ABBA - 25 Jaar na Waterloo (1999)

Alternatieve titel: De Grootste Hits in Nederland

Zweden
Label: Polydor

1. Waterloo (2:43)
  2. I Do, I Do, I Do, I Do (3:16)
  3. S.O.S. (3:21)
  4. Fernando (4:13)
  5. Dancing Queen (3:50)
  6. Money, Money, Money (3:06)
  7. Knowing Me Knowing You (4:03)
  8. The Name of the Game (4:53)
  9. Take a Chance on Me (4:02)
  10. Thank You for the Music (3:49)
  11. Summer Night City (3:35)
  12. Chiquitta (5:24)
  13. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  14. I Have a Dream (4:40)
  15. The Winner Takes It All (4:55)
  16. Happy New Year (4:24)
  17. Super Trouper (4:11)
  18. One of Us (3:55)
  19. The Day Before You Came (5:50)
avatar van Hans Brouwer
Sheplays schreef:

Hoezo is dit reuze interessant, ik mag dit dus niet gewoon slecht vinden? Je verdenkt mensen ervan om bepaalde meningen te geven om populair gevonden te worden ?
Sheplays, natuurlijk mag je ABBA gewoon slecht vinden . Ik maak mijzelf ook niet bijzonder geliefd bij bepaalde lieden door een Britse band, waarvan ik de naam maar niet meer zal noemen, bij tijd en wijle af te zeiken . Ik wil alleen maar aangeven dat een gezonde dosis tegengas bij heel positieve berichten of juist bij heel negatieve berichten bij een band of artiest m.i. wel eens nodig kan zijn. Om alles in het juiste perspectief te blijven zien, zal ik maar zeggen . Ik vind de berichtgeving over ABBA op MuMe over het algemeen vrij negatief. Vandaar mijn opmerking. En of ik mij daar nu populair mee maak of juist niet, dat is wel het allerlaatste waar ik mij druk om zal maken .

En dan toch nog maar even over ABBA. Ik ben een groot liefhebber van stevige rockmuziek. Deep Purple, Led Zeppelin, Yes, Rush, Alquin, Kula Shaker, Wolfmother etc. vind ik werkelijk fantastisch. Maar op de één of andere manier heeft de muziek van ABBA mij altijd zeer weten te bekoren. Ik heb ABBA altijd erg goed gevonden.Tijdens mijn jonge jaren, toen ik nog heel lang haar had en ik naar veel rockconcerten ging , werd mijn grote liefde voor ABBA door vrienden onbegrijpelijk gevonden . Ik heb mijn bewondering voor ABBA echter nooit onder stoelen of banken gestoken en zoals het spreekwoord luidt: "oude liefde roest niet" .

avatar van the viking
Deze viking heeft ook altijd een zwak voor Abba gehad: S.O.S,Eagle, The Name Of The Game,Mamma Mia, Take A Chance On Me,Dancing Queen. Prachtnummers!

avatar van Pinsnider
Deze Tukker ook!!
Als er een avond gedanst diende te worden waren er twee zaken die me over de streep konden trekken: een bepaald quotum alcohol of een ABBA liedje (bij voorkeur Waterloo).
De combinatie van beide werkte nog beter

En terugkomend op Hans: Ik denk dat de liedjesstructuren van Abba best wat klassieke rock-invloeden hebben. De instrumentatie is alleen wat anders... (dit gaat vast niet iedereen met me eens zijn haha)

avatar van Fairy Feller
ABBA, dat was voor meisjes, niet stoer haha.
Zoveel jaren later kijk ik er toch wel anders tegenaan.
Wat een vakmanschap, gewoon goede popmuziek zonder pretenties.

avatar van Madjack71
Als je een verzamelaar vol met grote hits kunt maken. Die (bijna) eenieder (tegen wil en dank) mee kan zingen en (stiekum) heel goed in elkaar zitten. Dan heb je je sporen wel verdiend. Zij het achteraf, maar dan nog.
Ken verder geen albums van ze, dus weet niet hoe e.e.a over zou komen in de context van een plaat.
Mij lijkt het dat ABBA de ultieme hit-groep was en als je die in huis hebt, verder materiaal niet nodig is.

Sstttt
Madjack71 schreef:
....... omdat het bijeen geraapt materiaal is en per definitie uit de context van het geheel.
De enige context die je kunt bedenken bij het bijeen geraapt materiaal op 25 Jaar Na Waterloo is dat alle19 ABBA liedjes even briljant zijn. Omdat het een verzamelaar betreft "slechts" 4.5****

Ik miste hierop wel Lay All Your Love To Me. Was namelijk ook een redelijke hit in Nederland.
Ik hoorde pas later dat die alleen als Maxi single was uit gebracht.
Mis ze toch wel; de Maxi singles uit de jaren 80. Er werd toen door veel bands veel tijd aan besteed om met een mooi resultaat te komen (o.a. Depeche Mode en New Order).

avatar van Madjack71
Madjack71 schreef: Qua composities, sfeer en uitvoering, zou deze cd 5* verdienen, maar dat doe ik niet bij compilaties, omdat het bijeen geraapt materiaal is en per definitie uit de context van het geheel.

Wel, dit is nou een wat achterhaalde uitspraak van mij. Nu ben ik toch tot de conclusie gekomen, dat sommige verzamelaars in mijn ogen wel de volledige mep verdienen, waaronder bijv. Shaved Fish van John Lennon en de verzamelaar van The Beatles. Dus deze verdient ook de volle mep in dat licht.

Pieter Paal
Sheplays schreef:
@Pinsnider

Met een rock klassieker in je 'prut' bak kan ik ook niet anders verwachten dan dat je 'de collectie' briljant kwalificeert.

James Last in Holland, help....

James Lastig

avatar van Hans Brouwer
Vroeger had je van die verzamelalbums met als titel: "Alle 16 (of noem maar een willekeurig ander getal) goed". En dan vaak met een mooie dame in badpak of bikini op de hoes van die desbetreffende lp of cd."25 Jaar Na Waterloo (1999)" kan wat mij betreft de titel meekrijgen "Alle 19 goed". Radio 2 heeft deze week iedere dag muziek uit een bepaald decennium dat in het zonnetje wordt gezet. Maandag de jaren 60, dinsdag de jaren 70, vandaag de jaren 80, morgen de jaren 90 en tot slot vrijdag interessante muziek uit de eerste tien jaar van het nieuwe millennium. In het kader van die thema week heeft men onder Radio 2 luisteraars onderzocht welke band als meest invloedrijk kan worden beschouwd. Als nummer 1 werd, terecht, The Beatles gekozen. Als nummer 2, U raadt het al, ABBA. Ondanks alle negatieve berichtgeving over ABBA ten spijt: gerechtigeheid voor ABBA. Op Radio 2 is vanavond een heel uur lang alleen maar ABBA muziek te horen geweest. Helaas heb ik die uitzending moeten missen. Maar daarom niet getreurd en "25 Jaar Na Waterloo (1999)" van de plank gebeurd. Dit bericht typend luister ik weer met heel veel plezier naar "Alle 19 Goed" . Van ABBA natuurlijk!!

avatar van LucM
ABBA was in de jaren '70 erg populair en ook erg invloedrijk, ze wordt algemeen beschouwd als pioniers van de europop.

avatar van Pinsnider
Zo is het maar net Luc!!! Ik denk dat de invloed van deze prachtige band zwaar wordt onderschat!!! En zo zijn er meer bands die hun stempel hebben gedrukt op de muziek van latere generaties maar die zijn weggezet als te luchtig of gehyped. Ik noem een a-ha, duran duran, eurythmycs...

avatar van Snakeskin
Voulez vous ontbreekt helaas, maar The day before you came is weer een grote plus t.o.v. van hun vorige 5-sterren overzicht uit 1993.

Snakeskin schreef:

Voulez Vous staat op deel 2.

avatar van kaztor
Hahahaha, nou... M'n vrouwtje en ik hebben eerlijk tegen elkaar toegegeven dat we Abba eigenlijk wel zeer stiekum heel leuk vinden...

Gelijk deze en deel 2 van Marktplaats geplukt voor een luttele €11,76.

Kan ik nu nog veilig gaan slapen?

Nee, even serieus. Eagle heb ik altijd een steengoed nummer gevonden, no bones about it, maar wat betreft popmuziek zijn dit gewoon keien van muzikanten en het luistert altijd prettig weg.
Geen hoogvliegende muziek en misschien komt het op de 'coolheidsgraadmeter' niet in de buurt van m'n Top 10 , maar wij hebben beiden een erg eclectische smaak en zo wordt het beluisteren van muziek nooit saai. Zogenaamde 'verantwoorde' muziek afwisselen met muziek als deze is gewoon leuk. Bovendien zijn Benny & Björn meestercomponisten.

air
BZN kon het niet laten de sound telkens weer te copieren . leuk geprobeerd , maar abba was zo goed , dat mensen hier van houden hoeft niemand zich voor te schamen .je zou je moeten schamen als je dit verzwijgt . dit was popmuziek van het hoogste niveau

Ton Willekes
Altijd moeilijk hé om als liefhebber van zgn. progressieve en avant garde rock aan je vrienden te moeten bekennen dat je ABBA ook wel aardige muziek vindt maken.
Ik groeide op in de jaren 70 en dus kreeg ik ABBA onvermijdelijk mee.
Het feit dat de meeste ouders van ons er ook naar luisterden was reden genoeg het niet "cool" te vinden.

Maar goed wijsheid komt met de jaren zoals men zegt en stiekem onder de dekens genieten van een ABBA song bij de wekkerradio voordat je braaf naar je werk gaat om de hypotheek te verdienen hoort er dan ook bij.

Ik mis Mamma Mia, Voulez Vous, Head Over Heels en Eagle op deze verzamelaar maar omdat The Day Before You Came hier wél op staat schrijf ik hier en niet bij de andere verzamelaar op deze site.

Natuurlijk kom je niet om het talent heen van deze liedjesmakers.
De enige kritiek die ik heb is dat de variatie binnen de nummers soms niet voldoende aanwezig is.
Fantastische thema's en variaties daarop lijken geen probleem voor de componisten Bjorn en Bennie maar vaak blijft het bij 3 of 4 keer herhalen daarvan en dan kan ik een nummer helaas niet meer tot het eind aanhoren alhoewel de nummers singlelengte hebben.

Hoogtepunten zijn:
Het intro van Money Money Money
Het intro en tussenstuk van Gimme Gimme Gimme
De koortjes van Super Trouper
En:
Allerbeste nummer van ABBA, The Day Before You Came.
Vreemd genoeg klinkt het nummer zo leeg dat verveling op de loer ligt maar toch verveel ik me nooit bij het luisteren hiernaar. Het is juist een enorme verdienste dat met zo'n karige bezetting het zo'n meesterwerk geworden is.
Het verhaal over de opname is om kippevel van te krijgen.(van Wikipedia):

Apart from Fältskog's lead vocal and an vocal line of Lyngstad mixed with the instrumental, the only instruments featured on the song were Andersson's synthesizer and drum machine, Ulvaeus' acoustic guitar and a snare drum by Åke Sundqvist.
According to Michael Tretow, ABBA's longtime sound engineer, this was the last ABBA song ever recorded. He further went on to state that Agnetha performed the lead without the lights on and said that mood had become sad and everybody in the studio knew that 'this was the end'.

avatar van bikkel2
De zoveelste poging om het ABBA single materiaal uit te melken . Had een ieder de Goldserie al niet in huis?
Verre van compleet , want waar zijn discokrakers als Does Your Mother Know en Voulez Vouz gebleven.
Afgezien daarvan. ABBA was goed , al wilden we het toendertijd niet graag toegeven.
The Day Before You Came is mijn favoriet. Prachtig slotstukje van een louter succesvolle periode.

avatar van LucM
Intussen zijn er meer compilaties dan reguliere albums van Abba verschenen. De enige relevante compilaties zijn deze of deze of deze, de rest mag uit de handel genomen worden.

avatar van IntoMusic
Destijds voor de vrouw des huizes deze en het 2e deel gekocht. Abba was nooit echt een stijl die mij aantrok, totdat ik de laatste jaren een trouwe luisteraar werd van de top 2000 en deze groep meerdere malen in de lijst voorkwam.
Verdomd... ik begon het leuk te vinden en soms zelfs aanstekelijk. Vooral nummers van dit deel kan ik nu wel waarderen. Vooral The winner takes it all, Name of the game en I have a dream zijn favorietjes, maar swingt dit album sowieso wel. Durf bijna te zeggen dat het verplichte kost is om een verzamelaartje van deze Zweedse band in huis te hebben. De 2 delen bij elkaar vind ik persoonlijk genoeg, i.p.v. de grote cd-boxen die mijn voorganger hier aangeeft.

Edit: vergeet nog als favoriet natuurlijk Day Before You Came. Geweldige afsluiten!

bikkel2 schreef:

De andere nummers staan op deel 2, die volgens mij gelijktijdig verscheen.

Geluidsmatig is dit een stuk beter dan de Gold-series en ik dacht te lezen dat die meest recente remasters ook niet al te best waren, dus...

avatar van lauradance
Iedereen kan het meezingen en zet het maar eens op tijdens een borrel, dat word een feestje binnen 4 AbbA nummers, vrolijke popmuziek. Lekkere deuntjes, goede meezingers. AbbA is gaaf.

Parlotones
[quote]Marky19061971 schreef:
Abba wie kent ze niet? Elk nummer is geweldig, Bjorn en Bennie zijn beide een genie. Ze zijn de beste componisten van de laatste 100 jaar. Elk nummer The day before you came is een geweldig nummer.[/quote

Heb net I Have A Dream op mijn FB geplaatst, maar het had net zo goed een van deze andere songs kunnen zijn. Vind het jammer dat Eagle hier niet op staat, vind ik ook erg mooi. Ben meer een Alt Rock muziek fan, maar soms is dit toch wel prachtig. En je word ouder papa.[50]

avatar van Twinpeaks
Prima verzamelaar van ABBA. Alle hits op een rij , niks meer niks minder. Ideaal voor de feestjes en het feest der herkenning. 4 en halve ster.