Soulwax - Nite Versions (2005)

Belgiƫ
Dance / Rock
Label: [PIAS]

1. Teachers (2:28)
  2. Miserable Girl (4:11)
  3. E Talking (5:40)
  4. Accidents and Compliments (6:09)
  5. Compute (5:32)
  6. Slowdance (6:19)
  7. I Love Techno (4:05)
  8. KracK (5:24)
  9. NY Lipps (4:11)

met Nancy Whang

10. Another Excuse (7:52)

met Nancy Whang

avatar van KampF
tja ik zit er een beetje mee, hoe zal ik dit album beoordelen? Ik heb het nu een 3,5 gegeven omdat er betere albums bestaan in de wereld, maar wat nou als ik ze puur op hun eigen muziek+muziekgenre beoordeel...

Electro_
Ik heb 4,5* gegeven omdat het een geheel origineel concept is van Soulwax. Plus dat het ook allemaal nog eens heel goed klinkt.

avatar van Rayaccos
wel een relaxed album dacht ik zo, het zit goed in elkaar en luisterd lekker weg.

Electro schreef:
Hier hoor je toch gitaren en drums in.

Inderdaad, dit album betekent zowaar een cultuurshock voor mij en Soulwax heeft mijn puberale leventje van ordinare rock, en dEUS en Radiohead ferm overhoop gehaald. Had je mij vertelt dat er een dance-plaat bestond die echt heilig klinkt, als een rockplaat in elkaar zit én met psychedelisch stemmetjes erin (It's not You, it's the E Talking of Part of the weekend, never dies.), ik had je recht in je gezicht uitgelachen. Nu niets dan respect voor Soulwax en voor deze plaat, al ken ik het andere werk totaal niet. En of ik nu ook benieuw moet zijn naar Any Minute Now, in elk geval staan ze met deze plaat op de nummer 1 in mijn dance-lijst, en om ze daar te houden laat ik Any Minute Now voorlopig voor wat hij is...
Het is echt moeilijk om alles vanuit je luie zetel te blijven beleven, en na 51 minuten ben je dan ook uitgeput, zowel fysiek als mentaal na zo'n psychologische trip doorheen Soulwax-land.
Vergeet vooral niet je mond te sluiten na het beluisteren, dat die openstaat van al die geniale beats is quasi zeker...

Hij is nu al weer een tijdje uit en eenmaal bezonken vind ik 'm de ideale vrijdag pre stap avond plaat.

Electro_
Accidents & Compliments is m'n favoriete nummer geworden!
Ge-ni-aal! Die 6.09 minuten vervelen nooit bij mij.

avatar van Zwammer
Ik heb deze cd nu ook een paar keer geluisterd, maar hij kan mij nog niet erg bekoren. Hoewel ik KracK en Compute ijzersterke nummers vind, zijn de andere nummers voor mij toch iets te veel bliepjes waar geen einde aan lijkt te komen.
Slowdance is dan nog wel aardig en ook het laatste nummer weet het niveau nog wel wat op te krikken, maar dat maakt het album nog niet goed. Dus geef ik 2.5*

avatar van swoon
Leuke muziek, maar alleen voor op een fuif. Ik heb toch liever de gewone soulwax.

T.O. schreef:
Met een cover van Daft Punk's "Teachers"

Tekst is wel anders.

avatar van T.O.
Ja, maar het idee volledig hetzelfde.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Doe maar de gewone soulwax, al moet ik zeggen dat album ook wel een bepaald flair over zich had.
Je kan dit album best lekker draaien voordat je een avondje gaat stappen en dan alsnog de 'gewone' albums van soulwax overdag luisteren

avatar van dopecoil
Een zeer mooi album, op de achtergrond hoor je een soort basgitaar met wat drums. En de techno achtige geluidjes die hier bij toegevoegt zijn maken het geheel tot een electro rockend album!

avatar van Darkshines
Een heel apart album is het zeker, alhoewel ik persoonlijk niet zo in die trein zit die maar door raast, af en toe, met name in het begin, dan stopt ie bij een rock-perron, dit vind ik jammer omdat het volgende nummer dan weer extreem dance is, waardoor ik t gevoel krijg dat er opeens een andere cd op(of genre-wissel) staat, met name na nummer 4 is dit het geval. Nr.5 vind ik misschien wel het hoogtepunt van de cd, super beats en riffs die alle kanten opgaan.

Dit is echt een heel vette plaat. Een hele goeie om met je mp3-speler of whatever over straat te lopen. Je kunt niet anders dan in de maat lopen. Niks aan dit album is subtiel. Alles is rechtdoor! Geen fade-outs, geen langzaam opgebouwde spanningen, gewoon recht die drum erin en bleeps die allemaal goed meegaan in het gareel. En dat gaat zo over de hele lijn. Wanneer een nummer afgelopen is komt er een oersimpele mix en dan begint het volgende nummer al te pompen. Heerlijke dansmuziek. Veel sterker dan hun rockplaten want die heb ik altijd al wat slapjes gevonden.

avatar van Darkshines
Darkshines schreef:

Deze mening moet ik bijstellen aangezien ik enkele nummers van any minute now erop had staan, hierdoor klonk het voormij niet bepaald als een geheel.

Zigstar
Dé beste party-plaat! Blijft van de eerste tot de laatste seconde boeiend. 4 sterren.

Kevin-Raphaëll
goede plaat

nite versions zit goed in elkaar.

nite versions is origineel uitgevonden door duran duran maar dan als night versions. toen dit album uitkwam was er veel over gesproken op stubru. ik zag dat de plaat niet was toegevoegd bij duran duran. heb ze gisteren toegevoegd

ik heb E talking dit jaar op pukkelpop gehoord, welliswaar de remix van tiga maar ben compleet uit de bol gegaan. machtig liedje waar ik leuke herineringen aan heb.

avatar van Ollie
E-talking wat een geweldige plaat is dat!

avatar van Ollie
Wat een plaat is dit, alles is lekker van deze cd! En kracK wat is dat een top plaat zeg, bij 1.00, zalig! Iemand vergelijkbare dance/rock achtige dj's artiesten?

Electro_ schreef:
Accidents & Compliments is m'n favoriete nummer geworden!
Ge-ni-aal! Die 6.09 minuten vervelen nooit bij mij.

Met afstand. 4:10, als het nummer tot een climax komt, met die loopjes en alles.

Ik had het niet verwacht, maar ik vind dit album bijna net zo leuk als hun 'rock'-albums. Daar vind ik de teksten dan weer meer voor zich spreken (datzelfde Accidents & Compliments is één van m'n meest favoriete nummers aller tijden), maar dit is echt één brok dansbaarheid.

Als je als DJ dit zo zou opzetten, en niemand wist dat het een al bestaande mix was, had je de set van je leven.

ErwinQ
die clip van e talking is ook leuk

ErwinQ
ik bedoel trwns de clip van e talking van n ander album van hun :-S

avatar van KidChino8
superplaat.'James Brown is dead' nam ik na z'n dood iets TE letterlijk:d.Krack is het hoogtepunt

avatar van Mr. Digitalized
Mja, dit is misschien wel de beste plaat die ik in mijn cdkast heb staan. Er zijn weinig superlatieven die de genialiteit van Soulwax kunnen beschrijven denk ik. Het spectrum en de diversiteit in hun muziek, hun projecten, hun ideeën... De heren Dewaele zijn gewoon outstanding. Weg met het vakjesdenken! Part of the weekend never dies!

avatar van gemaster
Heerlijke electro van Soulwax. Grappig om Teachers van Daft Punk na te maken, maar ik skip dat nummer wel altijd, want er is verder weinig aan. Gelukkig maakt de rest van het album dat allemaal goed. Vooral een track als NY Lipps, met die sample van Funky Town, zalig!

Vandaag gedownload na het zien van de documentaire, ben benieuwd, live klonk het in ieder geval wel lekker

avatar van zinulzki
Wat heeft iedereen tegenwoordig toch met al dat gebliep. MAEA was een mijlpaal in de Belgische rockgeschiedenis, maar dit vind ik maar jingle-jangle voor ADHD'ers. Leuk voor op de dansvloer, maar thuis of in de auto word ik hier hypernerveus van.

Poppekontje
Lekker lekker lekker