Mister and Mississippi - Mister and Mississippi (2013)

Folk
Label: V2

1. Follow the Sun (4:40)
  2. Nemo Nobody (3:09)
  3. Calm (4:15)
  4. See Me (4:11)
  5. Same Room, Different House (4:54)
  6. Running (4:45)
  7. Bon Vivant (1:30)
  8. Six Feet Under (4:15)
  9. Coloured in White (4:19)
  10. Northern Sky (5:18)
  11. Circulate (6:07)
avatar van Ducoz
Slap, saai debuut van deze Nederlandse band.
Low Anthem, Fleet Foxes... dat waren de namen die werden genoemd bij deze release, het zou dan ook de band (het aanstormende talent van 2013)van 2013 worden.

Slappe hap en daarnaast ook nog eens in de formule die al honderd keer is uitgevoerd.

Ernstige tegenvaller. Lekker laten liggen als dit album in de schappen verschijnt...

DjFrankie (moderator)
Vreemd cd presententatie moet nog komen eind Januari, ben dan benieuwd waar je dit hebt gehoord?

Northern Sky en Running vind ik in ieder geval erg prettig. Live zijn ze ook geweldig, ik denk dat we hier dit jaar veel van gaan horen.

avatar van Ducoz
Promo in de winkel waar ik werk
Heb 'em 3 keer gehoord.

Hij staat vanaf heden op de 3voor12 Luisterpaal, en WAT. EEN. PLAAT

Ik ben misschien wat bevooroordeeld, maar ik ben zelden zó enthousiast geweest over een debuutplaat van een band uit Nederland.

avatar van Manuel
Eerste nummer doet me anders ook sterk denken aan Arcade Fire

DjFrankie (moderator)
Deze cd is niet in te delen in een stroming, diverse elementen uit de hedendaagse muziek komen aan bod, van folk naar shoegaze het zit er echt allemaal in.
Pak de opbouw in afsluiter Circulate, echt geweldig mooi nummer.

Live is dit ook een aanwinst voor de nederlandse podia, enthousiaste band met veel mogelijkheden. Eerst van het geweldige debuut genieten.

En we zullen ze veel tegenkomen deze zomer.

avatar van zaaf
wat een warm bad is dit plaatje. met enig scepsis beluisterd - weer een hype? - maar kan er erg in verdwijnen. dat is altijd een aanbeveling in mijn beleving.

en daar issie weer: ONNEDERLANDS!

avatar van AOVV
Stemmig plaatje, het folkgenre alleen dekt de lading zeker niet helemaal. Toch heel wat muziek uit Nederland, zo in het begin van dit jaar. Vooralsnog geen topper, maar wat niet is kan nog komen..

Martial
Natuurlijk is dit best een mooie en sfeervolle cd, maar ja het is wel veel vanhetzelfde moet ik zeggen, maar al met al een aardig debuut, dat dan weer wel.

Northern Sky vind ik goed klinken, de zangeres klinkt soms een beetje als Birdy.

Mooie nummers, prachtige instrumentatie. Saai? Is alles wat rustig is dan saai?

Nee, ik vind dit erg mooi en ben benieuwd hoe ze het er live vanaf gaan brengen want ik ga ze binnenkort zien en horen.

avatar van keijzm73
Nederlands bandje - opgeleid in Utrecht op de Herman Brood Academie - wat probeert mee te liften op de folk revival. Zo ervaar ik het tenminste. Dit lukt aardig, maar teveel binnen de geijkte kaders van soortgelijke bandjes. Is het daardoor slecht? Nee, niet bepaald. Maar het overtuigd ook nergens écht. Binnen landsgrenzen redelijk vernieuwend. Buiten landsgrenzen is het vaker en beter gedaan. Al met al resulteert het debuut in een 'veilig' album. Wat zeker goed kan uitpakken voor ze. Maar kan ook uitwerken als gemiste kans, omdat ik potentie beluister voor een meer unieke sound.

avatar van erwinz
Grappig hoe verschillend de reacties zijn op deze plaat. Saai en geen eigen geluid lees ik, maar ik vind deze plaat zelf juist spannend en voorzien van een eigen geluid. Het doet me af en toe wel wat aan Mazzy Star denken, al zijn de vocalen totaal anders. Mooie plaat.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Mister And Mississippi - Mister And Mississippi - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

DjFrankie (moderator)
Mooie recensie Erwin, en aERodynamiC................

aERodynamIC schreef:

jij gaat een mooie avond beleven met dit viertal live.

Ducoz schreef:

Ik ben blij dat jij nog de enige bent die dit vind, en dat meerdere mensen toch het album niet hebben laten liggen.

misschien was de promo niet goed?

DjFrankie schreef:
Mooie recensie Erwin, en aERodynamiC jij gaat een mooie avond beleven met dit viertal live.

Ik heb nog helemaal niks geschreven

Die recensie gaat er nog wel komen. Ik kijk zeker uit naar het optreden. Pracht album.

DjFrankie schreef:

misschien was de promo niet goed?

Dat zou je haast zeggen he. Ik zal ze wel ns een keer live gaan bekijken, kijken of het dan valt...
Vandaag draaide ik het gewone album, maar na 2 albums maar weer afgezet. Ik kom er niet door.
Ik zal het in de loop van het jaar nog eens porberen...

avatar van Slowgaze
Ik moet zeggen, 'Northern Sky' klinkt nogal standaard en weet mij ook niet echt te enthousiasmeren voor de rest van het album.

Maar jij hebt Eefje al om enthousiast over te zijn

avatar van Frax
Toevallig na een voorstelling van Hans Aarsman in de schouwburg van Tilburg gespot bij akoestisch lowprofile optreden in de foyer afgelopen oktober. Heerlijke verassing Leuk Nederlands bandje om in de gaten te houden.
Bij deze gedaan. Intrigerend naturel. Mooi debuut met eigen geluid, stemmig, vocalen vullen elkaar prima aan. Folkpop? Dreampop? What's in a name. Wordt beter na iedere draaibeurt. Ga dit live zien.

Frax schreef:

Ah, de popronde. Daar was ik ook. Mooi optreden inderdaad, fraaie setting ook.

DjFrankie (moderator)
Was je daar ook weer Marc?

Mister and Mississippi: saai of niet saai?

Het zijn discussies die gaande zijn en ongetwijfeld nog wel zullen blijven duren.
Op zo'n algemene vraag valt uiteraard geen antwoord te geven / krijgen. Wat de één saai vindt zal de ander als betoverend ervaren. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk
Ik hoor bij de laatste categorie. Misschien is het die onvermijdelijke Sigur Rós inslag (in Northern Sky misschien wel het meest duidelijk) maar het kan ook het bijzondere stemgeluid van Maxime Barlag zijn die regelmatig aanvulling krijgt van 'haar mannen'.
Het is allemaal downtempo maar daardoor raak je in een soort trance zoals een aantal dreampop gezelschappen dat ook wel kunnen.

Wat ik zelf nogal plezierig vind is de vanzelfsprekende warmte die het album uitstraalt (de kleuren van de hoes passen er wat dat betreft goed bij). Het is allemaal puur en zonder opsmuk.
Live schijnen ze feller van leer te kunnen trekken (ik zal dat binnenkort in de Rotterdamse Unie wellicht gaan ervaren) maar ik denk dat het een goede keuze is om het album het ingehouden karakter te hebben geven zoals we dat nu voorgeschoteld krijgen. Hierdoor komt het juist niet als een kunstje over en ademt het album.
Natuurlijk is dit niet voor iedereen weggelegd en ik snap ook goed dat mensen dit dan het stempel 'saai' meegeven maar ik persoonlijk vind deze flow juist zeer aangenaam.

Een kritiekpunt zou kunnen zijn dat de Sigur Rós-invloed hier en daar misschien ietwat te overduidelijk is maar ook hier zou ik tegenin willen brengen dat ik de combinatie van het folkkarakter met de wat epischer post-rock momenten juist wel erg bijzonder vind.
Dat de band uit Nederland komt vind ik extra charmant maar ook dat zullen veel mensen vooraf al als minpunt ervaren. Trots op eigen bands is in Nederland nog een lastig te behappen iets helaas. Het bekende maaiveld of hoge bomen effect weet u wel.

Mister and Mississippi heeft wellicht geen klassieker afgeleverd maar ik hoor wel een band waar iets heel bijzonder gebeurt. Hopelijk houden ze het nog een tijd met elkaar uit want ik denk dat we hier in de toekomst nog eens een weergaloze klassieker van te horen gaan krijgen.

Voor nu geniet ik enorm van het debuut en kijk ik uit naar het optreden van deze prima band.

DjFrankie (moderator)
Nou Eric, geweldige recensie, je zult zelfs zien dat de bassist soms met strijkstok bast live, zoals zijn grote voorbeeld Jonsi. Die Sigur Ros typeringen komen dus niet uit de lucht vallen.

DjFrankie schreef:
Die Sigur Ros typeringen komen dus niet uit de lucht vallen.

Doen ze zelf dan ook helemaal niet geheimzinnig over

avatar van Broem
Nou daar gaat ie weer. Vaak word ik aangetrokken door albums die hoog scoren in MuMe rotatielijst. Vaak teleurgesteld het afgelopen jaar in bands en albums die 'not My cup of tea' bleken te zijn. Gelukkig kunnen we tegenwoordig albums uitgebreid beluisteren voor aankoop en is de teleurstelling niet financieel catastrofaal. Aangetrokken door het Sigur Ros vergelijk dit album geconcentreerd geluisterd. Ik ben een laatbloeier wat Sigur Ros betreft. Het vergelijk hoor ik niet helemaal maar deze Mister and Mississippi is gewoon goed. Mooie stemmige songs en een erg volwassen klank. Iets meer variatie had gemogen maar verdorie het is gewoon lekker. De Nederlandse grondslag geeft net die extra glans. Complimenten.

DjFrankie schreef:
Was je daar ook weer Marc?

Yup!

1. Huiskamerconcert Venray (14.07.12)
2. Support Patrick Watson, De Vereeniging Nijmegen (13.08.12)
3. De Klinker, Nijmegen (Popronde) (07.09.12)
4. Metropole, Arnhem (Popronde) (12.10.12)
5. Theaters Tilburg, Tilburg (Popronde) (19.10.12) <<
6. Preuf & Praotlokaal de Klep, Venlo (Popronde) (26.10.12)
7. Kapelsessie Nijmegen (18.11.12)
8. Steigerzaal, Nijmegen (Popronde) (18.11.12)
9. Huiskamerconcert Grubbenvorst (24.11.12)
10. Hommeles, Almere (15.12.12)
11. Coffee Company, Groningen (12.01.13)
12. Sounds instore, Venlo (19.01.13)
13. Perron55, Venlo (19.01.13)
14. Tivoli De Helling, Utrecht (25.01.13)
(15. Paradiso, Amsterdam (20.02.13))
(16. Klokgebouw, Eindhoven (17.03.13))
(17. De Rooijerie, Venray (25.05.13))

avatar van Gerben61
Live erg goed en spannender dan de cd( gezien in voorprogramma Blaudzun) Wie weet tip voor SIgur ros voorprogramma.

avatar van JoostBo
Live zien heb ik het een stuk rustiger gedaan dan megafan RadioMad. Slechts twee keer gezien bij een popronde. In Haarlem speelde de band in het café van het Patronaat en dat was - mede dankzij het kwekkende publiek - geen goed optreden. In Amersfoort was het in een koffiebar stukken beter en dat nodigde me uit om toch dit album eens te proberen.

De band heeft veel potentie om een grote naam te worden, maar op dit debuutalbum komt dat nog niet helemaal uit. Ik krijg bij te veel nummers een associatie met een bepaalde artiest - bijvoorbeeld Bon Vivant: bonjour Yann Tiersen; Follow the Sun: Hi Patrick Watson; tweede deel Northen Sky: halló Sigur Rós en eerste deel Circulate is een knipoog naar Varðeldur van dezelfde band.

Ik sluit niet uit dat de band dit expres heeft gedaan en vereren zij hun muzikale helden uit hun jeugd of puberteit maar hierdoor hoor ik nog niet heel goed wat de band zelf toe te voegen heeft. Maar wie weet volgt er meer originaliteit in de toekomst en dan kan Mister and Mississippi een echte aanwinst zijn.

avatar van oceanvolta
Redelijke plaat dat gered wordt door de Sigur Ros achtige momenten. Wat mij betreft had er wel wat minder samenzang op de plaat mogen staan. Ik vind de samenzang nu vaak saai, terwijl de stemmen los zo mooi zijn. Nog wel een voldoende.