Dave Matthews Band - Before These Crowded Streets (1998)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Pantala Naga Pampa (0:42)
  2. Rapunzel (6:00)
  3. The Last Stop (6:57)
  4. Don't Drink the Water (7:03)

met Alanis Morissette

5. Stay (Wasting Time) (5:35)
  6. Halloween (5:07)
  7. The Stone (7:40)
  8. Crush (8:09)
  9. The Dreaming Tree (8:48)
  10. Pig (6:58)
  11. Spoon (7:32)

met Alanis Morissette

avatar van RWL
RWL
Wat een heerlijk CDtje toch weer!
Het ene nummer is lekker rustig en bij het andere vliegen de scheldewoorden je om de oren.
Alhoewel deze CD super is, blijken al deze nummers beter uit de verf te komen als ze live gespeeld worden. Eigenlijk is DMB zowiezo Live beter...

Halloween is een nummer dat vrij ruig (voor DMB begrippen dan) overkomt. Ik heb begrepen dat Dave Matthews dit geschreven had omdat ie nogal vaak afgewezen door 1 en dezelfde vrouw (tijdens zijn huwelijkaanzoeken). In dit nummer reageert ie zich duidelijk even af. Nogmaals, Live doet ie dit nog veel meer met dit nummer, met de mooie tekst "Love is a hell!".

In de videospecial "Storytellers" vertelt Dave over een aantal nummers, die vooral op deze CD staan, hoe ie erbij is gekomen om ze te schrijven. Erg mooie denkwijzes heeft die man, wat de muziek voor mij een mooie betekenis geeft.

Dit is mijn favo CD van DMB.. Alanis Morisette doet ook voor de gezelligheid mee aan een paar nummers....

Vooral Crush is geweldig!

Die storytellers ken ik ook.. wat een ontzettende droogkloot is die gast

avatar van marco straaten
ik sluit me helemaal bij je aan, dit is zeker zijn beste album
Lakini schreef:

Vooral Crush is geweldig!

Die storytellers ken ik ook.. wat een ontzettende droogkloot is die gast

avatar van Bighead
Mooie cd.
Lekkere nummers. Prima geluid.

avatar van Migo
Ik hou ook meer van het live werk van deze band. Don't drink the water bijvoorbeeld klinkt dan net even lekkerder en vooral omdat deze live wat sneller wordt gespeeld.
Crush is het absolute topnummer op deze plaat en van de rest ben ik eigenlijk niet zo weg.

avatar van Lamontagne
Geweldig album is dit.
Mooiste nummer The dreaming tree geweldig die solo.

Wordt gezien als een donker album maar man man man wat is die prachtig vooral muzikaal. Dit was mijn ontmoeting met deze band kocht meteen het album nadat ik ze gezien had als voorprogramma van de stones in 1998.

Wat ze daarna maakte kon me niet helemaal meer bekoren, toch ben ik wel zeer benieuwd naar het concert in New York

5 sterren

avatar van marco straaten
Don't drink the water, ook al zo'n geweldig nummer!!
4* voor dit album

avatar van Wall'doh
Een wonderbaarlijke trip, deze plaat. Wist niet welke 2 nummers mijn favorieten waren. Heel die plaat is mijn favoriet. Geweldige roes met heel veel gevoel. Daarbovenop, het zijn stuk voor stuk virtuozen. Ben blij dat ik ze na bijna 10 jaar eens live heb kunnen bewonderen, zowel akoestisch als met de band. Fan voor het leven...

avatar van Carolaah
Hmmm,.. lang geleden alweer dat ik de DMB dagelijks in m'n playlist had staan.. Schandalig.. Maar snel even weer wat platen opzetten!

Dit is absoluut 1 van hun betere cd's.. Al is dat bij mij in de loop van de tijd ontstaan.. Eerst was ik groot fan van 'everyday' wat de meesten een minder goed album vinden.. 'Under the table and dreaming' vind ik ook absoluut een goede plaat.. en 'Stand up' ook..

Crash moet ik nog wat luisterbeurten geven.. kan me die plaat niet eens goed herinneren ..

Maar dit album is zeker mooi

avatar van hansjuvefan
DMB live is nog altijd veel beter dan op cd, daarom geef ik dit album 'maar' een 4, ondanks dat dmb mijn lievelingsgroep is.

avatar van Stef114
hansjuvefan schreef:

Mee eens. Deze had ik eerst op 5 sterren staan omdat het gewoon een fantastische plaat is, maar dat was voordat ik DMB live beluisterd heb. DMB live (en voor mij vooral the Central Park Concert) is zoveel voller, energieker en avontuurlijker dan welk studioalbum van DMB dan ook.
Before These Crowded Streets vind ik het beste studioalbum van DMB, maar vergeleken met bovengenoemde is het toch wat 'vlak'.
Vandaar 'slechts' 4 ****

Daveydave
Ken Alleen De naam van De band
Is dit Album een aanrader om te kopen

avatar van hansjuvefan
Daveydave schreef:
Ken Alleen De naam van De band
Is dit Album een aanrader om te kopen

Misschien dan eerst eens goed beluisteren voordat je iets koopt van hen. Maar als ik iets zou kopen is het wel één van hun prachtige live cd's. Die vindt ik altijd stukken beter dan hun studioalbums. Ik heb er 2 liggen en ik heb ze al helemaal kapotgedraaid

Halloween is echt...kippevel! Wow. Vond dit album op cassette-band in Parijs voor 1 euro en heb geloof ik een pracht-aankoop gedaan zeg. Wow. Nergens wordt de pop echt simpel, zit een hoop muzikale virtuositeit in ja! Beoordeling komt later wel, maar dit zit goed

avatar van Lexcoaster
Zéér sterk album, wat donkerder dan de voorgaande albums, met nummers als The Last Stop, Don't Drink the Water en Halloween. Het vrolijkste nummer op deze plaat is mijn favoriet, Rapunzel.

DMB is gewoon een heerlijke band.

vondeich
Gisteren Halloween gehoord. Ik was verkocht! Ga dit plaatje zeker checken...

avatar van Broem
Was mijn eerste cd van DMB en dus vanaf 1998 fan van deze fantastische band. In Europa nooit echt doorgebroken. Zo nu en dan een concert maar niet zoals de volle stadions of parken in de VS. Deze cd staat al jaren vast in mijn top 10. Een klassieker als je het mij vraagt. THE Dreaming Tree blijft een ervaring die mij elke keer weer weet te raken. Bloedmooi. En luister inderdaad maar eens naar zijn live werk. Al jaren top.

avatar van apusapus
Dit is en blijft een schitterend album! -

en 'Don't drink the water' = een van de sterkste songs ooit

avatar van milesdavisjr
Dave Matthews, in de VS heeft deze in Zuid-Afrika geboren Amerikaan een enorme status. Met name ingegeven door zijn fantastische live concerten. In Europa en zeker in Nederland zullen de liefhebbers van Matthews op 1 hand te tellen zijn. Met de Dave Matthews Band heeft hij nooit enige voet aan de grond gekregen in ons kikkerlandje en het is lastig te benoemen waar dat hem in zit. In ieder geval niet vanwege een gebrek aan talent, stuk voor stuk zijn de bandleden 'meester' over hun eigen instrument. De veelal lange songs zijn niet altijd even toegankelijk, daar elk bandlid wel zijn of haar handtekening wil achterlaten. Before These Crowded Streets wordt gezien als een van de beste platen van de heren en songs schrijven kan Dave. Don't Drink the Water is van een wonderlijke schoonheid. Als de saxofoon van LeRoi Moore voor de zoveelste keer weer eens voorbij trekt haak ik ook net zo vaak weer af. Niet omdat zijn spel slecht is of geen aanvulling vormt maar soms is minder ook meer en voelt het allemaal te druk aan. Before These Crowded Streets steekt vernuftig in elkaar, telt enkele prima titels maar het gebodene is mij vaak teveel van het goede en daarnaast duurt de plaat naar mijn mening echt te lang.

avatar van bert114
Over smaak valt niet te twisten maar ‘Halloween’ gaat er bij mij niet in. Don’t drink the water en The dreaming tree zijn daarentegen zeer sterk.