Ill Bill - The Grimy Awards (2013)

Label: Fat Beats

1. What Does It All Mean? (1:48)
  2. Paul Baloff (3:03)
  3. I Don't Know How Long It's Gonna Last (0:34)
  4. Acceptance Speech (3:54)

met A-Trak

5. Truth (3:59)
  6. Exploding Octopus (3:51)
  7. Forty Deuce Hebrew (4:52)

met H.R.

8. How to Survive the Apocalypse (3:16)
  9. Vio-lence (3:46)

met Shabazz the Disciple en Lil' Fame

10. Acid Reflux (3:23)
  11. L'Amour East (4:04)

met Meyhem Lauren en Q-Unique

12. Power (3:19)

met O.C. en Cormega

13. When I Die [Pete Rock Remix] (4:22)

met Tia Thomas

14. Severed Heads of State (3:06)

met El-P

15. 120% Darkside Justice (3:29)

met Jedi Mind Tricks

16. Canarsie High (3:13)
  17. World Premier (4:18)
  18. Acid Reflux [Stu Bangas Remix] * (2:59)
avatar van Harderwiek
Wat vind je precies anders klinken aan Jus Allah dan, MJ? Ik vind hem best geforceerd rappen, niet anders dan hij bv op Violence Begets Violence deed. Waar hij in mijn ogen overigens prima verses afleverde, net als hier.

avatar van Elohim
Jus zijn verse beschrijft hij in zijn eigen verse eigenlijk het beste: "I ain't saying nothing out of the ordinary." En om een hele verse te vullen met zo'n saaie rijm... "ary" is gewoon iets wat veel woorden hebben. Dat is net zoiets als in het Nederlands constant rijm op "-heid" en "teit". Ik bedoel: rariteit, gewoonheid, boosheid en ga zo maar door. Getuigt van weinig originaliteit, vind ik.

Ik geef deze hoge score voornamelijk vanwege Bill

avatar van He$$el_01
Elohim schreef:

Dit dus.

Nog steeds wel een leuke verse trouwens, maar niet heel speciaal en wel erg simpel dus.

avatar van MJ_DA_MAN
Harderwiek schreef:
Op Violence Begets Violence rapt hij op het merendeel van de verses zonder of amper met flow terwijl hij op dit nummer wel gewoon goed flowt. Zijn stem is nog wel een beetje geforceerd maar dat stoort me niet. Vergelijk zijn verse van dit album bijv. maar eens met zijn raps op When Crows Descend Upon You, dan hoor je toch duidelijk verschil.

Verder ben ik natuurlijk al snel tevreden met een Jus-verse zoals op 120% Darkside Justice na al zijn lachwekkende raps van de afgelopen jaren.

avatar van Harderwiek
Ja, toegegeven. Hoewel ik Jus hier alsnog erg geforceerd vind klinken, maar ik kan mij daar laatste tijd minder aan storen: begin zelfs steeds meer van de nieuwe Jus Allah te genieten. Natuurlijk nooit zoveel als dat hij in 2000 deed, maar alsnog.

avatar van thgryda
Ik heb het album nog eens beluisterd, supervette beats maar ik blijf het moeilijk hebben met Ill Bill zijn stemgeluid en schreeuwerige manier van rappen. Iets dat ik vroeger ook altijd had met Vinnie Paz. Maar waar JMT en Vinnie zijn gaan groeien bij mij, blijf ik Bill minder vinden. Al was ik wel altijd fan van Non Phixion...

Heel jammer want geef deze beats aan pakweg Pharoahe Monch (misschien geen goed voorbeeld maar kan effe niemand geschikter bedenken) en ik denk dat het echt een classic wordt. Of nog beter, was dit een Non Phixion album geweest, dan was het ook al heel dope. Want in groepverband kon ik Ill Bill wel appreciëren, zo lang er maar genoeg afwisseling was (beetje als Ghostface bij Wu Tang).

Jammer ook voor Pete Rock en Premier die hier eindelijk nog eens een paar enorm vette beats bakken maar Ill Bill past er niet echt op.

avatar van Nr.4
Sterk album van Ill Bill. Had er helemaal niks van verwacht, vond na zijn eerste soloalbum eigenlijk niets meer de moeite waard van wat hij uitbracht, maar hier heeft ie weer meer z'n oude rapstijl te pakken. De beats zijn meestal ook gruwelijk, met die van Premier en Pete Rock als m'n favorieten.

avatar van Elohim
Vind dit nou erg anders dan zijn oude rapstijl (ook als je "What's Wrong With Bill" of Non Phixion erbij betrekt) eigenlijk...

avatar van james_cameron
Solide hiphop-album, maar na de sterke voorganger The Hour Of Reprisal uit 2008 wel een kleine teleurstelling. Ik hoor Ill Bill toch liever ondersteund door meer pompende beats, in een meer dreigende sfeer. De beats zijn hier vrij kaal en de sfeer is nogal neutraal, waardoor alle aandacht uitgaat naar de raps. Deze zijn dik in orde, maar er zijn helaas weinig songs die er echt in positieve zin uitspringen. De plaat zakt gelukkig nergens in, dat is dan wel weer een pluspunt.

avatar van flow natural
Nu ik het album een aantal keren heb beluisterd,vind ik 'how to survive the apocalypse' het minste,niet qua tekst maar de melodie en geluiden en 'when i die' - de originele versie vind ik beter - maar daar zijn de meesten het hier over eens. Toch vind ik het een goed album en zoals iemand al eens gezegd heeft : 'het kakt nergens echt in' wat dus heel goed is.

Mijn hoogtepunten zijn : Paul Baloef(rustige track),acceptance speech(om erin te vliegen),truth,exploding octopus(vet),forty deuce Hebrew,vio-lence,power,severed heads of state(vet),120 % dardside justice,canarcie high(vet).

World Premier begin ik beter te vinden al vind ik hier Ill Bill meer als een 'fanboy' klinken :d en dat staat hem niet zo goed als je zijn voorgaande albums kent.

Exploding octopus is een interessanten track waar hij de visie laat zien van een 'terorrist'.

Al bij al toch een goed album.

avatar van Nr.4
Tof om deze weer eens te draaien. Vette beats hoor en lekker hardcore, was ik wel voor in de mood. Stiekem ook eens naar wat Injustice materiaal geluisterd, maar ben blij dat Bill is gaan rappen zeg maar.