Siouxsie & The Banshees - The Thorn (1984)

Label: Polydor

1. Overground (3:53)
  2. Voices (5:26)
  3. Placebo Effect (4:37)
  4. Red over White (5:43)
avatar van sq
sq
Ik wilde deze nét op de site zetten. Is JR me net voor! Maar goed, dit is 'm dan: de beste EP van Siouxsie. Bevat opnieuw opgenomen nummers uit de beginperiode van de band, met een gigantisch zwaar en effectief geluid. Overground werd een korte periode op de radio wel gedraaid, maar de EP werd weinig verkocht, en werd een gewild object. Inmiddels is 'The Thorn' - twintig jaar later - wel weer opgenomen in de CD-verzameling 'Downside Up' (2004).

'Red over White' is een aanrader voor de alternatieve dansvloer.

avatar van freddze
Nog even recapituleren; The Thorn EP, dat is:

1) Overground: re-working van track 3 van de The Scream LP (1978)
2) Voices: re-working van B-side van de Hong Kong Garden single (1978)
3) Placebo Effect: re-working van track 3 van de Join Hands LP (1979)
4) Red over White: re-working van B-side van de Israel single (1980)

En zoals sq het hierboven reeds aangegeven heeft, hebben ze dit meesterlijk gedaan!

1) De strijkers op Overground (=overigens ook de versie die is opgenomen op Twice Upon a Time - The Singles) tillen het nummer naar een hoger niveau waardoor het m.i. ruimschoots het origineel (wat op zich al bijlange niet mis is!) overtreft.

2) Ook de versie van Placebo Effect is de moeite waard, maar hier zou ik niet kunnen zeggen dat het beter is dan de oorspronkelijke versie, maar het evenaart het wel. Terwijl we op Join Hands de ruige punk versie kunnen horen, is het hier een zwevende gothic versie. Allebei mooi!

3) Voices heb ik altijd een iets minder nummer gevonden. Niet slecht van concept, maar te weinig drive (terwijl het toch oh zo veelbelovend begint). Toch vind ik deze versie ook weer geslaagder dan het origineel, want de voices lijken echt wel in je hoofd te gaan "creepy-crawlen" hier.

4) Red over White is een parel van een nummer dat de meesten dus pas zullen leren kennen hebben 24 jaar na dato door zich uiteindelijk de verzamelaar Downside Up aan te schaffen. Een nummer dat elke rechtgeaarde S&TB fan gewoon in zijn collectie moet hebben vanwege nog beter dan sommige A-sides.

Logische score voor deze EP --> 4*

Graveyardscene
Hoe is de EP verpakt? Zoals een single ( in een kartonnen hoesje), of zoals een CD, in een plastiek doosje? Ik had dit graag geweten omdat die kartonnen dingen zo snel verslijten en omdat ik niet vertrouwt ben met EP's.

avatar van sq
sq
Dit is een EP op 12" vinyl, in een hoes gelijkwaardig aan die van Siousxies 12"singles uit dezelfde tijd (ik heb er heel wat). Bij mijn weten daarna nooit meer in een andere versie uitgebracht.

avatar van pygmydanny
Wie mee wil stemmen, stuurt me zijn/haar Siouxsie And The Banshees Top 5 via privébericht voor maandag 24 januari 20.00u.

De uitslag vind je daarna hier:

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> New Wave top 5 nummers

Ook mag je me 1 suggestie voor de volgende new wave top 5 sturen.

Deze artiesten zijn al geweest:

The Chameleons, The Cure, Talking Heads, The Sound, Echo And The Bunnymen, XTC, The Stranglers, The Smiths, Comsat Angels, Cocteau Twins, Wire, Dead Can dance, A Certain Ratio en Joy Division