Björk - Greatest Hits (2002)

IJsland
Electronic / Pop
Label: One Little Indian

1. All Is Full of Love [Video Version] (4:46)
  2. Hyperballad (5:23)
  3. Human Behaviour (4:13)
  4. Jóga (5:04)
  5. Bachelorette (5:17)
  6. Army of Me (3:56)
  7. Pagan Poetry (5:14)
  8. Big Time Sensuality [The Fluke Minimix Video Version] (4:56)
  9. Venus as a Boy (4:41)
  10. Hunter (4:15)
  11. Hidden Place (5:28)
  12. Isobel (5:48)
  13. Possibly Maybe (5:07)
  14. Play Dead (3:57)
  15. It's in Our Hands (4:14)
1,0
Ik weet dat Björk een grote naam is. Daarom zou ik inspanningen moeten doen haar te leren kennen.
Ik heb echter drie problemen met Björk:
(1) Ik zag haar voor het eerst in een clipje met 'The Sugar Cubes' (klopt die naam?) en ze zat daar spinnen te eten en vreselijke smoelen te trekken. Je zag haar amandelen zitten als ze gaapte. Enfin, ik was een klein ventje en kreeg nachtmerries van dat mens.
(2) Ik haat, maar dan echt, haat haar stem. Jongens, koppijn verzekerd. Ik kan haar dus alleen beluisteren met volumeknop 0, en dat is eigenlijk zinloos energieverbruik hé.
(3) Ik zag haar ooit in die film met Catherine Deneuve (klopt naam?). Ze had er een mooie rol, maar haar acteertalent, daar kreeg ik het ook van op de heupen. Ze was zo gemaakt lief en deed zo dwaas.
Tja, ik heb het dus opgegeven met Björk. Ze krijgt een 1 omwille van de nummertjes die ken vanop tv en de radio. Met een andere stem zou ik haar wellicht enorm bewonderen. Graag ook andere looks als het even kan, want die smoelen als ze zingt, brrrrrrrrrrrr.
'It's O So Quiet': dat ze dat eens echt kon doen, zwijgen.

avatar van andré
...en laat ik het nu toevallig een fantastisch album vinden. Al de singles die op dit album staan zijn stuk voor stuk van hoge kwaliteit (It's O So Quiet staat er gelukkig niet op). Ik vind haar stem juist een van haar pluspunten, het raakt bij mij de juiste snaar, vooral in nummers as Bachelorette, Hunter, Play Dead en Hidden Place. De afzonderlijke albums van haar ken ik nauwelijks, want na haar eerste soloalbum heb ik alleen dit album aangeschaft en daar heb ik tot op heden geen spijt van!

Toch maar doen, want alhoewel Debut een geweldige plaat is, zijn Post en Homogenic toch nog wel wat beter.

avatar van Yak
Yak
En vergeet Vespertine niet. Ik ben er nog steeds niet uit of ik die plaat beter vind dan Homogenic of niet, maar het onloopt elkaar niet veel.

Waar komt trouwens de volgorde van nummers op dit album vandaan? Gewoon random of zo?

herman schreef:

Nou die moet ik maar 's horen dan. Als ik er aan toe kom, want er staat natuurlijk nog veel meer op mijn nog-luisterenverlanglijst!

Yak schreef:

Ik vind Vespertine ook erg mooi, maar wel een beetje onevenwichtig. Eigenlijk heb ik dat niet met Homogenic, daar vind ik alles heel mooi.

Maar eigenlijk ben ik Vespertine nog steeds aan het ontdekken. Op de een of andere manier wennen Björk-albums en ik maar vrij moeizaam aan elkaar, maar meestal ontstaat er iets heel moois. Bij Homogenic was het wel in 1 keer raak.

1,0
Ik voel me verplicht om Björk een nieuwe kans te geven, want er ontgaat me duidelijk veel als ik dit allemaal lees. Wellicht moet ik door datgene wat me zo irriteert aan haar prikken, zodat de verborgen schoonheid zichtbaar wordt.
Twee vraagjes:
- Kent iemand de titel van The Sugar Cubes-song waar ze in de clip ongedierte zit te eten? Voor zover ik me herinner was het iets met Birthday, maar ben het niet zeker.
- Kent iemand de titel van de film waarin ze speelde? Kan er maar niet opkomen.

avatar van Kos
Kos
De film is Dancer in the Dark.

1,0
Woord gehouden en een poging gedaan echt te luisteren. Amai, verloren tijd die ik nooit meer terugkrijg. Het gaat echt niet om de nummers, want ik zie hun grootsheid wel in, maar het is voor mij echt de stem waar ik op afknap. Dit is voor mij de hatelijkste vrouwenstem uit de muziekgeschiedenis, met uitzondering van die computergestuurde stemmetjes van hedendaagse vampzangeresjes. Sla me niet dood, Björkfans, ik ben gewoon heel eerlijk.

avatar van Koekebakker
dream555 schreef:

Ken de clip niet, maar ik zou zomaar gokken op Birthday

Stukje uit de songtekst:

She lives in this house over there
Has her world outside it
Scrapples in the earth with her fingers and her mouth
She's five years old

Thread worms on a string
Keeps spiders in her pocket
Collects fly wings in a jar
Scrubs horse flies
And pinches them on a line

Lijkt me dus ook vanuit dat oogpunt wel mogelijk

1,0
Het is inderdaad 'Birthday', ben het nu zeker.

liejanne
Brrr.. ik kan ook niet tegen die stem..

avatar van Onderhond
Fijne verzamelaar, maar ja, een verzamelaar.

De goeie tracks heb je vaak al, de minder goeie heb je meestal nog niet om een goeie reden. Toch blijft Björk een erf fijn artiest. Aandoenlijke artieste die met evenveel passie over haar muziek vertelt als ze zingt.

Persoonlijk hoor ik haar eigenlijk iets liever vertellen, maar zo'n albumpje als dit kan er toch altijd bij. Homogenic vind ik nog steeds haar beste werk, voor deze verzamelaar 3.5*

1,0
Nieuwe poging grandioos geflopt. Ga Björk verkopen in een tweedehandse winkel, krijg ik er nog 2 euro voor!

avatar van Pauluzz de BK
Yak schreef:

Je kon destijds stemmen op bjork.com welke nummers op de verzamelaar moesten. de volgorde is zover ik weet en als ik het goed begrepen heb gerangschikt op het meeste aantal stemmen. "All is full of love" kreeg de meeste. Ik heb gestemt op "Violently Happy" maar helaas.. "Play Dead" had er niet op hoeven staan.

avatar van Lukas
Derde nieuwe aankoop van vandaag die de cd-speler in is gegaan, en ik weet nu na zeven nummers al dat ik mij veel eerder verder in Bjork had moeten verdiepen. Zal vermoedelijk niet de laatste aanschaf zijn.

avatar van Pellie
Zoals de naam van het album al doet vermoeden: 'De grootste hits' van Björk. Dat maakt het alleen maar moeilijker om een eerlijk aantal sterren te geven.

Fijn album, maar het geheel van de cd doet mij niet zoveel als bijvoorbeeld Homogenic. Leuk als je niet alle albums van Björk in huis wilt hebben, maar voor de rest weinig verassend.

avatar van Peter88
Ik ken niet erg veel nummers van Björk, maar wat ik van haar ken vind ik wel goed. Is dit een beetje een goede compilatie CD voor als je nog niets van haar hebt?

avatar van rudiger

EVANSHEWSON
Isobel, Hyperballad, Human Behaviour, Big TIme Sensuality... Björk weet best goede liedjes te maken.
Het probleem is dat een reguliere plaat uitzitten van dit mens... me nogal zwaar valt, het is mij te monotoon, en ieder album lijkt weer op het vorige, omdat ze haar truukje van rare geluidjes en muziekjes blijft herhalen.

Neen, dan liever deze verzamelaar waar best hele goede liedjes opstaan.
En véél meer moet dat voor mij niet zijn, neen.

****1/2

Wat een superverzamelaarplaat van Bjork, echt prachtige nummers staan er op. (bv. All is Full of Love, Joga, Bachelorette en Play Dead) verder zitten er nog wel een paar nummertjes bij die ik nog wat over moet luisteren maar deze cd ga ik wel blijven opzetten, dat weet ik nu al.
Trouwens ook de enige vrouwelijke zangeres waarvan ik muziek kan luisteren, verder heb ik echt een pesthekel aan vrouwelijke zangeressen, niet om te zien natuurlijk no offense

martvis schreef:
de enige vrouwelijke zangeres

martvis schreef:
pesthekel aan vrouwelijke zangeressen

you get the point

avatar van dj maus
Aangezien ik Björk-albums echt niet tot het eind uit kan zitten (op Debut na, misschien), is deze verzamelaar echt een uitkomst.

En ze waren zo wijs om It's Oh So Quiet er vanaf te laten, hoewel dat toch ook een fikse hit was. Zou de sfeervolle opbouw van deze plaat wel om zeep geholpen hebben, vrees ik.

avatar van FunkStar
Goed overzicht van Bjork! Alleen toch jammer dat It's Oh So Quiet er niet opstaat...:(

Joy
rudiger schreef:
die griet is zo gek als een deur , en ze doet waar ze zin in heeft.

iemand met afwijkende ideeen en levesstijl is is meteen zo gek als een deur?

enfin, ik kan bjork goed hebben, bij vlagen, niet te vaak draaien, je moet er zin in hebben

pareltjes als bachelorette,venus,hunter play dead, kippevel

avatar van kaztor
Bachelorette is meesterlijk. Er zitten leuke nummers tussen, ook in het Sugarcubes-materiaal, maar ik moet het toch niet te lang achter elkaar horen.

avatar van Kim008
Björk is een fantastische artieste, met eigenzinnige muziek. Dit Best Of album is dan ook echt de moeite waard.

avatar van vigil
prima verzamelalbum. Precies genoeg voor mij want ik heb eigenlijk geen behoefte al losse albums. Zo al die singles bij elkaar vind ik wel genoeg.

avatar van Gerards Dream
rudiger schreef:
die griet is zo gek als een deur , en ze doet waar ze zin in heeft.

Nou ik denk dat je je daar in vergis. Volgens mij weet Björk heel goed waar ze mee bezig is en wat ze met haar muziek wil. Dat is eerder talent en genialiteit, dan een vorm van gekheid. Wat dat betreft is Björk niet zo gek als een deur.