Vondelpark - Seabed (2013)

Electronic
Label: R&S

1. Quest (3:32)
  2. Blue Again (5:06)
  3. Dracula (4:36)
  4. Come On (4:58)
  5. Always Forever (2:50)
  6. California Analog Dream (5:53)
  7. Closer (4:34)
  8. Seabed (5:33)
  9. Bananas (On My Biceps) (4:06)
  10. Outro 4 Ariel (1:39)
avatar van Motdattan
Dracula en California Analog Dream zijn te beluisteren.

avatar van Monsieurjelle
Deze band ontwapende op Pukkelpop door het publiek stotterend toe te spreken (uit zenuwen, bescheidenheid) en vervolgens een van de betoverendste optredens van het jaar te geven. Kan niet wachten op deze plaat!

Dikkop
Als ik naar muziek luister dan krijg ik altijd een bepaalde kleur in gedachten.
Bij Vondelpark is dat net zoals hun cover lichtblauw. Het album heeft iets triestigs. Maar donkerblauw is het ook niet. De manier waarop Lewis Rainsbury zingt en de stemvervormer die regelmatig gebruikt worden dragen bij aan het sombere sfeertje. De muziek is meestal traag en sloom. Toch klinkt het niet helemaal triestig. Iemand die ik ken omschreef iets gelijkaardigs als dit als "muziek waarbij ik niet weet hoe ik mij er bij moet voelen". Hier past dit ook. Als iemand met een bipolaire stoornis doet zo'n muziek het het best bij mij. Waarschijnlijk omdat ik ook nooit weet hoe ik mij moet voelen.
Seabed zal nog vaak gedraaid worden. Zeker als het weer wat mooier wordt.
Als dat ooit nog eens gebeurt toch.

Lief en lentezacht album..... nu de echte lente nog en dan is het compleet.

Dikkop
Het stuk in de tweede helft van Seabed waarin hij "Let me now when you need me" zingt is het mooiste stuk uit het album.

avatar van Zidaan
Fijn album, vond "California Analog Dream" op de EP wel mooier.

Dikkop
Oh! Ik vind het hier stukken mooier. Op 2:48 valt alles zo mooi samen.
Het terugkerende gitaarlijntje, dat trillende elektronische deuntje en het geroep op de achtergrond.
Er staan enkele van die zeer mooie momenten op het album die me altijd weten te raken.
Samen met Always Forever en Seabed de hoogtepunten van de plaat.
Vooral die laatste vind ik enorm mooi.
Samen met Open van Rhye het nummer van het jaar tot nu toe.

avatar van Motdattan
Vind deze versie van California Analog Dream ook veel beter dan de EP-versie.

Zwan
Na een aantal luisterbeurten kan me dit nog steeds niet echt pakken. Een beetje lauw allemaal en net niet melodieen. Jammer. Na de verschillende goede reviews had ik er een hoop van verwacht.
Ik kom niet verder dan een 2,5

ohmusica
Met open deuren naar buiten op deze eerste warme lentedag kan het me wel bekoren. De muziek waait in golven weg de straat op en mengt zich met geluiden van spelende kinderen en fluitende vogels.

avatar van IllumSphere
De plaat had potentie om een meer dan degelijke plaat te zijn, maar daar is er nu uiteindelijk niets van gebleken. Enorm zwakke plaat waar enige spanning mist waardoor het met momenten ook saai aanvoelt. Nu creëert deze plaat sowieso een lome sfeer, maar dat staat niet gelijk aan saai en vervelend. Zelfs het enige goede nummer van de plaat en het nummer die de verwachtingen creeërde (Dracula), klinkt hier zwak. Daarom ook dat de plaat dus niets meer is dan een middelmatige plaat die ook de eerste 'echte' teleurstelling van het jaar is.

avatar van Noere
Vervelende plaat zonder enige dynamiek. Ik vraag me vaak af waar het nu heen gaat met de nummers, er lijkt zomaar wat zijn aangerommeld. Samenhang is ver te zoeken, zowel in de nummers zelf als tussen de songs. Daarbij staat die James Blake achtige zang me totaal niet aan, en hebben ze ook nog eens een ouder nummer haast om zeep weten te helpen. Enorme tegenvaller.

avatar van Booyo
Stelt in vergelijking met de eerdere EP's toch licht teleur. Het is me allemaal wat saaier, blijft wat vlak. Het kan zijn dat de muziek van Vondelpark meer geschikt is voor een kortere speeltijd, als bij de EP's, want richting het einde haak ik een beetje af. Komt ook doordat het daar af en toe wel erg op James Blake begint te lijken. Een Closer of Seabed bijvoorbeeld, had van mij niet gehoeven. Persoonlijke favorieten zijn Come On en met name Blue Again.

Totaal oneens met de laatste drie meningen. Ik vind dit van begin tot eind helemaal fantastisch.. de "sample based" Vondelpark vond ik goed, maar niks bijzonders, maar hun heruitvindingen tot echte band zorgt voor fantastische nummbers.

Heerlijke productie, moeilijk verstaanbare zang en een heerlijk gebruik van drums en bass. Dit is wel typisch zo'n album die je snoeihard op je hifi of op je koptelefoon moet luisteren, anders valt er een hoop weg.

avatar van mauricez
Gister deze plaat maar lekker in het vondelpark geluisterd dat is wel zo toepasselijk dacht ik.

Lekker plaatje maar weet nergens echt te boeien..."Come on" is mijn favoriet.