Anvil - Hard 'N' Heavy (1981)

Canada
Label: Attic

1. School Love (3:19)
  2. AC/DC (4:45)
  3. At the Apartment (5:24)
  4. I Want You Both (With Me) (3:24)
  5. Bedroom Game (4:01)
  6. Ooh Baby (2:58)
  7. Paint It Black (3:55)
  8. Oh Jane (4:58)
  9. Hot Child (4:14)
  10. Bondage (4:31)
avatar van Kronos
Luister eens naar bepaalde nummers op het album Forged in Fire. Verschenen in '83, het jaar van Metallica's debuut.

avatar van iggy
Vandaag deze weer eens sinds een kleine 30 jaar schat ik beluisterd. Grappig om te concluderen dat ik me er nog redelijk wat van kan herinneren. In 81 vond ik dit best een leuk bandje. Maar ook niet meer dan dat.

Hard 'N' Heavy begint in ieder geval prima. De eerste drie nummer zijn best wel geinig. Daarna begint de verveling toch wel snel toe te slaan. Om pas weer op te veren bij een Priest achtige versie ha van Paint It Black. De rest is niet bijster interessant wat mij betreft. De band heeft op deze plaat ook nog geen eigen stijl ontwikkeld. Af en toe wordt er gewoon ronduit gejat. Bondage bijv lijkt wel heel erg veel op Ted Nugent. Zelfs Ted zijn typische gitaar sound wordt ongegeneerd nagespeeld!

avatar van jailhouserocker1
Was toentertijd wel één van de bands om in de gaten te houden, maar al snel bleek dat het toch een trio betrof met niet al te veel talent. Heb ze in die tijd live gezien in Den Bosch en dat was geweldig, helemaal vanwege Lips die met de dildo zijn gitaar bewerkte. Helaas stokte hun ontwikkeling vrij snel en bleek het (en blijkt het nog steeds) een hele middelmatige band te zijn die nu weer aandacht krijgt vanwege hun film maar die eigenlijk niet verdient gezien hun muzikale kwaliteiten.

avatar van iggy
Live vond ik ze inderdaad een stuk beter dan studio.
Ach en zoveel aandacht krijgen ze bij mijn weten nu ook weer niet. Die film zal de band zeker goed gedaan hebben. Maar Anvil zal heus niet opeens op Pinkpop of zo komen te spelen ha ha.

Guitars & Wings
iggy schreef:
Zelfs Ted zijn typische gitaar sound wordt ongegeneerd nagespeeld!

Het is inderdaad ongekend hoeveel zijn gitaarspel op dat van Ted Nugent lijkt, zeker w.b.t de solo's.
Was me nog niet eerder opgevallen.

avatar van jailhouserocker1
haha, nee dat geloof ik ook niet. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het terecht is dat we nauwelijks iets maar van ze hoorden. Ook hun laatste cd is gewoonweg zwak, ondanks dat ze nu wel alle medewerking kregen van de platenmaatschappij. Ik vind het ook een sympathieke band en met name Lips heeft mijn hart gestolen met zijn enthousiasme maar ze hebben geen moment laten horen dat ze onterecht in de vergetelheid geraakt zijn.

avatar van iggy
Anvil stelt muzikaal ook niet zoveel voor wat mij betreft. Die film/docu is gewoon heerlijk om naar te kijken. Vandaar in ieder geval mijn hernieuwde aandacht voor de band.
De eerste drie platen zijn mij redelijk bekend. Daarna ben ik de band volkomen uit het oog verloren. Ik ga binnenkort die twee andere platen via You Tube eens beluisteren. Gewoon voor de gein en eens kijken of Kronos gelijk heeft ha ha. Voor de rest boeit Anvil me eigenlijk totaal niet. Een bietje jeugdsentiment meer niet.

jailhouserocker1 schreef:
...maar al snel bleek dat het toch een trio betrof met niet al te veel talent.

Nochtans was Anvil niet snel een trio. En jij hebt ze toen dus live gezien?

Zoals de docu duidelijk maakt zat het niet altijd mee. Net op hun hoogtepunt konden ze het ijzer niet smeden toen het heet was. Talent was er voldoende. De prima albums tot en met Worth the Weight bewijzen dat.

Wat daarna komt is een wat zielige poging om een gemiste kans alsnog waar te maken. Dat de band met die albums in de vergetelheid is geraakt is inderdaad terecht en ook heel logisch. Maar alleen al om Forged in Fire verdient de band meer waardering dan ze hier op deze site van sommigen krijgen.

iggy schreef:

Als je Anvil al kent van in de eerste helft van de jaren tachtig dan weet je precies wat hun positie toen was, hoe zij bij de eersten waren in bepaalde muzikale ontwikkelingen binnen de metal, hoe vaak zij op de covers van metalbladen stonden enz... en ook hoe zij de boot misten na Forged in Fire. Of ze hun opgang anders wel hadden kunnen waarmaken is natuurlijk erg onzeker. Slechts enkelen behoren tot de top. Maar Anvil had zeker alle kwaliteiten om de subtop aan te voeren.

avatar van jailhouserocker1
Yep, heb ze toen in Den Bosch gezien, met de plaatselijke trots Allied Forces als voorprogramma. Waren ze toen met z'n 4-en? Ik geloof je meteen, het is ook zo gruwelijk lang geleden . Blijft staan dat ik het, itt tot jou, een matige band vind met niet het benodigde talent om door te stoten tot de top. Ik had het ze zeker gegund, want enthousiasme en sympathie ontbreekt zeker niet. Ik vind ze alleen een stuk minder dan al de topbands van het begin van de jaren 80. Ook nu, met hun comeback, weten ze het niet waar te maken en blijft men hangen in middelmatige metal.

avatar van Kronos
Maar ik schrijf toch ook dat alles na Worth the Weigth ondermaats is. En in de jaren tachtig zou het ook nooit Metallica of Anthrax zijn geworden als het wat meer had meegezeten. Maar met Forged in Fire en Metal on Metal deed de band er echt wel toe. Als het niet helemaal je smaak is, prima. Maar dat het talent er niet was gaat niet op.

Kronos schreef:

Ik ben daar inderdaad vrij goed op de hoogte van geweest. En ze werden inderdaad omhoog geschreven. Maar tevens vond ik dat dat ook redelijk overdreven was. Zoals ik al eerder schreef was Anvil een band die ik leuk vond. Nooit een echte top band.

avatar van Kronos
Kortom, het is eigenlijk je smaak niet echt.

Ik vond al die aandacht voor Bon Jovi ook overdreven en nooit een echte top band.

avatar van iggy
Vandaag de dag waarschijnlijk niet. Maar dat ga ik nog verder uitvogelen. Begin 80 vond ik ze aardig.
Verder nog vragen?

Stijn_Slayer
Ben het eens met de kritische berichten. Ik heb ook niet veel met Anvil. Geen van de muzikanten blinkt uit en hun composities zijn eigenlijk nog minder. Vind het eigenlijk veelzeggend dat ze tegenwoordig vooral bekend zijn vanwege een documentaire. Die docu is dan ook erg leuk, maar het wordt ook wel duidelijk dat deze mannen niet erg snugger zijn en te weinig in de spiegel kijken.

avatar van Kronos
Zeg gerust dat het een stel aandoenlijke idioten zijn. Neemt niet weg dat een paar van hun eerste albums ertoe doen. En niet omdat het uitmuntende muzikanten zijn, maar omdat ze binnen de metal samen met anderen de grenzen verlegden en zo hun invloed hadden op vele andere bands.

buizen
Dit album destijds (jaren '80) helemaal grijs gedraaid, het sprak me gewoon erg aan. Anvil was 'andere' metal, op een of andere manier. "School love" en vervolgens gewoon alle eerste zes nummmers vind ik nog steeds prima te pruimen.
Zet het vinyl nog best regelmatig eens op. Het klinkt nu wel wat gedateerd maar dat heeft wel wat.
Uiteindelijk is Anvil inmiddels een karikatuur van zichzelf geworden en muzikaal nou niet bepaald innoverend of verrassend. De laatste elpees doen me weinig.
Robb Reiner blijf ik een topdrummer vinden.
Sterren geven is lastig, in 1983 of 1984 zou ik het een 4,5 hebben gegeven, thans vrees ik toch voor een magere 3,5.

buizen
Anders dan de titel doet vermoeden was dit album eigenlijk vrij soft. Maar wel met heel leuk gecomponeerde, doch nu gedateerd aandoende, songs. Mag het album evenwel nog graag horen. Jeugdsentiment.
De double bass van Rob Reiner deed op Forged in Fire pas goed zijn intrede, hier dus nog niet.

Leuk om te zien dat iemand anders (Jailhouserocker1) ook naar het concert in Den Bosch in 1983 is geweest.

Veel weet ik er niet meer van, behalve dan dat het in het Casino was (in een achterafzaaltje, waardoor alle concertgangers door het 'sjieke deel' van het casino moesten lopen).

Het was Anvil in de originele bezetting, dus met zijn 4-en. Hoogtepunt was inderdaad die dildo-solo en de drumsolo van Robb Reiner, die toen bekend stond als meesterdrummer en misschien wel de beste uit het genre.

Weet iemand nog de precieze datum ? Ik dacht dat het op 2 september 1983 was.

rwessel schreef:

Veel weet ik er niet meer van, behalve dan dat ....
... Hoogtepunt was inderdaad die dildo-solo en de drumsolo van Robb Reiner, die toen ..

Weet iemand nog de precieze datum ?

Vroeger, toen ...
In de IJsselhallen Zwolle werd het nodige georganiseerd aan metal- en hardrockconcerten. Van heinde en verre kwamen de metalheads met hun leer en spijkerjackies met ijzeren punten en vervaarlijke plakkaten naar Overijssel. Ronnie James Dio stond er. Kiss. Venom. Metallica. Aardschokdag. Ted Nugent, Lita Ford en Ozzy Osbourne traden er op.
En zo was er ook eens een concert van Anvil daar. In een 'halve' IJsselhal, alleen het achterste stuk.
In het voorprogramma een Zwolse punk/metalband.
Anvil in hun hoogtijdagen. Ze speelden ook nummers van dit eerste album.
Het rook er altijd naar koeienstront tijdens alle concerten daar (iedere vrijdag was er veemarkt, en de concerten waren op vrijdagavond of zaterdag).
Zat toen op school in Zwolle, zodoende kreeg je alle concerten mee

Dit is geen goed debuut. Er staan gewoon bijna geen nummers op die mij aanspreken. School Love is nog wel een leuk nummer. Gelukkig is het vervolg 'Metal on Metal' wel een topper!

avatar van Wolfmother
AC/DC
Ooh Baby
School Love

Met moeite een top 3 kunnen maken, dit album zet niet echt zoden aan de dijk.
Geinig en ietwat aandoenlijk zijn goede termen om dit debuut te omschrijven.

1,0
Als rechtgeaard headbanger van toendertijd 21 jaar, zag ik deze plaat in de jaren 80 in de schappen liggen: de hoes was veelbelovend en de titel Hard and heavy deed mij besluiten de plaat zonder te luisteren aan te schaffen.
Wat heb ik hiervan geleerd ? Dat ik niet moet afgaan op titels en hoezen, maar toch echt eerst moet luisteren.
Wat een nietszeggende bagger, zeg. Heavy is het nergens en dat zou nog wel te pruimen zijn als de composities kwalitatief sterk zijn. Maar dat zijn ze niet: slappe, slaapverwekkende deuntjes die nergens blijven hangen. Alleen hun versie van Paint it Black kan er mee door. Voor de rest snel deleten, hun opvolger "Metal on Metal" heb ik ondanks deze opnieuw veelbelovende titel meteen maar overgeslagen.

Sikken Berend schreef:
Als rechtgeaard headbanger van 21 zag ik deze plaat in de jaren 80 in de schappen liggen: de hoes was veelbelovend en de titel Hard and heavy deed mij besluiten de plaat zonder te luisteren aan te schaffen.
Mocht je je toch nog aan één Anvil album willen wagen dan zou ik toch Metal on Metal aanbevelen. Voor mij als oudere jongere een metal klassieker.

1,0
Ik zal hem eens luisteren.

avatar van vielip
Sikken Berend schreef:

300% mee eens! Ik heb het met deze band vaak geprobeerd maar het gaat 'm niet worden. Muzikaal is het hier en daar nog wel aardig. Zeker de albums die begin jaren 80 werden uitgebracht. Nou ja, eigenlijk alleen deze en Metal on metal. Of toch ook nog Forged in fire? Anyway, zodra die Lips z'n mond open trekt verdwijnen alle goede bedoelingen als sneeuw voor de zon. Het klopt overigens wel dat ze iets betekend hebben in de scene van destijds. Afgaande op verhalen die je van o.a. Metallica leest. Maar ja, dat heb ik niet bewust meegemaakt dus die sentimenten spelen bij mij niet.

avatar van RonaldjK
Leuk om dit discussietje te lezen. Indertijd maakte Anvil nooit indruk op me, terwijl ik enthousiast de ontwikkelingen in de metal volgde. Maar zoals Iggy in 2014 al schreef is de documentaire 'The Story of Anvil' niet te versmaden. Indertijd voor een eurootje bij een speelgoedwinkel gekocht, waar ze in uitverkoopbakken lagen. Ik kijk 'm eens in de zoveel jaar weer eens.

Heb ontzettend genoten van hun verhaal, niet voor niets een klassieker qua muziekdocu's. Dat geldt wat mij betreft niet voor de muziek die ik daarin hoorde. Meestal word ik dan alsnog verleid om in de discografie van een groep te duiken, een aandrang die hier uitbleef.
Neemt niet weg dat de beelden van Lips, ploegend door de sneeuw maaltijden bij senioren bezorgend, meteen een hele sympathieke indruk maakten. Wát een pure metalhead, zoveel jaar later nog net zo enthousiast als toen hij vijftien was. Idem voor de beelden met zijn gezin, dat hij tegen de stroom in onderhoudt.
Verderop in de docu producer Chris Tsangarides aan het werk zien, vond ik ook leuk. Hij is één van mijn favorieten in het genre.

Terwijl ik dit typ, staat dit album op. Alhoewel eerlijk en recht voor z'n raap, niet mijn glaasje speciaalbier. Met inderdaad wat invloeden van ome Tedje Nugent. De gitaarsolo in Bedroom Game is er trouwens wél eentje voor in mijn afspeellijstje met dat soort kunststukjes!