Local Natives - Hummingbird (2013)

Label: Infectious

12. Palms * (4:32)
  13. 11:11 * (3:44)
  14. Ingrid * (4:25)
avatar van midnight boom
Drie jaar na prachtige debuut Gorilla Manor zijn de Local Natives terug. De plaat leverde de band veel moois op maar er kwamen ook wat tegenslagen. Relaties liepen stuk, de bassist verliet de band en de moeder van een bandlid overleed. Het zijn de voornaamste inspiratiebronnen voor Hummingbird waarop Local Natives een opvallende stijlwisseling doormaken. Het resulteert in een serieuzer en minder toegankelijk album. Voor fans van het eerste uur zal Hummingbird dan ook even schrikken zijn. De nummers zijn minder opzwepend, ritmisch en vrolijk dan voorheen. Wel gebleven zijn de loepzuivere samenzang en het geweldige gevoel voor melodie. Het meest in de lijn van het debuut liggen de nummers 'Heavy Feet' en single 'Breakers'. Maar minstens net zo interessant zijn het folk-achtige 'Ceilings', het swingende 'Black Balloons' en de emotionele afsluiter 'Bowery'. Hummingbird overklast het debuut niet, maar wie weet gaat dat nog komen. De nummers worden namelijk per luisterbeurt beter en beter.

Van: Daan's Muziek Blog

Als je na het gevarieerde, vaak vrolijke en lekker lopende Gorilla Manor dit Hummingbird voor het eerst hoort, dan denk je: wat is dit nu? Een veel ingetogener plaat, vol met (hele) mooie, soms ingetogen liedjes. Dit is dus deels te verklaren door allerlei dingen die Local Natives heeft meegemaakt, maar er lijkt ook gekozen te zijn voor deze gedeeltelijke koerswijziging. Deels, want ondanks alles hoor je nog steeds die lekkere loopjes in sommige nummers terug.
Door dit alles moest ik de plaat wel even op mij laten inwerken. Het is er één die als je 'm vaker draait, de puzzelstukjes beter op je doet laat inwerken. Hoe dan ook vormen die puzzelstukjes samen een mooi geheel.

avatar van Co Jackso
Deze opvolger van het uitstekende Gorilla Manor volgt duidelijk niet geheel dezelfde lijn dan het debuut. Het is allemaal iets gelaagder, donkerder en wat melancholischer. Wat dat betreft zou je kunnen concluderen dat ze gegroeid zijn als band. Het is alleen spijtig dat een ingetogen nummer als Three Months niet echt kan overtuigen en er hier en daar zelf nummers wat zeurderig klinken. Maar met Mt. Washington, het aanstekelijke Breakers en het grootse Wooly Mammoth bevat dit album genoeg om van te genieten.