MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / New Wave top 5 nummers

zoeken in:
The Eternal staat niet in mijn lijst met quintessential JD tracks.
Hoewel ik het ooit als 17jarige ter bespreking meenam naar de les Engels.

Nog kandidaten voor mijn top 10 zijn Atrocity Exhibition,
Isolation, Heart and Soul, She's Lost Control en Dead Souls.

De singles Transmission, Atmosphere en Love Will Tear Us Apart
hebben bij mij in de loop der jaren wat aan status ingeboet. Misschien
omdat ik de Peel Session versies van T en LWTUA sterker vind.

Atmosphere koester ik meer omwille van de tekst dan de muziek.
Samen met The Eternal een nummer waar ik eerder zuinig op ben.
Laat zich niet zomaar draaien, moet echt passen.

Ik geef toe: het klinkt wat gezocht allemaal, maar zo is het wel.
Mijn top 10 kan ik lekker hard draaien, sommige JD nummers zijn
als van porselein ... daar luister ik eerder sporadisch naar.

Premonition schreef:
(quote)

Arthur heeft denk ik ook The Eternal als lijstaanvoerder....

Het is ook achterhaald, door de realiteit, maar hem kennende weet ik dat het iig geen Femke is, qua lijstaanvoerder dan

DjFrankie (moderator)
Nog een lijstje dan maar

1 Atmosphere
2 Isolation
3 Love Will Tear Us Apart
4 Disorder
5 New Dawn Fades

Maar kan zo een top 20 maken is zoveel moois gemaakt.

Hmm, opvallend dat She's lost control zo laag staat, vind ik een toch een kenmerkend Joy Division-nummer dat je ongenadig bij de kladden grijpt. Met New dawn fades kan ik evenwel vrede hebben, ook al haalde dat nummer mijn top 5 (net) niet.

Naar het goede voorbeeld van Mjuman, presenteer ik mijn lijstje:
1. Dead souls
2. Twenty four hours
3. She's lost control
4. Transmission
5. Heart and soul
Al met al wijkt mijn top 5 toch aardig af van de einduitslag.

Ach, al deze lijstjes zijn prachtig, al heb ik het met LWTUA een beetje gehad. Hoor ik - net als Dazz - ook liever de JP-versie van.

Dit was de mijne:

1. Novelty
2. Decades
3. Day of the Lords
4. No Love Lost
5. Twenty Four Hours

Gisteren bij de popquiz in Den Bosch had ik trouwens de titel van Warsaw niet geraden.
Ik schreef "Leaders of Men" op, wat uiteindelijk ook goed in de connectie (vliegtuigcrash Poolse politici) paste. Maar ja, daar luister je dan zoveel Joy Division voor...

The Eternal heeft nooit tot mijn favorieten behoord, maar wie weet komt dat nog wel eens.

Novelty op 1, kijk dat noem ik nou verrassend. Is wat mij betreft niet meer dan een aardig b-kantje.

De 2 zangloze stukken van 2:00 tot 2:30 vind ik echt geweldig. Zo heerlijk hoe die bas daar doordendert. Het is vrij elementair, maar ik vind het fantastisch. No Love Lost is dan weer zo'n heerlijke meeschreeuwplaat (I Need it!), waarbij het me altijd opvalt dat het 'intro' meer dan de helft van het nummer beslaat.

Mijn lijstje:

1. Atmosphere
2. The Eternal
3. Heart & Soul
4. Atrocity Exhibition
5. Shadowplay

Siouxsie!! Die van mij zit al op de bus pygmydanny!

Potverdorie heb ik dit hele topic gemist.Waarom heeft niemand mij wakker gemaakt?

Mijn favorieten:

1.Decades
2.New Dawn Fades
3.Love Will Tear Us Apart
4.Atmosphere
5.Dead Souls

the viking schreef:
Potverdorie heb ik dit hele topic gemist.Waarom heeft niemand mij wakker gemaakt?

Tja, slapende honden maak je nu eenmaal niet wakker, is mij geleerd.

Chameleon Day schreef:
Tja, slapende honden maak je nu eenmaal niet wakker, is mij geleerd.

Mijn lijstje:

1. Transmission
2. A Means to an End
3. Disorder
4. Day of the Lords
5. Atmosphere

Gisteren nogmaals JD @The BBC (schijf twee van de Best of Joy Division gedraaid (op koptelefoon, voldoende volume) en ik wil iedereen - incl. Skyline, die ik nog wel eens aan de tand zal voelen - het advies geven om LWTUA toch niet zo 1-2-3 af te schrijven. Die Peel-opnames (live in de studio) geven blijk van een ruwheid, directheid en een 'sense of urgency' (je mag ook gedrevenheid lezen) die het materiaal in die vorm uiterst waardevol maken.

Peel-sessies: het ultieme materiaal voor de liefhebber die er toen niet bij kon zijn of degene (de OW'er zoals ik) die het graag nog eens terug wil halen.

Nogmaals: zowel Love Will Tear Us Apart als Transmission zijn sterker in de Peel versie.
Ik heb me bij de singles van Hannett altijd bijzonder hard gestoord aan de galm en Ians stem.
Op de albums hoor je dat minder vind ik.

Ook Colony en She's Lost Control vind ik puntiger in de Peel Sessie versie.
En je vindt er zelfs de essentiële versies van Exercise One en Sound of Music.

johannesA
mijn Joy Division top 5:

1. Decades
2. Atmosphere
3. Day Of The Lords
4. Shadowplay
5. I Remember Nothing

dazzler schreef:
Nogmaals: zowel Love Will Tear Us Apart als Transmission zijn sterker in de Peel versie.
Ik heb me bij de singles van Hannett altijd bijzonder hard gestoord aan de galm en Ians stem.
Op de albums hoor je dat minder vind ik.

Ook Colony en She's Lost Control vind ik puntiger in de Peel Sessie versie.
En je vindt er zelfs de essentiële versies van Exercise One en Sound of Music.

Net nog even gedraaid: vinyl en imo geldt die claim echt niet voor Transmission - het aanzwellen van het geluid (synth), de bas valt in, zet in mijn ogen een veel ruimtelijker (galactisch zou ik zeggen) beeld neer dan de uitvoering op de Peel-sessie. En bij LWTUA valt op dat Ian weer die bariton-stem van stal haalt (die soms irriteert, omdat ie onnatuurlijk klinkt). She's Lost Control: heel andere versie, tempo - niet te vergelijken met het album - alleen klinkt de gitaar wel beter.

Laat ik zeggen dat ik net struikel over dat ruimtelijke in de Hannett versie van Transmission.
Ik vind die single heel anders klinken dan het UP album ... een te vol, te vet geluid zeg maar.

Maar dat is weer een discussie over smaken natuurlijk.

Hoewel Transmission als song wat in mijn achting gedaald is,
blijft de tekst wel overeind als een statement ... no language just sound
is all we need to know to synchronise love to the beat of the show ...

Muziek als laatste communicatiemiddel in een door vervreemding geteisterde stad.
Hoe actueel nog steeds anno 2011 als je een blik werpt op zoekende jongeren.

En dan alle registers open op dance dance dance dance dance to the radio.
Zie je het drummend duracel konijntje dat Ian op het podium was weer loos gaan.

ps. Heb je de Peel Sessie apart op vinyl (in twee exemplaren dus) of verzameld op één album?
Ik herinner me dat de kwaliteit van de verzamelde sessies op één vinyl album een beetje tegenviel.
Alsof de persing van mindere kwaliteit was ... maar jij bent de vinyl expert, ik herinner het me te vaag.

k.grubs
Nou ja zeg, hele topic gemist (het woord wave wordt ik ook altijd een beetje misselijk van). Met de kennis en smaak van nu is mijn top 5 zoiets:

1. Novelty
2. Isolation
3. Transmission
4. Means to an end
5. Something must break

En dan allemaal in de minst opgesmukte versie.

Da's nu al member zoveel die verbolgen is omdat hij de contest gemist heeft.
Terwijl pygmydanny bij ELK JD album een link naar dit topic had gezet.

Aan hem zal het dus niet liggen ... bij deze nog eens een dankjewel voor de organisatie.

Something Must Break is een aparte en goede keuze.
Volgens de sessiongraphy van de band bestaat er maar één opname van.

Heel interessant om de versie op de box Heart & Soul te vergelijken
met de versie van Still. Op Still zijn op een paar songs New Order overdubs gedaan.
Vooral Something Must Break is daardoor in een totaal ander jasje gestoken.
Wil je de originele versie, dan moet je voor de Heart & Soul versie gaan.

Hetzelfde geldt ook voor Ice Age. Op de box in UP productie (zelfde sessies).
Op Still met overdubs. Jammer genoeg heeft met bij Walked in Line en The Only Mistake
op de box de Still versies gebruikt. Via onderstaande link vind je massa's opgepoetste
alternatieve versies en demo's van Joy Division. Je kan bijna hun volledige sessiongraphy
restaureren aan de hand van deze site: The Power of Independent Trucking

k.grubs
Verbolgen is wel wat overdreven, ik was meer verbaasd. Heb voor de jaarwisseling ook weinig gevolgd.

Ja, verbolgen is overdreven, je hebt gelijk. Ik vond niet meteen een beter woord.

Het blijft toch iets van zoekt en gij zult vinden.
Dit topic komt in de update's regelmatig voorbij.

En nog even over Joy Division, interessant dat er toch zoveel mensen in JD geïnteresseerd blijken te zijn.

Toen ik tegen het einde van de jaren 70 vorige eeuw met een groep jonge (16-20) muziekvrienden kennis maakte met JD realiseerde wij denk ik ons niet hoe goed zij waren en door de tijden heen gewaardeerd zouden worden.
In die tijd kwam er ieder moment wel een nieuwe groep aankloppen met een boeiend debuut en/of opvolger.
Popmuziek was toen ook nog maar zo'n 15 jaar oud.
Wat me toen en nu nog wel vaak verbaast is dat na de schok van de zelfmoord van Ian Curtis er ook bij veel mensen snel een soort van berusting en begrip kwam.
Hoe kun je nou begrijpen dat iemand zelfmoord pleegt als je zelf zo'n proces inclusief bijbehorende depressies meemaakt.
De muziek was wel somber en donker maar dat gold voor heel veel meer nieuwe bands uit die tijd.

Lukk0
Mijn lijstje:

01. New Dawn Fades
02. Twenty Four Hours
03. Atmosphere
04. The Eternal
05. Day of the Lords

Ik had er dus vier van de vijf uit de top 5 van de uitslag, alleen Day of the Lords niet in de top 5. Jullie hebben dus gewoon een hele goede smaak

Thanx

Nian
Mijn lijstje:

1. New Dawn Fades
2. Love Will Tear Us Apart (John Peel version op de cd 'The best of Joy Division')
3. Disorder
4. Transmission
5. She's Lost Control

Best wel een tof topic

Mijn Joy Division top 5, met de crooner uit hun repertoire op 1 nog wel:

1. Love Will Tear Us Apart
2. Isolation
3. Eternal
4. Heart And Soul
5. New Dawn Fades

Mijn top 5 :

1. Shadowplay
2. She's Lost Control
3. New Dawn Fades
4. Love Will Tear Us Apart
5. Candidate

Wegens vakantie niet kunnen meestemmen, maar deze had ik (na veel wikken en wegen) ingestuurd:

1. Disorder
2. Novelty
3. New Dawn Fades
4. Decades
5. Love Will Tear Us Apart

Gast
geplaatst: vandaag om 13:36 uur

geplaatst: vandaag om 13:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.