook al genoemd door Down_By_Law). Natuurlijk was Dennis' stem niet meer zo gevoelig en breekbaar als eind jaren '60/begin jaren '70 (zie "Little Bird", "Forever", "Cuddle Up"), maar hij stort zich met al zijn ziel en zaligheid in alle nummers, en weet de luisteraar daarmee al gelijk te winnen.

De extra toegevoegde nummers op CD1 en het materiaal op CD2 (bestemd voor opvolger "Bambu") zorgen ervoor dat deze heruitgave de boeken in gaat als onmisbaar voor elke serieuze muziekliefhebber. Het is het schoolvoorbeeld van hoe een project als dit aangepakt dient te worden. De samenstelling heeft nogal wat voeten in de aarde gehad (er was behoorlijk wat juridisch getouwtrek) en er is jarenlang aan gewerkt door mensen als Alan Boyd, James Guercio, Gregg Jakobson, John Hanlon en Jon Stebbins.

Van het 'onbekende werk' springen vooral "Tug Of Love" (op het allerlaatste moment afgevallen in 1977), "Cocktails", "Love Remember Me", "Are You Real" en "It's Not Too Late" (een duet met broer Carl Wilson) eruit. Foo Fighters-drummer Taylor Hawkins verzorgt de vocalen op "Holy Man", aangezien Dennis zelf nooit zover gekomen was. Er bestaat ook een versie van dit nummer waaraan Queen's Brian May en Roger Taylor hun medewerking hebben verleend, maar tot op heden is dit nummer nog niet uitgebracht. Het oorspronkelijke idee was om deze 'Queen-versie' als exclusieve single uit te brengen.

Niet voor niets is deze set door diverse muziekbladen (Mojo, Uncut) eind 2008 uitgeroepen tot "Reissue Of The Year". Ik sluit me er graag bij aan.

avatar van willemmusic
Surfer Dennis, de enige sportieve Beach Boy, dook net zo enthousiast in een glas whiskey, bepoederde zich met coke en dan pas ging-ie aan de rol... Wel eens zien drummen op 'Live in Knebworth' ? Een doorgeslagen uitgewoonde junk, geheel van de wereld. Hij is verdronken , maar was al totaal opgebrand.
Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat zoiemand zulke mooie,gevoelige muziek kon maken en nog steeds kan ontroeren. Muzikaliteit en spiritualiteit laten zich door de sterkste drug bijkbaar niet verjagen, in ieder geval niet bij Dennis. Ja, zijn stem wel.
Alle reacties bewijzen zonneklaar dat zijn muziek nog steeds aanspreekt. Tijdloze Muziek. Postuum een genie. Ook hij.
Wisten jullie trouwens dat Carl behalve mooi zingen ook geweldig gitaar kon spelen? En een leuke solo-LP maakte...

Jawel hoor.

willemmusic schreef:
En een leuke solo-LP maakte...

Nou hij maakte er twee om precies te zijn ("Carl Wilson" in 1981 en "Youngblood" in 1983), maar om die nou leuk te noemen, gaat me (persoonlijk) wat te ver. Ze staan jammer genoeg (nog) niet hier op de site (zijn thans ook niet verkrijgbaar op CD overigens), maar meer dan twee sterren zouden ze van mij toch echt niet krijgen.... Een vergelijking met "Pacific Ocean Blue" gaat dan ook bij lange na niet op.

avatar van willemmusic
willemmusic schreef:
En een leuke solo-LP maakte...

Het spijt me, maar ik vind alles wat met de B.B. te maken heeft in beginsel leuk!
Dus ook de lp's van Bruce Johnston, Blondie Chaplin, Jack Reiley, Charles Lloyd, Gary Usher en Rogier van Otterloo. En Ricky Fataar van the Rutles. En alle lp's van VanDyke Parks, alleen dit laatste is serieus...
Weet jij er nog meer? Van die tweede van Carl Wilson, bedankt!

willemmusic schreef:
Weet jij er nog meer? Van die tweede van Carl Wilson, bedankt!

Zeker, maar ik zal die even in een PM zetten, anders gaan we te veel off-topic hier....

Nou , ik was eigenlijk ook benieuwd.

avatar van judgepaddy
Net ontdekt!
Dat men dit tot nu toe van mij verborgen heeft weten te houden, dat neem ik de mensheid in het algemeen zeer kwalijk!
Nu al 4.5 na de eerste luisterbeurt, maar ik ga hier de komende tijd nog vaak naar luisteren.
En ik hoor nu al dat het een potentiele 5 is.

avatar van Thomzic
Probeer dan ook zeker de bonus CD Bambu te krijgen. Misschien nog wel mooier dan POB

Thomzic schreef:

Als het goed is heeft judgepaddy die er vanzelf bijgekregen.... Tenzij hij het originele album uit 1977 op vinyl heeft gevonden natuurlijk.

avatar van judgepaddy
Klopt, zat erbij!
Eerst via mijn vriendje Rapidshare, nu ben ik zodanig onder de indruk van de MP3's dat hem inmiddels alweer besteld heb via Ebay.
Mocht ik het op een van mijn strooptochten op rommelmarkten ED op vinyl tegenkomen, zal ik er ook geen 2 keer over denken om hem te kopen.
Hoppa, 5 punten!
En als hij niet uitkijkt komt hij ook nog in mijn top 10.

Ik heb gisteren de DVD, Dennis Wilson "Forever" uit 2008 aangeschaft. Misschien een tip voor voor de "echte" Dennis fans. Ik ga 'm dit weekend weer eens helemaal bekijken. Wel veel tekst, mooie en interessante verhalen van mensen , die heel dicht bij Dennis stonden + "rare black- and- white footage of Dennis and The Beach Boys" uit 1974.

Na de docu net gezien te hebben, ga ik dit album nog eens goed beluisteren. Wat moet die kerel (Dennis) toch een leuke vent geweest zijn op zowel sociaal, als muzikaal gebied. Ik ga in ieder geval met "andere" oren dit album nog eens beluisteren. Ik kon na de docu het niet nalaten gelijk Endless Harmony van The Beach Boys op te zetten, met daarop 2 demo's van Dennis Wilson. Namelijk het hartverscheurend mooie Barbara en 'Till I Die. Prachtig!!!

Ad Brouwers schreef:

Da's inderdaad een aardige 'interview film' (om het zo maar te noemen), Ad, gemaakt en grotendeels gefinancierd en uitgebracht door Billy Hinsche (origineel alleen via z'n website, op een simpel DVD-R-schijfje, nu ook 'gewoon' wereldwijd uitgebracht), ooit een derde van Dino, Desi & Billy, en lange tijd deel uitmakend van de live band van The Beach Boys (en even de schoonbroer van Carl Wilson).

Jammer is wel dat het budget niet groot genoeg was om die film (nog) beter te maken, zo schittert broer Brian Wilson bijvoorbeeld door afwezigheid, net als Dennis' kinderen, en is er geen noot muziek van Dennis (of The Beach Boys) in te horen. Maar verder zeer zeker interessant voor wie meer over Dennis Wilson (de muzikant en de mens) te weten wil komen.

Helemaal met je eens, Poles!!!

Logisch gevolg na de docu en met "andere" oren, oftewel beter luisteren naar deze dubbelaar ogehoogd naar 5*****. Allemachtig, wat is ons een talent onthouden. Of lag het aan mezelf?

avatar van Helicon
Prachtig album! Ik had lovende resensies gelezen over het album, maar die kloppen zeker.
Zo na twee luisterbeurten vond ik misschien het tweede album nog wel mooier dan de eerste.

Het nummer 'Mexico' (zoals hierboven ook al genoemd) herbergt een prachtige weemoed.
Holy man (Taylor Hawkins versie) vind ik ook geweldig.

Er zullen bij een aantal verdere luisterbeurten vast nog wel wat andere pareltjes zich ontvouwen!

avatar van Stijn_Slayer
Hoewel ik de status van dit album ietwat overroepen vind is dit een goed album. Ik vind deze eigenlijk niets weg hebben van The Beach Boys (alleen wat achtergrond harmonieën). Dennis' stem is veel ruwer, en de muziek klinkt minder speels, meer volwassen.

De cd komt wat langzaam op gang, maar daarna is er genoeg te genieten. Prachtig hoe Dennis in 'Thoughts of You' van heel 'klein' en breekbaar naar een overweldigend en zelfs een wat vaag middenstuk toewerkt om vervolgens weer 'klein' af te sluiten. Vanaf dat moment begint het album voor mij pas echt. Elk nummer dat volgt is erg sterk.

Toch ook van mij 4* dankzij de tweede helft van het album.

avatar van battersea
goeiedag! En dan te bedenken dat ma Wilson zei dat Dennis maar moest gaan drummen! Wat een emotionele warme briljante songs staan op deze parel. River Song is prachtig en het western achtige Mexico gaat door merg en been.

Veel te vroeg heengegaan. (hattie maar niet zo moeten zuipen...)