Big L - The Big Picture (2000)

Label: Rawkus

1. The Big Picture (Intro) (2:59)
  2. Ebonics (3:21)
  3. Size 'Em Up (3:55)
  4. Deadly Combination (2:32)

met 2Pac

5. '98 Freestyle (2:09)
  6. Holdin' It Down (4:39)

met A.G., Stan Spit en Miss Jones

7. The Heist (3:02)
  8. The Enemy (2:48)

met Fat Joe

9. Fall Back (2:49)

met Kool G Rap

10. Flamboyant (3:07)
  11. Casualties of a Dice Game (3:18)
  12. Platinum Plus (3:37)

met Big Daddy Kane

13. Who You Slidin' Wit (4:13)

met Stan Spit

14. Games (4:32)

met Sadat X en Guru

15. The Heist Revisited (3:01)
  16. The Triboro (5:29)

met Fat Joe, O.C. en Remy Ma

Zjapp schreef:
Op Ebonics legt hij uit hoe al dat slang-gedoe in elkaar zit, en daarmee toont hij ook dat hij meer is dan een gewone standaard-rapper.

En daarmee is hij gewoon ook 'medeschrijver' van "Origineel Amsterdams" van Osdorp Posse, waar Def P precies hetzelfde doet en op bijna dezelfde manier...

Moet wel bij gezegd worden dat de woorden die worden uitgelegd in "Origineel Amsterdams" lang niet allemaal (origineel/oorspronkelijk) Amsterdams zijn. Zo origineel was Osdorp Posse dus niet (in twee opzichten ).

gwx
Ik kan me vinden in je mening Zjapp, erg sterk is deze plaat, maar gewoon minder dan LODPND. Van mij ook een 4.

E.Norton
Deadly Combination (Feat. 2pac)

Wat een track zeg doopste HipHop track ooit

avatar van FunkyMonk
Overstatement of the month.

Social_Mask
Het blijft een geweldig nummer. 2 geniale verses.

avatar van Zjapp
Geniaal vind ik beide verses allerminst. Het is gewoon een erg vermakelijke track waarin vooral L enkele lekkere punchlines dropt. Zijn ze overigens beiden niet afkomstig uit Harlem?

eazyfan
Pac was toch gewoon geboren in NY? Zie Wiki en MusicMeter. Of zijn we daar niet over bezig? Enja Deadly Combination is erg vermakelijk, vette beat, sterke verzen, beide MC's passen goed bij elkaar. Alleen zou die collabo in het echte leven nooit plaats gevonden hebben vrees ik, wie weet? Misschien ook wel. Size Em Up is en blijft mijn favo track hier, geniaal, '98 Freestyle rap ik praktisch elke keer mee als ik die hoor, een van de beste Freestyles ooit die op een Cd staan. (Niet dat ik er zoveel ken maar bon). En dan niet te vergeten de erg vette collabo's met Kool G. Rap en Big Daddy Kane. Big L hoort toch zeker en vast in hun rijtje te staan. Bewijst hij alleen al met dit album. En op gebied van 'wordplay' is Ebonics de ultieme track, naar mijn mening nog een stuk beter dan Nas' It Aint Hard To Tell. (maarja is ook maar mijn mening).

3,5* blijft mooi staan, ik raak niet aan de 4* om meerdere redenen:
Paar tracks die me echt niks doen, dan nog het feit dat dit zo'n post-album is waar je gewoon van geniet maar meer dan dat doet het je ook niet. Allesinds beter dan die rotzooi die van Pac en Biggie kwam na hun dood.

avatar van Chrisseh
eazyfan schreef:
Pac was toch gewoon geboren in NY?

Harlem is in New York.

CaliLove
Zjapp schreef:

Tupac was geboren in Brooklyn maar hij heeft ook een tijdje in Harlem gewoond denk ik.

CaliLove
eazyfan schreef:

Allesinds beter dan die rotzooi die van Pac en Biggie kwam na hun dood.

Rotzooi? Het album Until The End Of Time van 2pac noem ik toch geen rotzooi hoor...

eazyfan
Ik wel, ik bedoel, R U Still Down was ook erg sterk, ik moet ze wel verhogen, maar gewoon het feit dat ze daar mixen, aanpassen enzo vind ik niks. Op dat vlak rotzooi Niet de muziek zelf zozeer.

Social_Mask
Idd..als ik sommige originele nrs hoor en dan hoe die op de albums zijn uitgebracht...

avatar van waxs
Zwaar over-rated.

Artifact
Nee man echt niet.

avatar van wouter-d
Erg vet album, in hoeverre heeft Big L hier nou zelf nog aanmeegewerkt? Hij was al dood toen het werd uitgebracht dacht ik.

Die freestyle is zo gruwelijk ik vraag me altijd wel een beetje af hoeverre het een "freestyle" ik bedoel waar ligt de grens als je "live" in de studio een verse opneemt en de lyrics heb je wel al geschreven is het dan een freestyle?

Ik vindt Fat Joe ook erg sterk op dit album. Jammer trouwens dat Big L nooit wat met Big Pun heeft gedaan, daar zit toch maar een "hand shake" tussen en allebei New York (misschien iets te maken met de terror squad vs. Jay-Z beef?)

PS.: Ik vindt de voorkant ook vet, toch altijd wel tof als een vet album ook een vette voorkant heeft

Social_Mask
Toch wel fijn album. Goede beats en Big L komt sterk. Maar vind hemzelf op zn debuut net wat beter. Beats passen hier wat beter bij hem. Al heb ik z'n vorige lang niet meer beluisterd. De beste nummers zijn de nummers met gast artiesten. Vooral Kool G Rap en 2pac. Ebonics is goed, maar damn, die remix van Premier vind ikzelf toch vele malen beter!!!

Ohw jah, Daddy Kane komt ook erug sterk.

avatar van deagleking
Vandaag dit album gevonden bij de fame kende hem al een tijdje, maar hoe zit het nou met Deadly Combination? de gedownloade versie die ik heb heeft daar ook een verse van Biggie. Hoort die track niet op dit album of was het een heruitgave ofzo? Vond die verse namelijk wel hard

Social_Mask
Jah, idd. Ik heb ook de versie met Biggie. Dope verse van hem.

avatar van Zjapp
De beats van The Big Picture klinken misschien wat moderner, maar de beats vind ik hier een pak minder bij Big L passen. In de beats van LODPAD zitten wat meer tempo waardoor L's flows daarop heel wat beter klinken dan hierop.

Maar om nou te gaan zeggen dat de beste nummers die met gastartiesten zijn? Big L kan zonder moeite op een clevere manier een album op zijn eentje dragen met zijn spitsvondige teksten, heerlijke punchlines (die hier welliswaar in mindere mate aanwezig zijn in vergelijking met LODPAD) en zijn aparte delivery. Deadly Combination is een leuk nummer waarop ik Big L een stuk beter vind dan Tupac. De beste gastverse komt, vind ik dan persoonlijk van Big Daddy Kane.

Maar zelfs zonder grote namen als Kool G Rap, Tupac, Big Daddy Kane, Guru enzoverder zou deze plaat een waardige opvolger van LODPAD zijn geworden. Natuurlijk is LODPAD een heel stuk beter, maar zelfs dan is The Big Picture nog altijd een plaat die heel wat platen uit die tijd overbodig maakt.

Mezelf
Zat te twijfelen tussen 3,5 en 4 maar ik ga nu toch voor de 3,5. Ik vind het wel goede muziek op deze cd, maar vergeleken met zijn debuut toch iets minder..

wouter-d schreef:

Een freestyle kan een tekst zijn die al geschreven is, maar die dus op een beat gepast wordt. Rappers hebben vaak meerdere freestyle verses en zoeken dus de meest passende wanneer ze een beat krijgen. Daarnaast heb je een verregaande vorm: 'off the top of ya head', waarbij een rapper echt ter plekke de teksten verzint. Sommige gasten zijn daar zo goed in, dat je idd niet kunt geloven dat het ter plekke verzonnen wordt. Het wordt echter bevestigd doordat ze iets over de situatie ter plekke in hun rhyme meenemen.

Zo was Wordsworth eens mee naar de Gigant in Apeldoorn met Masta Ace en dropte hij een gruwelijke off-the-top freestyle, waarbij hij vrolijk naar de zijkant van het podium liep, waar ik stond, en hij dus iets over de blauwe pet die ik op had rapte. In Nederland is Def P erg sterk in dat soort dingen en hoewel ik Osdorp Posse en Def P niet bepaald digg, vind ik het wel dope dat Def P dat zo goed kan. Extince kan dat bijvoorbeeld helemaal niet. Nu zijn er mensen die vinden dat je dat perse moet kunnen om 'een goede rapper' te zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Iedere goede rapper heeft zijn kwaliteiten en de ene kan ongelofelijk spitsvondige rijms schrijven en supervet flowen, maar niet freestylen/off-the-top rappen, en een ander kan juist weer goed off-the-top, maar flowt bijvoorbeeld weer wat minder...

avatar van thomzi50
Het heeft even geduurd voordat ik echt onder de indruk was van Big L. Langzamerhand ben ik dat. Zijn debuut is ronduit fantastisch, en ook dit album mag er zijn. Stuk voor stuk heerlijke tracks Dikke 3,5*, die wel tegen de vier sterren aanleunt. Dan moet zijn debuut echter naar 4,5, want er is wel degelijk een kwaliteitsverschil te bespeuren. Maar dat vind ik weer net wat te drastisch. Dus ik hou het op 3,5 voorlopig.

avatar van Kill_illuminati
Als ik jullie was zou ik Big L live in Amsterdam '98 uitchecken.
Daar doet ie het nummer Size 'Em Up.
volgens mij zijn flamboyant, Size Em up en Ebonics in originele staat. ik hoorde in een interview met L dat Ebonics z'n eerste singel zou worden. Trouwens is die beat die je op het begin hoort bij Platinum plus niet van "Get Money" van Junior M.A.F.I.A ft Notorious B.I.G.?

DJFreez schreef:

Kan ik me zeker in vinden,want er word gespecullerd dat Rakim een betere tekstuele rapper is maar als hij zou moeten battlen tegen Big Daddy Kane dan wint waarschijnelijk Kane.Maar dat maakt BDK nor Rakim minder.

wouter-d schreef:

Nog even terugkomend op het freestyle gebeuren, er zijn rappers die geen tekst opschrijven en dus al hun rhymes in hun hoofd hebben zitten. Zij spitten die gewoon in de studio op het moment dat ze een beat krijgen. Jay-Z schijnt dat te doen, The Notorious B.I.G. deed dat en ik gok Big L ook.

Hoe dan ook, deze peeps schrijven over het algemeen hun eigen lyrics, waar er genoeg rappers zijn die gebruik maken van ghostwriters. Van mij mag het allemaal, maar zeker als je wat meer 'betrokken' rhymes hebt, moet het wat mij betreft wel echt vanuit jezelf komen en kun je dus beter je eigen teksten schrijven.

Bij '98 Freestyle:

Ask Beavis, I get nothing Butt-Head.

Mooiste line ooit? Ik kan er zo gauw geen andere bedenken. En dat in een freestyle, maar ik vraag me af in hoeverre dat helemaal gefreestyled was of van tevoren bedacht. Blijft een vet zinnentje

avatar van RJR
RJR
Ga er maar vanuit dat alles daar geschreven is, dat kun je duidelijk horen aan de rijm...

avatar van Ilyasse15
Waren op zn eerste plaat de producties niet om van te juichen, op dit album vind ik de productie ver onder de maat.
De beats passen imo totaal niet bij Big L: veel te vrolijke, soms ietwat r&B achtig klinkende melodietjes, op de freestyle na.
Ik vind die grauwe sfeer op zijn eerste album veel beter bij hem passen.

De teksten zijn daarentegen wel weer dope, en daarom alsnog een voldoende. 3*

avatar van Kill_illuminati
Jammer genoeg is dat wel de stijl waar hij persoonelijk mee door zou gaan.
luister maar naar originele Door hem opgenome nummers waaronder:
Ebonics (is gewoon de originele)
Now or Never
How will I make it

avatar van Kill_illuminati
Deadly combination is op dit moment een van m'n favoriete nummers, die track word echt scherp geflowed.

Twee van Harlems Grootste en dopeste MC's op een dope track.