W.A.S.P. - W.A.S.P. (1984)

Alternatieve titel: Winged Assassins

Label: Capitol

1. Animal (Fuck Like a Beast) * (3:06)
  2. I Wanna Be Somebody (3:43)
  3. L.O.V.E. Machine (3:51)
  4. The Flame (3:41)
  5. B.A.D. (3:56)
  6. School Daze (3:35)
  7. Hellion (3:39)
  8. Sleeping (In the Fire) (3:55)
  9. On Your Knees (3:48)
  10. Tormentor (4:10)
  11. The Torture Never Stops (3:56)
  12. Show No Mercy * (3:38)
  13. Paint It Black * (3:27)
avatar van Sinner
Vreemd dat de plaat zo een laag gemiddelde heeft, want hij mag toch (terecht) als een klassieker uit de jaren '80 worden gezien. Natuurlijk is er de kitscherige cover en het imago van de band, maar daarvoor krijg je wel een portie lekker schreeuwerige rock & roll voor terug. Twisted Sister en Kiss hadden het niet beter gekund.

Met name nummers als Hellion, The Flame, I Wanna Be Somebody en On Your Knees klinken twintig jaar na dato nog heel erg acceptable en kenmerken zich vooral door de heel rauwe en karakteristieke zang van Lawless. Ook de semi-ballad Sleeping In The Fire mag er gerust wezen. Natuurlijk zijn er ook nummers die tegenwoordig niet echt meer werken - zoals ondermeer School Daze, maar laat dat de pret zeker niet drukken.

Een plaat die heel erg de moeite is! Ook al moet je het imago e.d met een korreltje zout nemen (maar dat moet men met Kiss en Twisted Sister tenslotte ook).

avatar van Mart
Ben het voor het grote deel met Sinner eens: De band oogt misschien nogal fout, maar maakt wel lekker schreeuwerige rock & roll met catchy refreinen. Na een tijdje begint dat trucje (met die refreinen) nogal te vervelen, maar toch staan er erg lekkere nummers op (I Wanna Be Somebody, L.O.V.E. Machine, The Flame, School Daze).

avatar van Kronos
Sinner schreef:

Een laag stemgemiddelde? Twisted Sister doet het hier niet beter en Kiss maar een beetje beter. Lijkt me wel terecht wat dit album betreft. Vrij inspiratie- en inhoudloze hardrock die dus niet echt veel meer te bieden heeft dan het imago.

Goed heb ik dit album eigenlijk nooit gevonden. Later heeft W.A.S.P. nog wel mooie dingen gedaan, maar deze was voor mij zo'n 25 jaar geleden toch een miskoop.

Beter dan Twisted Sister, maar slechter dan Kiss.

avatar van AGE-411
Dit album is zoooooooooo Rock 'n' Roll.

Vettige kapsels
verkeerde kleding
Gitaren met leuke afbeldingen
nummers over rebellie, wijven, en anere ongein.
freaky licht show
Heerlijke meebléérstem.

I FUCK LIKE A BEAST!
I WANNA BE SOMEBODY (videoclip)

avatar van Kronos
Nietes!

avatar van Sir Spamalot
O wat waren die mannen van W.A.S.P. stoer en wat voelden wij ons als fans stoer: fout imago, foute eerste single (Animal) en stoere muzikanten met een vuile bek. Op de originele lp-versie uit 1984 stond Animal zelfs niet op dit album: het werd onder druk van de platenmaatschappij verwijderd. Het verscheen in 1984 als single en in 1998 op de heruitgave van dit album.
In feite is dit gewoon de hardere versie van Twisted Sister: harde rock met een schreeuwlelijkerd als zanger. Nog steeds memorabele nummers blijven voor mij: I Wanna Be Somebody, L.O.V.E. Machine en The Flame, dat laatste raar maar waar want ik hou normaal gezien niet zo van dat type song. Gedrochten van dienst zijn B.A.D. en School Daze. De rest doet mij niets. Later heeft W.A.S.P. wel The Crimson Idol afgeleverd, een goed album, maar bassist en zanger Blackie Lawless is altijd al het brein geweest. Speelden hierop verder mee: Chris Holmes (gitaar), Randy Piper (gitaar) en Tony Richards (drums). Over de bonustracks (tracks 12 en 13) zeg ik zoals gewoonlijk niets
Ik heb dit album zo’n twintig jaar geleden omgeruild met een goede kameraad: hij kreeg dit album van W.A.S.P. en ik kreeg in ruil het debuut Burning Star van Helstar. Ik heb het me nooit beklaagd.

The Oath
In een jaar niet meer opgelegd; dus ik had totaal geen idee meer hoe die klonk. "Vuil" is het enige dat ik me nog kan herrineren.

Ik wil gewoon hele tijd meeschreeuwen, maar aangezien ik de tekst niet ken komen er gewoon wat beestige geluiden uit. Gelukkig dat hier niemand thuis is

topplaat!

avatar van Guinness1980
mijn favoriet W.A.S.P. album!

Nieuwstad
Ik had vroeger School Daze op cassettebandje staan. Prachtnummer vond ik dat! Nu zovelen jaren later dit hele album eens opgesnord en ik moet zeggen dat de rest van de plaat me nogal tegenvalt. Ik mis gewoon sterke songs. Ik zet gewoon uit nostalgie School Daze maar weer eens op. Is dit gewoon het fijnste nummer of ben ik bevooroordeeld?

Je bent inderdaad bevooroordeeld, had je toendertijd LOVE-Machine op je bandje staan had je dat waarschijlijk te gek gevonden.
Prachtig album vond het direkt in 1984 al een "klassieker", ondanks dat ie in Aardschok niet zo goed werd beoordeeld. Sleepin in the Fire is een kippenvel ballad en bij On Your Knees gaat mijn hoofd vanzelf op en neer, gek he!

avatar van antoma
Inderdaad een veel te laag aantal sterren voor dit waanzinnige debut van W.A.S.P. Dit is namelijk een 80's klassieker waar je u tegen zegt! Songs als "I wanna be somebody", "L.o.v.e. machine, Sleeping (in the fire), "Hellion" en "The Flame" zijn gewoon tijdloos...
Ook het later toegevoegde Animal (Fuck like a beast), dat eerst alleen als single uitgebracht was, is een heerlijk smerig rock nummer!

Voor mij anno 2012 nog steeds een van de betere albums uit de 80's...

avatar van gigage
Verveelde politicus vrouwtje richt met wat vriendinnen het PMRC op om de mensjes te waarschuwen voor expliciete teksten. In popmuziek, that is, en alleen in de Engelse taal. Animal (fuck like a beast) haalde de filthy fifteen en werd geschrapt van het album maar is daardoor misschien wel de bekendste track van W.A.S.P. Erg subtiel is de tekst dan ook niet en overstijgt misschien wel de aanstootgevendheid van Pierre Kartners Wil jij misschien mijn Kijkdoos even zien
maar ja, het zingt wel lekker mee.
Andere meezingers: On your knees, I Wanna Be Somebody en Love Machine. Voor als je zin hebt de politieke correctheid even te laten voor wat het is.

avatar van Wolfmother
Na elke luisterbeurt verliest dit album een beetje kracht in mijn geval, al blijven de eerste 2 nummers lekkere meezingers. Heb oma Blackie nooit zo'n spannende zanger gevonden en ben zelfs 2x weggelopen tijdens een live concert omdat ik het op een gegeven moment wel gezien had.

avatar van ZAP!
Heerlijke plaat!

avatar van Lau1986
Een lekker album. Een harde versie van Twisted Sister vind ik een mooie omschrijving. Dat is wel een beetje hoe de band bij het debuut voelt. Is dat verkeerd? zeker niet. Het smaakt erg lekker, maar nog niet top. Leuk album.