Stereophonics - Graffiti on the Train (2013)

Label: Stylus

1. We Share the Same Sun (3:44)
  2. Graffiti on the Train (5:03)
  3. Indian Summer (4:27)
  4. Take Me (3:50)
  5. Catacomb (3:14)
  6. Roll the Dice (4:04)
  7. Violins and Tambourines (4:59)
  8. Been Caught Cheating (4:20)
  9. In a Moment (5:25)
  10. No-one's Perfect (3:59)
  11. Overland *
  12. In a Moment [Alternative Version] *
  13. We Share the Same Sun (Up Close) *
  14. Indian Summer (Up Close) *
  15. Graffiti on the Train (Stripped) *
  16. In a Moment [Toydrum Remix] *
Genoten van het nieuwe album deze zaterdagochtend.

avatar van Wickerman
Stereophonics, eigenlijk heb ik ze jaren geleden al afgeschreven. De laatste twee platen borduurden immer voort op dé hit 'Dakota' zonder het origineel te evenaren. Goed, hier en daar een uitspatting ('Daisy Lane', 'Drowning', 'She's Alright', 'Beercan' en 'Show Me Now), en live altijd goed voor een nostalgie-show. Neen, Kelly en ik hadden als oude vrienden afscheid genomen. Toch, ik houd in de gaten wat de band doet. Ergens kriebelt het altijd nog.

Het kriebelige werd versterkt toen Stereophonics eind vorig jaar enkele nummers uitbrachten. 'Violins and Tambourins' en 'In A Moment' wekten mijn nieuwsgierigheid, zou de band dan eindelijk uit het 'Dakota'-stramien stappen? 'Indian Summer' bleek echter een doodgewone by the numbers single te zijn die uit hetzelfde vaatje tapte als 'Innocent' en 'It Means Nothing'. Aardig, maar meer ook niet.

Gelukkig bleken de eerste twee verschenen nummers dan ook meer representatief voor het album, welke te kenmerken valt met twee kernwoorden: donker en volwassen. De band klinkt hier, eindelijk weer eens, als nooit te voren. De plaat begint donker, komt met 'Indian Summer' even in het zonlicht, om daarna weer onder de grond te verdwijnen. 'Roll The Dice', 'Violins and Tambourines', 'In A Moment', 'Take Me' en 'We Share the Same Sun' klinken onheilspellend. We horen een donker geluid dat we nog niet eerder zo voluit in het oeuvre hebben gehoord. Het doet me denken aan de wat rustigere tracks van Language. Sex. Violence. Other?, zoals 'Devil, 'Lolita' en 'Feel', maar ook aan 'Drowning' van Pull The Pin.

Het volwassenere geluid keert terug in nummers als 'Graffiti On The Train', 'No One's Perfect', 'Catacomb' en 'Indian Summer'. Allen klinken als eerdere nummers 'Graffiti On The Train', met zijn beschrijvende karakter, klinkt als een nummer van de eerste twee platen of als een minder naïeve 'Daisy Lane'. 'No One's Perfect' klinkt als een volgroeid nummer van You Gotta Go There To Come Back. 'Indian Summer' refereert duidelijk aan de eerste singles van de laatste twee platen, maar klinkt beter. Het harde karakter van 'Catacomb' roept herinneringen op aan 'Bank Holiday Monday', maar doet minder infantiel aan. Meest duidelijke voorbeeld in dit rijtje is toch wel 'Been Caught Cheating', de oudere, dronken, bluesy broer van het gezellige 'Step On My Old Sizes Nines'.

Een duidelijke sfeer plaat, die me goed doet. Ik luister er graag naar. Hij verveelt me nog niet. Ik kijk er naar uit om naar te luisteren. Kenmerken die ik sinds You Gotta Go There To Come Back niet meer op een Stereophonics plaat heb geplakt. De laatste drie luisterde ik wel, maar ze verveelden me en de nummers die ik wel goed vond konden me er niet toe brengen de gehele plaat af te luisteren. Al met al is Graffiti On The Train een goede plaat van de band uit Wales. Met name vanaf 'Catacomb' staat het album als een huis. Onverwacht, maar niet ongewenst.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik heb deze plaat een paar keer moeten beluisteren voordat ik er pas echt over uit was hoe ik deze plaat moet beoordelen. Dat is me nog nooit overkomen bij een Stereophonics album, want al hun platen hebben een hoog what you hear is what you get gehalte. Dat is doorgaans niet echt mijn muzieksmaak, maar de Phonics hebben een speciaal plekje in mijn hart weten te verover, mede door hun altijd heerlijk concerten.

Deze plaat lijkt wat inconsistent in die zin dat de nummers niet echt een geheel vormen. Dat heeft met name te maken aan de diversiteit aan stijlen: het overgeproduceerd Violins and Tambourines - vind ik prachtig!! - staat totaal haaks op Been Caught Cheating. Dat maakt het een beetje een mengelmoesje, maar wel een interessant mengelmoesje.

4,0* en veel zin in de live-uitvoering van deze nummers die ze ongetwijfeld binnenkort naar Nederland gaan brengen.

avatar van musician
Eén van de beste albums van 2013 en ik had hier helemaal nog niet eens gestemd. IJzersterke composities met een geweldige mix aan stevigheid en akoestische melancholie. Zonder mindere nummers, zonder skipmomenten en een aantrekkelijkheid die je tot het einde aan het album houdt gekluisterd.

The National is dan de nummer 1 in de top 100 van onze mumelijst over 2013. Dat album heb ik ook maar Graffiti on the train is voor mij een stuk spannender, moet ik eerlijk bekennen. Ik begrijp niet waarom het gemiddelde nogal aan de lage kant is. Maar ik lees ook weinig van mensen waarom zij het lagere cijfers hebben gegeven.

Nog eens volledig beluisterd, en bevestiging dat dit de plaat van 2013 voor mij was.
Ik had ze in Werchter gezien vorig jaar en was genieten van begin tot eind, de songs van deze plaat stonden als een huis.
Voor de rockers onder ons: luister eens naar Catacomb!! Beste rocksong van Stereos die ze ooit gemaakt hebben als je het mij vraagt.
Grafitti on the train blijft nog altijd favoriete song van deze plaat.
Ben wel verbaasd over weinige reacties hier op deze site bij deze groep en deze plaat.
Ben het eens met Musicfan, the National blijft bloedmooi, maar ik begin ook beetje spanning en afwisseling te missen, dat heb ik van geen kanten bij deze plaat.