Stone Temple Pilots - Core (1992)

Label: Atlantic

8. Piece of Pie (5:24)
  9. Plush (5:13)
  10. Wet My Bed (1:36)
  11. Crackerman (3:14)
  12. Where the River Goes (8:25)
avatar van Ronald5150
Grunge. Dat doet me nog eens terugdenken aan mijn middelbare school periode. Toen was ik helemaal gek van dit genre. Bands als Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Temple of the Dog en Alice in Chains zaten toen volop in mijn Sony Walkman (wie herinnert zich dat nog!). Stone Temple Pilots liftte mee op die hype en "Core" is best een aardige plaat. Het is absoluut niet te vergelijken met grunge klassiekers als "Nevermind", "Ten" of "Dirt", maar het mag best in hun schaduw staan. "Core" heeft twee absolute hoogtepunten in "Sex Type Thing" en "Plush". De rest van de nummers zijn niet slecht, maar de genoemde tracks steken er toch echt wel met kop en schouders boven uit. Al moet ik zeggen dat het meeslepende "Where the River Goes" een prima afsluiter is.

Zeer sterk album dat een aantal pareltjes bevat zoals Plush en Where the River Goes. Verder een paar lekkere stampers. Prima afwisselend album.

Core begint Bluesy, zoals later een band als Reef.
Stone Temple Pilots klinkt als een doordachte band.
Laten we hier als Alice In Chains klinken, en op dat moment overschakelen naar de sound van Pearl Jam.
Natuurlijk is dit een logisch vervolg op de grunge.
Maar Stone Temple Pilots weet hiermee wel te scoren.
Core is hoe dan ook best een sterk album.
Plush wordt een grote hit, en al snel raken ze geliefd bij het grote publiek.
En dan begint het hele gezeik.
Scott Weiland wordt net als Kurt Cobain een junk.
Het sterrendom valt toch een stuk zwaarder dan verwacht.
Ondertussen houdt Stone Temple Pilots zich wonderbaarlijk staande.
Eventjes een korte flirt met Velvet Revolver, en dan weer terug bij af.
Hoe de situatie er op dit moment voor staat is onduidelijk.
Stone Temple Pilots heeft eventjes een momentje gehad met Chester Bennington, maar die is tevens bij Linkin Park actief.
Weiland brengt met een nieuwe begeleidingsgroep binnenkort een album uit.
We zullen zien.

de big 4 is voor mij een big 5 met Screaming Trees er zeker bij maar Stone Temple Pilots inderdaad niet. Alhoewel ik een grote liefhebber ben van STP en Scott Weiland in het bijzonder wil ik ze daar niet bij schalen. Plush raakt mij niet maar Sex Type Thing en Where the River Goes zijn gruwelijk. Hierna trok STP wat bij grunge weg en zocht het andere wegen

avatar van MarkS73
Juul1998B schreef:

Als ik dit zo hoor weet ik weer een reden om te hopen dat ik eerder geboren werd
Geweldig verhaal man!

Nee joh, ben je alleen maar eerder oud