Anvil - Hard 'N' Heavy (1981)

Canada
Label: Attic

1. School Love (3:19)
  2. AC/DC (4:45)
  3. At the Apartment (5:24)
  4. I Want You Both (With Me) (3:24)
  5. Bedroom Game (4:01)
  6. Ooh Baby (2:58)
  7. Paint It Black (3:55)
  8. Oh Jane (4:58)
  9. Hot Child (4:14)
  10. Bondage (4:31)
avatar van Madjack71
Deze groep klinkt op dit album alsof ze zo rechtstreeks uit Brabant komen en in Popei Eindhoven aan het oefenen zijn....Goh, jongens dit zou best wel eens een goede demo kunnen worden.
Leeftijd zo tussen de 17 en 21 jaar, met teksten aansluitend op hun hormonale omstandigheden.
Maar goed in die periode waren meer als genoeg van dit soort bandjes.
Dit album is in eigen beheer uit gebracht en dat hoor je er ook aan af...power metal of beter gezegt spierballenpuistjesrock

avatar van trebremmit
Dit rockt juist heerlijk, heavy metal stijl jaren 80, niks mis mee.

avatar van Kronos
Belachelijk laag stemgemiddelde. De productie mag dan gene vette zijn, de muziek is dat wel. Deze plaat is een echte klassieker in feite. Anvil is een band die een beetje over het hoofd gezien werd en nu bijna helemaal vergeten is, maar leg het album Forged In Fire eens naast Kill 'Em All van Metallica uit datzelfde jaar en dan wordt duidelijk dat ze even snel en heavy waren, zij het melodieuzer.

avatar van Madjack71
Kronos schreef: Belachelijk laag stemgemiddelde.

T.a.v dit album blijf ik dit een redelijke score vinden, ook buiten de gene vette productie, blijft ik dit een matig album vinden. Ik ken Forged in Fire niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar dit is in de verte niet te vergelijken met Metallica, ben ik van mening.

avatar van Kronos
Nochtans staken die hun bewondering voor Anvil niet onder stoelen of banken, net zoals Metal Church, Death en Skid Row dat niet deden.

Zoals ik al schreef, slechte productie, zeker op dit debuut, maar verder is het dik in orde en was Anvil in die tijd een van de toonzetters voor het ontstaan van de speed metal.

En onder andere daarom vind ik het stemgemiddelde hier zeker te laag. Alleen muzikaal gezien is dit al 3* waard.

Maar goed, naast de feiten blijft muziekbeleving en de waardering ervan een persoonlijke kwestie en dus volstrekt subjectief.

Toch begrijp ik niet dat wie ook maar een beetje van metal houdt en het in zijn tijd kan plaatsen hier een onvoldoende aan geeft. Enigszins objectieve argumentatie las ik ook nog niet.

avatar van Madjack71
Wel Kronos, misschien ben ik dan wat te kort door de bocht gegaan en laat ik mij teveel hinderen door de productie en m.i wel heel puberale teksten...ik zal het nog eens een kans geven, bezien vanuit jouw commentaar. Moet dan wel ff de lp boven van zolder halen.
De factor tijdsgeest en het zetten van een trend, heb ik niet in mijn beoordeling meegenomen.
Grappig dat je die drie bands noemt. Ik ken ze alle drie en lijken geen van allen veel op elkaar. Dus i'll be back...met meer objectieve argumentatie, dat mag je van MuMe'rs onder elkaar wel verwachten.

avatar van Kronos
Leuk dat je die moeite neemt Madjack. De teksten stellen inderdaad niets voor. Met plezier muziek maken en zichzelf niet al te serieus nemen was volgens mij belangrijker voor hen.

Niet alle nummers zijn hier sterk, maar er wordt toch lekker stevig gedrumd en de gitaarsolo's zijn erg origineel. Ik geloof niet dat er veel puberbandjes uit Brabant zijn die dit al oefenend weten te evenaren.

avatar van Madjack71
Dit album nog maar eens gedraaid, maar waardering is er niet veel hoger door worden, wel wat genuanceerder.
De zang van Lips staat mij niet aan. Tegen het vals aan en met uithalen die de plank flink mis slaan zoals in Bondage: ....Blooo...hoooo.hoood. Daarnaast zingt hij tegen het praten aan en dat stoort mij. Doet mij denken aan de zanger van Rush, die daar ook een handje van heeft.

Verders komen er wel een aantal goeie riffs in voor, maar die krijg je dan ook tot in den treure te horen, waardoor sommige nummers niet echt van de grond komen en oppervlakkig blijven.
Maar wat een drummer...snel, strak en hard. Ws. is de titel van het album vernoemd naar Robb Reiner, want hij is wat mij betreft de sterkste troef die ze in handen hebben...voor hem mag er al een halve* erbij.

De originaliteit van de gitaarsolo's hoor ik niet zo als dat Kronos doet. M.i heb ik dat door AC/DC, Kiss, Iron Maiden, Judas Priest o.a eerder en beter horen doen. Het is niet slecht, maar het snelle gepiel met tonen...klinkt goed, maar origineel zou ik het niet willen noemen. Wel hebben sommige nummers een verrassende break, waarin de gasten laten horen over kwaliteit te beschikken.

School love, waarmee het album begint heeft een lekkere riff en een prima break, maar verder vind ik er niets aan.
AC/DC, heeft ook de sound van de band in de titel, maar de zang is niet overtuigend en mat.

At the Apartment is het 1ste nummer wat mij wel aanstaat. Het nummer klopt op zich, heeft een prima intro en ademt sfeer uit. De opbouw is niet onaardig en doet in de verte denken aan Survivor's Eye of the Tiger. De overgang naar een break, komt niet altijd even soepel over.
I want you both with me, vind ik het slechtste nummer, zo'n beetje Frans Bauer gaat Rock sfeer. Het ligt zo voor de hand, ondanks dat er goed gespeeld word. Maar dit heb ik Kiss vaker en beter horen doen. De drums zijn dik in orde, maar dat is heel het album zo het geval.
Bedroom game, het 2de nummer dat ik wel oke vind. Dit heeft een hard 'n heavy geluid over zich en kan ik me bij voorstellen, dat dit een pre-speed metal nummer is. De solo vind ik voor het eerst goed gebracht.

Tot zover kant A, waar ik nou niet echt meer van onder de indruk ben geraakt. kant B, zou wat evenwichtiger uit de bus komen.

Ooh Baby, daar komt Lips weer met zijn ver over de top uithaal. Maar over zijn zang heb ik het al gehad. Drums zijn het beste in dit nummer en vooruit ook de riff mag er zijn.
Paint it Black, op zich een leuk idee en niet onaardig gedaan. Begint zowaar lijkt het met een Maiden riff, jammer van de zang.

Oh Jane, en daar is het 3de nummer wat mij wel aanspreekt. Misschien ook wel het beste m.i. Het heeft een prima begin en doet niet onder bij Kiss op zijn best. De zang lijkt dit keer wat op Siouxie and the Banshees...praatpunk.
Hot Chid, het laatste en 4de nummer wat ik goed vind. De roffle is verrassend en onderscheidend, pakkende riff en stuwend tempo. Voor het eerst heb ik het 'schud mijn hoofd' gevoel.
Bondage, is een halfbakken afsluiter, met dezelfde riff als bij Hot Child. Het begin loopt niet lekker en lijkt meer alsof er gejammed word. De break die volgt is wel aangenaam, maar kan het nummer niet redden. Chaotisch nummer.

Al bij al zit de nuance vooral in het drumwerk, in combinatie met een paar goeie riffs en solo. Dit klopt voor mij een aantal keer op dit album. Maar de zang verpest het voor mij. Conclusie: 1,5* staat niet in het geheel in zijn verhouding tot het gebodene. Danzij de drums en toch de voor mij 4 prima nummers, kom ik tot een 2,5* Zou de zang wat meer kracht en charisma hebben, had het een voldoende kunnen zijn.

Goeie bespreking Madjack.

Ik heb het album ook nog eens beluisterd en kan me voorstellen als je het niet uit de tijd dat het verscheen kent, dat het dan allemaal weinig indrukwekkend is. De twee opvolgers zijn zeker wat beter. Daarna ging het Anvil een tijdje niet erg goed en bracht de platenfirma Backwaxed uit waarop alleen maar wat afgekeurde restjes te horen waren. Enkele jaren later zijn ze er weer als vanouds tegenaan gegaan, maar na Strength of Steel en Pound for Pound ben ik het niet meer blijven volgen.

avatar van Cabeza Borradora
Ik ben het hier volledig eens met Kronos. Anvil is een van de meest ondergewaardeerde bands die ik ken. Ware pioniers in het gerne. Dit album haalt nog niet het (metal) niveaux van de opvolgers "Metal on Metal" en "Forged in Fire", en is dus nog meer een hard-rock georienteerd album, geen heavy metal zoals we het nu kennen. Maar hey! Dit is uit 1981!! (Judas Priest - British Steel , Saxon - Strong Arm of the Law en de absolute topper van dat jaar Iron Maiden - Killers)
P.S. Alleen voor het drumwerk is deze plaat al een 3,5 waard!

avatar van trebremmit
Vorig jaar is er een docu van deze band verschenen, Anvil! The Story of Anvil (2008) - MovieMeter.nl lijkt me zeer interessant.

avatar van Cabeza Borradora
Bedankt voor de tip! Ziet er inderdaad de moeite uit!

avatar van trebremmit
Ik heb hem gezien, echt een aanrader, geweldige docu over deze vijftigers die nog steeds doorzetten.

avatar van Kronos
Inderdaad een aanrader. Een aangrijpende film.

avatar van Sir Spamalot
Aanvullend op de post van Madjack71 heb ik het volgende opgezocht en gevonden. Opgericht in 1977 door zanger/gitarist Lips en drummer Robb Reiner onder de naam Lips en in 1981 verschijnt hun debuutelpee in eigen beheer. Ze dopen noodgedwongen de naam om in Anvil omdat er al een "Lips Inc" (hit: Funky Town) rondliep. Dit debuut verschijnt dan opnieuw op het Canadese Attic-label.
Hm, in bezit op vinyl uiteraard en hij beval me beter dan een jaartje terug. Misschien helpt de achtergrond van deze groep en hun jonge groepsleden bij de luisterervaring en vallen de minpunten (teksten, zang) niet zo op. Volumeknop omhoog is meestal de beste remedie en dan valt het reuze mee: de riffs, het drumwerk, de solo's. Toch vind ik die Rolling Stones cover Paint It Black niet zo geslaagd, da's de schuld van die begingeneriek van Tour of Duty. Gitarist Dave Allison doet de zang op I Want You Both (With Me) en Oh Jane. Lips doet de rest van de zang.
School Love, At the Appartement en Hot Child vind ik de lekkerste songs.

avatar van Kronos
Ik heb de zang altijd erg 'metal' gevonden en de teksten heerlijke Spinal Tap.

avatar van Sir Spamalot
Dat is wellicht de voorwaarde om dergelijke albums nog af te spelen, rekening houden met de tijdsgeest en het tijdperk: ik was toen 12 jaar en ik zou dat ook stoer vinden. Ouder worden helpt dergelijke albums niet echt, maar als je op de accenten let die andere users bij dit album hebben gelegd, dan is dit toch wel een redelijk fijn album. Ik twijfelde nog tussen 3 en 3,50, misschien nog een verhoging na een verder aantal draaibeurten. Op mijn exemplaar staat dat ze zelf de productie hebben gedaan. Heerlijk blijft het om te zien dat op dergelijke albums nog een adres staat van de fanclub, zie je de dag van vandaag ook niet meer. Nog een weetje, tekst op de achterkant: "This LP containes 40 minutes of sheer power, keep it wet and play it loud".

avatar van notsub
Deze heb ik nooit hoog aangeslagen, het is gewoon te simpel. Bij Paint It Black veerde ik altijd even op en dat was al een teken aan de wand. Voor een debuut in die tijd bood het veel ruimte voor verbetering. Dat Anvil beter kon bewees de band later ook.

avatar van Kef
Kef
Paint it Black hoeft voor mij eigenlijk niet zo. De rest is gewoon lekker old skool metal!
Volume knop op 10 en headbangen maar!

avatar van Dream Theater
Zag laatst de film The Story Of Anvil en kreeg haast medelijden met die gasten. Geen groot succes geworden maar toch door gegaan in waar ze in geloofden, het maken van heavy metal. Deze debuutplaat is lang niet slecht en kent een paar toppers zoals Bedroom Game met lekker veel gitaarsolo`s, School Love met dat lekkere drumwerk van Rob Reiner en een lang niet slechte uitvoering van Paint It Black. De zang is inderdaad niet geweldig maar het pittige gitaarwerk en krachtige drums maken veelk goed. Toendertijd had ik hem 4 sterren gegeven nu 3.

avatar van iggy
Die film/docu is eigenlijk een van de beste die ik ooit gezien heb. Anvil stelt wat mij betreft niet echt veel voor. De eerste twee platen waren aardig te noemen. Beide heb ik ook niet meer in mijn bezit. Live was het een uiterst vermakelijke band vond/vind ik. Hoewel het engelse publiek daar anders over dacht. Gezien het aantal(plastic) bier flessen wel of niet gevuld met urine dat op het podium werd gedeponeerd. Ik heb me ten eerste behoorlijk verbaast over dat gedrag. Nooit eerder gezien en ook nooit daarna. Maar dat was ook mijn eerste en laatste United Kindom concert/ festival( reading 1983) Niet dat ik zo'n lieverdje was. Heb ooit durven te spugen naar het Rainbow podium toen de band het in zijn hoofd haalde om na een uur en een kwartiertje het podium te verlaten. Maar veel erger is het gelukkig nooit geworden ha. Ten tweede vroeg ik me af waarom? Lips en co gaven namenlijk een prima concert. Maar deze docu kan ik ECHT IEDEREEN aanbevelen. Ook al vind je geen barst aan Anvil. Eigenlijk maakt dat niks maar dan ook helemaal niks uit. Dit is gewoon hartverwarmend en zo EERLIJK. Ik zou bijna een oproep gaan doen om een Anvil donatie in het leven te roepen ha ha. Wat een pracht docu.

avatar van Bollieblauw
Amen, Iggy! Fantastische documentaire en het positivisme van die gasten is prachtig om te zien, ondanks alle tegenslagen en teleurstellingen.

avatar van iggy
God bless them. Hoewel ik geen believer ben ha. En die bollieblauw ik blijf op hem bouwen ha

avatar van BlauweVla
Dat juist het Engelse publiek ze niet moest daaro, mij doet Anvil heel erg veel denken aan het Engelse Raven uit die tijd. Die docu is inderdaad zeer mooi, Spinal Tap in het echt en daarom extra dramatisch

avatar van Dibbel
Ik heb die film toevallig vorige week ook gezien (had hem een keer opgenomen van D'n Bels, al meer dan anderhalf jaar geleden, maar nog steeds niet gedraaid) en heb me er kostelijk mee geamuseerd inderdaad.
Aandoenlijk zoals die gasten al die jaren zijn door blijven gaan.
En schitterend zoals die zaal in Japan toch helemaal vol zat.

Uiteraard heb ik daarna deze nog maar weer eens opgezet. Vermakelijke metal met oersimpele teksten. Niet heel goed, wel leuk.
Kom nog wel eens terug voor een uitgebreidere review.
Ik heb dit album op CD (op Roadrunner) in zo'n raar dun 'openbreekdoosje' (als je hem openknakt, kun je de CD er uit halen).

Guitars & Wings
De eerste drie zijn wel klassiekertjes in het metalgenre. Toch heeft Anvil mij nooit kunnen erg kunnen boeien (of overtuigen, zoals dat hier heet). Ik vind hun sound gewoon te dun; nergens klinkt het echt (modder-) vet. De bassisten zijn te on"zichtbaar" en spelen een soort bijrol. Ik heb dat nooit begrepen, dat je zo'n misstap kunt maken.
Na het zien van de docu heb wel meer sympathie voor deze mannen gekregen, dus een 10 voor doorzettingsvermogen.
Ik moet wel gezeggen dat ze meer krediet en roem krijgen toebedeeld (in de docu), dan ze feitelijk waard waren. Lichtelijk overschat, dus.

Guitars & Wings schreef:

Welke krediet en roem krijgen ze in de docu dan onterecht toebedeeld?

Guitars & Wings
In het begin wordt de band een "gouden toekomst" toebedeelt en als vaandel drager van de metal gezien, maar ze waren slechts een van de vele opkomende bands in de metal van die tijd.
De docu-maker is (logisch) erg bevooroordeeld over Anvil.

avatar van Kronos
De band wordt nergens als enige vaandeldrager voorgesteld. Maar deze Canadezen waren wel pioneers, want bij de eersten met speedmetal. Die 'gouden toekomst' was potentieel gewoon aanwezig. Niet meer of minder.

avatar van iggy
Ik vind dit niet echt veel met speedmetal te maken hebben.