Daniël Lohues - Ericana (2013)

Pop / Folk
Label: Greytown

1. Onderweg Naor Idaho (4:08)
  2. Liefzeer (2:54)
  3. Ik Haal Mij 'n Hond Op (3:04)
  4. A'j Joe Verkleden As Schaop, Kommen de Wolven Joe Nao (3:17)
  5. Wat Niet Kan Is Nog Nooit Gebeurd (3:57)
  6. Weiteveen (2:57)
  7. Blauwe Maondag (2:09)
  8. Allennig Moe'j 't Ok Kunnen (4:18)
  9. Dan Be'j Pas Vrij (3:22)
  10. Anders Wa'j der Nou Ja Wel (2:49)
  11. Ach, Mien Wichie Toch (2:53)
  12. Mariël (3:05)
  13. Blauwe Lucht (2:52)
  14. Arcadië (7:22)
Leuk dynamo d dat je mijn favorieten ('Arcadië', 'Wat Niet Kan Is Nog Nooit Gebeurd' en ' Blauwe Lucht') noemt. 'Ericana' is één van de mooiste Lohues platen. Een Nederlandse release om trots op te zijn...

avatar van dynamo d
Marjet schreef:

Ja zeker, om trots op te zijn..... ben nu met de Allennig serie bezig, ook mooi. Is er een album dat je nog beter vindt dan Ericana?

Ik neig dan naar 'Gunder', de voorganger van 'Ericana', dynamo d. Een divers album, met als hoogtepunt 'Horizon'.

avatar van dynamo d
Marjet schreef:
ok, dank je dan ga ik deze ook maar eens bestellen.

avatar van kanjer
Ik zeg Allennig 2. Fijn

Hendrik68
Behalve de laatste heeft elk album een gemiddelde van boven de 3,8. Dat geeft al wel aan dat Lohues geen slechte albums maakt. Mijn favoriet wijzigt nogal eens, maar de laatste tijd zijn Allennig 3 en 4 toch wel mijn grootste favorieten, kort gevolgd door Hout Moet. Zo zal iedereen weer een andere favoriet hebben, maar veel verschil in kwaliteit is er niet. Ook zijn laatste D is van hetzelfde niveau, maar op de een of andere manier weet die de users niet te bereiken met nog geen 30 stemmen, terwijl die nog op nummer 1 in de verkooplijsten heeft gestaan. Wel is het zo dat de verrassing er een beetje af is inmiddels, misschien vandaar de wat verslapte aandacht. Hij moet hoognodig met iets anders op de proppen komen. Daar schijnt hij zelf ook over na te denken. Of weer alleen, of juist weer met een band met elektrisch gitaar, bas en drums. We zullen het gaan zien.

avatar van muziekobsessie
0,5
sorrie gasten maar dat accent! pffff daar kan je toch niet doorheen luisteren.....moet er de hele tijd om lachen. Door vrienten's prachtig album dit is geprobeerd maar nee Lohues is voor mij echt helemaal niks.

avatar van Jasper
Dat accent is de taal waarmee hij is opgegroeid. Als je dat voor het eerst hoort, kan ik me best voorstellen dat je daar even aan moet wennen (moest ik ook), maar dit is de taal waarin hij denkt. Daar is niks geforceerds of grappigs aan, het is echt. Dat maakt het ook zo mooi, naast de kwaiteit van de liedjes.

Ik lach trouwens ook vaak om zijn teksten, maar dan omdat ik Lohues bewonder dat ie ze zo kan schrijven. Neem dit stukje tekst uit 'liefzeer':

Buuten zung 'n vogeltie
'n Aria van Mozart
Ze pakt mij bij de hand en zee
Zo mooi hebben we het nog nooit had

Veel beter vind je het niet in Nederland. Probeer anders nog één keer te luisteren en enkel op de kwaliteit van de liedjes te letten Conrad, dan verwacht ik toch minstens dat je er 1 ster voor over hebt

0,5? Ik geniet van de prachtige muziek van Daniël Lohues. Hoewel ik zelf geen streektaal machtig ben, beschouw ik bovenstaande niet als erg respectvol. Velen die van Lohues zijn muziek houden worden min of meer weggezet als debielen. (hoe kan je er 'doorheen' luisteren).

Hendrik68
Je moet er inderdaad ook niet doorheen luisteren, je moet het ondergaan. Ik luister veel liever naar mensen die in hun eigen taal zingen dan naar al die Europeanen die zonodig Amerikanen of Britten proberen na te doen, daar luister ik meestal "doorheen". Ik luister graag naar mensen die zichzelf zijn. Lohues is zeker zo iemand. Broeder Dieleman zal Muziekobsessie dan ook wel niks vinden. Erg jammer en een minachting van de eigen cultuur om er meewarend om te lachen. Trouwens Hennie Vrienten (wiens album ik ook erg goed vind) praat toch net zo goed met een accent en waarom is dat dan niet lachwekkend, met die malle zachte g? Maar goed, gauw weer terug naar Ericana.

avatar van nlkink
Het Drenths, Gronings, Twents en Achterhoeks valt allemaal onder het erkende Nedersaksisch en is als taal stukken ouder dan wat men in het midden van Nederland ooit heeft afgesproken als zijnde gangbaar. Als je nou kijkt naar het gebied waarover het Nedersaksisch zich in Nederland (en Duitsland) zich uitstrekt zet je een behoorlijke bevolkingsgroep in de hoek.
Voor mensen als 'muziekobsessie' moeten natuurlijk ook al die mensen met een accent ondertiteld worden!
Want dat valt me wel op; mensen die gewoon ABN spreken al is het maar met een zweem van een dialect worden meteen ondertiteld, behalve als het een of ander stadsdialect is in de Randstad.

avatar van MRDammann
Na het concert van afgelopen woensdag in Schiedam even nagenieten van de discografie van Daniël Lohues. Net als vele albums van Lohues, is dit ook een heerlijk album. Zit veel variatie in, en verveelt dus niet heel snel. Zoals Cruijff zei: "Voetbal is simpel. Het is echter moeilijk om simpel te voetballen."
Deze opvatting gaat naar mijn mening ook op voor muziek. Lohues heeft de gave om fantastische simpele teksten te schrijven. De teksten worden omlijst met mooie metaforen.

Daarnaast weet Lohues ook op dit album een heel fijne sfeer te schetsen van vertrouwdheid en heimwee. Het verlangen naar het platteland zit er hier ook heel erg sterk in, zonder dat het te sentimenteel wordt. Heel knap.

Nlkink, ook het Stellingwarfs (uit Friesland) behoort tot het Nedersaksisch. Wat Lohues betreft één van mijn favoriete Nederlandse zangers. De teksten van zijn liedjes vind ik erg sterk.

avatar van nlkink
Zo leer ik bijna anderhalf jaar na mijn bericht weer iets over het Nedersaksisch. Dank daarvoor ouwekock. Ons taalgebied is dus nog groter dan ik dacht. Als de randstad nou over enkele tientallen jaren onder water komt te staan dankzij de stijging van de zeespiegel dan kunnen we mooi het land op een elegante manier overnemen.