Dio - Lock Up the Wolves (1990)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Wild One (4:02)
  2. Born on the Sun (5:39)
  3. Hey Angel (4:59)
  4. Between Two Hearts (6:27)
  5. Night Music (5:05)
  6. Lock Up the Wolves (8:30)
  7. Evil on Queen Street (6:01)
  8. Walk on Water (3:42)
  9. Twisted (4:44)
  10. Why Are They Watching Me (5:00)
  11. My Eyes (6:34)
Wrathchild1
Eens.

avatar van The_CrY
Inderdaad, als Lock Up the Wolves gewoon een plaat van 40 minuten was geworden met alleen de betere nummers, dan was het absoluut een fijne vijfde geworden met ongetwijfeld een betere status. Zoals het album er is, is het wederom een album dat nergens slecht wordt en gelukkig geen herhaling van zetten blijkt. De gehele line-up van Dream Evil is hier vervangen. Craig Goldy wilde solo, lees ik op Wikipedia, en is vervangen door de zeer jonge, maar wel getalenteerde Rowan Robertson. Jimmy Bain en Vinny Appice hebben allebei nog wel meegeschreven aan enkele songs, lees ik, maar uiteindelijk zijn ze vervangen door respectievelijk Teddy Cook en Simon Wright. Op toetsen is Jens Johansson aangetrokken, maar als je het mij vraagt is zijn talent hier niet goed gebruikt; slechts op enkele nummers hoor ik in de verte een orgeltje, voor de rest geen toetsen te bekennen.

De sound is erg relaxt, moet ik zeggen. Vrijwel geen nummers die je bij de strot grijpen en volgens mij ook een nummers die de set van Dio erg lang hebben mogen sieren. Dit voelt als een vergeten album in de discografie van de band. 'Born on the Sun' en het titelnummer zijn wel erg sterk en laten ergens al wat merken van waar de band op volgende albums heen gaat. Bij nummers als 'Hey Angel', 'Between Two Hearts' of 'Evil on Queen Street' waan ik me in een biercafé waar ik licht-bedwelmd door het gedempte licht en de smaak van een sterke tripel langzaam wegdommel bij een prettige, doch wat tamme vertelling van enkele verhalen. Een fijne gedachte, zeker in deze tijd, maar geen nummers waar ik bij ga springen en die devil horns de lucht in wil werpen. Afsluiter 'My Eyes' vind ik wel weer een heel sterk nummer.

1. Holy Diver
2. Dream Evil
3. Lock Up the Wolves
4. Sacred Heart
5. The Last in Line

avatar van wizard
Vernieuwd en verjongd (dat had zo op een pak wasmiddel kunnen staan) begint Dio aan de jaren '90. Minder suiker! Verbeterd recept! Anderhalf keer zoveel muziek voor hetzelfde geld!

Lock Up the Wolves heeft een veel zwaarder geluid dan Dio's eerdere albums, terwijl de muziek zowel teruggrijpt op het werk uit de jaren '80 als vooruit kijkt naar de albums die hierna zouden komen. Dit geluid past goed bij de voornamelijk langzame nummers.

Dit is ook Dio's langste album, maar helaas betekent meer niet automatisch beter. Het album opent met twee sterke nummers, waarna het pas vanaf het titelnummer echt ontvlamt. De laatste twee nummers doen me dan weer vrij weinig.

Desondanks vind ik Lock Up The Wolves het beste album dat Dio tot dan toe had gemaakt. Het is alsof Dio niet langer het brede (metal-)publiek wilde aanspreken met makkelijk verteerbare muziek, maar graag een wat donkerder kant op wilde zoeken. Of wellicht was dit gewoon een verdekte uitnodiging aan Tony Iommi?

1. Lock Up The Wolves
2. Dream Evil
3. Holy Diver
4. The Last in Line
5. Sacred Heart

avatar van Zagato
Toen dit album uitkwam was ik Dio al een beetje kwijt, het boeide mij gewoon niet zoveel meer. Ik denk dat Ronnie met een andere sterke muzikant/songwriter aan zijn zijde z'n beste werk heeft geleverd. Holy Diver is daar misschien een uitzondering op maar toen was hij gewoon boos!

Goed on topic nu. Sommige mensen hier noemen dit Dio's beste album, ik hoor het er niet aan af. Het is allemaal heel degelijk maar het knalt m.i. nergens. Nu moet ik wel toegegeven dat Dio bij mij in veel gevallen de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Jammer maar het is niet anders.