Uriah Heep - Live (1973)

Label: Bronze

1. Introduction (0:49)
  2. Sunrise (4:17)
  3. Sweet Lorraine (5:01)
  4. Traveller in Time (3:24)
  5. Easy Livin' (3:48)
  6. July Morning (11:48)
  7. Tears in My Eyes (5:01)
  8. Gypsy (13:58)
  9. Circle of Hands (8:55)
  10. Look at Yourself (7:40)
  11. Magician's Birthday (1:45)
  12. Love Machine (3:26)
  13. Rock'n'roll Medley (8:33)
  14. Something or Nothing [Radio Show] * (3:08)
  15. I Won't Mind [Radio Show] * (5:50)
  16. Look at Yourself [Radio Show] * (6:15)
  17. Gypsy [Radio Show] * (4:36)
  18. Easy Livin' [Film Mixes] * (3:18)
  19. So Tired [Film Mixes] * (3:50)
  20. I Won't Mind [Film Mixes] * (6:03)
  21. Something or Nothing [Film Mixes] * (3:17)
  22. The Easy Road [Film Mixes] * (3:03)
  23. Stealin' [Film Mixes] * (5:31)
  24. Love Machine [Film Mixes] * (2:22)
  25. Rock'n'roll Medley [Film Mixes] * (7:56)
totale tijdsduur: 1:18:25 (2:13:34)
avatar van Bulldozer
En toch maar 4* voor dit stukje vakwerk? Kom, dit kan en moet hoger. Dit is één van de legendarische live-albums uit de jaren '70.

avatar van ricardo
Tuurlijk goed live album met veel improvisatie dat zeker,maar er zijn nog vele live albums en dan zeker uit de jaren 70 waar ik net zo intens zo niet meer van kan genieten als Uriah Heep live 1973.

Ik ben de laatste tijd met de diverse albums hier op mu.me alles een beetje aan het evalueren en ben niet zo gretig meer om 5* voor albums te geven. Ik had deze overigens tot voor kort op 5* staan maar er zijn gewoonweg nog betere albums dan deze vind ik en daar bewaar ik mijn 5* liever voor.

avatar van rudiger
BV, How The West Was Won.

avatar van ricardo
Die zowiezo,want dat is een livealbum waar niet aan te tornen valt,ook niet door Golden Earring live 1977 Ruud .

rudiger schreef:
BV, How The West Was Won.

Echt niet.

ricardo schreef:
net aangeschaft ,geweldig live album inderdaad, ik heb de expanded de luxe edition, met de originele disc en een bonus disc met een us radio show en film mixes used for radio, er staat trouwens nergens dat dit de geremasterde versie is, 4.5 ster voorlopig met kans op 5 als ik hem vaker beluisterd heb

Diezelfde versie heb ik vandaag ook aangeschaft , en inderdaad staat nergens te lezen dat het hier om een geremasterde uitgave gaat , wel dat het gaat om `n expanded deluxe edition .
Heeft H Brouwer soms een andere versie ?
Ik ken hier alleen Easy livin - Gypsy ( was volgens mij de b-kant ) en Look At Yourself .
Morgen eens goed beluisteren voordat ik hierop ga stemmen.

rudiger schreef:
Heeft H Brouwer soms een andere versie ?
Lees mijn berichten van 9 september 2007 .

avatar van rudiger
Dat heb ik gedaan Hans , dus als ik het goed heb zijn er 3 verschillende versies van .
1 de normale uitgave
2 de expanded deluxe versie ( 2 cd ).
3 de geremasterde versie .

Of is dit verkeerd?

avatar van Hans Brouwer
Rudiger, ik heb de geremasterde versie, dus zonder bonusmateriaal. Goed mogelijk dat er nog luxe uitvoeringen van "Uriah Heep Live (1973)" zijn te verkrijgen. Ik ken die in ieder geval niet .

avatar van rudiger
Hans , die versie die ik heb is een dubbel cd .
Op cd 1 staat het hele zooitje zoals hierboven vermeld.
Op cd 2 staat US Radio Show met de volgende nummers .
1 Something Or Nothing
2 I Won`t Mind
3 Look At Yourself
4 Gypsy

En film mixes used for radio met de volgende nummers.

1 Easy Livin
2 So Tired
3 I won`t Mind
4 Something Or Nothing
5 The Easy Road
6 Stealin
7 Love Machine
8 Rock `n Roll Medley `74.

Dit is dus niet de versie waar jij het over hebt geloof ik .
Groeten .

avatar van ricardo
Een goede aankoop Ruud,er zit veel creativiteit in dit live album.Je score gaat denk ik wel hoog uitvallen.

avatar van ricardo
Een erg goed live album ook dit,een beetje vergelijkbaar met Made In Japan van Deep Purple vind ik.Alleen heeft Uriah Heep natuurlijk lang niet de status bereikt dan die van DP,en daarom is dit album iets minder bekend denk ik,en word daarom ook wat minder beoordeeld dan Made In Japan,maar volgens mij is deze plaat zeker zo creatief als Made In Japan.

1 Easy Livin
2 So Tired
3 I won`t Mind
4 Something Or Nothing
5 The Easy Road
6 Stealin
7 Love Machine
8 Rock `n Roll Medley `74.

Dit is dus niet de versie waar jij het over hebt geloof ik .
Groeten .

Dit is de setlist van Live at Shepperton '74. Blijkbaar heeft de maatschappij beide CD's samengevoegd.

ricardo schreef:

Gary Thain is superieur aan Roger Glover, die toch allesbehalve slecht is. En Uriah Heep heeft van die leuke koortjes .... Het samenspel op Live 1973 is ronduit fenomenaal, de gehele CD lang. Er zit geen zwakke plek tussen en sorry, dat geldt niet voor de liveregistraties van Deep Purple en Led Zeppelin.
Daarentegen speelt op Made in Japan ene Ritchie Blackmore en had Led Zep Bonzo achter het drumstel zitten. Als ik met pijn in mijn hart moet vergelijken - wat een gemene dwingelanden zijn de webmasters van Musicmeter toch - dan geeft het superieure samenspel op Live 1973 de doorslag.

avatar van Bluebird
M.Nieuweboer schreef:

Gary Thain is superieur aan Roger Glover

Laten we liever spreken van ''was''.

beaster1256
fantastische live plaat van heep , heb hem nu op cd maar alleen met 12 nummers , de medley staat er niet op maar het stoort me niet vond het vroeger wat overbodig op plaat .

avatar van Hans Brouwer
Ik wil niet lullig doen beaster1256 maar "Uriah Heep Live (1973)" zonder Rock'n Roll Medley is eigenlijk toch wel een gemis (zie mijn bericht van 2 april 2006). En ze zijn er zeker, cd's waar Rock'n Roll Medley wel op staat. Nog maar even goed zoeken zou ik zo zeggen.

Sstttt
Uriah Heep Live zonder Rock'n Roll Medley is als een toetje zonder slagroom, als aardappels zonder zout. Uriah Heep Live, met medley, is mischien wel beste live album allertijden!

avatar van ricardo
Dit is inderdaad zonder meer 1 van de beteren, maar beste allertijden vind ik een gewaagde uitspraak, want je hebt ook Gdansk, Filmore East Allman Brothers, Made In Japan, How The West Was Won en Zappa in New York ook nog, en ik kan nog wel 25 opnoemen die ook in dit rijtje thuishoren. ach er zijn er zoveel die eigenlijk voor beste allertijden in aanmerking kunnen komen. hangt echt van je stemming af, op wat voor moment je wat graag beluisterd. ik heb de 2 disc set, en net als beaster1256 heb ik ook 12 nummers op de reguliere schijf staan, alleen heb ik Introduction er niet op staan, maar de Medley wel. hier zit ook een bonus disc bij met 4 nummers van de Us Radio Show, en ook nog 8 nummers van de Film Mixes Used For Radio. In tegenstelling tot de studio albums van de div artiesten vind ik op live platen alles wat er extra bijzit aan bonusspul wel een toegevoegde waarde, je krijgt bij de live nummers vaak nog niet eerder uitgegeven extra live nummers erbij, dat is een welkome aanvulling vind ik.op de reguliere albums voegen bonusnummers dan ook maar weinig tot niets toe vind ik, omdat het er niets mee te maken heeft vaak. kortom ik ben dus heel erg blij met de dubbel disc versie van dit magistrale live album.

Sstttt
ricardo schreef:
.... maar beste allertijden vind ik een gewaagde uitpraak.
Ricardo, ik zeg dan ook "mischien" .

avatar van Bluebird
Ik heb de Super Bitmap Digital Master uit '96. Daarop staat net als op de dubbel LP die ik had het hele concert in originele volgorde inclusief medley. Die medley heeft een cultuurhistorische waarde want het was in de jaren 70 tijdens de UH concerten dé uitsmijter om het publiek in feeststemming weer naar huis te sturen. Of de kroeg in. ''Introduction'' stond wel op de LP, maar staat op mijn CD ook niet vermeld. Het is echter gewoon te horen en luidt het nummer ''Sunrise'' in. Het is een enkele CD en daar ben ik zeer gelukkig mee.

Sstttt schreef:

Het is. Mijn versie van deze CD is nog wat ouder, uit 1986 of zo. De introductie is ook daar samengevoegd met Sunrise.

Wat kunnen platenmaatschappijen er toch een puinhoop van maken. Rond 1980 was de discografie van Deep Purple een rotzootje; sinds ruim tien jaar is daar orde in gekomen. Dat was voor Sanctuary, de huidige maatschappij van Uriah Heep, blijkbaar reden om er eens lekker met de pet naar te gooien. Stiekem vermoed ik dat Mick Box medeverantwoordelijk is.
Ik heb het natuurlijk over de bonustracks op CD2. Mijn uitleg moet beginnen met Live at Shepperton 1974:

welke niet meer verkrijgbaar is. Wegens de abominabele geluidskwaliteit is dat een terechte beslissing. Het is ook lovenswaardig dat de opnamen geremastered of geremixed of wat dan ook zijn. Het is echter ziekelijk dat dit concert verknipt is en verdeeld over drie titels, met ook nog eens de nodige doublures. Volgens de officiële website komen de bonustracks Something or Nothing tm Gypsy van een radioshow. Dat is best mogelijk, maar ik ruik misleiding. De twee versies van Something or Nothing en I won't mind zijn namelijk precies hetzelfde. De verschillen in tijdsduur worden veroorzaakt door iets langere aan- en afkondigingen. De bonustracks Look at Yourself en Gypsy zijn volgens mij ingekorte versies van CD-1. Best mogelijk dat er in deze vorm ooit een radioshow is uitgezonden - zie de officiële website - maar de toegevoegde waarde is natuurlijk 0 of zelfs negatief.
Want de ellende is hier nog niet mee voorbij. De andere acht bonustracks komen van Live at Shepperton, een Amerikaanse TV-show uit 1974. Volgens de website zijn dit bewerkte filmbanden. Dat is prima, maar men heeft Sweet Freedom weggelaten, het nummer dat vermoedelijk het best geslaagd is van de hele show! Daarnaast heeft met een onvolledige versie van Love Machine er tussen geplakt.
Wat nu? Ik zou zeggen, koop Live 1973 als enkele CD en probeer goede opnames van de TV-show van internet te halen. Zie voor de juiste tracklist weer Live at Shepperton. Daarbij wil ik opmerken dat de Rock'n'roll Medley uit 1974 inferieur is aan die van 1973. Omdat er tijd over blijft kan men als aanvulling kijken of er nog live-opnames op internet rondzwerven. Ik kan zelf vooral Seven Stars (van LIVE ON THE KING BISCUIT FLOWER HOUR 1974) aanbevelen.

De oplettende lezer heeft opgemerkt dat er van de tracklist niet veel meer klopt sinds ik de bonustracks heb toegevoegd. Ik heb al een klacht ingediend bij de bevoegde autoriteiten (onze onvolprezen moderator Marcel). Als het aan mij ligt komt het zo snel mogelijk in orde.

Zo moet het goed zijn.

Kingsnake
Gypsy met haar keyboard/drum battle is onevenaarbaar.
Hard, psychedelisch en vet!

Ken Hensley laat heel duidelijk merken op deze plaat dat hij als (slide)gitarist en toetsenist tot de top behoort.

Ook Mick Box is een uitstekend gitarist (Look at Yourself, Love Machine).
Echt een fantastische liveplaat (oorspronkelijk een dubbel elpee, met lekker veel foto's en liner-notes)

De dubbel-ceedee versie is in mijn ogen best een leuke versie.
Ik heb niet het idee dat de song dezelfde zijn als op Shepperton '74, nog van het King Biscuit-concert uit '74.

Kingsnake
Bij nader inzien, moet ik bekennen dat het klopt.
De tracks 18 t/m 25 zijn inderdaad afkomstig van The Shepperton show.
Inderdaad zonder Sweet Freedom.
Vreemd, aangezien Live at Shepperton volgens mij gewoon nog in roulatie is.

Stijn_Slayer
Een leraar raadde mij deze aan. Ik heb Look at Yourself en Demons and Wizards al, is dit dan de beste keuze?

Ik moet trouwens opmerken dat ik Look at Yourself op vinyl niet top vind klinken, als dat bij deze ook zo is ga ik liever voor de CD.

Vermijd ten alle tijde Live 1973 op vinyl. Mick Box' gitaar klinkt veel te hard en Ken Hensley's orgel is nauwelijks te horen. Op elke CD-versie is de balans veel en veel beter.

Stijn_Slayer
Dankje, dan ga ik voor de CD.

Kosinski
Eens, lang geleden, vroeg ik dit album [dubbel lp] voor mijn verjaardag. De LP werd weken voor mijn verjaardag al aangeschaft, ik wist waar hij lag, ging stiekem kijken, maar kon alleen maar de verzegelde hoes bekijken die ik een plastic tas zat verstopt. Weken de tijd om de nummers uit mijn hoofd te leren. Nooit was het vooruitzicht op een verjaardagskado spannender.