Murcof - Remembranza (2005)

Mexico
Electronic
Label: Leaf

1. Recuerdos (8:01)
  2. Razón (En 3 Partes) (7:17)
  3. Retrato (2:26)
  4. Rostro (8:21)
  5. Ruido (2:12)
  6. Reflejo (9:07)
  7. Resignación (1:31)
  8. Rios (8:30)
  9. Camino (7:30)
avatar van cichlisuite
Murcof maakt van dat soort muziek waar je aan het einde een sprankje hoop aan over zult houden. Alle oorvervuiling die je dagelijks hoort is voor dat ene moment op de achtergrond terechtgekomen.

Geluiden die je botten treffen, hier een beatje, daar ver op de achtergrond een piano, een huilende cello die de kop op steekt, een kleine distortion hier en daar, precies zoals Murcof betaamt.

Het doet mij gelijke gevoelens hebben als bij het werk van Arvo Pärt, zo mistroostig maar toch zo hoopvol, zo vol leven en liefde.

Is er dan geen enkele kritiek op dit album te geven? Jawel, absoluut, Mijn honger naar een nieuw album van Murcof is alweer behoorlijk groot. De innovatie is niet exorbitant groot in dit werk, het is een logisch vervolg op het meesterlijke Martes album.

Nu is dat natuurlijk geen grote kritiek, maar ik had toch stiekem verwacht dat Murcof een andere richting zou uitgaan. Een track als Ruido is daar dan wel weer een mooi voorbeeld van, de beats verdwijnen de epische klanken a la Badalamenti komen te voor schijn.

Voor dit album heeft Murcof de parels bewaard tot de laatste 2 tracks, die dan ook direct behoren tot mijn favorieten van de man.

Mocht ik ooit verbannen worden naar een onbewoond eiland, dan zal Remembranza mijn grote troost zijn aldaar.

4.5*

ElMeroMero
Ik ga hier ook maar eens achteraan, aangezien "Martes" mij reeds opperbest beviel. Als dit album over dezelfde kwaliteiten beschikt, ziet het er naar uit dat ik een plaatsje moet vrijmaken in mijn top10 van 2005.

En "huilende cello's" zijn bij mij thuis uiteraard altijd welkom in het speelblik.

avatar van cichlisuite

Dan zul je zeker niet teleurgesteld worden, hoewel Remembranza een stuk moeilijker te verteren zal zijn dan Martes, maar daarom op langere termijn wellicht meer waarde zal hebben.

Ook Utopia is wonderschoon, het heeft misschien wel de mooiste opener die ik tot nu toe gehoord heb.

Ulysses

avatar van Jazper
Jongens nog aan toe. Deze is misschien nog wel mooier dan Martes!

Het heeft wat mij betreft een beetje dezelfde feel als Pan American - Quiet City.

aan dat lijstje kun je ook Pale Ravenine van Deaf Center toevoegen

Ik ga op zoek! Dank!

avatar van Jazper
En dan kom je dus ook uit bij Max Richter. Prachtig allemaal!

Voor de liefhebbers Rostro.wmv

cichlisuite schreef:
Mijn honger naar een nieuw album van Murcof is alweer behoorlijk groot.

Eind 2006 "Murcof - Cosmos"

avatar van John Doe
Een bijzonder sterk album vind ik dit sinds een paar dagen. Prachtig in opbouw, subtiliteit, sfeer en emotie. Alle nummers vind ik zeer goed, maar zoiets als Rios gaat helemaal ver.

avatar van The Scientist
Vandaag blind gekocht omdat ik em voor 10 euro tegenkwam en ElMeroMero zei dat ie goed was...
heb je goed ingeschat jongen.. geweldig album

avatar van Twilight
Prachtige muziek. Huiveringwekkend! Enorm donkere sfeer met afwisselende instrumenten op de achtergrond en zo nu en dan een minimalistische beat. Na de eerste luisterbeurt krijgt dit album van mij 4*.

avatar van Paalhaas
Is het iemand al opgevallen dat alle nummers van Murcof beginnen met een letter uit Murcof? (Vast wel)

Paalhaas schreef:

Ja

En de albumtitels (op volgorde):

Martes
Utopia
Remembranza

Het volgende album zal wel een titel met een C hebben.

avatar van Jazper
Die is ook met een 'C', want die heet Cosmos.

Da's geen album maar een EP, maar volgens hanteert ie daarbij ongeveer dezelfde logica.

avatar van Jazper
Daar heb je natuurlijk gelijk. Het laatste nummer begint daar niet met een U. En bij deze de laatste wel met een C. Dus wát gaat dat worden bij de volgende...

avatar van John Doe
Die ep is niet echt, maar wel echte nummers:

wow, you surprised me... indeed i'm gonna be releasing a proper album under "C", Cosmos, with a couple more tracks then the ones you describe, where did you get them? man, i need to delete it from my server!

anyway, after "C" i'm not sure if i'll release album or ep under "O", but the final one under "F" will be an album, that's for sure

avatar van The Scientist
Wat maakt die Murcof toch een mooie dingen.. het mag dan op het eerste gehoor vrij monotoon zijn, er zit bij nadere beluistering toch een heerlijke sfeer in al zijn albums.

Een duistere sfeer waarin vaak samples klassieke muziek gebruikt worden. Die stukken, afgewisseld met het heerlijke gevoel voor stilte wat hij heeft, maken zijn platen, en met name deze, tot een enorme luisterervaring, die op een laat uurtje en een hoog volume best intens kan worden.

Hier is Recuerdos te luisteren

The Scientist schreef:
Precies

avatar van Onderhond
Dubbel gevoel.

Enerzijds het beste wat ik totnogtoe in het genre gehoord heb. Anderzijds moet je er steeds 2 à 3 minuten pijnlijk slechte intro voor doorwaden.

Begin van de nummers zijn consequent niks, daarna wordt het telkens wél de moeite. Beetje lastig om telkens weer aan een nummer te beginnen.

In ieder geval beter dan Utopia en de rest die eerder in dit topic genoemd werd. Maar nog steeds blijft het wat overgewaardeerde benepen muziek imo.

3.5*

was jij niet bij de p met luisteren

avatar van The Scientist
Had jij niet nog steeds geen gevoel voor humor?

handsome_devil
Vanavond of zo nog maar eens luisteren. Het kan toch niet zo zijn dat ik een even hoge waardering als Onderhond geef.

hahaha

avatar van Onderhond
Sietse schreef:
was jij niet bij de p met luisteren

iPod heet zo'n ding

Verder zit ik gezellig bij Proem - Slevoh.

bah een ipod

lange leven iaudio

Rios is toch wel heel gaaf hoor, vooral zodra de beat erin komt. Het lijkt wel of het hele album een aanloop is naar dat stuk.

Verder ook een super sfeervol album, ik draai hem nog regelmatig, vooral nu tijdens de winterdagen.

4,5* zonder twijfel

avatar van Musicdiscover
Dit blijft een geweldig album hoor. Was even de naam kwijt, maar heb hem weer kunnen pindakazen
Gaat diep onder de huid zitten op dit tijdstip

avatar van popstranger
Een album dat direct goed valt. Mooi hoe hier klassiek en electronica samenkomen. Met dank aan de tip van Musicdiscover!