Bodine - Three Times Running (1983)

Label: Rhinoceros

1. Shout (4:23)
  2. Battlefield (5:45)
  3. Black Star Rising (5:11)
  4. Below the Belt (6:29)
  5. The Force (6:30)
  6. Hard Times (5:05)
  7. Rampage (5:20)
  8. Free Kick (3:56)
  9. Rock Machine * (3:48)
  10. Heavy Rain * (5:14)
  11. Aragorn * (4:24)
  12. Heavy Metal Heart * (4:49)
  13. Wild Fire Queen * (6:15)
  14. Pumpin' Iron * (3:53)
  15. Regular Rocker * (4:24)
avatar van Rinus
Redelijk album van deze nederlandse hardrock/metal band. Black star risin' en The force zijn goede nummers.

Het beste product van Nederlandse hardrockbodem - voor zijn tijd - en in veel opzichten nu nog. De virtuositeit van de muzikanten komt tot zijn recht op deze schijf en is ook nog eens verrassend goed vastgelegd door John Smit. In een maand tijd! Deze schijf is recht voor zijn raap, weinig effecten en geen moment vervelend. Het geluidsspectrum is goed gevuld en de sound moddervet zonder log te worden. Enige nadeel van deze schijf is de matige hoes, die net zo goed van een discoband had kunnen zijn. Maar daar rekenen we Bodine niet op af. Deze schijf licht regelmatig op mijn draaitafel - of luister ik op mijn mp3-speler.

avatar van Sir Spamalot
Derde album en met Arjen Lucassen! Veel twinsolo's en gitaargescheur ook!

avatar van Von Helsing
SHOUT! OUT LOUD! Destijds veel gedraaid door Aldred Lagarde in Beton Uur! Prima Hardrock band.

avatar van sinkthepink
Lekkere tijdloze hardrockplaat van eigen bodem. Ze zouden ze alle 3 weer eens opnieuw moeten uitbrengen ?

avatar van Rockfan
Zijn ze toch?

avatar van Rockfan
Wat een heerlijke twinsolo's zijn hier te horen zeg

avatar van Double Deuce
Naar mijn idee een dijk van een album! De sound staat als een huis en zelfs anno 2012 vind ik Bodine niet "gedateerd" klinken. OK, het type muziek is wel herkenbaar voor die periode maar dat maakt het kwalitatief niet minder. Sterker nog: de kwaliteit druipt er vanaf en we moeten niet vergeten dat dit album in 1983 uitkwam en zich mocht en vooral ook kon meten met deze albums uit dat jaar:

AC/DC - Flick of the Switch
Savatage - Sirens
Saxon - Power & the Glory
Slayer - Show No Mercy
Suicidal Tendencies - Suicidal Tendencies

En zeg dan zelf: als je het bovenstaande rijtje eens doorakkert, dan deed Bodine het echt wel goed. Jammer dat er geen echte doorbraak kwam maar goed, het is niet anders. Al met al gevarieerde rock van Nederlandse bodem: luisteren als je de kans krijgt!

4,5 sterren!

Von Helsing schreef:
Destijds veel gedraaid door Aldred Lagarde in Beton Uur!

Da's knap, want Betonuur hield in 1982 op te bestaan, toen de VARA grote schoonmaak hield en AL naar Veronica vertrok.

speedy66
Ik denk dat ie countdown cafe bedoelt. Ik zit net naar oude (onofficiele) opnames van Bodine live te luisteren tijdens oud/nieuw in 1984/1983 (?). Absoluut gaaf. 5 bonkende/rammende live tracks. Ze waren toch wel erg goed.

avatar van weide1
De Hardste Drie, volgens mij ken ik Shout daar van. Peter van Bruggen.

Verbaast me trouwens dat MM We Have Ways To Make You Rock - Vengeance niet kent!

avatar van Dibbel
Jawel hoor!
Maar ik ga deze ook maar weer eens naar onderen halen.
Kan me Shout, Black Star Risin' en The Force nog als goede nummers herinneren.
Heb de LP nog.

avatar van weide1
Dibbel, bedankt. Kocht 'm, over Vengeance heb ik het nu, nieuw in die tijd. Echter een jaar of zeven geleden heb ik al mijn vinyl via marktplaats verkocht. Ook vrijwel al mijn cd's trouwens.
Geen spijt van. Ik luister muziek op de pc, youtube. Geluid is niet denderend. Maar ik ben half fabrieksdoof. Dat scheelt!

avatar van weide1
Ik moet mezelf even corrigeren. De Hardste Drie was een radio-item van Peter van Dam, niet van Peter van Bruggen. En volgens mijn herinnering uit het radioprogramma Komt er nog wat van?
Hier een link naar de beste man.
Peter van Dam (dj) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

In zijn programma's toentertijd, begin jaren 80, hoorde je altijd een stem die hem zo aankondigde: Et van Dam, est ce que va bien?

Die goeie ouwe tijd. Snik.

Sir Spamalot schreef:
Derde album en met Arjen Lucassen! Veel twinsolo's en gitaargescheur ook!

We hadden nooit kunnen vermoedewn dat Arjan met AYREON in de roos heeft geschoten.
Kan dus veel meer dan alleen gitaar spelen

avatar van gigage
Voor zijn (misschien minder subtiele) gitaarwerk moet je hier zijn. Beste 80's rock album van eigen bodem. Dit is natuurlijk erg subjectief, maar dit album heeft een bepaalde groove en zoveel twingitaarsolo's, dat het een lieve lust is. Het lijkt ook of het in 1 take is opgenomen, beetje live gevoel.
De extendet edition is voor mij een ietwat overkill. In de eerste 40 minuten is alle energie er al wel ingelegd en kan de luchtgitaar weer in de kast.

avatar van Spiritwalker
Wat is dit toch een verschrikkelijk goede plaat, wat een vet geluid,productie voor die tijd staat als een huis, lekker gitaarwerk en goede zang.
Deze 3e plaat vond ik in 1983 al geweldig, ik heb de CD en draai hem nog regelmatig.
Kan mij nog een TV optreden van Shout herinneren in een programma van Hanneke Kappen (bekend van Stampij op de radio), wat een mooie tijden, met Picture en later Vengeance had Nederland toch wel 3 hele goede hardrockbands.

avatar van spinout
Persoonlijk vind ik Vandenberg beter als de door jou genoemde namen.

avatar van Brutus
Het beste album van Bodine, maar niet overdreven goed.

avatar van gigage
We got the force ... we turning rock into metal, haha geweldig. The killertrack voor mij is en blijft Below the belt, kan wedijveren met MSG's Into the arena...nou..bijna dan...

avatar van gigage
Jahaa, spotify heeft ook deze lll times running toegevoegd in hun database uiteindelijk.
Hoezee! Ik bedoel Shout , shout loud! natuurlijk.