Amplifier - Echo Street (2013)

Label: KScope

1. Matmos (8:12)
  2. The Wheel (7:10)
  3. Extra Vehicular (12:11)
  4. Where the River Goes (6:32)
  5. Paris in the Spring (8:34)
  6. Between Today & Yesterday (4:55)
  7. Echo Street (5:56)
  8. Mary Rose (7:16)
  9. Spaceman * (3:21)
  10. Sunriders * (4:42)
  11. Never and Always * (5:56)
  12. Close * (7:47)
totale tijdsduur: 1:00:46 (1:22:32)
avatar van Mindscapes
Pre-orders beginnen 27 december!

avatar van Don Cappuccino
Matmos is inmiddels gratis te downloaden via de Bandcamp-pagina van Amplifier. Ik vind het een vrij gezapig nummer dat pas aan het eind echt op gang komt.

Matmos klinkt goed, ken verder niks van ze, ben benieuwd hiernaar.

avatar van Ayreonfreak
Wat ik dan wel weer vreemd vind, en ook een "aanklacht" aan de moderatoren van Musicmeter, is dat hier de tracktijden niet eens vermeld staan, terwijl ik wanneer ik een nieuw album probeer toe te voegen, sommige toevoegingen om de meest lullige redenen worden afgewezen. Waarom staan hier nu niet de tracktijden bij en waarom kon dit album dan wel toegevoegd worden?

avatar van snarf349
Ayreonfreak schreef:

Daarom ben ik een poos geleden gestopt met toevoegen.

avatar van dynamo d
Als de tracktijden nog niet bekend zijn dan hoeven ze er nog niet bij. Zeker bij albums die nog moeten worden uitgebracht is dat veelal het geval. Voor albums waarvan de tracktijden bekend zijn (en ook op het internet staan) dan vragen de moderatoren van MuMu ook om de tracktijden. Lijkt me een logische redenering. Bovenstaande vind ik dus nogal een gezeur. Aanklacht....kom op man... waar gaat dit over? Wees blij dat ik dit album en een 1000 andere albums aan MuMu heb toegevoegd.

dynamo d schreef:

Zo hé.... Voel je je aangevallen of zo? Het gaat om het feit dat ik vaak albums wil toevoegen en dat de toevoeging wordt afgewezen omdat er nergens op het internet de tracktijden te verifiëren zijn. Hier dus ook niet. Waarom wordt deze dan wel toegevoegd en bijvoorbeeld laatst bij "The Aurora Project" niet? Ik had notabene een promosheet tot mijn beschikking als Progwereld recensent. Ik heb bijvoorbeeld de tracktijden van dit album al paraat, aangezien ik dit album moet recenseren. Dus hoe dan ook, je kunt wel zeuren dat het nergens over gaat, maar er worden dus precedenten geschapen. Daar hou ik dus niet van, want je besteedt wel tijd aan het toevoegen...

avatar van dynamo d
aangevallen? hahaha ....kan me hier verder niet druk om maken

avatar van Ayreonfreak
Prima album weer, maar over de hele linie moderner en vooral rustiger. de band klinkt zo nu en dan nog steeds donker en gruizig, maar aanzienlijk minder dan de vorige albums. Meesterwerken staan er niet op, maar de nummers zijn allemaal even sterk, waar bijvoorbeeld "The Octopus" de aandacht nog wel eens liet verslappen. Favoriet voor nu; Matmos. Extra Vehicular en Echo Street. Mijn eerste inzet is een vette 3,5, hoewel hij nog wel eens naar 4 kan gaan.

avatar van james_cameron
Minste album tot nu toe, helaas. Het is allemaal sfeervol uitgevoerd en het vakmanschap druipt er weer van af, maar de plaat is wat mij betreft veel te ingetogen en langdradig. De songs worden zorgvuldig opgebouwd maar weten daarna niet echt te boeien. Echt rocken doet de band ditmaal ook niet. Het geluid is erg retro en doet regelmatig denken aan Pink Floyd en, qua meer recente bands, Porcupine Tree en Blackfield. Best mooi hoor, maar ook best saai.

avatar van Ayreonfreak
Binnenkort een interview met Sid Balamir op Progwereld. Daarin verteld hij dat dit echt een tussenalbum is en een middel om een ander album te financieren. Ondertussen heb ik mijn bevindingen hier geschreven...

avatar van Bwian
Prachtige plaat weer van Amplifier. Gaat soms terug naar de meeslepende, dromerige rock van hun debuut album. Wat minder gecompliceerd dan The Octopus maar daardoor toegankelijker.

woordenaar
Prachtig album, minder hard maar evenwichtiger dan The Octopus. Doet soms (in Between Today & Yesterday bijvoorbeeld) aan oude Spock's Beard denken...

avatar van Helicon
Donders, donders wat een fijn album. En dan schijnt dit nog maar een 'tussendoortje' tussen The Octopus en het nog uit te komen Mystoria, te zijn.
Ze zijn een behoorlijk melodieuze kant ingeslagen, maar erg goed dit zeg.
Extra Vehicular!!

avatar van oceanvolta
Ik ben het eens met james_cameron, te ingetogen en langdradig. Alleen The Wheel en Extra Vehicular overtuigen. De rest vind ik vaak behoorlijk saai. De eerste echte tegenvaller dit jaar.

avatar van Broem
Ben het album aan het beluisteren. Extra Vehicular is een lekker nummer en doet mij erg veel aan Led Zep denken. Kan niet zeggen dat ik het album saai of langdradig vind. Het bevalt mij wel. Nog te vroeg voor een oordeel maar een dikke voldoende so far.

avatar van oceanvolta
Dat dacht ik ook toen ik bij Extra Vehicular was, daarna is het een pak minder.

avatar van nightfriend
Dit album wordt steeds beter bij vaker beluisteren. In het begin een beetje saai, maar het is mooi hoe de nummers langzaam naar een hoogtepunt toegaan. Op basis van wat ik van de vorige albums heb gehoord klinkt dit album echt een stuk rijker qua klankenpalet en ook qua zang.

Complimenten ook voor de ritmesectie: de drummer speelt heerlijk strakke partijen met uitstekende fills en de gitaar is veel minder 'riff-gebaseerd' dan op vorige albums maar meer een kwestie van lange halen met veel sustain. Ingehouden maar toch heel krachtig.

avatar van nightfriend
Mooi is ook hoe er met de dynamiek wordt gespeeld in verschillende nummers. In het begin lijkt het misschien niet zo bijzonder, maar het is allemaal ongelooflijk goed gedaan en de sound is echt perfect.

nightfriend schreef:

Het klinkt allemaal wat minder "boers". De vorige albums zijn veel meer rock/metal. Op dit album is er wat meer oog voor detail, maar het is ook weer niet te detaillistisch.

Ayreonfreak schreef:
Ondertussen heb ik mijn bevindingen hier geschreven...

Mooie recensie!

avatar van notsub
Met de al genoemde invloeden van Porupine Tree en Pink Floyd kan ik best wel wat. Dit is dan niet te vergelijken met het beste materiaal van die referenties, het klinkt alsnog lekker. Het risico van inslapen ligt wel op de loer en dat gebeurt pardoes bij het beatlesque Between Today & Yesterday. Afgezien daarvan kun je gewoon van een geslaagde release spreken.

avatar van nightfriend
Between Today & Yesterday is wel opeens heel andere koek dan de rest, vind het zelf nogal folky al kan ik me de term beatlesque (mooi woord trouwens ) ook voorstellen. Best mooi nummer, maar ik ben wel blij dat niet de hele cd met dat soort nummers is gevuld.

avatar van Few89
Een prachtige plaat, weliswaar minder 'prog' dan hun vorige albums, maar ik kan er met veel plezier naar luisteren. Ik vind het wel verfrissend, een normaal luchtiger 'liedjesalbum'. Absolute topper is wat mij betreft 'where the river goes', dat nummer klopt gewoon in alles. Matmos, the wheel (toch weer die oude progsound, hypnotiserend haast) en between today and yesterday (die meerstemmigheid is fantastisch!) behoren ook tot de toptracks. Jammer van de laatste twee tracks echo street en mary rose, die kunnen me niet zo bekoren.
Maar niettemin hebben de jongens van amplifier weer bewezen dat ze kunnen blijven boeien en dat de sleet er nog lang niet op zit! Geweldige band!

avatar van Rinus
Meer dan prima opvolger van The Octopus, het album, dat ik ook al geweldig vond. "Extra Vehicular "is echt een wereldnummer. Ik heb de mooie hard book edition.

avatar van Thin Air!
Het concert in 013 was geweldig vorige week. De kleine zaal was goed gevuld en de heren hadden er duidelijk zin in...ook al was het maandag.
Ik werd ook regelmatig van de voorste linie naar achteren geblazen door de wall of sound die ze creeerden. Wat een geluid! De keuze om een tijdje terug als kwartet verder te gaan komt de muziek dan ook zeker ten goede.

Ik volg deze band nog niet zo lang maar ik ben nu al úberfan.

avatar van Robertoooooh
Mooi album! Erg sfeervol ook. Heeft wel een paar draaibeurten nodig gehad om te landen, maar dan heb je ook wat. Doet me bij tijd en wijle denken aan de gouwe ouwe Jane's Addiction. Lekkere overstuurde gitaartapijtjes met een hoop feedback en Farrell-achtige zanglijntjes.
Ik kan hier heerlijk op wegdromen.

avatar van Robertoooooh
Ze spelen volgend weekend op het Lorelei progrock festival.
Daar is sowieso een hoop te genieten!

Night of the Prog Festival VIII - wiventertainment.com

En raad eens wie daar heen gaat?

avatar van Mindscapes
Robertoooooh schreef:
En raad eens wie daar heen gaat?

IK!
En dit album zal ongetwijfeld nog een pak luisterbeurten krijgen, wegens serieus tijdsgebrek in de voorbije maanden, maar nu heb ik een week platte rust! Goed om de discografieën van die dertien bands er eens door te jagen, inclusief deze Echo Street

avatar van Thin Air!
En? Hoe was Amplifier ( & The Pineapple Thief) ?
Ik ben benieuwd.

avatar van buso
Voorlopig (ik heb de cd nog maar een paar weken) ben ik heel tevreden over de eerste helft van de cd, maar zakt het nadien serieus in. Ik kan er de aandacht niet bij houden voor de volledige rit. Het wordt naar het einde toe om de een of andere reden minder 'spannend'.

avatar van jorro
Where the River Goes en Echo Street zijn de prijsnummers op dit album waardoor ik 4* geef.
In de nummers op dit album zit veel variëteit net als op het debuutalbum. Dat album heeft van mij ook 4* gekregen, maar dat was een 4+ en dit een 4-.
De nummers op dit album zijn overwegend (te) lang. Het hele album in één keer beluisteren is even een zit. Zeker inclusief de bonus tracks. Ik heb het daarom in gedeelten gestreamd en dan is het toch best een zeer aardig album.