Vandenberg - Alibi (1985)

Label: ATCO

1. All the Way (3:50)
  2. Pedal to the Metal (4:30)
  3. Once in a Lifetime (3:41)
  4. Voodoo (3:20)
  5. Dressed to Kill (3:36)
  6. Fighting Against the World (4:16)
  7. How Long (4:12)
  8. Prelude Mortale (0:35)
  9. Alibi (4:22)
  10. Kamikaze (5:03)
avatar van vielip
Ik ben het nu (eindelijk ) weer eens niet met je eens iggy. Dit is Vandenberg's beste vind ik. Geweldige nummers die veel meer succes hadden verdiend. Het is inderdaad wel erg gericht op de Amerikaanse markt. Waar albums in deze stijl destijds met miljoenen per week van over de toonbank gingen. Hou je daar niet van, dan kan ik me voorstellen dat je dit album weinig aan vind.

avatar van iggy
Dat Amerikaans gedoe is niet echt mijn smaak nee. Vandaar ik ook op een gegeven moment ben afgehaakt bij bijv Def Leppard.
Vandenberg is wat mij betreft ook altijd een aardige band geweest. Maar ook niet meer dan dat.
Wel een band met een uitstekende gitarist. Maar op de een of andere manier heeft Adje dat niet kunnen omzetten in echt goede nummers.

avatar van De buurman
Dat de productie niet je smaak is Iggy kan ik volledig begrijpen. De koortjes zijn nogal opgepompt en als je daar niet tegen kan,is deze plaat niet voor jou. Maar de nummers zijn juist stuk voor stuk wereldklasse in dit genre. Het zit zeer knap in elkaar, sterke melodielijnen en natuurlijke geweldig gitaarwerk. Ik vind het de beste van de drie, alhoewel ik Heading For A Storm ook geweldig vind.

avatar van gigage
Vandenberg verzuipt in de regerende glam metal soep. Er staan wel aardige tracks tussen en de productie is misschien helemaal up-to-date ( waar date staat voor 1985) maar er is nog maar weinig ruimte voor sterk drumwerk (had ook een electronische drumbeat onder gezet worden) of mooie basloopjes van Kemper. Ook de solo's lijken wat uitgekleed en dit alles ten faveure van de koortjes en powervolle refreinen. (nu wel door de speling check gekomen). De eerste en laatste 2 songs vind ik de sterkste. Voor de rest kun je net zo goed bij de US bands gaan shoppen die dit genre iets beter onder de knie hadden.

avatar van B.Robertson
Heb hier een uitgave op 2CD met die andere albums van gekregen, uitgebracht door Wounded Bird Records. Interessante package. Alibi zocht ik nog, eigenlijk op elpee maar zo is het ook goed. Lijkt me hun minste album, sluit wel goed af met die instrumentale.

avatar van De buurman
Ik denk dat Vandenberg veel te weinig erkenning krijgt. Adrian behoort op basis van zijn jaren ‘80 werk, voor mij, tot de top 5 meest smaakvolle èn spectaculaire rockgitaristen ever.

Zeker op Alibi laat hij zien wat hij in huis heeft. Niet alleen qua techniek; qua klankkleuren, melodieën en gitaararrangementen ken ik eigenlijk geen betere in het hardrock-genre.

Nummers als Once In A Lifetime, How Long en Alibi hadden destijds verdiend om grijs gedraaid te worden op Amerikaanse rockstations, in plaats van Def Leppard en Poison, om maar iets te noemen. Maar de plaat is onbekend bij een groot publiek, hoe jammer het ook is.

Ik kan niet wachten op het vervolg. Helaas zonder de oude bandleden, die het ook uitstekend doen hier, maar gezien de historie is dat te begrijpen.

avatar van Zagato
Dit album heb ik destijds ondanks de leuke hoes volledig links laten liggen. Ik was in het zwaardere Metal genre terecht gekomen en Vandenberg kon echt niet meer. Ja het heeft teveel koortjes maar ook lekker gitaarwerk en een Heerink waarbij het Nederlandse accent niet extreem irritant is. Sterker nog hij zet een prima prestatie neer. Wat kan Adje trouwens een lekkere solo’s neerpennen. Deze ga ik vaker luisteren.

avatar van vielip
Ik blijf dit hun beste vinden. De eerste twee zijn ook top maar bij deze valt alles echt op z'n plek wat mij betreft.

avatar van Zagato
Ik ga hem naar 4 sterren verhogen, prima album!