A$AP Rocky - Long. Live. A$AP (2013)

Label: RCA

1. Long Live A$AP (4:50)
  2. Goldie (3:12)
  3. PMW (All I Really Need) (3:55)

met ScHoolboy Q

4. LVL (3:40)
  5. Hell (3:52)

met Santigold

6. Pain (3:53)

met OverDoz

7. Fuckin' Problems (3:54)

met 2 Chainz, Drake en Kendrick Lamar

8. Wild for the Night (3:30)

met Skrillex

9. 1Train (6:12)

met Action Bronson, Big K.R.I.T., Danny Brown, Joey Bada$$, Kendrick Lamar en Yelawolf

10. Fashion Killa (3:56)
  11. Phoenix (3:54)
  12. Suddenly (4:31)
  13. Jodye * (4:21)
  14. Ghetto Symphony * (3:58)

met A$AP Ferg en Gunplay

15. Angels * (3:48)
  16. I Come Apart * (3:37)

met Florence Welch

17. Pretty Flacko [Remix] * (4:17)

met Gucci Mane, Pharrell en Waka Flocka Flame

avatar van Silky & Smooth
Na meerdere luisterbeurten kan ik twee dingen concluderen. Ten eerste is het te wisselvallig, zowel qua stijl als niveau. Erg sterke tracks worden afgewisselt door matige nummers. Het is overigens niet terecht om deze matige tracks weg te schuiven als fillers, want A$AP heeft op zijn manier wel van elk nummer een kunstwerkje gemaakt. Gelukkig ligt het aantal goede nummers hoger dan de minderen!

Het tweede wat het album echt mist is Clams Casino. Zijn producties passen erg goed A$AP Rocky. De kracht van zijn producties is dat hij ze vrij minimalistisch houdt, maar ze ook als intstrumental uitstekend geluisterd kunnen worden. Hierdoor verveelt de muziek, met en zonder rap, nooit. A$AP past hier perfect bij doordat hij erg aanwezig kan zijn, maar ook even makkelijk naar de achtergrond kan verdwijnen. Op dit album staan veel producties die niet geschikt zijn als beat en keihard door de raps heen denderen. Daarbij zou ik ze als instrumental ook nooit opzetten!

Long. Live. A$AP is een wisselvallig, maar verder prima luisterbaar album geworden met een paar heerlijke bangers!

avatar van shaadiq haynes
Bennerd, ik heb echt geprobeerd hoor. Ik heb de plaat een vijftiental keer aandachtig beluisterd en alle reviews, opinies en interviews gelezen die ik kon vinden. Ik vind immers óók dat MuMu-members een meer ontwikkelde smaak hebben dan de gemiddelde Jan met de pet, maar net daarom vind ik het zo vreemd dat dit album zo'n hoog gemiddelde krijgt. I said it before: maybe I'm just gettin' old (the big three-O nadert)...
Mijn review kan je vinden op Cutting Edge | A$AP Rocky, 'Long.Live.A$AP' - cuttingedge.be

avatar van bennerd
Ik verhoog de boel naar 4*. Deep Purple was een heel aardige mixtape, maar van mijn enthousiasme over Live. Love. A$AP blijft maar weinig over. Met zijn eerste full-length bewijst Rocky dat hij echter wel een van de meest interessante hiphopartiesten van dit decennium is.

Minder Clams Casino betekent bij mij blijkbaar meer punten, zo blijkt. Het gaat op deze plaat weer meer de southern hiphopkant op, maar blijft steeds heel eigenzinnig. Sorry, Purrp. Na 1train zakt het niveau helaas wat in, maar de eerste negen tracks blijf ik in de playlist gooien. Wild for the Night is het ultieme hoogtepunt hier, prachtig nummer!

avatar van jassn
Ik ging dit album eigenlijk niet beluisteren maar heb het toch maar gedaan . Goldie vond ik goed, 1train vond ik eerst maar gewoontjes maar onlangs kwam de klik er toch. Fucking Problems vind ik gewoon heel goed en erg leuk om naar te luisteren. Toen begon de twijfel er te komen om toch het album maar eens uit te proberen. Dan maar eens Long Live A$ap beluisterd en ook dat lied beviel me wel. Nummer 3 tot en met 5 zijn allemaal redelijke liedjes maar allemaal wel wat aan de saaie kant. Het beste daarvan is nog de samenwerking met Santigold. Pain is gewoon al een voorproever van wat komt na 1train. De samenwerking met Skrillex is gewoon een regelrechte nachtmerrie om aan te horen. Na 1train gebeurt er echt niks meer op het album, alles vervalt in de producties, om van in slaap te vallen.

Ik kom tot de conclusie dat ik dit album beter niet beluisterd had want de leuke liedjes kende ik al. Ik ga nog wat verder genieten van Fuckin’ Problems, 1 train en Goldie.

avatar van RevDem
Tegenvallend album, de meeste nummers zijn bestwel saai qua beat gebruik.
Zonde want het begint nice met de eerste drie tracks, daarna kakt het in tot Fuckin Problems waarin Drake en K-dot toch echt de show stelen. Het nummer met Skrillex is echt een tumor en ik hoop niet dat dit nu een nieuwe trend word onder rappers om te gaan samenwerken met hem. 1Train is goddelijk omdat het qua beat wat meer old skool is en afwijkt van de wat elektronische aanpak van de rest van het album. Hierna is de rest weer vrij saai naar mijn mening. Niet eens altijd omdat de teksten niet erg goed zijn Suddenly heeft wel een goede tekst maar de beat zit het gewoon dwars. Van de bonus tracks is alleen Ghetto Symphony te pruimen.

avatar van musician
Deze week op één gekomen in de Amerikaanse Billboard Album lijst.

Ik heb, eerlijk is eerlijk, natuurlijk de ballen verstand van hiphop, zal ongetwijfeld voor de liefhebbers en de kenners de vreselijkste dingen zeggen/schrijven.

Daarnaast zal ik als buitengewoon verdacht worden beschouwd, blank, te oud, liefhebber van oudere rockmuziek en bepaald niet bekend met achterstandswijken in grote Amerikaanse steden. De eerste keer dat ik mij daar zal vertonen ben ik 's avonds waarschijnlijk al beroofd van mijn creditcards en dat is dan nog het minste.

De hierop compleet haaks staande belevingswereld, culturele achtergrond van A$AP Rocky en zijn hiphop album Long.Live.A$AP lijkt een muzikale kloof te openen die in beginsel niet meer valt te overbruggen.

Er zou van mij worden verwacht dat ik nu zou zeggen: "Rocky jij jouw wereld, ik de mijne. Veel plezier er mee en veel succes in de toekomst gewenst".
De teksten zouden daartoe alvast alle aanleiding moeten geven. Rocky neemt bepaald geen blad voor de mond en zingt o.a. over vrouwen op een wijze waarmee ik bij de geëmancipeerde mevrouw musician niet hoef aan te kloppen.

Nog gezwegen over de maatschappelijke ongelijkheid tussen blank en zwart in de VS waar Rocky fijntjes een open zenuw bloot weet te leggen waar ik dan verder niets aan kan doen.

Hoe hard het album ook lijkt, en bovendien niet voor mij geschikt, wij hebben elkaar toch redelijk gevonden, de afgelopen dagen. En dat komt toch door A$AP Rocky. Het is hier een kwestie van doorprikken. Ik ben op het spoor gebracht door de prachtige single Fuckin' Problems. Een prima nummer, gezongen door de in het hiphop wereldje al even beroemde Kendrick Lamar.

Op Fuckin' Problems, maar ook aantoonbaar op andere nummers, is er meer aan de hand. De muziek klinkt mij veel veelzijdiger dan wat je wel eens hoort van andere hiphop nummers. De "stoere" teksten neem ik daarbij even voor lief.

O, er is zeker sprake van hiphop, maar het gaat mij hierbij vooral om de aanvullende muzikale omlijsting en wat dat dan in totaliteit oplevert. A$SAP Rocky blijkt tot smaakvolle arrangementen in staat, ik hoor soms een moderne versie van Marvin Gaye in zijn hoogtijdagen (Pain), begin jaren '70. Grote gedeelten van het album zijn zelfs vrij laidback te noemen.

Hij wordt deskundig bijgestaan door een klein legertje van artiesten uit de hiphop wereld, wat de veelzijdigheid en de aantrekkelijkheid van Long Live A$AP verder onderstreept.
Goed gedaan, ik vind het vrijwel over de hele lengte een zeer luisterbaar album geworden, alleen Wild for the Night vind ik één van de mindere nummers.

avatar van Sandokan-veld
Het blijkt maar weer dat ik een beetje roestig ben geworden in het luisteren van hiphop. Toen enige tijd geleden de video voor single 'Goldie' op het forum van Musicmeter werd geplaatst, met enthousiaste geluiden van de hiphopfans van deze site, zag ik er niets anders in dan een stonede donkere man die een beetje stoer stond te oudehoeren voor de Eiffeltoren over een nogal stroperige beat.

Het was, op zichzelf, een accurate analyse, maar het verklaart niet waarom een paar weken geleden datzelfde nummer ineens praktisch op repeat stond bij mij thuis. Maar misschien moet je ook niet alles willen verklaren, zijn sommige dingen gewoon Retegaaf. En dat lijkt het ding zo'n beetje te zijn wat A$ap Rocky te pakken heeft op deze plaat: retegaafheid.

Hoewel het album modern klinkt (of het echt 'vernieuwend' is laat ik aan de experts over) hoeft dat geen criterium te zijn voor genoemde retegaafheid. De ensemblerap '1Train' is het beste nummer van het album maar de productie is bijna vintage. Samen met de voorgangers, het heerlijk vuilbekkende 'Fuckin' Problems' en 'Wild For The Night' een samenwerking met de door electronicapuristen vervloekte Skrillex die net zo goed retegaaf uitpakt (wat sommige bovenstaande commentaren ook zeggen), is dit een blok op het album van zulke beukende, banale goddelijkheid dat het eigenlijk elke analyse overstijgt.

Niet alles is hallelujah, wisselvalligheid speelt deze plaat soms een beetje parten, net als de beslissing om veel gelijksoortige nummers bij elkaar te zetten. Dat laatste pakt niet echt goed uit. Als je het mij vraagt (doet niemand, ga het toch vertellen) had je het beste zo weinig mogelijk kunnen kunnen afklokken na het hoogtepunt van de plaat. Ik tel de bonustracks even niet mee, en stel voor dat we na '1Train' alleen nog 'Phoenix' zetten als passend deprimerende afsluiter, 'Fashion Killa' naar het begin verplaatsen ter vervanging van het flauwe 'PMW' en 'Suddenly' als hoognodig rustpunt zetten tussen 'Wild For The Night' en '1Train'. Had A$ap die sequentie aangehouden, en ook het saaie 'Pain' laten vallen, dan had ik met gemak een half sterretje hoger gestemd en wellicht een woord als 'meesterwerk' van stal gehaald.

Maar goed, haters gonna hate enzo, En die tracks die ik minder vind worden door anderen weer verdedigd als hoogtepunten, deze site kennende. We kunnen er ten slotte ook nog even aan twijfelen of A$ap Rocky als mc op zichzelf interessant genoeg is om meerdere jaren boeiend te blijven. Eén retegave plaat heeft ie in ieder geval al op zak.
Moraal van het verhaal: geen.