Souls of Mischief - '93 'til Infinity (1993)

Label: Jive

1. Let 'Em Know (4:14)
  2. Live and Let Live (5:20)
  3. That's When Ya Lost (3:35)
  4. A Name I Call Myself (4:11)
  5. Disseshowedo (3:59)
  6. What a Way to Go Out (4:00)
  7. Never No More (3:41)
  8. '93 'Til Infinity (4:46)
  9. Limitations (3:23)
  10. Anything Can Happen (3:26)
  11. Make Your Mind Up (3:51)
  12. Batting Practice (4:04)
  13. Tell Me Who Profits (4:04)
  14. Outro (2:04)
Jordy schreef:
waar geen afwisseling in zit. Een groep inwisselbare emcees met een vervelende (beetje schreeuwende) flow, zonder eigen identiteit,

Ongelooflijk zeg. Toen ik dit las viel mijn mond niet open, maar gewoon helemaal van mijn hoofd af. Als een groep emcees in mijn ogen niet inwisselbaar is, is het Souls of Mischief. Dit, omdat ik hun flows echt alles behalve vervelend vind. Die flows zijn namelijk zo fantastisch excentriek; daar onderscheiden ze zich mee, wat ze dus absoluut niet inwisselbaar maakt. En die excentriciteit vind ik fantastisch, omdat rapflows in 97,5% van de gevallen monotoon, opsommingsachtig en (redelijk) aggressief zijn. Maar deze gasten laten zien wat er op het gebied van intonatie allemaal voor mogelijkheden zijn binnen rap. Hun timing, nadruk en stemgebruik verschilt wezenlijk van het normale stramien en dat vind ik meesterlijk. Die extreme dominantie van een bepaalde manier van rappen vind ik ergerlijk. Net als wanneer bij zingen alleen zo'n knijperig R 'n' B-stemmetje gangbaar zou zijn... Gelukkig brengen deze gasten hier voor mij dus afwisseling in, samen met Del. De beats op dit album vind ik overigens ook lekker, niet omdat ze zo hoogstaand zijn, maar omdat ze corresponderen met mijn smaak. Ik geef je overigens wel volkomen gelijk wat betreft de teksten; die zijn voornamelijk slappe lulkoek inderdaad.

avatar van J.M.
Erg goed album dit. In het begin luisterde ik er niet graag naar, maar dit was egt een groeiertje voor mij. Nou luisterd dit album heerlijk weg, beats zijn goed en de mc's komen ook dope.
Live and Let Die en '93 'Til Infinity zijn me favorieten.

avatar van Osiris Apis
J.M. schreef:
Live and Let Die en '93 'Til Infinity zijn me favorieten.

Mijne ook.

avatar van P Jay
Toch blijf ik erbij dat die Phesto een ongelooflijke kutstem heeft... Excuses...

avatar van ewalk
Sjaakspeare schreef:

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn Sjaakspeare! Heel goed verwoord! Met name het intonatie verhaal is exact mijn mening!

avatar van Sjaakspeare
Trouwens, om te illustreren wat ik bedoel met die dosis aggressie die in nagenoeg alle flows van tegenwoordig zit verwerkt, luister eens naar Digable Planets. Dat zijn laid-back flows waarin aggressie ver te zoeken is.

avatar van ewalk
ook top idd!

P Jay schreef:

Dat vond ik aanvankelijk ook, maar ik ben eraan gewend geraakt. Waarschijnlijk omdat ik hem om zijn tekstuele vaardigheden en flow erg ben gaan waarderen. Later ging hij trouwens zijn stem minder 'piepend' gebruiken. Bij hem ging dat gelukkig niet ten koste van die melodieuze flows, waar dat bij de andere groepleden wel zo was...

avatar van Tabossi
Ken de cd verder niet, maar From 93 till infinity is wel heel vet. Zo'n mooi nummer. Die beat doet me verlangen naar goede chillsessies in het park in de zomer of gewoon naar een goede bbq. Dit nummer - en vooral die beat - is fucking leip.Puntj,

kArIzMa_TuRk
Goed album. Er zitten veel chille nummers tussen.

avatar van Niek
Dit album begint toch ietse tegen te vallen. Het opent ijzersterk, maar verword daarna wat in een weinig afwisselde plaat. Niveau blijft wel hoog maar het word nooit verrassend. Desalnietemin voeg ik hem dolgraag toe aan mijn collectie, want platen die de echte midnineties-sfeer overdragen blijven altijd de moeite waard.
Ruime 3,5*.

P-DawG
In welk modern rap nummer zit nou een sample van "Tell Me Who Profits"...? Het ligt echt op het puntje van mijn tong

|Joël|
'93 'Til Infinity, damn wat lekker relaxed.
Dat is echt dé muziek waar ik van hou.

avatar van P Jay
P-DawG schreef:

Jay-Z ft. Memphis Bleek - Coming of Age

avatar van Rene1979
Echt een supercool oldschool album

avatar van alexander-r
'93 Till infinity vind ik een van de dopeste nummers ooit, dus dan krijgt dit hele album binnekort een beurt

prima album en mijn favoriete van Souls Of Mischief.
lekkere jazzy beats en echt classic tracks als '93 Til Infinity, dit is echt zo'n album waar geen enkel slecht nummer tussen zit en die je op een rustige zomer middag kan luisteren.
ik geef het album een 4.5 en misschien zal hij ooit nog is gaan stijgen naar een 5.0

LIQUIDSWORDS
This is how we chill from '93 til.

avatar van Harderwiek
Hoewel de albums Bizarre Ride II the Pharcyde (1992) van The Pharcyde en Midnight Marauders (1993) van ATCQ door velen als klassiekers worden beschouwd, wordt vaak vergeten dat in diezelfde tijd het debuutalbum 93’ Til Infinity (1993) van Souls of Mischief werd gereleasd. Een debuut dat weinig afwijkt van de twee bovengenoemde albums; laidback flows die veelal worden ondersteund door rustige beats met vrolijke jazz- en funksamples uit de jaren 60 en 70. De hoogste tijd om dit album weer onder de aandacht te brengen.

Lees hier verder.

avatar van j.b.b.l
'93 'Til Infinity ken ik al een tijdje, maar ik was wel benieuwd of het hele album net zo goed is. Voor mij is het antwoord nee, maar het blijft wel leuk. Tracks als That's When Ya Lost en Disseshowedo zijn na '93 'Til Infinity de beste tracks, maar het is wel duidelijk dat nummer 8 niet geëvenaard wordt het kan ook bijna niet

avatar van Ernie
Wow! Geen woorden voor hoe hard ik even geniet van dit album. Iedereen kent het gevoel dat als je een album voor het eerst beluisterd en het is gewoon super van begin tot einde Heerlijk dus. Het titelnummer springt er echt van bij eerste draaibeurt enorm uit. Heerlijke samples en flows. Alweer nieuwe leuke old school hiphop ontdekt om me aan te verwarmen...

avatar van Ernie
What a Way to Go Out

En alleen ik heb het als favoriet aangeduid ofzo tis een wrede wereld.

avatar van pureshores
heb dit nu aanstaan en zat op te letten bij What a way to go out-die tekst is hilarisch.
Het hele album is een aangename rit met lome jazzy samples en lekkere beats met no 8 als cruciaal extreem hoogtepunt-ook al leerde ik dat nummer pas in 2000 kennen. Dichter bij The Pharcyde dan Tribe called Quest vind ik maar dan nog steeds anders

avatar van Shelter
closer to the Pharcyde dan Tribe naar mijn mening, maar inderdaad vet album.
Staat veel goeds op en de mindere nummers zijn nog steeds alles behalve storend.
Live & Let Live, Thats When Ya Lost, A Name I Call Myself, What A Way To Go Out, 93 till (duh!) zijn mijn absolute all time favorieten van deze groep.

avatar van niels94
Alleen het openingsnummer vind ik een slagje minder, voor de rest is dit goed tot geweldig (dat blok van '93 Till Infinity t/m Make Your Mind Up: grandioos!). Heerlijke, eigenzinnige rappers - ik vind Phesto grappig genoeg juist een heel toffe rapper - en erg sterke, enigszins jazzy beats. Het titelnummer is natuurlijk, meer dan terecht, een ijskoude klassieker: hét hiphop chill anthem.

avatar van niels94
Ook de opener is heerlijk. Dit album is eigenlijk min of meer foutloos. Een absoluut hoogtepunt van nineties hiphop.

avatar van gweah
Bij dit album is vorige week enorm het kwartje gevallen voor mij.

Ik wist wel dat het een classic was en ik kende de titeltrack natuurlijk maar net als bij The Pharcyde was ik niet gelijk fan van de schijnbaar wat inwisselbare, lightweight MC's. En dus heb ik het album nooit meer dan een heel vluchtige luisterbeurt gegeven, niet eens eigenlijk: meer er doorheen geskipt.
(Jay-Z: do you fools listen to music or do you just skim through it?)

Wat een misser.

De titeltrack is absoluut magisch en tijdloos maar ik ben verslaafd geraakt aan al die andere tracks: What a way to go out, That's when ya lost, Make your mind up, Disseshowedo, A name I call myself, wat een kneiters allemaal! Geniale beatswitches steeds, heerlijk erin gescratchte samples van classics EPMD, Gang Starr, Eric B. & Rakim zo even uit mijn hoofd.

Van 3,0 naar 4,5

avatar van Nr.4
Dope klassieker die gek genoeg behoorlijk meer stof hapt dan vergelijkbare platen uit dezelfde tijd. Deze week veel geluisterd en opnieuw genieten van de vele knallers.