Mister and Mississippi - Mister and Mississippi (2013)

Folk
Label: V2

1. Follow the Sun (4:40)
  2. Nemo Nobody (3:09)
  3. Calm (4:15)
  4. See Me (4:11)
  5. Same Room, Different House (4:54)
  6. Running (4:45)
  7. Bon Vivant (1:30)
  8. Six Feet Under (4:15)
  9. Coloured in White (4:19)
  10. Northern Sky (5:18)
  11. Circulate (6:07)
avatar van Madjack71
Wat ik er zo van gehoord heb, zijn het mooie rustige luisterliedjes, met harmonieuze zang. De wat stevigere momenten ben ik nog niet tegen gekomen. Vergelijkingen met Bon Iver, Fleet Foxes en m.n. Sigur Ross zijn toch net een stapje te ver denk ik. Zelf heb ik een naam als Isbells, de wat lichtere variant van eerder genoemde bands. Maar goed ik heb het album nog niet geluisterd, maar daar komt wel verandering in, want ik ben voornemens om die op vinyl te gaan halen, aangezien ik binnenkort naar een concert van ze wil gaan. I.i.g. een mooie hoes, ingetogen sfeer, een zangeres die wat uiterlijk en zang betreft, wel wat weg heeft van een Tanita Tikaram in haar jonge jaren en wederom een bewijs dat mannen met baarden kunnen zingen....o ja, voeg ik gelijk ook nog de naam Great Lake Swimmers toe als ik het toch over baarden heb.

avatar van alpeko
Madjack71 schreef:
en m.n. Sigur Ross zijn toch net een stapje te ver denk ik.

Luister dan nog maar eens goed naar de laatste 2 minuten van Nothern Sky en naar het gehele slotnummer.

Gisteren op weg vanuit de randstad naar West-Brabant (nee niet voor het carnaval): een enorme sneeuwbui was ons deel en dit album stond op in de warme auto.
Het was een geweldige ervaring en dit album zal ik in de toekomst denk ik vaak koppelen aan die autorit. Alles viel mooi samen. Dat zijn de leuke momenten van je muziekbeleving (het grappige is dat ik daarna Kate Bush met 50 Words for Snow ging opzetten maar dat werkte voor geen meter; veel te geforceerd opgezet i.t.t. het mooie toeval van Mister and Mississippi).

avatar van Madjack71
Mister and Mississippi bechikken i.i.g. over een aantal punten die in hun voordeel werken; mooie samenzang, dromerig geluid, sfeervolle nummers en het kunnen neerzetten ervan. Follow the Sun komt al goed binnen en doet in de gedrevenheid ervan aan Arcade Fire denken. Nemo Nobody kabbelt daarna wat rustig erdoor, waarnaast een See Me de aandacht naar zich toe weet te trekken en direct iets herkenbaars over zich heeft. Ik hoop dat deze talentvolle band hun muzikale grenzen gaan verkennen, want dat zou nog wel iets heel moois kunnen gaan opleveren. Voor een debuut klinkt dit allerzins buitengewoon goed. Tuurlijk zitten er herkenbare geluiden in, maar het gaat erom wat je ermee doet en dat is in mijn beleving niet saai. Dromerige soundscapes, i.c.m. mooie zang en warme arrangementen, daar mag ik graag naar luisteren. Valkuil zou m.i. in de uptempo nummers komen te liggen, die halen -hoe raar dat ook mag klinken- de vaart uit het album en doen afbreuk aan het eigene geluid waar ik tot dan graag in vertoef. Een nummer als Same Room, Different House weet mij niet echt te boeien. Kant B komt ietwat traag op gang en de interesse neigt wat te gaan verwaaieren. Bij Coloured in White komt die weer wat terug. Zeker een plaat die ik nog wel vaker zal draaien. Denk wel dat het geen groeibriljantje is en dat het een plaat is die zich redelijk snel laat kennen en niet teveel achtereen gedraaid moet worden. Maar hoe fijn is het idd. @aERodynamIC om een album te kunnen koppelen aan een aparte ervaring.

avatar van Zidaan
Op het eerste gehoor een hele fijne plaat! Mooi inderdaad zo'n ervaring gekoppeld aan een album, had ik zelf met () van Sigur Ros terwijl ik in Edinburgh vertoefde.

Het aardige is dat ik Mister and Mississippi enkele maanden geleden nog live heb zien optreden in cafe-bar Sound Garden te Amsterdam. In het kader van een landelijke muziekavond was dat geloof ik. In ieder geval wisten ze mij toen al te betoveren met een aantal prachtige liedjes, sindsdien heb ik met smart gewacht op de release van het album.

avatar van Broem
Ik stel mijn score toch een half puntje naar beneden bij. Ik heb het album de afgelopen tijd meerdere malen geluisterd. De samenzang en koortjes beginnen me te irriteren. Ik heb het album na enkele keren luisteren al teveel in mijn hoofd zitten. Veel albums groeien naarmate de tijd vordert. Deze Mister and Mississippi gaat dat niet doen. Ik hoor de potentie zeker wel. Voorlopig even op de stapel en wie weet over 'n paar maanden een nieuwe afweging. Overdaad schaadt.

avatar van AOVV
Er bekruipt mij bij het luisteren van dit album algauw een Blaudzun-gevoel met de opener. Arcade Fire light, dus. Prima nummer, maar het raakt me niet echt. Pas de laatste drie songs slagen hier wel in, daarvoor is het een mengeling van folky nummers die nooit echt vol tot hun recht komen, en die doorslagjes van de band van Win Butler en co. Positieve vreemde eend in de bijt: 'Bon Vivant', een stemmig walsje. Helaas duurt dit slechts anderhalve minuut. Of is dit net de reden waarom dit nummer er wel ingaat bij mij?

Enfin, allemaal best aardig, enkele nummers zetten aan tot meeneuriën, maar het echte werk staat toch wel op de tweede helft van de plaat. 'Six Feet Under' laat al een iets ander geluid horen, spannender, maar de drie laatste nummers zijn wat mij betreft de beste.'Coloured in White' doet wat mellow aan, maar op een mooie manier, net als 'Northern Sky' trouwens. De samenzang charmeert me wel in dit nummer, mooie sfeerzetting ook, beetje episch naar het einde toe.

Afsluiter 'Circulate' is een kunststukje op het gebied van sfeer. Erg mooie, dromerige sound, met die zang die van ergens diep uit een ijsmeer lijkt te komen. Ook hier is de samenzang weer erg, erg mooi. De gitaar klinkt op, zwelt aan, soort van soundscape wordt opgezet als een tentje in de Ardennen. Dit nummer ademt naturel uit, en daarom is het steengoed. Enkel een beetje jammer van de eerste 6 nummers, maar dat deze artiesten potentieel hebben, is wel duidelijk.

avatar van likeahurricane
Tijdens record store day in Utrecht

Calm

Bon Vivant

Northern Sky

Same Room, Different House vind ik erg goed, maar die overgang op het einde had voor mij niet gehoeven; gewoon het nummer inkorten.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Grappig, die bedenking maakte ik mij afgelopen woensdag ook toen ik ze voor het eerst live aan het werk heb gezien.

Gewoon zonde van een verder perfect nummer.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
Gewoon zonde van een verder perfect nummer.

Is nu de megahit, vind dat einde trouwens wel van toegevoegde waarde

Ik niet, en het viel mij ook op dat ze het op 3FM gelukkig ook vaak niet helemaal draaiden.

Ik vind dat einde ook wel leuk, eindelijk een beetje spanning in het nummer. Tot die tijd vind ik het wel erg veel een Fleet Foxes-rip off. Maar goed, het is sowieso niet echt iets voor mij, de single Northern Sky vond ik ook al saai.

avatar van RadioMad
deric raven schreef:

Ze hebben er nog over gedacht om deze weg te 'editen' voor de single release, maar hebben uiteindelijk besloten om het toch maar zo te laten. Ik vind het prima zoals het is. Ik vind de overgang juist tof.

Overigens vind ik de albumversie van Northern Sky, met dat 'soundscape-einde' ook toffer dan de single edit.
Ik denk dat ik gewoon niet zo van de edits ben

Een heel sterk debuut, waarbij je zeker invloeden van Sigur Ros terug hoort, maar ook Clannad en zelfs U2 kan genoemd worden.
De heldere gitaarlandschappen doen fris aan, en klinken Keltisch.
Voeg daarbij de nodige elementen Dreampop en je komt een heel eind.
Mister and Mississippi klinkt niet echt Nederlands; beelden van grote meren en hoge bergen komen in mij op; niet van kleine riviertjes en laagdrempelige heuveltjes.
Maar ook de producer heeft goed zijn best gedaan om een internationaal en afgemixt geluid neer te zetten.
Enige minpuntje is die laatste minuut van Same Room, Different House; past ook niet bij de rest van het geheel.

Wat berichten verplaatst naar Mister and Mississippi
Concertberichten graag op de artiestenpagina's, bij de albums is het off topic.

avatar van HugovdBos
Het album kan mij tot nu toe niet echt ontroeren, de rustige nummers luisteren wel goed weg. De samenzang is prettig maar gaat naar verloop van tijd wat irriteren. Ook vind ik het persoonlijk iets te veel van hetzelfde al kan ik wel begrijpen dat het melodieuze geluid wat sfeerbeelden oproept. Ik denk dat het een plaats is die je af en toe uit de kast moet pakken en niet te vaak achtereen moet draaien.

avatar van MRDammann
Heel goed album. Ik vind vooral See Me erboven uitsteken. Prachtige tekst en mooie melodieën. Eigenlijk vind ik er geen slecht nummer tussen zitten, al een paar keer beluisterd en de nummers worden maar beter en beter. Sinds ik een concert van ze heb gezien krijgen sommige nummers zelfs een emotionele waarde. Zoals dus See Me.
Kortom mooi album, mag wel wat bekender worden in Nederland.

avatar van Madjack71
Mister and Mississippi doet het anders nog niet zo slecht. DWDD, Serious Talent meen ik, festivals die ze nu afgaan. Binnenkort op de Naked Song in Eindhoven. Op de radio hoor ik ze ook voorbij komen en ze staan op nr. 40 in de album top 100. Niet slecht voor een debuut dacht ik zo, dat m.i. nou ook weer niet overdonderend is.

avatar van Broner
Follow the Sun lijkt sterk op Keep the Car Running van Arcade Fire.

avatar van the crook
Saai en niet origineel zijn de woorden die bij de reacties op dit album regelmatig op de proppen komen. Persoonlijk vind ik dit niet saai, maar erg spannend (met name Northern Sky en het afsluitende Circulate staan bol van de spanning m.i.), maar dat is een discussie waar voor en tegenstanders van dit album nooit uit zullen komen.

Origineel is weer iets heel anders, Mister en Mississippi leunt natuurlijk erg op vergelijkbare acts als Fleet Foxes en Sigur Ros, maar dat stoort mij totaal niet. Deze band toont meteen op haar eerste album enorme potentie waar we best met zijn allen een beetje trots op mogen zijn!

avatar van outsider
Vrijdag a.s. naar het Paard ga ze maar eens bekijken met dank aan de mannen van Popvoorjekop en dus de plaat maar eens een paar keer beluisterd. Op zich fijne muziek om wat anders bij te doen of te relaxen maar voor mij mag er wat meer opwinding in de muziek zitten. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. De plaat klinkt verder prima met voor mij Follow The Sun en Nothern Sky als uitschieters. Vraag mij af of ik het vrijdag het hele concert ga volhouden....

avatar van RadioMad
outsider schreef:

Trust me. Live is het een stuk energieker dan op plaat.
De band heeft deze plaat bijna anderhalf jaar geleden opgenomen. Hadden ze dat nu gedaan, dan had deze plaat niet alleen een andere tracklist gehad, maar dan had het ook een stuk anders geklonken.

avatar van Carolaah
Ze zijn live heel erg goed. Muziek die ik niet zo snel van Nederlandse bodem verwacht. Ze zijn ontzettend muzikaal en klinken inderdaad als een mix van Fleet Foxes a la Sigur Ros. Echter is het zeker geen slap aftreksel daarvan.

Hun muziek mag er zijn, wat mij betreft. Ik hoorde ze voor het eerst bij De wereld draait door volgens mij.. Toen was ik al onder de indruk, cd beluistert, concert bezocht en nu ook de cd in bezit , heerlijke plaat. Een band die kwalitatief geweldige muziek maakt.

Niet teveel, niet te weinig, just right..
Gewoon fijn. Niet spectaculair, maar zeker bovengemiddeld.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na een eerste luisterbeurt kan ik niet anders zeggen dat dit een veelbelovende band is die een sfeervol debuutalbum heeft gemaakt.

avatar van Cor
Cor
Mooie, dromerige rockpop met een iid herkenbare knipoog naar Sigur Rós. Smaakvol gemaakt en knap uitgevoerd. Een klein donker randje zou de boel nog spannender kunnen maken. Maar een prachtig debuut. Dikke 3,5***.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Cor schreef:

Volgend album is spannender

avatar van Cor
Cor
DjFrankie schreef:

Volgend album is spannender

Klopt, die kende ik al en idd 4****. Nog meer uitgebalanceerd. Maar deze plaat is verre van vervelend hoor

avatar van WoNa
De LP stond recentelijk zeer prettig geprijsd, dus mijn MP3 versie eens omgeruild voor het echte werk. Dat betekende ook dat ik voor het eerst sinds jaren weer eens serieus ben gaan luisteren. Het gevoel dat ik toen had, is volkomen overeind gebleven. Een uitermate sympathieke debuut plaat van een band die hoorbaar potentie heeft.

Mister & Mississippi hengelt succesvol in een overvolle vijver qua invloeden en weet daar deels met eigen ideeën vandaan te lopen. Het aantal invloeden is hierboven al uitgebreid beschreven. Ik noem het altijd de bandwagon van Mumford and Sons.

Wat mij nog steeds aan het album bevalt, is dat de band zeer overtuigend een aantal sferen weet neer te zetten, met tempowisselingen in de muziek. Daarnaast dat de toch wat vreemde line up goed werkt. De leadzangwisseling tussen man en vrouw, die later veel meer is losgelaten, werkt ook heel goed hier.

Als ik bedenk dat de band eigenlijk een soort afstudeeropdracht is, kan gesteld worden dat M&M glansrijk geslaagd is. De samenwerking is overtuigend en er is een bandgeluid gemaakt dat met veel (inter)nationale bands kan concurreren, vrij moeiteloos zelfs.

Voor wie wil weten wat ik er in 2013 na de release van vond kan hier terecht op WoNo Magazine. Teruglezend was ik toen misschien wel meer onder de indruk dan nu. Wie weet nog een halve * erbij binnenkort?