2Pac - Until the End of Time (2001)

Label: Death Row

1. Ballad of a Dead Soulja (4:15)
  2. Fuck Friendz (5:19)
  3. Lil' Homies (3:44)
  4. Let Em Have It (4:53)

met SKG

5. Good Life (4:17)

met Big Syke en E.D.I.

6. Letter 2 My Unborn (3:55)
  7. Breathin (4:04)

8. Happy Home (3:56)
  9. All Out (5:32)

met Outlawz

10. Fuckin with the Wrong Nigga (3:37)
  11. Thug N U Thug N Me [Remix] (4:12)

met K-Ci & Jojo

12. Everything They Owe (3:07)
  13. Until the End of Time (4:26)

met R.L.

14. M.O.B. (5:01)

met Thug Life en Outlawz

15. World Wide Mob Figgaz (4:38)

met Outlawz

16. Big Syke Interlude (1:45)
  17. My Closest Roaddogz (4:04)
  18. Nigga Nature [Remix] (5:04)

met Lil Mo

19. When Thugz Cry (4:22)
  20. U Don't Have 2 Worry (5:07)

met Outlawz

21. This Ain't Livin (3:41)
  22. Why U Turn on Me (3:32)
  23. Lastonesleft (3:59)

met Outlawz

24. Thug N U Thug N Me (4:29)

met K-Ci & Jojo

25. Words 2 My First Born (4:07)

met Above the Law

26. Let Em Have It [Remix] (4:25)

met Left Eye

27. Runnin on E (5:37)

met Outlawz

28. When I Get Free (4:30)

met J. Valentine

29. Until the End of Time [RP Remix] (4:27)

met Richard Page

avatar van Kill_illuminati
Het is wel zo. Het was namelijk een 'ruzie' tussen twee recordlabels met een persoonlijke twist. Al waren er wel eerdere opstootjes tussen NWA en Tim Dog.

avatar van Der Untergang
Het ging tussen Biggie en 2Pac, waarvan de eerste amper wat terugdeed, en Tim Dog is niet de hele Eastcoast.

De media zien wat ze willen zien, Bad Boy is eastcoast, Death Row is westcoast, oh! een east/west oorlog.

Kijk, 2Pac en tha Dogg Pound waren op een gegeven moment niet echt gewenst in NY, en Biggie niet in LA. Maar dat zijn alleen maar een paar rappers, BIG werkte samen met Too $hort, Nas met Dr. Dre, 2Pac met Bootcamp Click.

avatar van Shelter
Biggie en 2Pac waren de pioniers zeg maar, daarna gingen steeds meer mensen zich ermee bemoeien en kreeg je wel degelijk een strijd tussen east en west.
Mobb Deep, Chino XL, Jay Z, DJ Quik, The Game kwam later nog een beetje leuk doen, Westside Connection had ook nog wat tracks die olie op het vuur gooien.

avatar van Kill_illuminati
Die vete was voor The Game's (rap carriere) tijd. Het kwam er vooral op neer dat Westcoast rappers zich niet geaccepteerd voelde door de Eastcoast. De Deathrow (Bloodz) en Badboy (Cripz) vete kent naast een business, ook een gang-affiliated kant.

avatar van Der Untergang
The Game is er pas sinds 2005 ofzo, die was toen geloof ik nog niet eens geinteresseerd in rap enzo, dus inderdaad lang voor zijn tijd.
Mobb Deep en C-N-N namen aanstoot aan de video van New York, New York, en kwamen met LA, LA, en Tha Dogg Pound kon het niks schelen, alleen 2Pac reageerde daarop.
Jay-Z werd ook gedisst door 2pac, maar heeft volgens mij weinig gedaan behalve Brooklyns Finest, waar alleen biggie iets zegt over pac, en niet eens een diss.
Chino had alleen een line in Riiiot, die niet eens als een belediging was bedoeld, en 2pac zei dus fuck Chino xl in Hit em Up, toen kwam Chino met een diss geloof ik, maar al snel was die shit gesquashed. Net als met Nas btw.
En ging Bad Boy in zee met Crips? Bij Death Row zaten destijds ook Daz, Kurupt en Snoop, allemaal Crips.

avatar van Shelter
ja wat ik bedoelde met the Game is dat er volgers kwamen tot nu aan toe.
Als dit echt totaal geen achterban had in Amerika, hoe kan een "The Game" het dan ineens weer gaan oprakelen. Hoe het ook tot stand kwam, het had duidelijk resultaat binnen de scene want de disses van west naar oost en andersom vlogen over en weer.
Jay Z had wat discutabele tracks tov Tupac, niet alles is bewezen als duidelijke diss overigens.
Tupac had toen gereageerd. Chino XL had een diss. DJ Quik kreeg serieuze beef met Suge Knight en sprak zich erg open uit in een interview over dat hij niet onder de indruk was van Suge.
Nadat zowel BIG als Tupac al dood geschoten waren, kwamen er angsten in beiden kampen dat het ineens gevaarlijk begon te worden. Naar mijn idee is de storm toen een beetje gaan liggen.
Wat betreft crips en bloods weet ik alleen dat Tupac/suge knight bloods waren en notorious big een crip. Snoop/Kurupt inderdaad ook, volgens mij was die laatste ook nog in een rel omdat hij een C-walk gedaan zou hebben in een clip of zo.

avatar van Game
Wanneer heeft The Game dit opgerakeld? Hij prijst Biggie en 2Pac altijd de hemel in en is juist een voorstander van vrede tussen de East en de West Coast, heeft ook altijd samengewerkt met artiesten uit New York etc.

avatar van Der Untergang
En 2Pac was volgens mij geen Blood, en BIG een Crip lijkt mij persoonlijk ook niet mogelijk

avatar van Shelter
@Game, Laat ik het zo zeggen dan hij laat zijn trots voor de west coast vrij ruim doorschemeren.
De trots om west of east coast te zijn werd door the Game uitgedragen oa.
Dat hij verder geen bijdrage levert aan een oorlog nee dat niet, maar het promoten van east of west dat meer.Inderdaad heeft hij oa met 50 Cent meegwerkt helaas...

@Untergang, Tupac een blood weet ik ook niet 100% zeker maar aangezien hij uit de shit was gehaald soort van door Suge Knight en hing in een groep van Pirus Bloods...lijkt me op zich wel logisch. Dat Big een Crip was heb ik van een documentaire over de moord op de 2, in die docu werd ook gemeld dat Tupac een Blood was overigens.

avatar van Kill_illuminati
Tupac is geen blood maar eerder affiliated door Deathrow. Hij haalt ook een aantal keren aan dat het hem niet uitmaakt waar je voor bent. Bovendien heeft hij een peace-treaty tussen de beide partijen laten ondertekenen in 1992. Het bekende Thug Life zeg maar.

avatar van Shelter
Ik heb serieus nooit geweten dat Thug Life daarop sloeg...ook weer wat geleerd

Gucci-Mane
Kill_illuminati schreef:

Thug Life heeft dan ook echt niks met dat te maken. 2pac was gerelateerd met Bloods , maar had zelfs Crips vrienden. Thug Life is een movement tegenover het regering en het racisme vanwege geweld in straten , waar de regering geen één moer gaf.

Dit album vind ik de beste na zijn dood (tel Don Killuminati niet mee) de beste. Beats zijn verfrissend en hard, en MC New york heeft hier Goddelijke flow.

avatar van Kill_illuminati
Dat is eigenlijk ook wat ik zeg.

avatar van Raul
"I don't give a fuck if you're Blood or Cuz (Crip), long as you got love for thugs"

Pac was geen Blood en Big was geen Crip (is sowieso een LA ding, speelt niet/nauwelijks in NY), allemaal onzin.
Suge was wel een Blood en Snoop en co waren inderdaad Crips.

Album nog eens terug geluisterd en is toch wel 3,5 sterren waard. Staan veel sterke nummers op.

avatar van Yestsida
Toch weer een sterke dubbelaar.

Until the End of Time is het tweede postuum uitgebrachte soloalbum van 2Pac en ze hebben het al weer een dubbelalbum gemaakt. Waar de vorige dubbelaar onuitgebracht materiaal van zijn beginperiode bevatte is dit studioalbum gevuld met onuitgebrachte nummers die hij opgenomen had terwijl hij bij Death Row Records getekend stond.

Voor mij persoonlijk hangt er veel nostalgie rondom dit project, daarmee misschien ook dat ik het positiever zal ervaren als sommige anderen. All Eyez on Me was het eerste album dat ik kende en beluisterd had van Pac maar dit had ik zelf eerder op CD dan dat meesterwerk. Ooit gekregen van een oude vriendin (die zelf een grote 2Pac-fan was), wat dit het tweede album van 2Pac maakte dat ik zelf in mijn kast had staan (Loyal to the Game was mijn eerste).

In feite kan je het dus zien als left-overs van All Eyez on Me en The Don Killuminati maar left-overs of niet; dit is gewoon een heel solide album. Van 2Pac (ten tijde van Death Row) kan je een dubbelalbum vullen met verloren materiaal dat interessanter klinkt dan vele rappers hun normale albumpjes. Ze zijn naar mijn mening ook authentiek gebleven aan zijn sound, hij zou het levend zo uitgebracht kunnen hebben... een paar details daargelaten. Van sommige gastartiesten, zoals bijvoorbeeld Lil' Mo en wijlen Left Eye, vraag ik me wel af of ze echt met hem hebben samengewerkt of niet. Desalniettemin, ze zijn goed geïntegreerd.

Over de gehele lijn vind ik Until the End of Time een subliem album! Het ontbreekt wel een ware klassieker zoals Do for Love op de voorganger of Baby Don't Cry op het Outlawz-album bijvoorbeeld. Letter 2 My Unborn en vooral LastOnesLeft komen het dichtst in de buurt.

Op deze plaat hoor je het vuur in de gastheer branden zoals op zijn laatste twee echte albums wat mij betreft. Zijn beste postuum album en naar mijn gevoel het laatste échte album van Makaveli!

Verhoging naar 4*.

avatar van Nr.4
Big up naar mezelf dat ik het weer eens heb volgehouden om dat als geheel achter elkaar te draaien. Staan dikke tracks op, de cheesy singles vond ik ook wel leuk toen en nu nog steeds, maar er staat ook heel veel matig materiaal op deze. Productioneel niet best, met als dieptepunt het geklooi op U don't have 2 worry. Het is dat 2Pac als rapper op een of andere manier altijd wel m'n aandacht weet vast te houden.