Soilwork - The Living Infinite (2013)

Zweden
Label: Marquee

1. Spectrum of Eternity (4:01)
  2. Memories Confined (3:25)
  3. This Momentary Bliss (3:45)
  4. Tongue (4:17)
  5. The Living Infinite I (3:50)
  6. Let the First Wave Rise (2:52)
  7. Vesta (4:18)
  8. Realm of the Wasted (4:29)
  9. The Windswept Mercy (4:14)
  10. Whispers and Lights (5:09)
  11. Entering Aeons (2:34)
  12. Long Live the Misanthrope (5:26)
  13. Drowning with Silence (4:28)
  14. Antidotes in Passing (4:15)
  15. Leech (4:20)
  16. The Living Infinite II (5:39)
  17. Loyal Shadow (2:34)
  18. Rise Above the Sentiment (4:03)
  19. Parasite Blues (5:16)
  20. Owls Predict, Oracles Stand Guard (5:24)
avatar van james_cameron
Bij een dubbelalbum denk je al snel aan een pretentieuze conceptplaat, maar dat is hier gelukkig niet het geval. Soilwork klinkt hier weliswaar meer avontuurlijk en divers dan ooit, maar het is nog steeds hoofdzakelijk beuken geblazen. De twintig songs, waaronder twee prima instrumentale tracks, zijn eigenlijk allemaal de moeite waard, ook het meer melodieuze werk met hoofdzakelijk cleane zang. De band heeft zijn zaakjes goed voor elkaar en klinkt energiek en bevlogen, iets dat in het recente verleden wel eens anders is geweest. Vooral drummer Dirk Verbeuren (wat een beest!) is meesterlijk op dreef en zanger Bjorn Strid heeft ook nog niet eerder zo goed gezongen (en geschreeuwd) als hij hier doet. De snellere, aggressieve songs hebben mijn voorkeur, maar het album bevat eigenlijk geen missers.

avatar van andnino
Zeker geen slechte plaat, maar hij heeft voor mij te weinig te bieden. Soilwork zit qua songwriting op een zeer stabiel niveau, maar groeit niet meer en biedt ook weinig origineels. Voor wie van het genre houdt is dat geen probleem, maar ik heb het eigenlijk wel gezien.