Frank Boeijen - Liefde & Moed (2013)

Label: Niemandsland

1. Vragen Wonen Overal (3:48)
  2. De Ogen van Haar Moeder (4:38)
  3. Jij Verwarmt Mijn Hart (4:30)
  4. Overal Bleef Er Iets Achter (2:36)
  5. Vervulling (3:18)
  6. Liefde & Moed (5:20)
  7. Helpende Hand in Dromen (6:45)
  8. Ze Keek Naar het Landschap (3:44)
  9. Nergens Meer Alleen (4:52)
  10. Een Zee van Tijd (3:47)
De fragmenten klinken zeer belovend! Klikkkk natuurlijk kennen we al wat nummers van de vorige tour zoals, Vragen Wonen Overal, Vervulling en Ze keek naar het landschap.

avatar van lennon
Ben ook erg benieuwd.

Zijn werk van de laatste jaren vind ik erg sterk, en ook dit klinkt inderdaad veelbelovend

avatar van IntoMusic
Geweldig: weer een nieuwe Boeijen onderweg. Zal natuurlijk weer van een uitermate sterk niveau zijn.

avatar van goldendream
Hoera, een nieuw album van één van Nederlands' beste zangers!

Ja ik heb hem nu al binnen! Dankzij het vroegtijdig bestellen via de website van Trip Around de World. Wat een prachtige warme mooie melancholische plaat, kan niet anders dan 5 sterren hier voor geven! Vindt hem nog beter dan Genade, waarvoor ik ook 5 sterren heb gegeven .
Vanaf Vragen wonen Overal wordt je weggezogen vanuit je luie stoel naar prachtige meldodieen en teksten. Mijn favorieten zijn Liefde en Moed en het nummer Nergens Meer Alleen.

Schitterende cd weer waarin Frank opnieuw bewijst al commerciele NL-artiesten
qua muzikaal niveau op alle disciplines verder en verder achter zich te laten.

Hemelse muziek in een klagend kikkerlandje, wat is dit alweer een warme
deken tegen veel te kille tijden waarin tolerantie plaats maakt voor bitter-
heid. Hoe jammer maar met Frank's klanken kun je er meteen weer even tegen.

De cd Liefde & Moed, geeft mij Liefde & Moed, doe je zelf niet te kort koop 'm
en haal je hart op.

Frits Spits, Stef Bos en Marco Borsato noemde dit alweer een meesterwerk van Frank !

avatar van akira124
Niet zo mooi als zijn voorganger maar komt er aardig in de buurt. Ik vind het nummer Vragen Wonen Overal verdomd veel op Where are we Now van David Bowie lijken.

avatar van thebestfreaks
Weer een prachtige cd. Iets voller dan Genade; in mijn idee wat rijker in melodie, maar nog steeds warm en teder. De cd krijgt bij herbesluisterering, en gepaste aandacht, al snel een vertrouwde plek. Klasse weer hoor !

Fransy1966 schreef:

Zegt me niks. Frits Spits vindt iedere cd van heer Boeijen een meesterwerk , Stef Bos is een persoonlijke vriend of in ieder geval een heel naaste collega in het vak, Borsato zou willen dat ie zelf in staat was een liedje te schrijven, die kan niet anders dan in respect voor iemand als Frank Boeijen buigen...

Beetje hoog fanboy gehalte deze eerste reacties. Ik heb heer Boeijen niet op veel muzikale ontwikkeling kunnen betrappen de laatste jaren. Dat hoeft ook niet altijd, maar als de plaatjes haast inwisselbaar worden, zoals de laatste 3, haak ik toch af. Ik ga 'm binnenkort eens aan een luisterbeurt onderwerpen, al is het maar omdat mijn vriendin 'm in huis haalt.

Net zoals op de hoes al voelbaar is: een weemoedig album en als altijd weet Frank een mooie, warme sfeer neer te zetten. Dat we niets nieuws meer horen boeit me verder niet.
Een fan ben ik nooit geweest, een liefhebber zeker wel

En daarmee alweer een album van eigen bodem dat dit muziekjaar goed scoort. Dat maak ik niet vaak mee (zoveel).

avatar van akira124

Mee eens!

Niet mee eens. HEt lijkt wel hoe ouder deze man wordt hoe beter zijn muziek wordt. Ditzelfde heb ik met Leonard Cohen. Alles klinkt veel beter en zijn 'band' is dan ook nog nooit zo goed geweest. Vooral het album Genade is van absolute wereldklasse! Maar ja meningen verschillen nou eenmaal en dat is maar goed ook.

avatar van vigil
Tony schreef:

Stef Bos is idd een zeer goede vriend van Frank, ze doen ook regelmatig "dingetjes" met elkaar. Er staan op meerdere albums (dan wel van Bos dan wel van Boeijen) samenwerkingen met elkaar.

akira124 schreef:

NOu ieder heeft recht op zijn eigen mening maar als iemand een breed oeuvre heeft neergezet is het Boeijen wel, beste Tony, hoeveel artiesten ken jij die al 30 jaar Boeijen bij hun publiek met eigen teksten en eigen muziek, hij is daarin van afwijkend hoog nivo of het nu je smaak is of niet, alleen dat gegeven op zich is al bijna uniek in NL !

avatar van Fransy1966
Ik heb de cd inmiddels een keer of 5 gehoord en aan de enek kant zijn hierdoor geen uitschieters omhoog ontstaan maar valt mij op dat ik elk nummer met plezier en/of genot (niet verkeerd bedoeld) beluister, de cd geeft geen enkele aanleiding om een nummertje over te slaan.
En bij veen cd's van Frank sloeg ik er toch wel gemiddeld 2 of 3 over op den duur....

Wees gerust Frankie, Bij de gemiddels andere band/zanger/zangeres sla ik meestal 5 tot 9 nummers per cd over.

vigil schreef:

Maar ze hebben nog veel te weinig samen gemaakt, samen een keer een hele cd maken, lijkt mij werelds 2 muzikale helden bij elkaar.

Laat anderen maar genieten van duo's als Jan Smit/Gerard Joling dan doe ik Stef en Frankie wel !

avatar van Tony
Je noemt 'm Frankie? Heb je nog met 'm geknikkerd, of zo?

Er zijn legio artiesten die al meer dan 30 jaar boeien en het zelfs presteren zo nu en dan nog te verrassen, dat doet Frank Boeijen niet echt meer. Dit album is mooi, sfeervol, melancholisch, rustig, zoals we van de vorige albums ook al gewend waren. De Ogen Van Haar Moeder is het vervolg op Zeg Me Dat Het Niet Zo Is. Hij lijkt soms een beetje als Leonard Cohen te willen klinken. Maar ik word er niet door verrast. En dat is jammer, want ik heb respect voor zijn vakmanschap, hij weet echt wel hoe een mooi liedje te schrijven.

Tony schreef:
...Hij lijkt soms een beetje als Leonard Cohen te willen klinken....

Ik denk dat 'Frankie' de tijd voorbij is om als iemand te klinken. Hij heeft een eigen sound, tekst en persoonlijkheid. Dit is absoluut een album met heel veel gevoel van hemzelf. Als jij 'm op Cohen vindt klinken, dan mag dat natuurlijk

avatar van Nicolage Rico
Eens met IntoMusic.

Het grappige is dat hij op het podium alleen zijn persoonlijkheid niet wil tonen (terwijl hij dat juist heeft), maar alleen de muziek die hij ten gehore brengt. Daar moet alles om draaien. Vandaar dat hij "altijd" in het zwart optreedt.

avatar van lennon
Zeer mooi album, inderdaad een vervolg op Genade, en da's helemaal niet erg.

Boeijen laat nogmaals horen van uitzonderlijke klasse te zijn. Gelukkig heeft ie die pauze niet ingelast, en gaat ie lekker door met muziek maken.

Nu die theatertour nog een beetje richting Utrecht aub.

Proggy
Het mooie aan L&M is dat hij nu eens niet zo vaak zinnen of woorden herhaald, iets wat mij op andere platen - camera b.v. - nog wel eens tegen de haren streek. Het summum blijft voor mij vooralsnog 36,9.

Tony schreef:
Je noemt 'm Frankie? Heb je nog met 'm geknikkerd, of zo?

Maar als ik fan ben van een zanger/band omdat ze een bepaald genre brengen dat mij ligt (en daarom ben ik fan) dan heb ik ook helemaal geen behoefte aan verrassing.
Maar Tony als je een echte kenner bent moet je toch belangrijke verschillen kunnen waarnemen tussen bijvoorbeeld de cd Vaderland en Liefde & Moed, en wat verrassingen betreft wat te denken van de cd 36,9 granden clesius, 1 lang lied van dik 50 minuten als dat niet verrassend
en origineel is WAT DAN WEL ???
Enne....ik heb niet met 'm geknikkerd maar als je al vanaf je 15e geniet van Frank's muziek
en hij dus een belangrijk deel is van mijn leven DAN NOEM IK 'M FRANKIE (ook al mis
ik dan het knikkeren wel een beetje....hahaha)

avatar van Fransy1966
Na inmiddels een keer of 10 luisteren vind ik "Liefde & Moed" samen met "Heden"
en "Vaderland" de beste solo-album tot nu toe !!!

Gevalletje top 3 voor mij.

Het allerbeste nummer van de solo-albums blijf ik vinden: JAZZ IN BARCELONA (meesterlijk
muzikaal en tekstueel, met de o zo originele "doedelzak-opening")

Fransy1966 schreef:

Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Ik heb dat bij The Blue Nile, ook rustige muziek en daar zit ook nauwelijks ontwikkeling in de sound, maar ik vind het allemaal zo mooi, dat alle albums 5* van me krijgen. Laten we het erop houden dat ik geen grote fan van Frank Boeijen ben en daardoor bij twijfel eerder negatief oordeel dan fans dat doen. Liefde en Moed is zeker niet slecht, maar mij dus wat te rustig om de hele CD mijn aandacht vast te houden. Iets wat The Blue Nile met vergelijkbaar rustige muziek zonder problemen keer op keer en met het grootste gemak wel voor elkaar krijgt.

Tony schreef:

The Blue Nile he ? Ik zal eens gaan luisteren Tony en niet om daarna kritisch terug te kunnen slaan, gewoon even een objectieve mening vormen.
Tinseltown in the rain vond ik bijvoorbeeld een heerlijke song !
Maar speciaal voor jou even wat songs beluisterd en dat vind ik toch echt te trage muziek
daarbij vergelelek speelt Frankie lekker uptempo.....hahaha

Nee even zonder dollen discussieren over welke muziek je goed vindt en wat niet is
bijna gelijk aan discussieren over welke kleur je het mooiste vindt.

1 overeenkomst Tony : we houden blijkbaar beide niet van zo maar wat commeciele troep
maar wijken wat af van doorsnee-muziek, houden zo !

Mazzel Tony !

avatar van Twinpeaks
Wonderschone plaat weer.Boeijen weet met minimale middelen het maximale te zeggen.Prachtige teksten en mooi subtiel muzikaal ingekleurd.De Ogen Van Haar Moeder gaat worden bijgeschreven in de canon van het mooiste Nederlandstalige liedje ooit.Boeijen blijft ook op deze plaat de romantische ziel ,die hij al jaren is en blijft ook imposante nummers toevoegen aan zijn al immense oeuvre.In een radiolandschap gekleurd door Nick en Simon , Jan Smit en ander palingvermaak ,verdient Boeijen toch wel zeker iets meer waardering dan hem tot nu toe ten deel is gevallen. 4 en halve ster

avatar van IntoMusic
Yes en er komt wederom een cd-boek uit (Een vermoeden van licht). Zeer benieuwd en misschien dat ik 'm in het weekend op MuMe zal plaatsen.

IntoMusic schreef:

Heb je de tracklist al gezien dan?

Nee, maar zie hier de teaser

IntoMusic schreef:
Nee, maar zie hier de teaser

Had ik al gezien maar toch bedankt.