The Notorious B.I.G. - Born Again (1999)

Label: Bad Boy

1. Born Again (Intro) (1:28)
  2. Notorious B.I.G. (3:11)

met Lil' Kim en Puff Daddy

3. Dead Wrong (4:57)

met Eminem

4. Hope You Niggas Sleep (4:10)

met Big Tymers en Hot Boy$

5. Dangerous MC's (5:15)

met Mark Curry, Snoop Dogg en Busta Rhymes

6. Biggie (5:22)

met Junior M.A.F.I.A.

7. Niggas (3:48)
  8. Big Booty Hoes (3:27)

met Too $hort

9. Would You Die for Me (3:38)

met Lil' Kim en Puff Daddy

10. Come On (4:35)

met Sadat X

11. Rap Phenomenon (4:02)

met Redman en Method Man

12. Let Me Get Down (4:33)

met G-Dep, Craig Mack en Missy Elliott

13. Tonight (6:08)

met Mobb Deep en Joe Hooker

14. If I Should Die Before I Wake (4:51)

met Black Rob, Ice Cube en Beanie Sigel

15. Who Shot Ya (3:48)
  16. Can I Get Witcha (3:36)

met Lil' Cease

17. I Really Want to Show You (5:09)

met K-Ci & Jojo en Nas

18. Ms. Wallace (Outro) (3:21)
avatar van KILLERBEE99
Staan leuke nummers op maar ook mindere.

baronpils
Waar ken ik de beat van Come On toch van?:)

avatar van Dirruk
Raar dat Who Shot Ya alsnog op dit album staat terwijl het ook op Ready to Die staat.

PriestMaiden
Ach ja dit was mijn eerste album van The Notorious B.I.G. en kon me niet zo overtuigen. Het is dan ook na zijn dood uitgebracht (net zoals de 2Pac albums dat na zijn dood zijn uitgebracht): het klinkt niet zoals het moet. De gastartiesten zijn ook raar. Dead Wrong is mijn favoriet. Tof om een Ice Cube (normaal in de jaren '90 een 2Pac man - westcoast vertegenwoordiger) op een track te horen. Of Snoop Dogg die meedeed in bijv. '2 of Amerikas Most Wanted', waar wordt gespot in de clip van 2Pac naar Biggie. Van P. Diddy ben ik geen fan en die Lil Kim hadden ze beter ook geschrapt.
Ik ben nu de dubbelaar 'Life After Death' aan het ontdekken en die bevalt zeker, dat is een mooi album.
3 sterren, kan nog zakken.

bennerd
Is het fout om dit eigenlijk nog best een degelijke schijf te vinden? Als album klopt het voor geen meter, maar wow, wat staan hier een aantal heel sterke lekkere nummers op! Zo'n track als Dead Wrong... Sterk.

avatar van Oortrommel
1,5
Wat een triest wanproduct is Born Again geworden. Totaal onwaardig aan zo'n grote artiest (no pun, ook geen big pun). Van de gastartiesten komen alleen Eminem, Redman en Method Man er goed van af. Nee, dan is er met Duets: The Final Chapter toch wel wat rechtgezet.

Rene1979
Born Again is gewoon erg sterk, staan voldoende hoogtepunten op.
Hierna hadden ze wel moeten stoppen...

avatar van Yestsida
Meerwaarde heeft dit album niet.

De titel past dan wel mooi bij de twee voorgaande albums maar voor de rest kan je dit best niet vergelijken met die twee meesterwerken. Noch mag je niet verwachten hier een rode lijn in te vinden... eigenlijk helpt het zelfs dat je dit niet als een studioalbum van The Notorious B.I.G. bekijkt. Het is fijn om Biggie op elke track te horen aangezien hij gewoon een apex MC was maar niet elke beat past bij zijn vocalen. Dit album staat en valt voornamelijk met de producers en de gastartiesten.

Notorious B.I.G., Dead Wrong, Biggie, Rap Phenomenon en Who Shot Ya? vind ik ontzettend sterke nummers. Rap Phenomenon kon onmogelijk mislopen met een bijdrage van Meth & Red op een Premo beat nog wel. Het laatste nummer van die 5 is wel valsspelen aangezien dit gewoon een classic is van BIG dat hij al in 1995 uitgebracht had.
Niggas is ook nog wel leuk, maar ik vind de remix met 50 Cent véél toffer. Ook bestaat daar een versie van met zowel 50 Cent als Eminem.
Big Booty Hoes, Tonight, If I Should Die Before I Wake en I Really Want to Show You kunnen er ook nog goed mee door.

Van Hope You Niggas Sleep kan ik de charme nog wel inzien maar dat nummer is volledig misplaatst op een plaat van deze legende, de Cash Money Millionaires waren in de jaren '90 geen goede fit voor hem.
Dangerous MC's heeft gewoon een kutbeat en ook heb ik altijd weinig gehad met Busta Rhymes in de ninties, te schreeuwerig over het algemeen. De productie van Let Me Get Down laat ook te wensen over.

De rest hangt er wat tussen. Niet heel slecht maar ook zeker geen hoogvliegers. Buiten mijn 5 favorieten zet ik eigenlijk nooit iets van Born Again op.
De outro vind ik wel leuk. Voletta Wallace, de moeder van deze NY-rapper, heeft een rustgevende stem.

Als geheel toch minder slecht dan ik me herinnerde.

3*.